Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fortfarande svarar du inte ens..
Du antar...
Jag repeterar för sista gången - LÄS!
Kommer du med något konstruktivt så kan jag svara dig, men annars ser jag det som ganska poänglöst att fortsätta "prata" om detta med dig. Det ger inget för mig eller för TS, för det handlar helt plötsligt om mig - inte om frågeställningen.
Vi kan ta kristendomen svenska kyrkan som exempel om du vill
Hur långt ska vi gå i att anpassa oss efter vad präster, kristna tycker vårt samhälle ska se ut?
Jag tycker det är oroande när religioner ändrar på hur vi lever i Sverige.
Om det är badtider eller åtskild undervisning i skolan, traditioner eller vad det än är.
Segregerad eller könsuppdelad?
Men undervisning i skolan är väl inte till för att bearbeta sexuella trauman? Däremot kan undervisning gå ut på vilken hjälp människor kan få här i Sverige för olika skador och trauman. Människor (dvs både män och kvinnor) bör få undervisning i hur sexuella trauman kan påverka ens samliv, sexliv och problemtiken med att föda vaginalt om man är kvinna.
Men vad är det som säger att en kvinna med privata problem känner att hon kan ställa frågor i en grupp med enbart kvinnor? Den gruppen kanske inte alls känns trygg att ventilera problem i? Är det inte mer skolans uppgift att undervisa och informera?
Nej det såklart. Jag är övertygad om att lärare ställer upp som medmänniska om någon/några behöver det och att en lektion som skulle vara något annat blev inställd till förmån för personliga problem.
Det är möjligt att det är det. Det beror på varför föräldrarna väljer en sådan skola åt sitt barn och vad dessa skolor står för. oavsett så är det inte något vi borde återinföra i Sverige igen. Eller tycker du det?
Jag gissar att muslimer i Sverige som vill ha/kräver rena män och kvinnoklasser är i högre grad bokstavstrogna, än att man bara känner att det skulle vara skönt att få gå i en klass med samma kön som en själv? Och nej, jag vill inte ha könssegregerad undervisning för att muslimer ber om det.
Ja jag tycker det är människofientligt, diskriminerande och en studieform som inte längre hör hemma i Sverige 2015. Men skola och utbildning i Sverige är ju geschäft........
Vem säger det är fel? Om du vill säga hen -gör det. Om jag inte vill, gör inte jag det.
Åter, det beror på varför du/Ni gör det och varför det skulle gynna undervisningen. Är det för att gå människor som inte vill studera i samma rum som det motsatta könet (för deras sed/kultur/religion förbjuder dem) till mötes. Ja då stödjer du/Ni och uppmuntrar en negativ syn på människor som går stick i stäv med vart Sverige som land strävar mot.
Men varför anser du att det är problematiskt att diskutera klädval? I en klass är det perfekt att diskutera det ,både tjejer och killar, män och kvinnor. Tjejer SKALL kunna ha vad fan hon vill på sig utan att killar ska tro att det är fritt fram. För både tjejer och killar är dessa diskussioner viktiga för att skapa eftertanke. Jag anser att ifyllnadsbehåar och rumputfyllnadsunderkläder är något som människor tar på sig för att uppfylla andras förväntningar. Jag tror liksom inte på det där att -jag gör det för min egna skull. Att man vill det för sin egna skull är liksom sprunget ur något vrickat mode. (eller religiöst påfund)
Jag ifrågasätter inte deras klädval. Var och en får ha vad de sjutton de vill på sig.
Jamen PRECIS!! Och förändringens portar öppnas ofta genom debatt och diskussioner och hjälp utifrån. Speciellt om du kommer från ett slutet sällskap hemifrån. Jag hade faktiskt inte sagt någonting om Islams sed påbjöd att alla muslimer skulle dölja sitt ansikte eller håret, eller klä sig i otympliga kläder. Nu är det kvinnan som ska klä sig så....av anledning???..........Att svensk skola går en ideologi som säger att män och kvinnor inte skall studera i samma rum till mötes är inte ett dugg utvecklingsfrämjande...tvärtom -oavsett om du så gärna vill nå en liten grupp som annars riskerar att för alltid stå utanför. De kommer alltid alltid att stå utanför och deras flickor (ja det är kvinnorna som är storförlorarna här) kommer gå samma öde till mötes.
Ja??? Menar du att informationen går bättre fram om män inte är närvarande?
gulan
Kyrkan har haft mycket mer att säga till om i detta landet än vad den har idagKyrkan har väl påverkat vårt sätt att leva i allra högsta grad?
Hur vi lever i Sverige påverkas väl av vilka som lever här? Över tid så förändras sammansättningen och med det hur samhället ser ut. Jag tycker att vi har vissa grundvärden som är värda att bevara. Som exempel menar jag allas lika värde och vår vilja att hjälpa dem som är i behov av hjälp. Det är traditioner eller grundvärden som vi ska stå upp för. Men om vi behöver ha särskilda tjejtider i badhuset eller om söndagens klockringning i kyrkan kommer att få sällskap av böneutrop på fredagar känns som petitesser.
Hurra!! Vi är överrens. Ett första steg är att inte tillåta könsuppdelade klasser i exempelvis SFI. Dit måste alla gå som vill ha bidrag. Det är liksom den första lektionen för hur vi ser på människor i Sverige. Vi är alla lika och alla har rätt att studera och finnas i det offentliga rummet oavsett vem som satt där först.Jag tycker vi (de teoretiskt "friare") har en skyldighet att försöka hjälpa de som är svagare, och för att göra det kan man inte bara kräva anpassning i 150km/h direkt.
Och jag tycker det är oerhört tragiskt och oroväckande faktiskt att sänka oss till tillåta könsuppdelade klasser. Jag blir rabbiat när det kommer till könsdiskriminering och när små osynliga steg tas mot att stärka kvinnors underlägsenhet.Och igen, jag tycker det är väldigt problematiskt att anta att "vi" sitter på facit och "de" ska anpassa sig till vår högre nivå
Du får lägga "slöjan" på vilken nivå du vill. Jag lägger den där den hör hemma. På kvinnoförtyckets nivå. Sen kan diskussionen och försvaret mot den packeteras och snyggas till hur mycket som helst.jag tycker det är en alldeles för låg nivå att reducera slöjan till enbart en symbol för kvinnoförtryck.
Öhh hänger inte med här. Lägga fokus på symtom......?Det är att förenkla alldeles för mycket, och att lägga fokus på symptom istället för orsak.
Hurra!! Vi är överrens. Ett första steg är att inte tillåta könsuppdelade klasser i exempelvis SFI. Dit måste alla gå som vill ha bidrag. Det är liksom den första lektionen för hur vi ser på människor i Sverige. Vi är alla lika och alla har rätt att studera och finnas i det offentliga rummet oavsett vem som satt där först.
Och jag tycker det är oerhört tragiskt och oroväckande faktiskt att sänka oss till tillåta könsuppdelade klasser. Jag blir rabbiat när det kommer till könsdiskriminering och när små osynliga steg tas mot att stärka kvinnors underlägsenhet.
Du får lägga "slöjan" på vilken nivå du vill. Jag lägger den där den hör hemma. På kvinnoförtyckets nivå. Sen kan diskussionen och försvaret mot den packeteras och snyggas till hur mycket som helst.
Öhh hänger inte med här. Lägga fokus på symtom......?
Kyrkan har väl påverkat vårt sätt att leva i allra högsta grad?
Hur vi lever i Sverige påverkas väl av vilka som lever här? Över tid så förändras sammansättningen och med det hur samhället ser ut. Jag tycker att vi har vissa grundvärden som är värda att bevara. Som exempel menar jag allas lika värde och vår vilja att hjälpa dem som är i behov av hjälp. Det är traditioner eller grundvärden som vi ska stå upp för. Men om vi behöver ha särskilda tjejtider i badhuset eller om söndagens klockringning i kyrkan kommer att få sällskap av böneutrop på fredagar känns som petitesser.
Jag har inga problem med att böneutrop kommer.
Jag har inga problem med att olika människor har olika religion - men jag har problem med att religionen ska börja sätta mer och mer spår i normer, nu när vi i Sverige blivit oerhört sekulariserade och ganska "fria från religionens bojor".
Visst bygger vår kultur på kristna traditioner, men i mina ögon på de goda bitarna: solidaritet, att hjälpa de svagare.
Men mycket av tvånget är bortarbetat: kvinnans rätt till fri (nåja, nästan då) abort,
samma möjligheter att få utbildning oavsett kön, ras, religion.
Lika (nåja) inför lagen.
Lagen tar inte hänsyn till religion - mer än att många av våra lagar i grund bygger på Budorden i "du skall icke stjäla" och så vidare.
Jag har problem med könssegregation som ska införas för att anpassa Sverige till personer som kommer med andra kulturer.
Jag har problem med att höra en del män/killar säga om svenska tjejer att de är horor, för att de tjejerna hoppar i säng med en kille de blir kära i. Där männen/killarna i fråga gärna är pojkvänner och utnyttjar tjejernas sexualitet men aldrig menar något mer allvarligt i ett förhållande.
Sådant är det inte ovanligt att höra i den stadstel där jag jobbar.
Jag har problem med att jag blev kallad hora i min yrkesutövning, för att en man (knappast representativ) inte fick de narkotikamedel han ville ha.
Jag har problem med att män för kvinnors talan, och att männen i fråga ska tolka åt kvinnorna i fråga.
Men jag är antagligen väldigt fördomsfull och inskränkt som inte förstår att vi måste ändra vårt land.
Nej, vi alla kan inte leva gott här om vi tillåter införande av könssegregering, om det sedan må vara i badhuset, skolan eller var som helst.
Menar du att det här med att killar kallar tjejer för hora har med invandring att göra? Eller missförstår jag dig?
Det är ju inte direkt något nytt, hände när jag gick i skolan i min väldigt svenska småstadsskola där den enda personen med utländsk bakgrund var adopterad.
Sen är det givetvis inte okej och något som måste arbetas med, men förstår inte riktigt hur du kopplar ihop det med det övriga om att ändra vårt land för att det kommer andra kulturer.
Vi har traditionell hederskultur här i Sverige sedan länge också.Jag vet att språkbruket har ändrats drastiskt sedan jag gick i skolan: då var inte hora ett ord som användes av "vanligt folk". Jag gick i skolan på 1980-talet och man hade inte lika grovt språk då som nu, över huvud taget. Men visst, det är mycket möjligt att det blivit norm att skolungdomar kallar varandra för könsord och hora numera.
Jag menar att det handlar om en attityd hos en del män/killar med muslimsk eller hedersrelaterad kultur, att tjejer som har sex utanför äktenskapet ses som horor och att det är inte helt ovanligt att killarna i fråga har sex med svenska tjejer men aldrig avser att ha ett helt liv eller bilda familj med de tjejerna.
Jag menar också att det inte har hänt att jag blivit kallad hora när jag i egenskap av läkare nekat recept, av andra än en man med muslimskt ursprung. Som visserligen var arg över att ha nekats respekt och som visade sin ilska på ett i mina ögon oacceptabelt sätt (han kastade också en metallpall på mig, var uppenbarligen väldigt arg).
Jag menar att den synen på tjejer och sexualitet, som säger att kvinnan inte får ha sex utanför äktenskapet, hänger samman med synen att kvinnan ska hållas inne, osynlig, så att hon inte frestar de stackars männen.
Jag menar att synen på tjejer/kvinnor som inte täcker sig som något slags sämre människor, hänger samman med vissa kulturella inslag.
Och jag menar att det är sådant vi inte ska godta i Sverige.
Jag menar inte att det har med "invandring" att göra - utan med så kallat hederskulturellt ursprung.
Förutom förstås skitungar som kallar varandra saker som de knappt förstår.
Vi har traditionell hederskultur här i Sverige sedan länge också.
Jag har hört så många svennebananer slänga "hora" och könsord omkring sig så det går inte räkna.
Någonstans måste ju samhället deklarera att det inte ses som en god utveckling år 2015 i Sverige? Jag tycker Ekonomiskt styrmedel funkar hyfsat bra i andra fall, så varför skulle det inte funka här?Det jag tycker är tragiskt är att behovet för könsuppdelning finns. Det tror jag inte man kommer åt genom att helt vägra
Jag gör ingen skillnad på oss infödda kvinnor i Sverige och världens övriga. Varje ansats till att trycka tillbaka kvinnors rättigheter och ökade inflytande över sina egna liv i det offentliga rummet, vill jag leva rövare över. Att svensk skola överhuvudtaget går med på att anordna könsuppdelade lektioner för att tillmötesgå en omodern syn på människor är för mig helt obegripligt...faktiskt!!Jag tror faktiskt inte vi "vanliga" svenska kvinnor påverkas av att SFI ibland sker i könsuppdelade lektioner, jag ser helt enkelt inte alls att det skulle blöda över i något slags steg bakåt mot våra rättigheter. Istället ser jag en möjlighet framåt för de som ännu så länge står väldigt långt ifrån oss.
Att svensk skola överhuvudtaget går med på att anordna könsuppdelade lektioner för att tillmötesgå en omodern syn på människor är för mig helt obegripligt...faktiskt!!
Att svensk skola överhuvudtaget går med på att anordna könsuppdelade lektioner för att tillmötesgå en omodern syn på människor är för mig helt obegripligt...faktiskt!!
gulan
Hej då!Ja jag märker det. Jag tror inte vi kommer längre.
Måste det ena utesluta det andra? Jag tycker bostadsfrågan verkligen ligger i pipen nu och diskuteras dagligen av politiker och media. Eller? Och varför är det fel att diskutera klädvanor, vad kläder och utsmyckningar symboliserar eller vad man vill signalera med sin klädsel?
Citera i denna tråd vem som förespråkar tvång. Vilka trådar har du läst här på buke där det uttryckts att tvång av viss klädsel förespråkas. Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i eftersom du verkar känna så många eller läser om så många som vill införa klädseltvång. Du och jag måtte röra oss i två helt olika världar av Sverige......
gulan
Nu läste du inte vad jag skrev va?