Buköppna häst, skulle ni?

Messy

Trådstartare
Jag håller på att förändra min försäkring... då får man ju höra "täcker en buköppning balbalbla"

Vissa säger att de skulle buköppna... Andra säger "skulle aldrig i mitt liv buköppna en häst".

Jag har fram tills nu aldrig tvekat att jag skulle göra det om det behövdes, men efter att ha fått höra från flera håll hur lång rehab det är och vilket lidande hästen faktiskt utsätts för (efteråt) så är jag mycket tveksam till om jag skulle låta min häst gå igenom det för min skull... för det skulle vara för min skull...

Vad säger ni? Har ni buköppnat, skulle ni göra det igen?
Skulle ni hellre låta hästen somna?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Jag har inte behövt buköppna. Jag skulle inte göra det, just pga risker för komplikationer och rehaben. Skulle hellre låta hästen gå vidare till Trapalanda.

Buköppnade min häst för två år sedan och har inte haft några som helst problem med honom. Rehaben var inte jättelång, 6 veckor i box eller sjukhage, 6 veckor i vanlig hage och sedan kunde jag sätta igång honom så smått. Nu förlängde jag dock rehabiliteringen ganska mycket, till 6 månader, innan jag började rida för att vara säker på att allt stod rätt till.
Såret läkte fint och idag är han helt återställd.

Ångrar inte en sekund att jag buköppnade honom

Det är en sak som jag funderat mycket på men har inget entydigt svar. Min gamla häst (23) skulle jag inte utsätta för det eftersom jag inte tror att han skulle klara en sån konvalecens och komma tillbaka, det ska han inte behöva gå igenom.
Jag tror att de unga hästarna har helt andra förutsättningar för att klara av en sån rehabilitering, men jag är ändå inte säker på att jag skulle låta någon genomgå det hela.

Tankarna kommer givetvis om inte för så precis som du säger varje gång man diskuterar försäkring. En av mina hästar är max försäkrade, inte de andra, men det har inte främst med risken för den typen av omfattande skada/sjukdom att göra.

Bara 12 veckor alltså?
Jag har hört att det är 6 månader...
Att hoppar de till så kan hela skiten spricka (i början)...

En kompis till mig fick först leda i stallgången, sen var de tvungna att rycka skorna på hästen och promenera på grovt grus (så det gjorde ont = hästen inte hoppade till).
Halvt plågeri, men det fanns inte direkt några alternativ :crazy:

Skönt att det gick så bra för din häst!! :laugh:

Man lär ju fet-ångra sig om det går dåligt och hästen lider, å såklart "aaaaldrig ångra sig" om det gick bra :D

Jo anledningen att jag kollar över min försäkring är för att min häst faktiskt är "värd" mer nu (usch vad hemskt det låter).
Men hon har inte ont i ryggen, hon är mycket mer utvecklad i ridningen och framförallt så är hon mycket lugnare och trygg i sig själv.
Nu skulle hon kunna stå på boxvila eller mini-ruta utan att gå av maten/springa igenom hagen.
När hon köptes från galoppbanan så hade jag aldrig utsatt henne för längre boxvila eller annat som kunnat stressat stackarn mer...
Sen har hon efter 6år såklart mer värde för mig känslomässigt.

Fortsätt gärna kommentera med fler lyckliga (och tråkiga) historier.
Tankar, funderingar, värderingar osv!!!

Detta gäller väl inte bara buköppning utan alla ingrepp man ska göra. Man måste mäta allt mot hästen ålder och status.
Att det blir ett visst lidande för hästen är oundvikligt när man opererar den oavsett var. En buköppning är ett stort ingrepp på vilken varelse som helst.
vi har tvingats buköppna vårt dräktiga sto för att rädda livet på både henne och fölet. Jättejobbigt för alla men det slutade lyckligt.

Jag är för buköppning om hästen är frisk annars och har goda chanser att klara av rehaben som kommer efteråt. Man måste ju se till individen

Jag har bestämt att jag inte ska buköppna min om det blir aktuellt och anpassat försäkringen efter det. Har fullblod som blir 14 nästa år och mår väldigt dåligt om hon får stå på box/sjukhage. Det hjälper inte att det är en liten yta om de står och gör skolor ovan mark hela tiden :grin:

Eftersom prognosen dessutom är rätt dålig skulle jag inte utsätta henne för det.

halv-kl

Jag får vinkla om frågan och då säga att hästen är frisk i övrigt och inte lastgammal. :)

Tänk mer själva rehab :)

Jag skulle inte buköppna.
Kostnaden oavsett försäkring, i fråga om tid och lidande för hästen med oviss utgång anser jag inte vara i klass med vad som är värt det.

har du ett fullblod som är värt rätt lite i pris oavsett om den blivit "bättre" är det ytterligare en faktor faktiskt.

din häst är väl iallafall över 14 år eller har jag fel?

Bara 12 veckor alltså?
Jag har hört att det är 6 månader...
Att hoppar de till så kan hela skiten spricka (i början)...

En kompis till mig fick först leda i stallgången, sen var de tvungna att rycka skorna på hästen och promenera på grovt grus (så det gjorde ont = hästen inte hoppade till).
Halvt plågeri, men det fanns inte direkt några alternativ :crazy:

Lite OT. Jobbar på djursjukhus där det görs en hel del buköppningar. Det är knappast så troligt att "hela skiten spricker" om de hoppar till, de sys ordentligt. Jag går med hästar som buköppnats nästintill dagligen och det talas aldrig om att akta så den inte hoppar och spricker.

Och dra av skor och gå på grovt grus, vad är det för trams? Lugnande lär vara en mkt bättre lösning om det nu vore så att hästen är orolig och man är rädd att den rör sig för mkt.

Okej trodde hon var äldre.

Min är också 10. skulle inte buköppna. skillnad om det vore en OS häst liksom. : )

Hur länge är de kvar hos er?
Hur lång tid skulle du säga rehabtiden är?
Hur känsliga är stygnen för hopp och sådant? Allt så hur mkt tål de att hästen "sprallar?"

Om du orkar så får du jättegärna berätta mer detaljerat! Gärna lite statistik (grovt) på antal lyckade å antal som kunde gå tillbaka till normalt arbete osv.

Kan man avla på buköppnade ston och hur länge måste man isf vänta? Kan det tillstöta komplikationer pga ärrvävnad osv?

sorry för bombningen men nu kom mitt sjukliga intresse för operationer och sånt igång :angel: :p

kort och gott: du skulle ta försäkring så man klarar en buköppning + genomföra den förutsatt att hästen är frisk i övrigt?

ja man måste nog stänga av affektionsvärdet (visst heter det så?) och se enbart till hästens framtid och vägen dit!

Vad menar du? att jag anser att för att hästen är billig så ska den inte buköppnas?
jag anser nog faktiskt att värdet på hästen har en hel del med det beslutet att göra, just för att det är en hel del hästen ska genomgå, och en själv också för den delen : )

att den är värd hur mkt som helst i dina egna ögon ursäktar ju inte för den skull allt den ska gå igenom. Tycker jag.

KL

Jag höjde aldrig min veterinärvård från 60 000 just för att jag inte ska luras till några större ingrepp på en 21-åring.
Hade inget med snålhet att göra.

Affektionsvärde är ett subjektivt värde på en vara som har personliga och känslomässiga orsaker, till skillnad från bruksvärdet.

alltså menar jag att man måste stänga av hur mycket hästen är värd för en själv

som jag även skrev, se till hästens framtid och vägen dit (för hästen).

vi menar samma sak ;)

Jag har buköppnat min häst som dog 11 dagar efter... En stor räkning blev det då han var inlagd 3 dagar innan beslut togs att öppna. Han var ju frisk när han inte fick riktig mat.
Det finns ju så många sorters buköppningar- min var tyvärr att de behövde ta bort en bit tarm- lång bit 8m drygt. Han svarade jättefint på efterbehandlingen och allt var toppen tills det antagligen brast igen. 6dagar efter operation. Sista kritiska dygnet typ.

Jag hade gjort en buköppning på mina unghästar men inte på gammelmärren. De flesta jag vet har öppnat sina hästar har gjort det med jättebra resultat. Tycker det är värt en chansning om vet tycker det.
Skulle inte snåla med försäkringen om jag inte visste att jag skulle kunna avliva min häst varje dag som går... Min kompis häst fick käken avsparkad i hagen. Den slutnotan blev dyrare i längden...
Jag var över 100 000 på min...

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka