Bukes valvaka

Jag såg inte ens att du ställde fråga om det, men tycker också att mediafrågan kanske passar bättre i annan tråd som handlar just om medias påverkan och vad vi väljer att hämta upp från den.

Det var ingen direkt fråga till men frågeställningen som jag baserade hela den här diskussionen på, om du läser mitt första inlägg. Det skrev jag inte långt efter att tråden om media skapats och jag hade inte sett den då.

Jaha så att attackera IS är en dålig sak?
Vänta bara till vi får terrordåd. Vi som dessutom odlar flest jihadister. Obama har låtit dem sprida sig till hela världen.
Jo ingen rapportering i svensk media om vad som sker i Irak och Afrika eller med jämna mellanrum i Västeuropa. Obamaadministrationen gav nu IS fri lejd ur Irak. Tillbaka till Syrien eller Europa. Frihetskämparna. De vill ta bort al-Assad till vilket pris som helst. Han står i vägen för Gulfstaternas totala oljeexportdominans. Libanon var nästa land på listan.
Du är mer än lovligt förvirrad och oinformerad.

Ingenting av det du påstår är med sanningen överensstämmande.

Media rapporterar spaltmeter varje dag. Vilka media är det som INTE rapporterar?

Nej. "Obama" har inte gett IS fri lejd ur Irak. Vad kommer det ifrån? Istället är det så att det pågår en slutstrid om viktiga orter för IS (Mosul, Raqqa) med stöd av USA. Alltså ett försök att knäcka IS.

De flesta IS-krigarna kommer från länder i Nordafrika eller Mellanöstern. Inte från Europa.

Syriens diktator har man inte kommit åt, eftersom Ryssland blockerat försöken.

Att blanda in oljeexporten i det här sammanhanget ger enbart ett förvirrat intryck.

Det du påstår, blir snarare skrattretande, än att det låter vederhäftigt.

Jag skulle bra gärna vilja veta hur du får din information.

Vilka tidningar läser du? Vad är du med i för grupper på sociala medier?

Jag vill förstå vad som är det "vanliga" folket (som refereras till ofta) som anser sig lyssnade på genom att Trump ljuger i var fjärde mening och presenterar bara förslag som inte går att genomföra, väldigt enkla svepande förslag utan konkretion.

Fast jag tror faktiskt att många av de som röstat på Trump anser att ovan mening stämmer in på många? alla? andra politiker också, så det spelar liksom mindre roll, ljuga öppet eller förtäckt tja nu har de valt en som ljuger öppet.

...

Svensk media rapporterar om maillskandalen utifrån vårt europeiska perspektiv (som är ganska okunnigt, och dåligt insatt i en ganska lång historia av clintons närvaro i den amerikanska politiken). Svensk media rapporterar _inte_ om wikileaks-innehållen. Eller i stort sett ingen av det som kallas 'mainstream-media' rapporterar om vad wikileaks rapporterat om mailen men däremot har Clintonadministrationen beklagat sig mycket över att det som framkommit från wikileaks har skadat kampanjen mycket. Och - ingen i clintonadministrationen har förnekat wikileaks-mailens autencitet.
Med tanke på Assange egen politiska hemvist (extremhöger anarkist), så är tyvärr Wikileaks inte mycket att ta på allvar längre.

Assange har utvecklats till en rättshaverist, som ägnar sig åt en personlig vendetta mot i synnerhet de delar av USA:s administration som hotat honom med rättegång.

Han har en fanklubb, som hör hemma i populist ledet, med sedvanliga problem med faktaresistens, som applåderar vad han än gör.

Wikileaks släpper numera bara dokument som är till för Assanges vendetta.

Fast jag tror faktiskt att många av de som röstat på Trump anser att ovan mening stämmer in på många? alla? andra politiker också, så det spelar liksom mindre roll, ljuga öppet eller förtäckt tja nu har de valt en som ljuger öppet.

Fast nu har man belagt att Trump ljuger ca 10 gånger oftare än jämförbara politiker. Så just ljugandet och den avsaknade respekten för fakta måste vara något man gillar extra bra.

Jag tycker att det är intressant hur Trump har fått ett omdöme av folket som "ärlig". På vilket sätt då, kan man fråga sig? Jag antar att han ger skenet av att vara ärlig. Kanske tror han själv på sina egna vinklade halvsanningar och lögner. Eller så stämmer hans halvlögner in på befolkningens världsbild. Så resultatet är att hans upplevs som ärlig, fastän 80 procent är lögner.

Men problemen kommer ju när vallöftena ska infrias. Då räcker det inte med att verka sanningsenlig längre. Jag är mest rädd för hans förakt för vetenskap.

Är det dig själv du beskriver?
Han är en man av folket. Han är inte politiker utan en affärsman med inblick i vad som har skett de senaste 30 åren. Amerikanerna vill se en förändring. Med Hillary hade det fortsatt på samma väg. Inget kunde bli sämre!
Vilket förakt för vanliga människor och givetvis för Trump. Gilla olika.
Varför är det så svårt att acceptera en demokratisk vald i en demokrati?
Det ska förstås vara en av globalisterna utsedd marionett som de kan styra.
De har i alla tider ägt både den republikanska och demokratiska kandidaten, därav att det blev Panic mode när outsidern Trump visade sig vara ett reellt hot. Det fanns inte med i kalkylen.
Hur kan du få det till att en person som ärvt en mångmiljardförmögenhet är "en man av folket"?

Folket har inga förmögenheter, de har i bästa fall jobb och bostad.

Han är nummer 156 på USA:s lista över de rikaste personerna.

Han har ett affärsimperium.

Hur anser du att hans förståelse för ensamstående mammor som jobbar mot minimilön är?

Jag tycker det är sorgligt att en del kvinnor i intervjuer (hörda från vanlig media ;)) sagt att de vill ha en bättre först kvinnliga president än Clinton. Frågan är ju om någon någonsin kommer vara bra nog?

Michelle Obama faller tydligen många i smaken. Och då är dynasti-kritiken som bortblåst - redan... Jag kan hålla med de som kritiserar Clinton om att hon är ett bevis på att systemet är galet. Hon skulle ha blivit den tredje (?) presidenten som delar efternamn med en tidigare president.

Jag känner sådan synd och skam över dessa kvinnor som kanske av nöd och tvång tvingas till att ta till "andra medel" för att aborten blir allt mer olaglig.
Detta hände ju under tidigare delen av 1900-talet, helt obegripligt att det pågår än under 2010-talet!

Jag fattar inte heller hur det folk som verkat så konservativa med krav på "hur en president ska vara" och en fientlighet mot Ryssland plötsligt har strukit ett streck över allt. Det var verkligen inte något som jag hade förväntat mig!

Jag undrar hur det kommer att gå, när Trump inte uppfyller alla sina vallöften.

Muren är ett. Den stora muren som Mexico ska betala.

Ett annat, att ALLA illegala immigranter från Mexico, även barn, ska utvisas. Det rör sig om hundratusentals. Minst. Hur ska det gå till? Föreställ er scenerna, när hundratusentals människor ska arresteras och deporteras, förställ er bilderna som skickas ut över världen! Vart ska dessa människor, dessa familjer, ta vägen? Dumpas vid gränsen?

Kommer arbetarna i Ohio typ imorgon att få nya jobb?

Osv osv. Det är ju inget ovanligt, snarare det normala, att vallöften inte infrias. Men vad händer när Trumps följare inser att alltihopa bara var ett skådespel? Och att inte mycket infriats om säg 4 år. Han kan dessutom knappast skylla på kongressen, som ju borde stå på hans sida och inte rösta ner förslagen.

Tror folk verkligen att hans bisarra vallöften ska kunna infrias?

Jag läste någonstans att problemet varit att Trumps supporters har tagit honom seriously, but not literally, medan media tagit honom literally, but not seriously.

Jag tror faktiskt inte att han behöver bygga någon mur, eller göra någon av de andra tokiga sakerna. Hans supporters tyckte bara om att höra honom säga dem, det är inte så viktigt om man verkligen gör det, bygger en mur osv, det går bra med en metaforisk mur av strängare gränskontroller. Eller bara färre rättigheter och hårdare lagar. Jag har hör så många varianter på det i reportage från Trump-rallyn, att poängen med Trump är att han säger det jag känner. Och det är så skönt att nån gör det, istället för att säga att jag har fel eller att det inte är praktiskt möjligt eller olagligt eller vad det nu kan vara. Det är liksom bara härligt att min magreaktion har fått en megafon.

En annan lite intressant fråga är, hur Trump, som har personliga intressen i sina egna företag som handlar med andra länder, ska kunna företräda det Amerikanska folket i frågor kring internationell handel, när han själv har dessa stora personliga intressen? Jag kan tänka mig en konflikt som i mina ögon knappast ens kan vara helt laglig?

Nu säger han iofs att alla hans företag och businessförehavanden ska övergå i barnens ägo - men även det är ju ett väldigt nära förhållande som är direkt personligt.

Jag läste någonstans att problemet varit att Trumps supporters har tagit honom seriously, but not literally, medan media tagit honom literally, but not seriously.

Jag tror faktiskt inte att han behöver bygga någon mur, eller göra någon av de andra tokiga sakerna. Hans supporters tyckte bara om att höra honom säga dem, det är inte så viktigt om man verkligen gör det, bygger en mur osv, det går bra med en metaforisk mur av strängare gränskontroller. Eller bara färre rättigheter och hårdare lagar. Jag har hör så många varianter på det i reportage från Trump-rallyn, att poängen med Trump är att han säger det jag känner. Och det är så skönt att nån gör det, istället för att säga att jag har fel eller att det inte är praktiskt möjligt eller olagligt eller vad det nu kan vara. Det är liksom bara härligt att min magreaktion har fått en megafon.
Undrar isåfall om han kommer att låta arrestera Hillary? Eller stämma samtliga de kvinnor som anklagade honom för sexuella övergrepp? Så som han utlovat. Knappast. Du har förmodligen rätt, men för mig känns det väldigt lågt att vinna ett val på att basunera ut det ena bisarra vallöftet efter det andra, utan att egentligen ha en tanke på att infria dem. Men, det är säkert som du säger.

Exakt så, ja. Resultatet blir väl någon slags halvhjärtad kompromiss för att göra väljarna nöjda och ge sken av att bygga murar och skicka ut folk. Ska bli intressant om han lyckas åstadkomma någon förändring över huvud taget för de väljargrupper som är mest desperata.

Hur kan du få det till att en person som ärvt en mångmiljardförmögenhet är "en man av folket"?

Folket har inga förmögenheter, de har i bästa fall jobb och bostad.

Han är nummer 156 på USA:s lista över de rikaste personerna.

Han har ett affärsimperium.

Hur anser du att hans förståelse för ensamstående mammor som jobbar mot minimilön är?
Det där fattar inte jag heller. Den där lilla dokumentären de visade under valet om Trumps uppväxt och med några intervjuer med folk som kände honom bättrade inte på min känsla om honom.

Hur många gånger har han inte försatt ett företag i konkurs? Jag hoppas att någon har berättat för honom att det inte är lika lätt att begära ett helt land i konkurs.

Undrar isåfall om han kommer att låta arrestera Hillary? Eller stämma samtliga de kvinnor som anklagade honom för sexuella övergrepp? Så som han utlovat. Knappast. Du har förmodligen rätt, men för mig känns det väldigt lågt att vinna ett val på att basunera ut det ena bisarra vallöftet efter det andra, utan att egentligen ha en tanke på att infria dem. Men, det är säkert som du säger.
Jag önskar nästan att han gjorde det så att man fick något konkret att protestera mot.

En annan lite intressant fråga är, hur Trump, som har personliga intressen i sina egna företag som handlar med andra länder, ska kunna företräda det Amerikanska folket i frågor kring internationell handel, när han själv har dessa stora personliga intressen? Jag kan tänka mig en konflikt som i mina ögon knappast ens kan vara helt laglig?

Nu säger han iofs att alla hans företag och businessförehavanden ska övergå i barnens ägo - men även det är ju ett väldigt nära förhållande som är direkt personligt.

Det här har jag också tänkt på, det känns väldigt märkligt att man kan bli president och ha ett så stort egenintresse.

Frågar mig samma sak.

Men börjar ana att det i detta fall handlar om helt andra gemensamma faktorer för att räknas som en "man av folket". Det verkar vara ignoransens vurmande, de vilda konspirationsteorierna, den totala avsaknaden av respekt för fakta och verklighet tillsammans med analysen att alla problem är egentligen någon annans fel (mexikanerna, illegala invandrare, etablissemanget, IS, syrier, muslimer) - som verkar vara avgörande för att räknas in.

Alltså räknas även stormrika totalt okunniga och kunskapsointresserade in i folket. Det är inte klass och elit i klassisk bemärkelse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka