Sv: Bur mot separationsångest?
Men vad gör man om jycken får frispel i buren, han biter och drar tills han blöder om tassar och mun. Jag har uteslutit buren.
Min lilla 1-åring (bearded/border -collie) har samma problem och får panik. Har förstört dörr, fönster m.m. Förr hade han också hundsällis hemma men det hjälpte inte alls. Nu under vintern fungerar ju bilen, men vad gör jag i sommar....
Min gamla hund (samma blandning) brydde sig inte alls om att vara ensam. Denna unga herre är däremot en ängsligare sort...
Vi ska testa DAP, sedan blir det kastrering snart. Kanske det blir ändring??
Förstod inte i din text om din hund får frispel i buren, eller om det var ett exempel....
Hundar får frispel i bur om man stänger in dem där ensamma innan de har lärt sig att se buren som en trygghet. En hund måste burtränas i samma utsträckning som ensamhetsträning. Dvs det måste få ta den tid det tar att få hunden att känna sig trygg. Den skall frivilligt vilja lägga sig i buren.
Att man väljer bur är ofta ett resultat av att hunden är så uppstressad av att vara lös i huset/lägenheten att det är för dens egna bästa. Om en hund skulle få sådant frispel i bur att den sliter upp både tassar och mun så kan jag inte låta bli att fundera på vad en sådan hund kan ställa till för skada om den är lös i ett rum? Du skriver att din redan förstört dörrar och fönster, skadorna kommer förmodligen bli större med den hunden lös. Den har ju mer yta att stressa upp sig på.
Att du kan ha din hund i bilen är att det är en mindre yta. Jag hade min en del i bil när han var valp utan problem, men han hade svårare att vara ensam hemma. Ytan var för stor att vakta och skapade stress, tyvärr bet jag ihärdigt mot att använda bur, det kändes elakt. Idag har jag andra åsikter. Jag och min sambo har filmat våra hundar när de är ensamma hemma. Tiken som är mest stressad sitter i bur och hanen har vi lös i lägenheten, detta för att han håller sig lugnare om han får spana genom fönstret. Tiken försöker i 10 min ta sig ut genom att krafsa på gallret, men ger sen upp och lägger sig och sover när hon förstår att hon inte kommer ut. (vi håller precis på och introducerar henne för den och tränar genom att sätta oss hos våra vänner som bor i lägenheten ovanför och tittar till dem lite då och då)
Hundar försöker ta sig ut, men om de försår att de inte gör det, efter X antal försök så kommer de att ge upp. Har däremot aldrig sett några risker att hon skulle skada sig själv.
I övrigt kan jag tillägga att min hund kastrerades för 6 mån sen och jag har tyvärr inte sett någon ändring på det planet.