Bur/Inte bur inomhus, fråga.

Sv: Bur/Inte bur inomhus, fråga.

Att ha sina hundar i bur för att de annars river huset när man arbetar t ex, tja då får man skaffa hundvakt.

Detta finnes :D Men ibland så går man till affären, ibland får man sticka iväg nån timme, oplanerat där hundarna inte kan följa.

KL

Vad räknas "kompostgallergård" som?
Min valp sitter i en sådan om natten brevid sängen när jag sover och jobbar. 3h / natt. Detta för att han inte ska sätta i sig något olämpligt. Han ligger lugnt och sover tills jag kommer hem igen.

Att ha sina hundar i bur för att de annars river huset när man arbetar t ex, tja då får man skaffa hundvakt.

I vårat fall handlar det kanske till en viss del om o riva huset men inte i den meningen att vi är så rädda om våra saker utan rädda om hunden. Att den inte ska skära sig, sätta saker i halsen. Sen springer de runt och skäller om de får vara i övriga huset.
Jo vi skulle ju kunna bygga om ett rum till en "bunker", inga farliga saker och lås på dörren. Men när man bor i radhus finns det inte mycket att röra sig med, utrymme sett.
De har sina burar i tvättstugan där det är svalt på sommaren (utbyggnad av garaget) vi måste ha tvättmaskin och frys där inne också och då sitter de säkrast i sina burar :)

ha du hunden i bur, skulle nog annars tycka att du va lite dum om du vill att din hund skall riva stället å ha ångest i stället för att va trygg och harmonisk. Det må va olagligt men lagen e felskriven. Dessutom helt jävla verklningslös, man kan inte skaffa en lag om man inte ser till att den blir efterföljd. Det är okonsekvent. Gör man så mot sin hund, är okonsekvent så är man en jävligt dålig ledare som alla snart saknar nån form av respekt för,,,, samma med skit lagar,,,

oj lite andra tänkar vädrade,, men sätt hunden i bur för guds skull men se dock till så att hunden har gott om plats eftersom det handlar om långa tider.

Skaffa en annan hund som trivs med att vänta hemma själv i en lägenhet. Din hund skulle nog trivas bättre i en annan miljö, non?

Kl

Jag har enb granne som påstår att om du lämnar hunden själv så e det tillåtet att ha hunden i bur. Samt om hunden e stressade får du stänga in den så den lugnar ner sig.

Men så har hon oxå tre av sina hundar alltid i bur när dom e inne och då e det inte stora burar:eek:

Så exakt vad säger lagen och var kan jag hitta den?

Här kommer fakta:

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt:
14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Bara att skriva ut och presentera för din granne!

/Swat

För att en kompostgaller hage skall vara laglig så måste den vara lika stor som en hundbox ex. 25-35 cm hög = 2 kvm.

/Swat

Fast YW har väl ändå löst det bra, men det finns faktiskt tillfällen då man inte alltid kan ha med sig hunden eller skaffa hundvakt för minsta lilla. Även om hunden omplaceras lär den behöva vara ensam vid något tillfälle.

Jag har en likadan hund och miljön bryr hon sig inte om. Eller jo, hon kan ju bli mer eller mindre stressad i vissa miljöer, men i det stora hela har det inte stor betydelse.

När det gäller min hund är alla syskon likadana, extrem seperationsångest. Hennes bror är den mest extrema, han kan inte vara själv i 2 minuter... I ett av alla ögonblick av förtvivlan gick hon med på att testa honom, se när han gav sig.
Hon åkte ut till en stuga i skogen med en hundgård, placerade hunden i hundgården och skulle vänta tills han tystnade. Han satt där i 5 dygn och vrålskällde (fick mat och vatten 2 ggr/dag såklart), så hon gav upp... Såna hundar skiter fullständigt i miljöombyte.

Även om hunden omplaceras lär den behöva vara ensam vid något tillfälle.
Kanske det. Men kanske inte lika ofta o lika länge? Någon som är hemma mycket; kanske med hundgård eller gott om utrymme på annat sätt, med andra hundar o mycket att aktivera sig med? Där man får skälla o leka o leva rövare o ha kul.

Det finns många hundar / hundraser som tycker det är helt ok att ligga o sova eller tugga tuggben tills matte kommer hem, utan att skälla eller få panik. En sån hund är mer lämpad om man bor i lägenhet o lämnar hunden dagligen. :)

Fast det står ju inte i tråden att hunden lämnas ofta eller länge, YW skriver ju att det är enstaka tillfällen vad jag kan se.

Sen är det ju svårt att veta när man köper en valp om den kommer bli ett våp att lämna själv, det visar sig. Vissa raser har större benägenhet än andra, men iaf jag grundar inte mitt rasval på om den ska gå att lämna själv utan bekymmer.

Men du, är du vänlig och tar fram var jag skrivit att hunden lämnas hemma ofta och länge? Hundgård funkar itne heller (jag har inte alltid bott i lgh ) Han aktivers, han blir inte lämnad utan hundkompis hemma. Att bli lämnad i bur enstaka gånger funkar för oss, (Lugn, tyst och sover.) men eftersom det är olagligt skrev jag tråden för att kanske få andra insynsvinklar ( eftersom jag vet att det är flera på buke som envist hävdar att hundar inte ska sitta i bur alls.) och ideér kring detta.

Sen
Där man får skälla o leka o leva rövare o ha kul.
Min hund får leka, dock får han inte leva "rövare" som du uttrycker det för det. Kul har han MED mig (och sina hundkompisar) :)

Sen undrar jag också vad "mycket att aktivera sig med " innebär för dig? Samt var du hittar ett hem där hunden ALDRIG behöver vara själva, ett hem där man aldrig behöver åka för att handla mjölk spontant tex? :)

/YW, som har sin hund med på jobbet...

Din fråga var hur den som är emot "hund i bur" hade gjort i din situation. Mitt råd är att skaffa en annan hund, som accepterar att vara själv utan att behöva sitta i bur. :)

Din fråga var hur den som är emot "hund i bur" hade gjort i din situation. Mitt råd är att skaffa en annan hund, som accepterar att vara själv utan att behöva sitta i bur. :)

Men..... Man bara skaffar väl inte en ny hund sådär? En hund är en levande individ,inte en leksak man byter ut efter behag.

Till ts. Även om det är olagligt,så tror jag de flesta tycker det är okej med att lämna hunden vid enstaka tillfällen i en bur ibland. Man får helt enkelt lösa situationen efter hur den uppstår och hur hunden mår i buren med alternativet upstressad lös i rummen.

Själv är vår hund alltid i köket när vi inte är hemma. Inte för att hon gör något bus eller trams annars heller,men jag upplever att hon är lugnare av att vara endast i ett rum. Kanske kan vara ett alternativ att pröva om du inte gjort det innan? Vi har bara en nyckel sittande i dörren och vrider om. Låst och därmed rymningssäkert:)

Hade du gjort så själv? Och nästa, om den inte kunda vara själv? Det är ett råd jag inte kommer följa, men tack för din synpunkt. :)

Nej, okej, VAR finns det då en miljö som han skulle fungera 100% i, enligt dig? VAR finns det människor som ALDRIG gör något som är oplanerat elelr glömmer köpa mjölk etc? :)

Det är ett råd jag inte kommer följa, men tack för din synpunkt. :)
Jag förstår det. Om ditt syfte med tråden var att visa att det finns lägen då man måste ha hunden i bur, så vet du nu hur en som inte gillar tanken på bur ser på saken o de alternativ som finns. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 461
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka