Ursäkta - jag gjorde något med inlägget när jag svarade så det delade upp sig. Dina citat är fetade gulan, mina svar är inte fetade. Men det står att du skrivit båda. Vet inte varför det blev så...?
Svarar så här. Jag fetar det jag svarar på.
Är det vidrig människosyn att arbeta könssegregerat? Inte bara antifeministiskt då. Nu är just de två skolor som jag hänvisat till folkhögskolor som inte går under skolverket per se - utan under folkbildningsrådet. Även om allmän linje ger grund- och gymnasiekompetens utifrån skolverkets ämneskriterier och ramar.
Den ena är ju genomgripande segregerad - i alla kurser. Det brukar orsaka diskussion, den riktar sig enbart till personer som identifierar sig som kvinnor. Den andra arbetar segregerat i vissa moment.
Är det vidrig människosyn att arbeta könssegregerat? Inte bara antifeministiskt då.
Jag får fundera lite mer på denna fråga från dig. (Ok hoppas jag?) Men så som jag tänker just nu, så stödjer den skola du verkar för, en vidrig människosyn som under inga omständigheter går i linje med vad Sverige och svenskt samhälle strävar emot.
Den andra arbetar segregerat i vissa moment.
Här ringer det varningsklockor hos mig. Vissa moment……..Alltså hur många moment kan det röra sig om, där det är så oerhört viktigt? Exkludera allt som rör sex.
Uppdelning sker ibland, och kan ske av olika orsaker. Just denna gång (vid en föreläsning och samtal om reproduktiv hälsa) för att det kom som önskemål. Jag ser inget värde i att informera en elev om att hon ska kunna ställa vilka sexuella frågor som helst inför sina manliga studiekamrater. Det blir däremot (förvånande) sällan motsättningar i grupperna, det som händer är att många frågor förblir oställda och därför obesvarade.
Jomen det är det som jag undrar över, det sker
ibland och av olika
orsaker. Jag inte komma på så väldans många situationer där uppdelning män och kvinnor i undervisning måste ske. Undantag sex, men även under sådana lektioner finns det otroligt många fördelar att ha tillsammans. Men av orsaker du påtalat tidigare finns fördelar att ha könsuppdelat. Gäller även i grundskola tycker jag. Att frågor blir oställda och obesvarade i undervisning är inget ovanligt. Det vet ju du som lärare.....
Som jag skrev tidigare. Mitt fokus är att eleverna ska få sin utbildning och sina kunskaper, i detta fall om kroppen. Att de ska sitta tysta i blandad grupp vore inte en situation som ledde oss fram mot det målet. Vissa elever har sexuella trauman i bakgrunden, andra är farmödrar som bott i sin svenska förortsvärld halva livet, ytterligare andra är omskurna, någon är i behov av att veta mer om sexuellt överförbara sjukdomar. Det finns en myriad frågor, men ingen önskar att frågorna ska spridas utanför klassrummet. Detsamma för männen, dock med en annan utgångspunkt.
Jomen jag förstår allt det där. Samtidigt är det
undervisning det handlar om . Blir ju alltid bättre om gruppen deltar aktivt, berättar egenupplevda händelser som skapar diskussion. Men i ett så känsligt ämne som sex kan man räkna med att det blir så där intimt och öppet? Jag har ingen aning om hur dessa lektioner går till. Men med tanke på att det är
undervisning borde upplysning gälla ALLA elever om problematiken kring omskärelse (och vad det står för
) och specifika könssjukdomar, hur sexuella trauman påverkar en persons vardag och VAR och HUR man får hjälp med dessa. Varför skulle sådan generell och viktig undervisning ske uppdelad?
Är det hijab, niqab och burka som är kvinnoförtryckande?
Ja det är ett synligt bevis för kvinnoförtryck.
En del av mina elever säger exakt samma sak, att det är skrämmande att svenska tjejer känner sig så pressade, hur absurt det är med skönhetsoperationer
Jag säger det samma som dina elever! Men bara för att bägge kulturer ägnar sig åt upprättande av människoförtryck så då är det på ett ut. Då behövs ingen debatt? Vi behöver inte diskutera och det? Bara låta det leva sitt egna liv?
Om det däremot kommer fram någonting om hot/våld/tvång i hemmet så är det ALLTID i könsseparata grupper. Aldrig att någon kvinna säger sådana saker rakt ut i blandad grupp i klassrummet. Det är ju detsamma som gäller med våld i svenska hem - mycket skuld och skam, mycket rädsla för repressalier. Med den skillnaden att kvinnan här ofta befinner sig i en tajt sammanhållen social gemenskap som hon är beroende av - utan den finns inget stöd alls. Framförallt om hon fortfarande är mer eller mindre analfabet, utan socialt nätverk, och utan kulturell kompetens om landet där hon bor.
Det är ju därför det är så himla viktigt att SFI finns för alla. Utan att döma. Utan att komma med ideologiska krav. Det gynnar inte kvinnan som är inlåst. Hon förblir där hon är.
SFI är obligatoriskt? Kan en person bli hindrad/eller vägra att gå i skolan bara för de måste sitta i ett klassrum med män och kvinnor. För att få bidrag måste man delta i lektioner? Jag ser det som något så självklart att vara införstådd med det om man vill leva och bo i Sverige.
Men att bara rakt av säga att vi är alla människor blir helt enkelt opraktiskt om det finns en agenda att göra samhället mer jämlikt. Då osynliggörs skillnader.
IMIN värld och så som jag fostrat min grabb och min tjej är vi först och främst är vi MÄNNISKOR. Sen finns det såklart män och kvinnor. (hen - är ett uteslutet ord i min ordbok) Exempelvis är det väsentligt att separera kön när det gäller undersökningar, studier relaterat till forskning eller jämställdhetsfrågor osv så som du beskriver.
Men jag gissar att du kanske pratar mer om uppdelning i mans- och kvinnodelar i moskéer? Eller mans- och kvinnorum lite i största allmänhet socialt? En idé om att könen inte ska samtala eller umgås, lite som i antika Grekland där kvinnorna levde i sin gynekeion hela livet. Där håller jag med dig helt om att den inställningen knappast gynnar jämlikhet och frihet.
Nej absolut inte, jag pratar om det fatala grundläggande fel skolor gör genom att gå människofientliga krafter till mötes och hjälper till att upprätthålla en vedervärdig könsmaktsordning. Det är en otjänst man gör människor som vill komma in i det svenska samhället.
gulan