Och jag som bor har och nu lever med att min president elect ar Donald Trump. Det ar protester i manga storre stader runt landet dar manniskor bar skyltar med texten "Not My President". Manniskor ar arga. Det ser ut som om Hillary far "the popular vote" och Trump the electoral vote.
Jag hade citerat flera av era poster (har jobbat i dag och kunde inte sitta har) och tankte kommentera, men min bottom line ar att Donald Trump ar MIN president ... det ar 'painful' men nu ar det dags jobba for att fora manniskor tillsammans igen och hela landet.
Det där har jag undrat över, efter varenda kampanj pratas det om att nu ska vi ena landet och föra människor tillsammans. Hur går det till, rent konkret? Vad är det amerikaner gör när de för landet samman?
När man har så utdragna och blodiga valkampanjer, går det att stryka ett streck över alltihop efter valet?
Jag kan inte hjälpa att tycka att det amerikanska valsystemet är dysfunktionellt, det är inte avpassat efter dagens samhälle. Det var möjligen progressivt när landet grundades, men idag? Nä. Det funkar ju inte, det sliter ju sönder landet och driver det i fördärvet. Jag har sett flera amerikaner som nu säger att vi har i alla fall demokrati, är det inte fantastiskt, och det här är fortfarande ett underbart land. Is it, though? Visst, det är fint med demokrati, men måste man ha en dysfunktionell modell av det? Och hur underbart är landet när styrningssystemet havererar, när det blir nån sorts chicken race om vem som kan offra mest för att hindra de andra - som republikanerna alltid vinner, för de är beredda att offra precis vad som helst.
Senast ändrad: