Bur/Inte bur inomhus, fråga.

YorkWann

Trådstartare
Börjar med att skriva, ja, jag vet om lagen.

Men jag är jätteintresserad av hur ni som tycker man bör följa den lagen till punkt och pricka tänker här. :)

Min hund har idag, när han varit själv, öppnat en dörr utan handtag MOT sig, då fått upp ett fönster och ner en persienn, (han stod på bordet). Han har sedan fått upp ytterdörren (som går i lås av sig själv, och som man måste ha en hand på låset och en på handtaget för att öppna :crazy: ) och gått ut, fått upp ett fönster i korridoren, hoppat ner på ett snedtag, på en lastpall och ner på vägen (detta är en innergåprd där det kommer lastbilar varje dag...)och där suttit och väntat på mig.

Hemma har han även fått upp säkerhetsspärrar till fönster, hoppat ut från 4 meter, satt sig på parkeringen och vänta på mig.. Han ahr öppnat ytter dörren hemma, samt trappuppgångsdörren och väntat på mig utanför/ alt sprungit till stallet.

Dessa gångerna har vi haft TUR, han har inte skadat sig illa. När mina hundar är själva hemma sitter de i bur. De är hemma ca 4 timmar som MAX och är då lugna och trygga, sover i sin bur. (Grannarna är nöjda..)

HUR hade ni övat/gjort i min situation? Ska även tillägga att detta är nått som pågått i 4 år, så inga "snabba tester", dvs ensamhetstränat en vecka bara...

Tänk att han kan vara så korkad i övriga situationer.... :crazy:

Sv: Bur/Inte bur inomhus, fråga.

Jag undrar verkligen, med tanke på hur fenomenal hunden är på att öppna lås, hur kommer det sig att den inte lyckas öppna buren?

Ja, men välkommen i klubben:p

Skulle nästan tagit en bild på Lokas bur, men mitt tips är att surra fast alla delar löjligt ordentligt på buren.

Just Lokas bur ska vara en sån där som ska vara halvt omöjlig för hunden att slå ihop själv, ändå har Loka lyckats otaliga gånger, så jag har surrat ihop alla delar med superstark tunn lina. Just dörren får hon inte upp eftersom den är spänd.

Är inte det enklaste att sätta "lås" på dörren/fönstrena på utsidan i det rum den brukar vara i när den är själv.
Räcker att skruva fast två metallringar och sätta en karbinhake eller något imellan

Hakar o haspar eller skjutreglar i takhöjd är det inte många hundar som klarar av, om man inte råkar vara en Borzoi el liknande.

Det gör han. Men jag har 6 kabinhakar och vajer på buren med. Där han han gått bet.

Senast ändrad:

Jovisst, en annan anledning till att jag använder bur är att han stressar i lgh lös, ylar (Grannarna är inte nöjda..) i bur, vet han att han itne kommer ut = Är lugn, tyst och sover.

Jodå, ner med blomkrukor, upp på fönsterbrädet vid balkongdörren, så var det löst...

jag hade givetvis satt hunden i en stor bur. för mig är hundens välmående det viktigaste!

Jo men precis, det gör jag (Får plats två vuxna människor i buren.) Men det är fortfarande olagligt... :cool:

jo men vad kan hända? i värsta fall blir du anmäld, men av vem i så fall? jag är också tveksam till om de dömer ut några höga böter direkt, mer sannolikt så säger de att du inte får ha bur och sen är det inte mer med det.

dock finns det möjlighet att söka dispens, och det är kanske det du bör göra i första hand. beskriv situationen, och vad du har gjort för att förhindra att hunden kommer till skada. men att det inte hjälper, och att du faktiskt fruktar för din hunds liv.

Vi har våra hundar i burar när vi åker iväg. Varsin bur där de kan ställa sig upp i o vända sig. Där sitter de säkert och stressar inte upp sig/skäller utan oftast sover de. (jo jag har kollat in genom fönstret innan jag gått in o då sover de)
Jag förstår lagen men tycker det borde finnas en tid (säg 5 timmar) per dag som de endast får sitta i bur.

cillamuffins OM detta skulle anmälas tycker jag man borde se till hunden/hundarnas skick också. Man ser ju ganska lätt om de sitter i buren ofta och inte mår bra av det.
Men jag vet inte, aldrig hört om någon som blivit anmäld.

Jag använder också bur ibland,har lite nu och då en nyimporterad kennelhund modell dobbis,dom slaktar lätt ett rum på några timmar/natt :devil:
Mina frallor använder den öppna buren som sovplats och det är ju tillåtet,dock läste jag någonstanns att burdörren ska monteras bort och det går bara på flygburen,utställningsburarna vill jag inte förstöra.Någon som vet om dom har förståelse för det???

Jo, men jag tänkte mer på att det finns flera på buke tex som inte tycker hundar bör sitta i bur (följa lagen) till varje pris och då undrade jag lite om någon kunde komma med nån idé om hur jag ska göra med min hund :) För det KAN ju faktiskt vara nån som har en bättre idé här.

Bygga bunker utan fönster med dörr som endast kan stängas/låsas från utsidan :idea::D

Fast om man drar det till sin spets så säger Djurskyddslagen att man i första hand skall skydda djur från onödigt lidande och sjukdom...

En hund som blir så extremt stressad av att lämnas löper en överhängande risk att skada sej = bur en säkerhetsåtgärd för att säkertsälla hundens hälsa!

Så... Två lagat, två sätt att se på "god omvårdnad"...
Tills de testats mot varandra i domstol så kan JAG motivera buranvändande som en del i övrig vettig hundhållning!

/Swat

Jag har faktiskt frågat en person som jobbar inom djurskyddet hur hårda de är på det här med bur, just eftersom jag själv använder det.

Hennes åsikt var att lagen var till för att sätta dit folk som har burhundar, dvs håller hund som papegojor. Om jag som vanlig, normal hundmänniska har min hund i buren de timmar den är själv så skadas ju ingen och djurskyddet har inga åsikter.

Jag har faktiskt frågat en person som jobbar inom djurskyddet hur hårda de är på det här med bur, just eftersom jag själv använder det.

Hennes åsikt var att lagen var till för att sätta dit folk som har burhundar, dvs håller hund som papegojor. Om jag som vanlig, normal hundmänniska har min hund i buren de timmar den är själv så skadas ju ingen och djurskyddet har inga åsikter.

Det tror jag på den dagen det blivit provat i domstol etc.
I kommentarena till lagen skriver man explicit om varför den ändrats från tidigare ordalydelse: Inte regelbundet o inte för längae, mins inte exakt.
Motiveringen var att djurskyddsinspektörerna hade svårt att kunna bedömma o motivera varför folk hade sina hundar i burar o hur länge.

Att ha sina hundar i bur för att de annars river huset när man arbetar t ex, tja då får man skaffa hundvakt.

Räcker att skruva fast två metallringar och sätta en karbinhake eller något imellan

En bra ide tycker jag :)

Men om hunden blir stressad av att vara ensam inne i lägenheten, och lugn i buren, hade nog även jag placerat honom i buren de få timmar/dag det gällde.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 461
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka