Ingen har sagt att du inte får ha hur många och vilka åsikter du vill.
Men andra måste väl också få ha åsikter?
T ex åsikten att det är helt obegripligt hur man kan tycka att Trump är bättre. Fast det är klart, om man tycker att valets viktigaste fråga är att kasta ut illegala immigranter, då går det att förstå.
Vet du förresten varför man inte redan har kastat ut dem? Det finns rätt pragmatiska anledningar. Enligt Obama, som jag tänker skulle kunna vara insatt i frågan, så beror det dels på att det är praktiskt svårt/omöjligt, men också för att USA vinner på att ha dem i landet. För det första behövs de i jordbruket, man har i en del delstater provat att skärpa kontrollen, med effekten att jordbruket fick stora problem, grönsakerna ruttnade på fälten för det gick inte att få tag på folk som ville plocka dem för den lönen som erbjöds när det inte fanns billiga immigranter att tillgå. För det andra skickar immigranterna hem mycket av sin inkomst, vilket gör att familjerna hemma klarar sig och Mexicos ekonomi inte dyker. Skulle man stryka det inflödet av pengar, så skulle det bli sämre i Mexico, och det skulle leda till problem för USA i form av risk för oroligheter, minskad handel och ökat inflöde av invandrare. Det ligger i USAs intresse att Mexico håller sig någotsånär på fötter.
Oj, sa jag att invandra illegalt inte är ok. Är jag racist då?
Lägg inte ord i munnen på mig tack.
Att invandra illegalt är emot lagen. Helt ok att invandra den lagliga vägen.