Bukes valvaka

För att återknyta till min kommentar om opinionsmätningarnas fullständigt missvisande prel. resultat så hittade jag just detta:
"Erfarenheterna av att göra opinionsundersökningar i det starkt infekterade debattklimatet som uppstått i konflikten mellan etablissemanget och deras kritiker, är att undersökningarna blivit allt mer otillförlitliga. Förklaringen är enkel, den som yppar att man sympatiserar med en antietablissemangsplitiker som Trump eller svenska SD blir omedelbart stigmatiserad i MSM och inte sällan riskerar de att uteslutas ur facket, få sparken från jobbet eller annan åsiktsförföljelse. Konsekvensen är given, dessa personer ger inte ett korrekt svar om sina politiska sympatier i institutens intervjuer och följden blir ett allt grövre systematiskt fel i mätningarna. Vi har under senare år sett otaliga exempel på detta mätfel över hela västvärlden, tänk bara på Brexit."

Håller inte med om allt i analysen men visst finns det ett korn av sanning i den.
Och därför har Yougov och Sentio mera rättvisande siffror än tex SIFO
https://anthropocene.live/2016/11/0...journalister-och-deras-arbetsgivare-inom-msm/

Det är i stort, den första och enda presidentkampanjen i USAs långa historia , där sakfrågor och rent konkreta politiska förslag inte ägnats någon tid alls annat än rena uttalanden om åsikter, utan istället handlat om personerna i sig, en medial komplett galen cirkusproduktion.

Många Demokrater blev heligt förbannade på DNCs utmanövrering av Bernie Sanders och stannade hemma, dessutom förlorade Hillary i princip alla latinos Obama säkrade. Fler röstade på Trump än på Clinton :o (förvånande minst sagt).

@Oldie den anslysen blir absurd i det att folk skulle hängas ut och förlora sina jobb osv .
Blir helt trött .
Opinionsmätningar är anonyma deluxe in i minsta detalj.

Det är varken problemet med USAs opinionsmätningar eller nu din parallell till SD väljare .

Med reservation att jag helt missuppfattat vad du menat, men förstår verkligen nada av hur detta skulle ha att göra med bristerna i USAs opinionsmätningar gällande presidentvalet ? :confused: Du kan inte ekvivalera hur opinionsmätningarna i USA utförs gällande just presidentvalet framför allt, med opinions mätningar i Sverige eller allmänt alls ? Ffa inte med facket och att förlora jobb/bli stämplad ??? där är du ute och cyklar nu .

Jag har sedan inatt kommit på kant med två bekantskaper, och jag är väldigt förvånad över det då jag är hyfsat van att samexistera med personer med skilda politiska åskådningar. Först ut var en hyfsat ytlig bekant som är en utesluten sverigedemokrat, som frågade om jag var lika taggad på spektaklet som jag själv och frågade om jag var lika orolig som honom för att Clinton skulle vinna. Som sagt brukar jag kunna samexistera, men nu blev jag vansinnig över att någon kunde tro så lågt om mig. Sedan har jag en god vän som har ganska feta problem med det här med källkritik, och att se den stora bilden. Där fick jag höra "Men du hade väl inte läst på något om Clinton, så det är ju inte så konstigt om du håller på Trump.". Fick säga för femtioelfte gången att jag är hyfsat insatt och ändå tycker att hon vore ett bättre alternativ. Försökte sedan med argumentet att det verkar finnas få politiker exempelvis här som inte är oroliga, och att det kan vara talande. Men han lyssnar tydligen inte alls på politiker och tror att han kan bättre, och när jag sa något om att de flesta har utbildning och erfarenhet så fick jag höra att jag hyser för stor tilltro till utbildningar :banghead: vi har inte hörts efter det.

Kan du, med egna ord, berätta vad det är som SD ska göra när de styr och ställer?

Kan du också beskriva vilka problem som ska lösas, och hur dessa problem ska lösas, och hur det (vad det nu är) kommer att fungera efter att SD:s lösningar genomförts fullt ut.

Hänvisa inte till någon hemsida, eller med något svepande "det vet alla", utan välj ut fem viktiga saker tack.
Det räcker bara med en 2 sak. Lev i verkligheten och inte i en fantasi
Att vanligt folk har blivit ignoranta är en tragedi. Vad är vanligt folk?
De som etablissemanget inte bryr sig om eller lyssnar på. De som gav etablissemanget a kick in the balls

Det vet jag inget om att han har gjort. Om det är sant är det tragiskt men förhoppningvis kommer det förflutna ikapp honom. Återstår att se
Men va, seriöst? Snubben dödshotade 13-åringen till att inte våga gå vidare med fallet och ska ha gått på flertalet kvinnor till. Han har uttalat sig positivt om sin polare Jeffrey Epstein, en dömd pedofil, som ska vara inblandad i fallet med 13-åringen han också. Och ja, snubben blev precis vald till president i USA. Snubben blev precis vald till världens mäktigaste man.
Karma är lika verkligt som tomten och tandfén och hela grejen är helt jävla sinnessjuk.

Det räcker bara med en 2 sak. Lev i verkligheten och inte i en fantasi

De som etablissemanget inte bryr sig om eller lyssnar på. De som gav etablissemanget a kick in the balls
Tack, jag lever i verkligheten, gör du?

Jag tycker det är rätt intressant, hur man kan "hålla på" ett parti, ungefär som man håller på ett fotbollslag, eller gillar en artist, utan att ens med några enkla ord kan beskriva varför.

Vill du vara så snäll då och beskriva den verklighet DU lever i, vilka svårigheter och problem DU har, och VAD Sverigedemokraterna har för åtgärder på lut, för att lösa DINA problem, och hur DIN verklighet kommer att se ut EFTER att åtgärderna genomförts.

Eller har du inget att komma med?

Kan vi inte hålla SD och svensk politik utanför den här tråden som handlar om det Amerikanska presidentvalet?
Tyvörr inte. Allt hänger ju ihop eftersom vi ska vara så j-globala o pk. LePen mfl har ju trätt fram o uttalat sig, Jimmie hissar storseglet nu då han förväntar sig goda vindar fram till vårat val.

Kan vi inte hålla SD och svensk politik utanför den här tråden som handlar om det Amerikanska presidentvalet?
Håller verkligen med , jag har dragit parallell till SD när folk kommenterat eftersom jag tycker det är relevant . Däremot så är SD INTE något fokus i denna tråd precis som du påtalar !

När folk i tråden och allmänt förfasar sig över hur USAs väljare är så unika osv, så blir det svårt att avstå att påtala att de inte är det minsta unika utan snarare etablerat mainstream på många sätt .

Senast ändrad:
Tyvörr inte. Allt hänger ju ihop eftersom vi ska vara så j-globala o pk. LePen mfl har ju trätt fram o uttalat sig, Jimmie hissar storseglet nu då han förväntar sig goda vindar fram till vårat val.
Så vi kan kanske diskutera det svenska presstödets vara eller icke vara här också? Eller hur mycket SD vill dra ner på bidrag till ungdomsidrott? Nä, ta det svenska eländet dit det hör hemma så kan det Amerikanska eländet dras här.

Varför det?

Trump har gett populismen ett ansikte, med mycket potentiell makt.

Det otrevliga med populismen, är många av dem som lockas av den, tror att de ska få enkla lösningar, problemet är bara, att alltför ofta, som t.ex. i fallet med Hitler, så fick man betydligt mera än vad man röstade för.

Man ville bort från hyperinflation och depression, och fick motorvägsbyggen, jobb i rustningsindustrin OCH 2:a världskriget samt historiens hitills mest systematiska folkmord.

Vad kan Sverigedemokraterna tänkas ge oss på sikt, styrkta av Trumps framgång?

@Oldie den anslysen blir absurd i det att folk skulle hängas ut och förlora sina jobb osv .
Blir helt trött .
Opinionsmätningar är anonyma deluxe in i minsta detalj.

Det är varken problemet med USAs opinionsmätningar eller nu din parallell till SD väljare .

Med reservation att jag helt missuppfattat vad du menat, men förstår verkligen nada av hur detta skulle ha att göra med bristerna i USAs opinionsmätningar gällande presidentvalet ? :confused: Du kan inte ekvivalera hur opinionsmätningarna i USA utförs gällande just presidentvalet framför allt, med opinions mätningar i Sverige eller allmänt alls ? Ffa inte med facket och att förlora jobb/bli stämplad ??? där är du ute och cyklar nu .

Jovisst är dom anonyma jag har själv varit med i SIFO undersökningar förr och då ringde dom upp. Men det finns ganska många (särskilt äldre) som inte vill outa partisympatier. Själv hade jag ingen aning om vad mina föräldrar röstade ¨på förrän väldigt sent i livet. Det var liksom privat.

Är jag? Hur lät det på Grand Hotell i helgen som var? En snabb googling ger dig fler exempel.
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/12/16/markus-uvell-far-sparken-efter-sd-umgange/
http://expo.se/2011/richard-jomshof_3621.html

Men nu har nog pendeln svängt så det är mer rumsrent att vara SDare. Shit, hela regeringen driver ju samma politik som SD förespråkat länge. Det var en parentes låt oss återgå till tråden.

Varför det?

Trump har gett populismen ett ansikte, med mycket potentiell makt.

Det otrevliga med populismen, är många av dem som lockas av den, tror att de ska få enkla lösningar, problemet är bara, att alltför ofta, som t.ex. i fallet med Hitler, så fick man betydligt mera än vad man röstade för.

Man ville bort från hyperinflation och depression, och fick motorvägsbyggen, jobb i rustningsindustrin OCH 2:a världskriget samt historiens hitills mest systematiska folkmord.

Vad kan Sverigedemokraterna tänkas ge oss på sikt, styrkta av Trumps framgång?

Jag måste starkt säga att jag håller med @honung : starta en spinnoff tråd ang det ämnet om det är den primära anledningen man känner att man vill diskutera .

(Förväntar mig standard kommentarer att "man kan inte styra trådar, de går dit de går osv som brukar vara norm ) .. i detta fallet känner jag starkt för att ämnet verkligen är trådens rubrik och bör vara det . Det finns många här som är engagerade i just USAvalet och bör få möjlighet att även fortsättningsvis diskutera /reflektera över det utifrån hur historiskt unikt detta är.

@Oldie fattar fortfarande inte ditt påstående att facket och risk att få sparken osv skulle vara en variabel ang USAs opinionsmätningar gällande presidentvalet ... :confused:

Din artikel har ju inget med detta att göra ? Än mindre SIFO och opinionsundersökningar .
Att folk får sparken när de som offentliga personer förkunnar åsikter på sociala media som helt strider mot deras anställning och position är ju ngt ganska annat .

Senast ändrad:
Fast det är ju rätt och riktigt att tala om de högerpopulistiska vindarna som blåser i relation till det här, och det är ju naturligt att man tänker på vad det här kommer innebära för oss som råkar bo i Sverige?
Och Trump har ju använt Sverige som ett praktexempel när det gäller flyktingar och bostäder där vi beskrivs som att svenskarna får stå i kö i 20år medan flyktingar får bostäder över en natt. Vill ni ha det så, frågar sig Trump till det amerikanska folket

Så vi kan kanske diskutera det svenska presstödets vara eller icke vara här också? Eller hur mycket SD vill dra ner på bidrag till ungdomsidrott? Nä, ta det svenska eländet dit det hör hemma så kan det Amerikanska eländet dras här.
Inte riktig så men läs #557

Och Trump har ju använt Sverige som ett praktexempel när det gäller flyktingar och bostäder där vi beskrivs som att svenskarna får stå i kö i 20år medan flyktingar får bostäder över en natt. Vill ni ha det så, frågar sig Trump till det amerikanska folket

En av de extremt många lögnerna. Som vanligt folk verkar mottagliga för. Är det vad du menar med att lyssna på vanligt folk? Att ljuga och förenkla så att även den mest ointresserade och ignoranta medborgaren får tro att hen förstått sammanhanget?

Att betrakta vanligt folk som lättlurade idioter, som Trump excellerat med i denna valrörelse?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka