Burka i Sverige

Mmm...såklart! Sveriges politik går ut på att ALLA i arbetsför ålder och som kan skall arbeta. Det betyder på individuellt plan göra sig så anställningsbar det bara går. Vääääldigt få anställer en person som bara visar ögonen. I mitt fall är det enkelt eftersom jag inte är troende på något sätt. Kan man bara inte tänka sig att följa den klädkod som är i Sverige känns det som att ett land där kvinnor kan få ett arbete där man bara visar ögonen eller knappt det så blir livet enklare för den personen att försörja sig och sin familj.

Hur många personer, på ett ungefär, handlar det om som har utbildning, erfarenhet, referenser, kontakter etc så att de skulle haft ett jobb men där bärande av burka gör att de trots CV:t inte får jobbet?

Jo, och efter det så ställde jag en fråga?

Jag svarade på ett inlägg som handlade om säkerhet och identifiering eller nåt sånt, eftersom den händelsen var väldigt uppmärksammad i Frankrike. Jag la dessutom till "Inte för att jag tycker att det är ett argument mot burka men det är ju inte helt taget ur luften". Jag har ingen koll på om det sker fler bankrån på platser där det används burka och förstår inte hur det är relevant, i Frankrike är väl knappast burka särskilt vanligt?

Och då är det ganska ointressant att diskutera bankrånsfrekvens i en diskussion om burka.

Det var ju du som ville diskutera det?

Jag svarade på ett inlägg som handlade om säkerhet och identifiering eller nåt sånt, eftersom den händelsen var väldigt uppmärksammad i Frankrike. Jag la dessutom till "Inte för att jag tycker att det är ett argument mot burka men det är ju inte helt taget ur luften". Jag har ingen koll på om det sker fler bankrån på platser där det används burka och förstår inte hur det är relevant, i Frankrike är väl knappast burka särskilt vanligt?

Det var ju du som ville diskutera det?

Eftersom du tog upp det, ja. Om du inte tycker att antalet bankrån är intressant i en diskussion om användningen av burka så förstår inte jag varför du tog upp det från första början. Det blir lite god dag yxskaft över det hela, om du gör ett inlägg om det men sedan menade du ingenting med det i diskussionen. Jaha, liksom? Magnolian blommade tidigt i år, för övrigt.

Eftersom du tog upp det, ja. Om du inte tycker att antalet bankrån är intressant i en diskussion om användningen av burka så förstår inte jag varför du tog upp det från första början. Det blir lite god dag yxskaft över det hela, om du gör ett inlägg om det men sedan menade du ingenting med det i diskussionen. Jaha, liksom? Magnolian blommade tidigt i år, för övrigt.

Det är ett argument som används emot burka, det kan du väl inte ha missat?!

Det finns en hel massa korkade argument mot både burka och invandring i allmänhet. Förstår ändå inte vitsen med att sprida dem, när det inte finns någon substans i dem?

Läs inlägget jag svarade på så kanske du förstår. Det inlägget handlade just om förbud i Frankrike och säkerhetsskäl.

Läs inlägget jag svarade på så kanske du förstår. Det inlägget handlade just om förbud i Frankrike och säkerhetsskäl.

Ja? Och jag tycker ändå att det är en helt orimlig härledning till ett förbud mot burka, oavsett om någon har rånat bank iförd burka eller clownmask.

"...men inte helt taget ur luften" tolkade jag som att du tycker att det finns något förståeligt i fransmännens logik, men jag kanske missuppfattade dig?

Ja? Och jag tycker ändå att det är en helt orimlig härledning till ett förbud mot burka, oavsett om någon har rånat bank iförd burka eller clownmask.

"...men inte helt taget ur luften" tolkade jag som att du tycker att det finns något förståeligt i fransmännens logik, men jag kanske missuppfattade dig?

Jag tycker som sagt också att det är en orimlig anledning till förbud. Med "inte helt taget ur luften" menade jag alltså det påstådda säkerhetsskälet, det skedde faktiskt ett bankrån genom att några låtsades vara kvinnor i burka som inte ville identifiera sig ute bland andra kunder (hade de haft clownmask hade det garanterat inte funkat). Lösningen på det är väl att ändra bankens rutiner tänker jag. Tyckte jag var väldigt tydlig med att jag inte tyckte att det var ett skäl till förbud.

Jag tycker som sagt också att det är en orimlig anledning till förbud. Med "inte helt taget ur luften" menade jag alltså det påstådda säkerhetsskälet, det skedde faktiskt ett bankrån genom att några låtsades vara kvinnor i burka som inte ville identifiera sig ute bland andra kunder (hade de haft clownmask hade det garanterat inte funkat). Lösningen på det är väl att ändra bankens rutiner tänker jag. Tyckte jag var väldigt tydlig med att jag inte tyckte att det var ett skäl till förbud.

Jag förstod första halvan av meningen utan problem ja, men missförstod vad du menade med andra halvan efter "men": et. Jag ber om ursäkt och går och lägger mig :)

Jag har problem med könssegregation som ska införas för att anpassa Sverige till personer som kommer med andra kulturer.
Jag har problem med att höra en del män/killar säga om svenska tjejer att de är horor, för att de tjejerna hoppar i säng med en kille de blir kära i. Där männen/killarna i fråga gärna är pojkvänner och utnyttjar tjejernas sexualitet men aldrig menar något mer allvarligt i ett förhållande.
Sådant är det inte ovanligt att höra i den stadstel där jag jobbar.

Jag har problem med att jag blev kallad hora i min yrkesutövning, för att en man (knappast representativ) inte fick de narkotikamedel han ville ha.

Jag har problem med att män för kvinnors talan, och att männen i fråga ska tolka åt kvinnorna i fråga.

Men jag är antagligen väldigt fördomsfull och inskränkt som inte förstår att vi måste ändra vårt land.
Nej, vi alla kan inte leva gott här om vi tillåter införande av könssegregering, om det sedan må vara i badhuset, skolan eller var som helst.

Här tappade du mig. Var någonstans har jag eller någon annan hävdat att vi ska göra anpassningar så att grabbar i olika sammanhang ska få kalla tjejer för horor? Jag förstår inte kopplingen till vare sig mitt resonemang eller grundfrågan om att förbjuda viss klädsel.

Om du inte kan leva gott i Sverige om tjejer har en egen badtid i badhuset så kan jag bara beklaga. Om ditt välmående hänger på sådana detaljer så antar jag att du har en del att kämpa mot. På mitt jobb har vi för övrigt sedan länge en särskild tjejtid i gymet. Jag har aldrig någonsin hört en kollega må dåligt över den saken.

Här tappade du mig. Var någonstans har jag eller någon annan hävdat att vi ska göra anpassningar så att grabbar i olika sammanhang ska få kalla tjejer för horor? Jag förstår inte kopplingen till vare sig mitt resonemang eller grundfrågan om att förbjuda viss klädsel.

Om du inte kan leva gott i Sverige om tjejer har en egen badtid i badhuset så kan jag bara beklaga. Om ditt välmående hänger på sådana detaljer så antar jag att du har en del att kämpa mot. På mitt jobb har vi för övrigt sedan länge en särskild tjejtid i gymet. Jag har aldrig någonsin hört en kollega må dåligt över den saken.

Jag har inte värs mycket att kämpa emot.

Men jag ser företeelsen med att införa könssegregering i Sverige som ett stort principiellt problem.

Ingen har hävdat att vi ska göra att killar får kalla tjejer för horor.
Men frågan är större än att handla om endast ett plagg: frågan handlar också om könssegregering, "anpassning" av svenska samhället till nya influenser där könssegregering är en fråga, kvinnors osäkerhet är en fråga, faktum att kvinnor inte ska få synas i samhället är en stor del av frågan.

Därför ser jag det som ett problem.

Nej, jag kan inte leva gott i ett Sverige där vi inför könssegregering.
Eller inför annan segregering eller särbehandling på grund av kön, sexualitet, etnisk bakgrund.

Ja, delar av mitt psykiska välmående hänger på sådana detaljer som frånvaro resp närvaro av segregering.
Eller särbehandling på grund av kön.
Men jag inser utifrån hur du skriver, att det finns de som inte ser segregering eller könsorsakad särbehandling som ett problem.

Men jag inser utifrån hur du skriver, att det finns de som inte ser segregering eller könsorsakad särbehandling som ett problem.

Jag ska hjälpa dig lite med läsförståelsen av min text. Jag skriver inte att segregering inte är ett problem. Jag skriver att tjejtider i badhuset inte är ett problem. Och att tjejerna på mitt jobb får en egen tid i gymet är inte ett exempel på "könsorsakad särbehandling". Det är ju fullständigt trams att dra så svulstiga växlar av det.

Jag skriver att tjejtider i badhuset inte är ett problem. Och att tjejerna på mitt jobb får en egen tid i gymet är inte ett exempel på "könsorsakad särbehandling".
Speciella tjej-tider och speciella kill-tider och gemensamma tider låter som ett jämnställd arbetsplats. Om min arbetsplats skulle införa speciella tider i gymmet för bara ett kön -blir ju undran...varför då? Varför är tjejerna på ditt jobb i behov av egen tid på gymmet och inte killarna?
gulan

Jag ska hjälpa dig lite med läsförståelsen av min text. Jag skriver inte att segregering inte är ett problem. Jag skriver att tjejtider i badhuset inte är ett problem. Och att tjejerna på mitt jobb får en egen tid i gymet är inte ett exempel på "könsorsakad särbehandling"UOTE]

Vad är då orsaken till att tjejerna på ditt jobb får en egen tid i gymet?

Eller att badhuset ska stänga ute män vissa tider?

Om det inte är könsorsakad särbehandling, så får du gärna sätta ett annat ord på företeelserna.

Det är kanske det som är problemet: vissa av oss tänker i vidare cirklar och ser problem; andra snävar in en frågeställning och ser inte de stora ringarna som kan bildas på vattenytan.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 480
Senast: Enya
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 543
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar