Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen fungerar Aftonbladet igen. Tittade genast på Stockholm och än så länge är det bara Nykvarn som har SD som första val. Alla andra verkar rösta på S eller M. Men allt är inte färdigräknat såklart. I min kommun leder M än så länge, men jag är inte så överraskad :grin:

Aftonbladet har ju som sagt tappat kontakten med valmyndigheten men det fanns lite intressanta siffror om blockalternativ. Än så länge är det bara V+S+MP+C som skulle bli 50% tillsammans. Alla andra blockalternativ, januaripartierna, högern eller alliansen etc, är under.
Så de är väl de enda som har en möjlighet till att bilda en regering utan att behöva stöd från andra partier utanför.

Fast den koalitionen är ju lika trolig som någon annan icke trolig. Typ S+M+C+L

Och det kommer inte att hända, det skulle vara politiskt självmord för både (S) och (C) att regera med (V).
Som sagt tidigare i valtråden så tror jag att S+MP med C och V som stödpartier är det som kan funka. Så behöver inte C säger att de samarbetar med V, de är ju bara stödpartier.

Edit: Funkar som svar till @Breaktown också.

Det som framför allt är uppseendeväckande där är Nyans framgångar, de har nog tagit en del röster från S.
Fast det såg väl också ut som att V ökat med ungefär vad S minskat? (sedan kan ju fler ha röstat överhuvudtaget och då också fler på Nyans. Men jag skyller ändå en del på S retorik även vad gäller eventuellt tapp till Nyans)

Som sagt tidigare i valtråden så tror jag att S+MP med C och V som stödpartier är det som kan funka. Så behöver inte C säger att de samarbetar med V, de är ju bara stödpartier.
Jo men du uttryckte dig som att de skulle regera tillsammans, det var det jag vände mig emot.
Jag tror nog att C kan tänka sig att regera med S och MP också för den delen, dörren är nog bara stängd för V.

När det gäller landskapen på Aftonbladets karta så är det väldigt rött över hela Sverige än så länge, bara Dalarna som är gul(brunt).

Frågan är om MP vågar sätta sig i regering igen, det var kostsamt förra gången. Men S + C, med stöd av MP och V? Magda och Annie verkar dessutom funka bra ihop.

Jo men du uttryckte dig som att de skulle regera tillsammans, det var det jag vände mig emot.
Jag tror nog att C kan tänka sig att regera med S och MP också för den delen, dörren är nog bara stängd för V.
Jag skrev bara vad Aftonbladet hade lagt fram skulle vara den största och ev enda gruppen som skulle kunna regera på egen hand.

Mina egna tankar skrev jag i inlägget du kommenterade.

Frågan är om MP vågar sätta sig i regering igen, det var kostsamt förra gången. Men S + C, med stöd av MP och V? Magda och Annie verkar dessutom funka bra ihop.
Det jag är tveksam över är vad V skulle säga om det. Det skulle vara bra surt för dem att S bjöd in C till regeringen men inte dem. Därav jag tror att det bästa skulle vara om både V och C blev stödpartier, så slipper man välja mellan dem.

Fast det såg väl också ut som att V ökat med ungefär vad S minskat? (sedan kan ju fler ha röstat överhuvudtaget och då också fler på Nyans. Men jag skyller ändå en del på S retorik även vad gäller eventuellt tapp till Nyans)

Jag tror mer det har att göra med att de lyckats nå väljare som inte andra lyckats med. Och framgången är egentligen inte så förvånande som den är tragisk, dessa områden är ju en del av samhället, precis som alla andra. Och SD med kompisar som koranbrännaren polariserar och hetsar mot muslimer, medan Nyans polariserar och hetsar för muslimer.

Men det är ju det enda alternativet, om de inte vill se JÅ som statsminister.
Nej det finns flera alternativ.
Det kommer att bli en minoritetsregering och det lutar mot en ren S-regering eller en S+MP-regering. Det som behövs för att få fram en sådan regering är att få igenom Andersson som statsminister och då behövs riksdagsmajoritet. I den frågan tror jag det finns pragmatism givet det parlamentariska läget så MP, C och V kommer troligt rösta fram Andersson.

Regeringen behöver ha stödpartier att luta sig mot och förhandla med för att få igenom sin politik och det kan vara MP, C och V, men det kan även ske med hoppande majoritet. Det måste inte vara fastna samarbeten, även om den underlättar i synnerhet för att få igenom budgeten. Att få igenom budgeten är viktigt för en regering, men det viktigaste är att ha riksdagens förtroende (majoritetens förtroende).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar