Såhär före sovdags kan jag bara konstatera att folk behöver mer upplysning om förintelsen. Eller kanske snarare orsakerna bakom. Folk vet (ungefär) vad som hände men de vet inte varför och ser inte likheterna med dagens samhälle. Nämn Versaillefreden eller depressionen (och hur Roosevelt lindrade depressionens effekter i amerikat för den delen, för inte gjorde han det genom att skylla på en massa mexikaner som våldtar folk inte...) och folk är levande frågetecken liksom. Det är inte okej!
Inte minst måste vi även ha i åtanke att antalet överlevare blir färre och färre och de som finns kvar är ofta för gamla för att orka berätta som förr. Var på en föreläsning förra året med en överlevare på 90+ som till större delen visade en film där han berättade helt enkelt för att han inte orkar längre. Och ja, så småningom finns ingen överlevare alls kvar. Det finns ingen alls kvar som kan berätta. Det gör hela grejen alltmer avlägsen och obegriplig och det i sig är skadligt. Skicka således iväg varenda jävla unge på obligatoriska studiebesök på typ Auschwitz så de får se verkligheten med egna ögon. Varenda jävla unge måste få se barackerna, högarna med skor och hår och klösmärkena i gaskamrarna. Det vore sjukt väl spenderade skattepengar.
Nu ska jag sova bort lite av den här jävla bitterheten över all jävla idioti, god natt!
...Nu ska jag ta till en av mina käpphästar, apropå det där med utbildning...
Utvecklingen mot att allt fler
enbart läser nyhetsnotiser (oavsett medium) istället för att läsa mer analyserande nyheter och reportage (skaffa sig överblick), och dessutom låter "sina" respektive "filterbubblor" via diverse sociala medier "pusha" nyhetsnotiserna som man tar del av, ökar inte kunskapsmassan om vad som egentligen pågår eller vad som hänt tidigare precis.
Betänk att Hitler kom till makten via (rimligt) demokratiska val (han genomförde dock ett slags parlamentarisk statskupp också), i en situation som mycket liknar den idag, med stora befolkningsgrupper som dels "fått det sämre" eller som känner stor osäkerhet inför framtiden.
De riktigt stora företagen är den "grupp", som har haft enormt mycket att vinna på den s.k. "globaliseringen". Välutbildade människor, har också kunnat få en skjuts i karriären tack vare globaliseringen, men för dem som inte riktigt har vare sig rätt utbildning eller den där förmågan att visa framfötterna, så har man lätt "halkat efter".
Globaliseringen har också inneburit en maktförskjutning, från regeringar/folkvalda församlingar till de stora företagen.
Det är de grupperna som inte riktigt hänger med, som söker efter de "enkla lösningarna" som diverse populister som t.ex. Trump ger sken av att kunna åstadkomma, som röstar för Brexit eller på Trump som president.
Den tråkiga sanningen är att det finns inga enkla lösningar. Att deportera alla invandrare (eller värre utrota) löser ingenting, det flyttar bara på problemet. Att förbjuda handel mellan länder, blir inte heller bra, och att avstå från att försöka lösa klimatfrågan genom att sticka huvudet i sanden, innebär att våra barnbarn inte kommer att ha en värld att leva i.
Utbildning är det absolut viktigaste för att kunna förstå vår omvärld, och att ta tillbaka en del av folkrörelsetankarna (här i Sverige) för att åstadkomma detta vore ännu bättre.
För att råda bot på problemet med bristande omvärldskunskap och rädslor, så tror jag att man måste jobba "nerifrån och upp", alltså hitta tillbaka till "studiecirkeln" och det personliga mötet mellan människor.