Men det är ju det enda alternativet, om de inte vill se JÅ som statsminister.Och det kommer inte att hända, det skulle vara politiskt självmord för både (S) och (C) att regera med (V).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är ju det enda alternativet, om de inte vill se JÅ som statsminister.Och det kommer inte att hända, det skulle vara politiskt självmord för både (S) och (C) att regera med (V).
Känns inte direkt som en slump att S ser ut att tappa hos utomeuropeiska väljare samt i områden som Husby. Sluta med den där jävla retoriken kanske????? (glad att V verkar starkt där)
Aftonbladets valkarta är uppe igenSvt.se funkade för att se hur det går i specifika distrikt.
JÅ lär inte släppas fram som statsminister, han samlar inte tillräckligt många röster även om SD blir större än M.Men det är ju det enda alternativet, om de inte vill se JÅ som statsminister.
Aftonbladet har ju som sagt tappat kontakten med valmyndigheten men det fanns lite intressanta siffror om blockalternativ. Än så länge är det bara V+S+MP+C som skulle bli 50% tillsammans. Alla andra blockalternativ, januaripartierna, högern eller alliansen etc, är under.
Så de är väl de enda som har en möjlighet till att bilda en regering utan att behöva stöd från andra partier utanför.
Som sagt tidigare i valtråden så tror jag att S+MP med C och V som stödpartier är det som kan funka. Så behöver inte C säger att de samarbetar med V, de är ju bara stödpartier.Och det kommer inte att hända, det skulle vara politiskt självmord för både (S) och (C) att regera med (V).
Fast det såg väl också ut som att V ökat med ungefär vad S minskat? (sedan kan ju fler ha röstat överhuvudtaget och då också fler på Nyans. Men jag skyller ändå en del på S retorik även vad gäller eventuellt tapp till Nyans)Det som framför allt är uppseendeväckande där är Nyans framgångar, de har nog tagit en del röster från S.
Även om det är UK som står på pappret, kommer det vara JÅ som styr.JÅ lär inte släppas fram som statsminister, han samlar inte tillräckligt många röster även om SD blir större än M.
Jo men du uttryckte dig som att de skulle regera tillsammans, det var det jag vände mig emot.Som sagt tidigare i valtråden så tror jag att S+MP med C och V som stödpartier är det som kan funka. Så behöver inte C säger att de samarbetar med V, de är ju bara stödpartier.
Då får du skriva det.Även om det är UK som står på pappret, kommer det vara JÅ som styr.
Jag skrev bara vad Aftonbladet hade lagt fram skulle vara den största och ev enda gruppen som skulle kunna regera på egen hand.Jo men du uttryckte dig som att de skulle regera tillsammans, det var det jag vände mig emot.
Jag tror nog att C kan tänka sig att regera med S och MP också för den delen, dörren är nog bara stängd för V.
Det jag är tveksam över är vad V skulle säga om det. Det skulle vara bra surt för dem att S bjöd in C till regeringen men inte dem. Därav jag tror att det bästa skulle vara om både V och C blev stödpartier, så slipper man välja mellan dem.Frågan är om MP vågar sätta sig i regering igen, det var kostsamt förra gången. Men S + C, med stöd av MP och V? Magda och Annie verkar dessutom funka bra ihop.
Förlåt skratt reaktionen, undrade vad the red wedding skulle motsvara isåfallOrkar inte valvaka. Kollar på Game of thrones istället. Känns ungefär lika upplyftande.
Fast det såg väl också ut som att V ökat med ungefär vad S minskat? (sedan kan ju fler ha röstat överhuvudtaget och då också fler på Nyans. Men jag skyller ändå en del på S retorik även vad gäller eventuellt tapp till Nyans)
Nej det finns flera alternativ.Men det är ju det enda alternativet, om de inte vill se JÅ som statsminister.