Pilo

Trådstartare
Hej.

Tyvärr kommer min underbara Madame nog snart att gå till gröna ängars ö. Jag har haft henne på foder i över 10 år och det känns fruktansvärt,men den dagen är ju oundviklig.

Hennes ägare som bor i Holland har gett mig och mina föräldrar tillåtelse att när det blir för illa så får vi säga att det är dags,deras enda krav är att det sker med bultpistol.
Jag undrar bara om nån som har erfarenhet kan ge mig info om hur det sker, vad som händer och så. Jag vill bara veta innan.

Tack.

Sv: Bult...

Hon ska begravas på gården. Vi har kontaktat dom redan så de ska se så det inte blir nära vattentäkt osv...

Vad vill du veta mera om ?. Om exakt hur det går till att bulta eller vad.
Bultpistolen är som ett stort avlångt järnrör med en järnaxel som skjuts ut utav krutladdning. De sätter den emot hästen panna och trycker av. Axeln går in och slår sönder hjärnan och sedan sticker de dem, alltså tömmar på blod.
Låter ganska äckligt kanske, men helt klart det bästa för hästen.

Du kan låta din häst stå och äta havre eller något annat gått så går den som ska bulta hästen fram och sätter den på plats och trycker av fort. Jättesmidigt och hästen blir inte stressad. Dör mycket fort.

Det ser ganska äckligt ut, speciellt för en känslig person att se detta. Så är du känslig råder jag dig till att låta någon annan leda ut hästen.
Jag har vart med om hästavlivningar många gånger så jag vet vad jag pratar om.
Lider med dig över bortgången!. Har själv tagit bort min första häst för några månader sedan, så vet vad du går igenom...

Bult är ett utmärkt sätt, funkar dock bäst om hästen ej är huvudskygg och rädd om sig.

Om hästen är känslig, särskilt vid huvudet, så skaffa något lugnande innan som du i så fall provar ut dosen på före det ska ske.

Har råkat ut för, i dag, en häst som med först Sedalin sedan med hög dos plegg i kroppen slog upp huvudet och inte lät mannen komma i närheten med pistolen.
Vi fick skjuta upp det hela i 9 timmar för att skaffa Domesedan i dubbel dos för att sedan kunna ta bort hästen på ett säkert sätt. Denna häst var mycket känslig och med facit i hand hade det varit bättre med exvis Somulouse, detta var ingen rolig upplevelse, dock slutade ju allt väl och bra när han fick annat lugnande.

Jag vill absolut inte skrämmas, har tagit bort en häst i höstas helt utan lugnande och det gick superbra (den hästen var helt ok med alla människor och lugn i sig själv så det gick på ett kick). Jag vill bara berätta så att du vet lite.

Lantbrukstjänst är mkt bra för övrigt och det är ett humant sätt att ta bort sin häst på.

Tacksam för svar.

Hon går sista dagen på sin medicinering (antiinflammatoriskt och smärtstillande) idag så det är först imorgon och kommande dagarna som vi vet hur det blir.
Hon kanske är bättre nu, men sämre sen, eller så är det dags nu... vi vet inte.

Det är så svårt. Vissa dagar, innan sommaren, gick hon stelare och försiktigt i nerförsbackar, andra springer hon runt som den mest busiga 3-åring.
Det här är en madame på snart 22 och som inte rids, enbart sällskapshäst till min. Jag har inte ridit henne på 9 år.

Veterinären har gett henne, om hon blir bättre, max 2 år. Kanske ett.

Tack för svaren, det känns bättre att veta vad som komma skall... :cry:

Hej.

Tyvärr kommer min underbara Madame nog snart att gå till gröna ängars ö. Jag har haft henne på foder i över 10 år och det känns fruktansvärt,men den dagen är ju oundviklig.

Hennes ägare som bor i Holland har gett mig och mina föräldrar tillåtelse att när det blir för illa så får vi säga att det är dags,deras enda krav är att det sker med bultpistol.
Jag undrar bara om nån som har erfarenhet kan ge mig info om hur det sker, vad som händer och så. Jag vill bara veta innan.

Tack.

vill yttra mig här också.

Tog bort min gamla på 30 år. Med bultpistol. Den ser ut som en vanlig pistol och de använder ammunition, pistolen sätts mot pannan och det säger klick. Inget högt ljud utan ganska doft. gick väldigt fort och smärtfritt. Och sedan avblodade man, kan vara otäckt för den som inte gillar att se blod.

Men i pannan såg man inget knappt ingångshålet för kulan.

Var väldigt befriande. Jag fann henne i hagen på morgonen och hon kom inte upp. Det var värre! Så det var skönt att få ta bort henne, för det var vedervärdigt att inte få upp henne. Utan bara stå och se på sas o inte kunna göra något handgripligt.

Fick tag på en som bultar vid slakt. Han visst vad han gjorde, var mkt proffsig. tog inget för detta. Var så imponerad att hon var så gammal. Hon hade inte varit sjuk eller behandlad någon gång under sitt liv. En riktig krutgumma. Alla såg upp till henne,:cry::love:

Hej!

Jag avlivade min älskling förra sommaren, med bult.

Jag var med hela tiden, killen som kom och bultade väntade snällt tills jag kände mej redo. Egentligen hade jag tänkt ge grimskaftet till min (stackars) sambo och inte vara med när hon föll, men väl där kände jag att jag var måste vara med.

Det var hemskt, men ändå skönt att se att det gick fort, hon slapp lida mer och märkte inte ens vad som hände. Hon fick ingen godishink, men hade fått beta innan.. (Godishink hade antagligen gjort det svårare, hon var ett redigt matvrak som tog hela armen om man gav henne något ur handen).

Jag fick säja hejdå och fick grimman och gick innan hon blodades av. Hålet i pannan syntes knappt, lite blod på den vita pälsen kanske.

/ lavinia

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
25 953
Senast: Capel
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 103
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 820
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar