Bukes valvaka

Och jag som bor har och nu lever med att min president elect ar Donald Trump. Det ar protester i manga storre stader runt landet dar manniskor bar skyltar med texten "Not My President". Manniskor ar arga. Det ser ut som om Hillary far "the popular vote" och Trump the electoral vote.

Jag hade citerat flera av era poster (har jobbat i dag och kunde inte sitta har:cautious:) och tankte kommentera, men min bottom line ar att Donald Trump ar MIN president ... det ar 'painful' men nu ar det dags jobba for att fora manniskor tillsammans igen och hela landet.

Det där har jag undrat över, efter varenda kampanj pratas det om att nu ska vi ena landet och föra människor tillsammans. Hur går det till, rent konkret? Vad är det amerikaner gör när de för landet samman?

När man har så utdragna och blodiga valkampanjer, går det att stryka ett streck över alltihop efter valet?

Jag kan inte hjälpa att tycka att det amerikanska valsystemet är dysfunktionellt, det är inte avpassat efter dagens samhälle. Det var möjligen progressivt när landet grundades, men idag? Nä. Det funkar ju inte, det sliter ju sönder landet och driver det i fördärvet. Jag har sett flera amerikaner som nu säger att vi har i alla fall demokrati, är det inte fantastiskt, och det här är fortfarande ett underbart land. Is it, though? Visst, det är fint med demokrati, men måste man ha en dysfunktionell modell av det? Och hur underbart är landet när styrningssystemet havererar, när det blir nån sorts chicken race om vem som kan offra mest för att hindra de andra - som republikanerna alltid vinner, för de är beredda att offra precis vad som helst.

Senast ändrad:
Vare sig det ar dysfunktionellt eller inte sa ar det systemet vi har och vi lyckas ganska bra i dag till dag arbete. Efter det har valet har vi protester pa manga platser over hela landet ... (de mest underliga stallen, Tempe Arizona:confused:) men vi maste leva med det for 4 ar.
Ju mer vi "odlar" vara olikheter ju varre blir det ... nu maste vi titta pa vad vi har gemensamt istallet och jobba for vad vi vill 4 ar fran nu.

Det där har jag undrat över, efter varenda kampanj pratas det om att nu ska vi ena landet och föra människor tillsammans. Hur går det till, rent konkret? Vad är det amerikaner gör när de för landet samman?

Det de gärna gör, när de har problem inrikes, är att flytta fokus till något "litet" krig utomlands. Vietman, Kuweit/Irak, IS.
Genom att hitta en gemensam yttre fiende, förenar de människor inrikes...

Några av Trumps vallöften:

http://www.di.se/nyheter/har-ar-listan-trump-ska-beta-av/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Migration och ett säkert USA:
Trump hävdar att mexikaner är "knarksmugglare och brottslingar". Han har hållit fast vid löftet att bygga en gränsmur mot Mexiko, och säger sig ha en plan för hur grannlandet ska tvingas betala för den. Vill bland annat även bilda en "deportationsstyrka" och det ska inte finnas någon amnesti för landets cirka elva miljoner papperslösa migranter. Trump ska utreda vilka regioner och länder som invandring helt ska stoppas från. Han vill ha "ideologisk certifiering" för invandrare, så att de säkert står upp för USA:s värderingar.

Världen och säkerhet:
Den blivande presidenten förordar ett mer isolationistiskt USA och är tveksam till försvarsalliansen Nato. Han vill närma sig Rysslands president Vladimir Putin, och kallar honom en bättre ledare än president Barack Obama. Vill att USA och Ryssland agerar gemensamt mot terrorgruppen Islamiska staten, men oklart hur. Trump vill också ha ett tillfälligt inresestopp för muslimer och förbjuda invandring och viseringar från "vissa länder". Planerar en stor upprustning av USA:s militär — och ska återinföra skendränkning som förhörsmetod.

Ekonomi och jobb:
Trump lovar stora avregleringar och satsningar på nya jobb. En "dramatisk" sänkning av inkomstskatten väntar och bolagsskatten ska vara högst 15 procent. Barnomsorg ska bli avdragsgill. Trump tänker även omförhandla handelsavtalet Nafta och dra sig ur Stillahavsavtalet TPP. Han lovar också nya, tuffa handelsvillkor för Kina.

Klimat och energi:
Växthuseffekten är "skitsnack", enligt Donald Trump — som anlitat en klimatskeptiker som energirådgivare. Trump ska riva upp Obamas "jobbdödande" dekret på klimatområdet, värna om kolindustrin och öppna för mer olje- och naturgasutvinning utanför USA:s kuster. USA ska även dra sig ur det globala klimatavtal som slöts i Paris och alla utbetalningar till FN:s klimatsatsningar ska slopas.

Hälsa:
Trump lovar att riva upp sjukförsäkringsreformen Obamacare. Han säger att bättre och billigare hälsovård kan skapas med fria marknadsprinciper. Lovar storsatsningar när det gäller fysisk och psykisk vård för USA:s krigsveteraner och satsningar mot "narkotikaepidemin" i nordöstra USA.

Lag, rätt och vapen:
Det ska enligt Trump vara lagligt att bära dolt vapen i alla delstater. Han lovar insatser mot psykisk ohälsa, som han anser ligger bakom många masskjutningar, samt tuffare tag mot våldsbejakande kriminalitet och gängbrottslighet.

Det de gärna gör, när de har problem inrikes, är att flytta fokus till något "litet" krig utomlands. Vietman, Kuweit/Irak, IS.

Forolamplingar och fornedrande uttalanden ar latta att komma med, men som sagt ... vad som behovs nu ar vanlighet, forstaelse, och sammarbete med de vi inte tycker samma som ...

Jag maste ocksa saga att om vi tycker Trump har laskiga asikter sa ar Mike Pence, var nya Vice President elect, inte en bit battre ... Han har lyckats forbjuda aborter och stanga de flesta (alla?) planned parenthood kliniker i Indiana, dar han var Governor.

Alltså, det finns få saker som gör mer mer förbannad än när män vill förbjuda eller minska rätten till abort. När man själv inte kan drabbas är det så himla lätt att sitta där och prata om fosters rätt till liv.

Vare sig det ar dysfunktionellt eller inte sa ar det systemet vi har och vi lyckas ganska bra i dag till dag arbete. Efter det har valet har vi protester pa manga platser over hela landet ... (de mest underliga stallen, Tempe Arizona:confused:) men vi maste leva med det for 4 ar.
Ju mer vi "odlar" vara olikheter ju varre blir det ... nu maste vi titta pa vad vi har gemensamt istallet och jobba for vad vi vill 4 ar fran nu.
Fast Bush/Gore var väl inte heller särskilt lyckat? Och nu tycks det ju bli mer och mer polariserat varje val, pengar blir viktigare och viktigare iom superpacs, osv.

Och det dagliga arbetet fungerar väl absolut inte, kongressen har ju varit helt lamslagen i åratal, istället för check and balances som det var tänkt så låser de olika grenarna varandra så att ingenting händer h allt blir utdraget och urvattnat. Hur mycket dragkamp har det inte varit om Obamacare t ex, och nu ska alltihop ändå rivas upp?

Fast det har man ju redan på plats, iom kriget mot IS som väl ffa Trump gått till val på. Det verkar ju funka sådär som enande kraft, iom att man har så olika uppfattningar om vad som bör göras. USA skulle ju behöva bli angripet om det ska funka riktigt nu tror jag.

Vare sig det ar dysfunktionellt eller inte sa ar det systemet vi har och vi lyckas ganska bra i dag till dag arbete.
Varenda amerikan jag känner tycker att systemet är helt fel och måste göras om. De är missnöjda och frustrerade med sitt land.

De vill alltså kämpa för en förändring istället för att bara acceptera det.

Några av Trumps vallöften:

http://www.di.se/nyheter/har-ar-listan-trump-ska-beta-av/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Migration och ett säkert USA:
Trump hävdar att mexikaner är "knarksmugglare och brottslingar". Han har hållit fast vid löftet att bygga en gränsmur mot Mexiko, och säger sig ha en plan för hur grannlandet ska tvingas betala för den. Vill bland annat även bilda en "deportationsstyrka" och det ska inte finnas någon amnesti för landets cirka elva miljoner papperslösa migranter. Trump ska utreda vilka regioner och länder som invandring helt ska stoppas från. Han vill ha "ideologisk certifiering" för invandrare, så att de säkert står upp för USA:s värderingar.

Världen och säkerhet:
Den blivande presidenten förordar ett mer isolationistiskt USA och är tveksam till försvarsalliansen Nato. Han vill närma sig Rysslands president Vladimir Putin, och kallar honom en bättre ledare än president Barack Obama. Vill att USA och Ryssland agerar gemensamt mot terrorgruppen Islamiska staten, men oklart hur. Trump vill också ha ett tillfälligt inresestopp för muslimer och förbjuda invandring och viseringar från "vissa länder". Planerar en stor upprustning av USA:s militär — och ska återinföra skendränkning som förhörsmetod.

Ekonomi och jobb:
Trump lovar stora avregleringar och satsningar på nya jobb. En "dramatisk" sänkning av inkomstskatten väntar och bolagsskatten ska vara högst 15 procent. Barnomsorg ska bli avdragsgill. Trump tänker även omförhandla handelsavtalet Nafta och dra sig ur Stillahavsavtalet TPP. Han lovar också nya, tuffa handelsvillkor för Kina.

Klimat och energi:
Växthuseffekten är "skitsnack", enligt Donald Trump — som anlitat en klimatskeptiker som energirådgivare. Trump ska riva upp Obamas "jobbdödande" dekret på klimatområdet, värna om kolindustrin och öppna för mer olje- och naturgasutvinning utanför USA:s kuster. USA ska även dra sig ur det globala klimatavtal som slöts i Paris och alla utbetalningar till FN:s klimatsatsningar ska slopas.

Hälsa:
Trump lovar att riva upp sjukförsäkringsreformen Obamacare. Han säger att bättre och billigare hälsovård kan skapas med fria marknadsprinciper. Lovar storsatsningar när det gäller fysisk och psykisk vård för USA:s krigsveteraner och satsningar mot "narkotikaepidemin" i nordöstra USA.

Lag, rätt och vapen:
Det ska enligt Trump vara lagligt att bära dolt vapen i alla delstater. Han lovar insatser mot psykisk ohälsa, som han anser ligger bakom många masskjutningar, samt tuffare tag mot våldsbejakande kriminalitet och gängbrottslighet.

Svart o mörkt, bakåtsträvande. Killinggängets gamla sketch mer aktuell än någonsin .

Varenda amerikan jag känner tycker att systemet är helt fel och måste göras om. De är missnöjda och frustrerade med sitt land.

De vill alltså kämpa för en förändring istället för att bara acceptera det.

Särskilt genom den här valrörelsen har jag också hört det från många.

Jag undrar hur det kommer att gå, när Trump inte uppfyller alla sina vallöften.

Muren är ett. Den stora muren som Mexico ska betala.

Ett annat, att ALLA illegala immigranter från Mexico, även barn, ska utvisas. Det rör sig om hundratusentals. Minst. Hur ska det gå till? Föreställ er scenerna, när hundratusentals människor ska arresteras och deporteras, förställ er bilderna som skickas ut över världen! Vart ska dessa människor, dessa familjer, ta vägen? Dumpas vid gränsen?

Kommer arbetarna i Ohio typ imorgon att få nya jobb?

Osv osv. Det är ju inget ovanligt, snarare det normala, att vallöften inte infrias. Men vad händer när Trumps följare inser att alltihopa bara var ett skådespel? Och att inte mycket infriats om säg 4 år. Han kan dessutom knappast skylla på kongressen, som ju borde stå på hans sida och inte rösta ner förslagen.

Tror folk verkligen att hans bisarra vallöften ska kunna infrias?

Senast ändrad:

Nej inget krig där inte... :meh:
Jaha så att attackera IS är en dålig sak?
Vänta bara till vi får terrordåd. Vi som dessutom odlar flest jihadister. Obama har låtit dem sprida sig till hela världen.
Jo ingen rapportering i svensk media om vad som sker i Irak och Afrika eller med jämna mellanrum i Västeuropa. Obamaadministrationen gav nu IS fri lejd ur Irak. Tillbaka till Syrien eller Europa. Frihetskämparna. De vill ta bort al-Assad till vilket pris som helst. Han står i vägen för Gulfstaternas totala oljeexportdominans. Libanon var nästa land på listan.

Inte ens kvinnor kan man lita på .....suck.
Enligt CNN:s vallokalsundersökning röstade 53 procent av alla vita kvinnor på Trump, Alexandra Olsson är en av dem. Det kan jämföras med siffran för svarta kvinnor, där 94 procent röstade på Clinton.
http://www.svd.se/vita-kvinnor-fallde-clinton-patriarkatet-har-ateruppstatt/om/kampen-om-vita-huset

Räknar du bara vita kvinnor som kvinnor? 54% av kvinnorna som röstade la sin röst på Clinton, 42% på Trump.

(Enligt undersökningen som hänvisas till)

Jo ingen rapportering i svensk media om vad som sker i Irak och Afrika eller med jämna mellanrum i Västeuropa. Obamaadministrationen gav nu IS fri lejd ur Irak. Tillbaka till Syrien eller Europa. Frihetskämparna. De vill ta bort al-Assad till vilket pris som helst. Han står i vägen för Gulfstaternas totala oljeexportdominans. Libanon var nästa land på listan.

Jag har frågat dig förut; vad läser du för svensk media egentligen? Du påstod att det inte rapporteras om Clintons mejlskandal också vilket var totalt fel.

...
Jag har frågat dig förut; vad läser du för svensk media egentligen? Du påstod att det inte rapporteras om Clintons mejlskandal också vilket var totalt fel.
Svensk media rapporterar om maillskandalen utifrån vårt europeiska perspektiv (som är ganska okunnigt, och dåligt insatt i en ganska lång historia av clintons närvaro i den amerikanska politiken). Svensk media rapporterar _inte_ om wikileaks-innehållen. Eller i stort sett ingen av det som kallas 'mainstream-media' rapporterar om vad wikileaks rapporterat om mailen men däremot har Clintonadministrationen beklagat sig mycket över att det som framkommit från wikileaks har skadat kampanjen mycket. Och - ingen i clintonadministrationen har förnekat wikileaks-mailens autencitet.

Alltså jag vet inte heller vad du läser för svensk media, jag tycker det skrivs om mycket av det här HELA TIDEN.

När du säger att det "inte skrivs om det" låter det för mig som att du bara läser löpsedlar, och aldrig några djuplodande analytiska artiklar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka