Burka i Sverige

Ja jag var kanske otydlig. Burka är extremt ovanligt, men när den finns är det vanligtvis i Afghanistan
Ja, det föstod jag. Det var mer som en komplettering så att man inte får för sig att just afghanska kvinnor är de som är mest skylda. :)

De jag träffat har faktiskt varit mindre inlindade - eller hur jag ska uttrycka det - än från många andra ställen.

Somaliskorna är väl de som skyler sig mest. Även det en anpassning till nya tider. Det har sagts mig att de inte bar hijab förr men med starkare oro och en helt sönderfallet samhälle får traditioner och tro starkare fäste. Plus att man värnar starkare om sin särart och kultur när man kommer till ett främmande land. (midsommar i USA, någon?)

Jag har faktiskt aldrig sett en burka annat än på bild. För några år sedan i en liknande diskussion läste jag någonstans att de då räknade med att det högst var runt 300 kvinnor i Sverige som bar burka. Känns som ett ickeproblem.

Kvinnoförtryck däremot är ett reellt problem men det kan inte avgöras av sjal eller inte sjal.

Ja, det föstod jag. Det var mer som en komplettering så att man inte får för sig att just afghanska kvinnor är de som är mest skylda. :)

De jag träffat har faktiskt varit mindre inlindade - eller hur jag ska uttrycka det - än från många andra ställen.

Somaliskorna är väl de som skyler sig mest. Även det en anpassning till nya tider. Det har sagts mig att de inte bar hijab förr men med starkare oro och en helt sönderfallet samhälle får traditioner och tro starkare fäste. Plus att man värnar starkare om sin särart och kultur när man kommer till ett främmande land. (midsommar i USA, någon?)

Jag har faktiskt aldrig sett en burka annat än på bild. För några år sedan i en liknande diskussion läste jag någonstans att de då räknade med att det högst var runt 300 kvinnor i Sverige som bar burka. Känns som ett ickeproblem.

Kvinnoförtryck däremot är ett reellt problem men det kan inte avgöras av sjal eller inte sjal.

Ja, det är väl ett globalt fenomen att man så att säga både klamrar sig fast vid och faktiskt förändrar eller omtolkar sin ursprungliga kultur, när man lever i en annan kultur än den där man växte upp. När jag bodde i invandrartät förort, berättade många av kvinnorna att de inte hade burit någon som helst form av sjal/slöja när de bodde hemma. Men de gjorde det nu, i den här kulturen där de inte helt tyckte sig kunna läsa språket för relationerna mellan könen.

Jag hade en storslagen pedagogisk upplevelse när jag skulle förklara det här fenomenet för min son för några år sedan. Han ville inte tro på vad jag sa, och så hade jag sådan otrolig tur att en insändare i den dagens tidning var skriven just av en svensk som bodde i New York, och som lade ut texten om att hon och hennes svenskspråkiga gäng var så upprörda över sedernas förfall i gamla i Sverige. I hennes gäng i NY minsann, där iakttog alla den mycket viktiga traditionen att årligen bära folkdräkt på julmarknaden!

Ja, det är väl ett globalt fenomen att man så att säga både klamrar sig fast vid och faktiskt förändrar eller omtolkar sin ursprungliga kultur, när man lever i en annan kultur än den där man växte upp. När jag bodde i invandrartät förort, berättade många av kvinnorna att de inte hade burit någon som helst form av sjal/slöja när de bodde hemma. Men de gjorde det nu, i den här kulturen där de inte helt tyckte sig kunna läsa språket för relationerna mellan könen.

Jag hade en storslagen pedagogisk upplevelse när jag skulle förklara det här fenomenet för min son för några år sedan. Han ville inte tro på vad jag sa, och så hade jag sådan otrolig tur att en insändare i den dagens tidning var skriven just av en svensk som bodde i New York, och som lade ut texten om att hon och hennes svenskspråkiga gäng var så upprörda över sedernas förfall i gamla i Sverige. I hennes gäng i NY minsann, där iakttog alla den mycket viktiga traditionen att årligen bära folkdräkt på julmarknaden!
hahaha
Ja, en kollega berättade om den somaliske man hon träffat för ett antal år sedan, som kommit gående i Stockholm och sett några "spöken" i heltäckande skynken och undrat vad det var för tomtar. Han passerade förbi utan att titta men hörde sedan att de talade somaliska. Chock. När han lämnade Somalia hade inga kvinnor heltäckande kläder.

Oj, vad märkligt. När förändrades Somalia så pass mycket då?
Märkligt??

Somalia var kolonialiserat av Storbritannien och Italien under en ganska lång tid. När de lämnade valdes en president i början av 60-talet. Han störtades och Somalia är numera ett land utan samhälle. Det finns ingen samhällsöverbyggnad, inget skolväsende, ingen sjukvård. Inget samhälle i den bemärkelsen vi känner det. Klaner styr sina egna områden och tar hand om varandra.

I den situationen är det inte svårt att begripa att traditioner och religion får fäste. Man behöver det.

Jag känner somalier som stolta personer med mycket, mycket starka kvinnor. De är också väldigt lika oss i humor och värderingar - efter lång kolonialtid. Jag och somalier skrattar åt samma skämt. Det gör inte irakier och jag. Det skiljer sig.

Att somalier fått det rykte de har i Sverige är för mig en gåta. I andra länder är de "gnosjöare" - entreprenörer, småföretagare. Något fel gör vi.

@tanten Jag vet väldigt mycket om Somalia, då jag bland annat har en god vän som arbetar där. Så lektionen var onödig. Du missförstod mig, jag undrade när heltäckt blev vanligare. De jag känner som bor där nu säger att det är väldigt vanligt.

Jag och somalier skrattar åt samma skämt. Det gör inte irakier och jag. Det skiljer sig.
Jaha, jag känner massa irakier med samma humor som jag.

Att höra en somalier prata om "spöken" och inte förstå vad det är kändes för mig märkligt, ja. Jag känner inte en enda somalier som inte känner till de flesta olika tygstycken som bärs av muslimer.

@tanten Jag vet väldigt mycket om Somalia, då jag bland annat har en god vän som arbetar där. Så lektionen var onödig. Du missförstod mig, jag undrade när heltäckt blev vanligas. De jag känner som bor där nu säger att det är väldigt vanligt.

Jaha, jag känner massa irakier med samma humor som jag.
OK

Det som berättats för mig är att det inte var så under kolonialtiden och i början när det var självständigt men kommit när tiderna blivit oroliga. Så vad vet jag - senaste 20-30 åren kanske?
Att det är vanligt nu är vi helt överens om.

Nej varför tror du att jag skulle tycka det? Men jag undrar om tuttfior,och de från rörelsen Femen skulle få godkänt att få sitta i klassrum och visa pattarna?
Det har jag inte påstått. Jag säger att diskussionen kring val av klädsel, oavsett om det är den västerländska utmanande eller strikt religiös sådan ska diskuteras och stötas och blötas för att hela tiden påminna om vad syftet med den står för.

Det gör det säkert. Men så många situationer kan det inte röra sig om. Eller??? Och definitivt ICKE i någon skola alls!

(Harklar mig tyst) Det slutar aldrig där det började...Var så säker Lager -det kommer i framtiden komma KRAV att fler kommuner skall bekosta sådan typ av undervisning och erhålla könsseparerade grupper.....
gulan

Kvinnofolkhögskolan har ju gymnasie-, grundskola, och säkert annat som jag inte känner till - allt könssegregerat. Är det då per automatik antifeministiskt för att det är könsseparatistiskt?

Jag skiljer på personer av olika kön i mina klasser ibland, i vissa situationer och av olika orsaker, senast när vi talade om reproduktiv hälsa. Är det antifeministiskt?

I vissa kulturer är brösten inte sexuellt laddade. De är de i vår. Det är inget som är av Gud givet, det bara råkar vara så just nu. Vi har inte personer av något kön utan tröja i klassrummen för det anses respektlöst. Givetvis kan det lika gärna ändra sig ifall kultur och social diskurs ändrar sig. Folk reagerar på hijad/niqab/burka för att det fortfarande är ovanligt på vissa platser, ju vanligare det blir desto mindre kommer folk att reagera.

Jag oroar mig inte en sekund för att det plötsligt skulle komma krav på utbildningsanordnarna att ordna könsegregerade platser. :) Jag oroar mig däremot för de kvinnor som inte får språk-, hälso-, och samhällsundervisning.

Samhället behöver inte (ytterligare) en tomt ramverk som är ideologiskt korrekt, men i praktiken utesluter just dem som behöver mest stöttning.

Nej varför tror du att jag skulle tycka det? Men jag undrar om tuttfior,och de från rörelsen Femen skulle få godkänt att få sitta i klassrum och visa pattarna?
Vilka syftar du på med ordet "tuttfior"? Det låter väldigt nedlåtande tycker jag.

Vilka syftar du på med ordet "tuttfior"? Det låter väldigt nedlåtande tycker jag.
Tidigare i tråden påtalade jag vikten av levande debatt kring exponering av kvinnokroppen. Jag har deltagit i många sådana trådar här på senior genom åren. Diskuterat bröstimplantat och skönhetsoperationer och varför friska kvinnor gör detta. Jag tycker diskussionen är lika viktig idag som igår. Jag tycker också att levande debatt kring olika slöjor är viktigt.
Men du har rätt tuttfior är inte särskilt snällt jag ska sluta skriva så.
gulan

Kvinnofolkhögskolan har ju gymnasie-, grundskola, och säkert annat som jag inte känner till - allt könssegregerat. Är det då per automatik antifeministiskt för att det är könsseparatistiskt?
Det är åthelvette att svensk skola stödjer och ser till att kunna upprätthålla en vidrig människosyn.
Jag skiljer på personer av olika kön i mina klasser ibland, i vissa situationer och av olika orsaker, senast när vi talade om reproduktiv hälsa. Är det antifeministiskt?
Det beror på anledningen och hur ofta och givetvis varför du väljer att dela upp klassen i kön. Om det är för du anar kraftiga motsättningar och vill undvika det/slippa ta striden så sviker du människor. Eller för att du tycker just denna lektion är det bra att tjejer får en viss del och killar en annan. Sker det ofta ligger det inte långt ifrån att jag gissar att du gör det för att slippa tjafs och det blir lugnast och enklast så. Känns ju inte alls bra om det är så...Jag kan inte minnas en enda gång att killar och tjejer hade lektioner på varsitt håll. Jag kan tycka att sexualundervisning någon gång kan vara könsseparerat just för att tjejer behöver diskutera vissa saker med varann och killar andra saker med varann. Annars ser jag ingen anledning -faktiskt!
Givetvis kan det lika gärna ändra sig ifall kultur och social diskurs ändrar sig. Folk reagerar på hijad/niqab/burka för att det fortfarande är ovanligt på vissa platser, ju vanligare det blir desto mindre kommer folk att reagera.
Ok, det är möjligt att det kommer bli helt ok att sitta topless i skolbänken. Jag tror aldrig det kommer hända i och för sig. Precis av anledning som du skriver att "bara" vi andra blir så pass vana att se människor i kvinnoförtryckande klädesplagg så kommer ingen längre att reagera. Jag vill att samhället skall reagera på det. Precis som jag vill att samhället skall fortsätta att reagera på ett vidrigt kroppsideal.
Jag oroar mig däremot för de kvinnor som inte får språk-, hälso-, och samhällsundervisning.
Därför är ekonomiska styrmedel bra. För varför skall svenska staten stödja ett människofientligt synsätt? Det bidrar till att svika väldigt många människor som blir indoktrinerade i denna syn på människor. I Sverige är vi först och främst människor. Då skall inte vissa grupper kunna säga -så fan heller....... vi är män och kvinnor i första hand. Nej fy sjutton säger jag.
gulan

Det är åthelvette att svensk skola stödjer och ser till att kunna upprätthålla en vidrig människosyn.
Är det vidrig människosyn att arbeta könssegregerat? Inte bara antifeministiskt då. Nu är just de två skolor som jag hänvisat till folkhögskolor som inte går under skolverket per se - utan under folkbildningsrådet. Även om allmän linje ger grund- och gymnasiekompetens utifrån skolverkets ämneskriterier och ramar.

Den ena är ju genomgripande segregerad - i alla kurser. Det brukar orsaka diskussion, den riktar sig enbart till personer som identifierar sig som kvinnor. Den andra arbetar segregerat i vissa moment.

Det beror på anledningen och hur ofta och givetvis varför du väljer att dela upp klassen i kön. Om det är för du anar kraftiga motsättningar och vill undvika det/slippa ta striden så sviker du människor. Eller för att du tycker just denna lektion är det bra att tjejer får en viss del och killar en annan. Sker det ofta ligger det inte långt ifrån att jag gissar att du gör det för att slippa tjafs och det blir lugnast och enklast så. Känns ju inte alls bra om det är så...Jag kan inte minnas en enda gång att killar och tjejer hade lektioner på varsitt håll. Jag kan tycka att sexualundervisning någon gång kan vara könsseparerat just för att tjejer behöver diskutera vissa saker med varann och killar andra saker med varann. Annars ser jag ingen anledning -faktiskt!
Jag undervisar SFI, och gymnasiekurser. Jag undervisar vuxna, idag är den yngste 22 och den älste 64 år.

Uppdelning sker ibland, och kan ske av olika orsaker. Just denna gång (vid en föreläsning och samtal om reproduktiv hälsa) för att det kom som önskemål. Jag ser inget värde i att informera en elev om att hon ska kunna ställa vilka sexuella frågor som helst inför sina manliga studiekamrater. Det blir däremot (förvånande) sällan motsättningar i grupperna, det som händer är att många frågor förblir oställda och därför obesvarade.

Som jag skrev tidigare. Mitt fokus är att eleverna ska få sin utbildning och sina kunskaper, i detta fall om kroppen. Att de ska sitta tysta i blandad grupp vore inte en situation som ledde oss fram mot det målet. Vissa elever har sexuella trauman i bakgrunden, andra är farmödrar som bott i sin svenska förortsvärld halva livet, ytterligare andra är omskurna, någon är i behov av att veta mer om sexuellt överförbara sjukdomar. Det finns en myriad frågor, men ingen önskar att frågorna ska spridas utanför klassrummet. Detsamma för männen, dock med en annan utgångspunkt.

Ok, det är möjligt att det kommer bli helt ok att sitta topless i skolbänken. Jag tror aldrig det kommer hända i och för sig. Precis av anledning som du skriver att "bara" vi andra blir så pass vana att se människor i kvinnoförtryckande klädesplagg så kommer ingen längre att reagera. Jag vill att samhället skall reagera på det. Precis som jag vill att samhället skall fortsätta att reagera på ett vidrigt kroppsideal.
Är det hijab, niqab och burka som är kvinnoförtryckande?

En del av mina elever säger exakt samma sak, att det är skrämmande att svenska tjejer känner sig så pressade, hur absurt det är med skönhetsoperationer. Tänk så skönt att ha sin niqab, vilken frihet den innebär från att bli bedömd för sitt utseende. Andra elever säger tvärtom, alla är inte muslimer, och alla muslimer bär inte någon variant av slöja. Ytterst sällan tycker någon att kvinnor inte bör få bära vilka kläder de vill, och alla hävdar att de bär just de kläder de själva valt.

Om det däremot kommer fram någonting om hot/våld/tvång i hemmet så är det ALLTID i könsseparata grupper. Aldrig att någon kvinna säger sådana saker rakt ut i blandad grupp i klassrummet. Det är ju detsamma som gäller med våld i svenska hem - mycket skuld och skam, mycket rädsla för repressalier. Med den skillnaden att kvinnan här ofta befinner sig i en tajt sammanhållen social gemenskap som hon är beroende av - utan den finns inget stöd alls. Framförallt om hon fortfarande är mer eller mindre analfabet, utan socialt nätverk, och utan kulturell kompetens om landet där hon bor.

Det är ju därför det är så himla viktigt att SFI finns för alla. Utan att döma. Utan att komma med ideologiska krav. Det gynnar inte kvinnan som är inlåst. Hon förblir där hon är.

Därför är ekonomiska styrmedel bra. För varför skall svenska staten stödja ett människofientligt synsätt? Det bidrar till att svika väldigt många människor som blir indoktrinerade i denna syn på människor. I Sverige är vi först och främst människor. Då skall inte vissa grupper kunna säga -så fan heller....... vi är män och kvinnor i första hand. Nej fy sjutton säger jag.
gulan
När jag arbetade med folkhälsa så var vi extremt noga med att alltid skriva flickor och pojkar samt män och kvinnor - för att kunna visa på brister i jämlikhet, där ohälsotalen skiljer sig mellan könen.

Jag ser absolut en vits i att se kön - om frågan gäller just kön. Att kvinnor generellt tjänar mindre än män. Att flickor generellt skattar sitt välbefinnande lägre än pojkar i samma ålderspann. Att män toppar statistiken i alkoholrelaterade skador och självmord. Det är ju genom den differentieringen som det går att ifrågasätta och (förhoppningsvis) komma vidare till mer jämlika villkor.

Sedan finns trans, hbtq, queer och fler kroppsnormativa ifrågasättanden som absolut gör den direkta könsuppdelningen mer komplex och mindre självklar. Givetvis finns det också många situationer där en könsuppdelning är helt ointressant oavsett. Men att bara rakt av säga att vi är alla människor blir helt enkelt opraktiskt om det finns en agenda att göra samhället mer jämlikt. Då osynliggörs skillnader.

Men jag gissar att du kanske pratar mer om uppdelning i mans- och kvinnodelar i moskéer? Eller mans- och kvinnorum lite i största allmänhet socialt? En idé om att könen inte ska samtala eller umgås, lite som i antika Grekland där kvinnorna levde i sin gynekeion hela livet. Där håller jag med dig helt om att den inställningen knappast gynnar jämlikhet och frihet.
[/QUOTE][/QUOTE]

Ursäkta - jag gjorde något med inlägget när jag svarade så det delade upp sig. Dina citat är fetade gulan, mina svar är inte fetade. Men det står att du skrivit båda. Vet inte varför det blev så...?

Ursäkta - jag gjorde något med inlägget när jag svarade så det delade upp sig. Dina citat är fetade gulan, mina svar är inte fetade. Men det står att du skrivit båda. Vet inte varför det blev så...?
Svarar så här. Jag fetar det jag svarar på.

Är det vidrig människosyn att arbeta könssegregerat? Inte bara antifeministiskt då. Nu är just de två skolor som jag hänvisat till folkhögskolor som inte går under skolverket per se - utan under folkbildningsrådet. Även om allmän linje ger grund- och gymnasiekompetens utifrån skolverkets ämneskriterier och ramar.
Den ena är ju genomgripande segregerad - i alla kurser. Det brukar orsaka diskussion, den riktar sig enbart till personer som identifierar sig som kvinnor. Den andra arbetar segregerat i vissa moment.
Är det vidrig människosyn att arbeta könssegregerat? Inte bara antifeministiskt då.

Jag får fundera lite mer på denna fråga från dig. (Ok hoppas jag?) Men så som jag tänker just nu, så stödjer den skola du verkar för, en vidrig människosyn som under inga omständigheter går i linje med vad Sverige och svenskt samhälle strävar emot.

Den andra arbetar segregerat i vissa moment.

Här ringer det varningsklockor hos mig. Vissa moment……..Alltså hur många moment kan det röra sig om, där det är så oerhört viktigt? Exkludera allt som rör sex.

Uppdelning sker ibland, och kan ske av olika orsaker. Just denna gång (vid en föreläsning och samtal om reproduktiv hälsa) för att det kom som önskemål. Jag ser inget värde i att informera en elev om att hon ska kunna ställa vilka sexuella frågor som helst inför sina manliga studiekamrater. Det blir däremot (förvånande) sällan motsättningar i grupperna, det som händer är att många frågor förblir oställda och därför obesvarade.

Jomen det är det som jag undrar över, det sker ibland och av olika orsaker. Jag inte komma på så väldans många situationer där uppdelning män och kvinnor i undervisning måste ske. Undantag sex, men även under sådana lektioner finns det otroligt många fördelar att ha tillsammans. Men av orsaker du påtalat tidigare finns fördelar att ha könsuppdelat. Gäller även i grundskola tycker jag. Att frågor blir oställda och obesvarade i undervisning är inget ovanligt. Det vet ju du som lärare.....

Som jag skrev tidigare. Mitt fokus är att eleverna ska få sin utbildning och sina kunskaper, i detta fall om kroppen. Att de ska sitta tysta i blandad grupp vore inte en situation som ledde oss fram mot det målet. Vissa elever har sexuella trauman i bakgrunden, andra är farmödrar som bott i sin svenska förortsvärld halva livet, ytterligare andra är omskurna, någon är i behov av att veta mer om sexuellt överförbara sjukdomar. Det finns en myriad frågor, men ingen önskar att frågorna ska spridas utanför klassrummet. Detsamma för männen, dock med en annan utgångspunkt.

Jomen jag förstår allt det där. Samtidigt är det undervisning det handlar om . Blir ju alltid bättre om gruppen deltar aktivt, berättar egenupplevda händelser som skapar diskussion. Men i ett så känsligt ämne som sex kan man räkna med att det blir så där intimt och öppet? Jag har ingen aning om hur dessa lektioner går till. Men med tanke på att det är undervisning borde upplysning gälla ALLA elever om problematiken kring omskärelse (och vad det står för :nailbiting:) och specifika könssjukdomar, hur sexuella trauman påverkar en persons vardag och VAR och HUR man får hjälp med dessa. Varför skulle sådan generell och viktig undervisning ske uppdelad?

Är det hijab, niqab och burka som är kvinnoförtryckande?

Ja det är ett synligt bevis för kvinnoförtryck.

En del av mina elever säger exakt samma sak, att det är skrämmande att svenska tjejer känner sig så pressade, hur absurt det är med skönhetsoperationer

Jag säger det samma som dina elever! Men bara för att bägge kulturer ägnar sig åt upprättande av människoförtryck så då är det på ett ut. Då behövs ingen debatt? Vi behöver inte diskutera och det? Bara låta det leva sitt egna liv?

Om det däremot kommer fram någonting om hot/våld/tvång i hemmet så är det ALLTID i könsseparata grupper. Aldrig att någon kvinna säger sådana saker rakt ut i blandad grupp i klassrummet. Det är ju detsamma som gäller med våld i svenska hem - mycket skuld och skam, mycket rädsla för repressalier. Med den skillnaden att kvinnan här ofta befinner sig i en tajt sammanhållen social gemenskap som hon är beroende av - utan den finns inget stöd alls. Framförallt om hon fortfarande är mer eller mindre analfabet, utan socialt nätverk, och utan kulturell kompetens om landet där hon bor.

Det är ju därför det är så himla viktigt att SFI finns för alla. Utan att döma. Utan att komma med ideologiska krav. Det gynnar inte kvinnan som är inlåst. Hon förblir där hon är.

SFI är obligatoriskt? Kan en person bli hindrad/eller vägra att gå i skolan bara för de måste sitta i ett klassrum med män och kvinnor. För att få bidrag måste man delta i lektioner? Jag ser det som något så självklart att vara införstådd med det om man vill leva och bo i Sverige.

Men att bara rakt av säga att vi är alla människor blir helt enkelt opraktiskt om det finns en agenda att göra samhället mer jämlikt. Då osynliggörs skillnader.

IMIN värld och så som jag fostrat min grabb och min tjej är vi först och främst är vi MÄNNISKOR. Sen finns det såklart män och kvinnor. (hen - är ett uteslutet ord i min ordbok) Exempelvis är det väsentligt att separera kön när det gäller undersökningar, studier relaterat till forskning eller jämställdhetsfrågor osv så som du beskriver.

Men jag gissar att du kanske pratar mer om uppdelning i mans- och kvinnodelar i moskéer? Eller mans- och kvinnorum lite i största allmänhet socialt? En idé om att könen inte ska samtala eller umgås, lite som i antika Grekland där kvinnorna levde i sin gynekeion hela livet. Där håller jag med dig helt om att den inställningen knappast gynnar jämlikhet och frihet.

Nej absolut inte, jag pratar om det fatala grundläggande fel skolor gör genom att gå människofientliga krafter till mötes och hjälper till att upprätthålla en vedervärdig könsmaktsordning. Det är en otjänst man gör människor som vill komma in i det svenska samhället.
gulan

Vet inte om någon redan skrivit detta, men i Frankrike skedde det väl ett bankrån eller nåt sånt genom att män klädde sig i burka och lyckades ta sig in för att de inte kunde identifieras ute bland folk. Inte för att jag tycker att det är ett argument mot burka men det är ju inte helt taget ur luften.

Sker det fler bankrån på platser där det är vanligare med burka?

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 480
Senast: Enya
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 543
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar