Bukes Hingstråds Tråd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dalhberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 514
Sv: Bukes Hingstråds Tråd

Ursäkta att jag kallade dig för fel namn!

Tycker du ska ta ett banklån och kosta på den betäckningen i år för som sagt, JM kommer nog att åka tillbaka till Frankrike sedan. Jag har sett honom live förra året och han är läcker över hinder som bara den. Tala om kapacitet och galopp!:d

Ursäkta att jag kallade dig för fel namn!

Tycker du ska ta ett banklån och kosta på den betäckningen i år för som sagt, JM kommer nog att åka tillbaka till Frankrike sedan. Jag har sett honom live förra året och han är läcker över hinder som bara den. Tala om kapacitet och galopp!:d

Inga problem jag kanske bara är petig med mitt namn :)

Jo jag har funderat på att låna lite, för det sura är att jag ska sälja en av årets fölungar och dessutom ett av stona jag har så jag har pengarna men först i höst när fölen är avvanda..
Nu dessutom gavs ett tillfälle att betäcka med en hingst jag spanat på ett tag så nu blir det 3 betäckningar i år iallafall i stället för 2 som det var tänkt och budgeterat för..
Så tyvärr har jag nog inte riktigt råd med ett lån heller..
Får helt enkelt hoppas att han är kvar åtminstone på TAI/FAI nästa år. :o

Sen är grejen att jag måste bli av med 2 av de avkommor jag får nästa år eftersom jag ska behålla en i år och en nästa år, så avkommorna måste vara hyfsat lättsålda och jag tror/gissar att Jaggan kommer ha lite "en i varje buske".. Vilket kan göra att man bli fast med fölet längre eller får gå ner i pris.
Därför väljer jag bort honom för ett "säkrare" kort där chansen är större att jag blir av med avkomman relativt fort till vettiga pengar.
Sen har jag så klart möjlighet att ställa fölen någonstans om de inte blir sålda men jag vill ju helst bli av med dom eftersom jag föder upp dom för att sälja.
Mina tankar bara :smirk:

Rent fullblod har jag varit inne på litegrann faktiskt. Men då måste det dock vara ett med bra temperament.
Vad tror du om Roven?
Tror du att han hade kunnat vara något?

Absolut ja! Kolla temperamentet bara, jag vet inget om det. Men han är snygg så det räcker och precis en sådan ädel hingst med resning som ditt sto behöver. Han har fina hoppmeriter och gångarterna verkar också vara mer än godkända. Du får kanske ett toppenfint fälttävlansämne till avkomma som även kan användas enbart inom hopp eller dressyr om man så vill.:bump:

Jag tror inte at det finns ngn risk att det blir för många JM-avkommor så att de blir mindre attraktiva eller svårsålda eftersom han är så pass bra och känd samt troligen inte är i Sverige alltför många år.

Vad glad jag blir när du reagerar så positivt på en hingst som jag faktiskt funderat på.
Jag har kollat lite på honom och han verkar ju ha bra temperament.
Mitt sto är rätt skarp så jag vill helst inte spä på det...
Mjo, fälttävlan är inget för mig, håller mig till hoppning, men tror säkert att det hade kunnat bli bra.

Jag tror inte at det finns ngn risk att det blir för många JM-avkommor så att de blir mindre attraktiva eller svårsålda eftersom han är så pass bra och känd samt troligen inte är i Sverige alltför många år.

Nej det är som sagt möjligt men jag har räknat igen och jag får inte ihop det med ett banklån just för tillfället.. Investerat lite för mycket det senaste :angel:

tack båda för era svar. Jag har skickat in till ASVH för avelsrådgivning, får se vad dom tycker oxå.

Alcatraz verkar inte vara nåt för oss. Läste att han har lite si o så med dräktighetsprocenten.
Okeanos verkade fin.
Vad tror ni om Cartier? Skulle han passa om man tittar på stammen?

Cartier är en mycket trevlig hingst med mycket bra stam och han rör sig inte illa heller, honom tycker jag att du ska titta lite närmare på.
Lycka till med ditt fortsatta hingst letande, det är inte det lättaste-jag vet själv hur svårt det är.

Vad glad jag blir när du reagerar så positivt på en hingst som jag faktiskt funderat på.
Jag har kollat lite på honom och han verkar ju ha bra temperament.
Mitt sto är rätt skarp så jag vill helst inte spä på det...
Mjo, fälttävlan är inget för mig, håller mig till hoppning, men tror säkert att det hade kunnat bli bra.

Jag är väl ingen expert precis även om jag har lite koll... Ibland har jag dock fått uppfattningen om avelsrådgivningen att dom inte heller är så kunniga som man kanske tror. En annan fullblodshingst som jag vet har hoppmeriter i 160-cm hoppning och som jag känner en väldigt fin 6-årig avkomma till är Comefast. Stoavkomman hoppar elitmässigt och deltog i ngn större final i fjol där ägarna blev erbjudna stora summor pengar för henne men valde att behålla henne (6 år nu). Hon har även ett gudomligt snällt temperament. Dock går hennes mor också 1,45-hoppning och har bra stam (e.Roderik) vilket säkert bidrog till att denna avkomma är super. Men Comefast är inte lika lätt i typen som Roven vilket gör att det blir fördel Roven för just ditt sto. Lycka till så mycket nu med betäckningen!

ja, jo jag har också tänkt i samma banor som du.. tack för svaret föresten! Kul och se att någon svarat ;)

Har du några förslag redan nu?

Nu ska vi se... Tror att du skrev lite fel från början. Visst ska väl din hästs härstamning vara e.Amiral-u.e Flamingo? Napoleon är ju Amirals far. Då blir inte stammen lika tung, trodde först att Napoleon var både farfar och morfar. Flamingo är ju efter den lätta Urbino och jag kan nu bättre få ihop bilden på ditt sto med stammen. Hon är ju inte särskilt grov och inte så stor vilket kommer av Urbino som var liten (158 cm). Då tycker jag inte du behöver en lika ädel hingst men höjden är viktig. Om du önskar en dressyrinriktad avkomma så är jag förtjust i Donnehallblodet och rekommenderar: De la Gardie, De Niro, Danone,Dionysos eller Blue Horse Don Romantic. Om du istället vill ha en hoppinriktad avkomma kan jag tänka mig: Alligator Fontaine, JM eller Nobel.

Vilka hingstar har du själv tänkt på?

först var jag inne på Aerline H (vet ej vilken anledning egentligen?)
Sedan JM, men eftersom ett annat sto behöver honom mer så togs han bort på denna hästs lista :angel:

så dom var det som satt i bakhuvudet. Carland har man ju alltid haft en för kärlek till :love:

nej men spermar finns att få tag i =)

Rätt hästamning är: Amiral-Herkules-Sombrero-Lansiär, vilket ger 2xLansiär i 4:e generationen. Som jag skrev tidigare har jag haft mycket att göra med henne och de flesta avkommor. Bl a har en gått unghäst VM i fälttävlan, så JM tror jag är ett jättebra tips!

Hälsningar Monika

Cartier och Lycky point har jag ingen koll alls på:o
Men Aerline H är väl liten om jag inte minns helt fel?
Behöver storlek, annars tycker jag att det är en mycket trevlig hingst.

Aerline H är inte särskilt liten. Han står som 166 i hingstkatalogen och han verkar ge stort. Mitt sto e. Maraton på 160 cm fick en avkomma på 170 cm efter honom. Mycket trevlig och fin avkomma som hoppade med god teknik. Tyvärr hann han inte tävla särskilt mycket då han fick avlivas som 6-åring pga av njurfel :cry:

Cartier verkar trevlig. Har sett honom live hos hingsthållaren förra året då jag funderade på honom till ovan nämda sto. Däremot funderade jag på om han hade för grovt bakom sig för mitt sto. Han ser inte grov ut själv, men det är ganska bastanta herrar bakom honom.

*knapplån*

Jag behöver lite ideér till mitt sto också. Hade först tänkt att årets föl skulle bli hennes sista (hon är 21 år i år och detta blir hennes 9:e föl), men nu börjar jag ju bli lite sugen i alla fall....;)

Hon är e. Maraton-Lansiär-Safari-Barbarossa, dvs lite den gamla typen. 160 cm, något lågställd och lite åt det grövre hållet. AB-premierad med 40 p (8,9,7,8,8) och prestationsdiplom i både hopp och gångarter, dock ej tävlad högre upp än lätta klasser pga skada. Har en avkomma som är placerad i MSV fälttävlan och nästan alla avkommor har blivit kalss I som föl. Mycket bra temperament som hon även nedärver till avkommorna.

Jag har betäckt henne med både hopp -och gångartshingstar genom åren eftersom hon är lite av en dubbeltalang själv. Förra året fick hon en avkomma e. Highlander som ser mycket fin ut, men tyvärr verkar bli lite liten. Nu är hon dräktig med Jaguar Mail.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli hopp eller gångartshingst denna gång.
Hingsten ska ge lite storlek, vara ädel (och helst ha ädelt bakom sig) och högställd.
Mina egna funderingar så här långt är Alligator Fontaine, Cyrano de Bergerac, Tsarevitj, Kennedy beroende på vilken inrikting jag nu ska välja.

Minneavisning.jpg

knapp

slänger in mitt sto här också, en liten tjej (155 cm) e. Primör ue. Trainers Seat xx uu. vbl trav

http://www.youtube.com/watch?v=qvb7mwk1tog

Ngt kortlinjerad, lätt i typen
hyfsade gångarter, plusplus för traven
ingen större hopptalang, rädd om sig (lite för mycket)
trevligt temprament.

Vill ha en hingst som förbättrar hoppteknik/talang och som ger större avkommor.

Någon sa Aerline H i en annan tråd, som jag faktiskt överväger, men vill ha lite fler förslag

Hänger på jag med....roligt att höra andras åsikter....

Har ett sto e.Quite Easy - Cortez. Född -05 och skall betäckas i år efter att hon gått treårstestet. Är själv liten ca 156 cm nu bara men jag hoppas att hon blir större.
Bra psyke, välprop. fina ben. Har goda gångarter och med mkt god teknik i löshoppningen.

Hr ni några ideer vad jag kan betäcka min lilla dam med?! Har beslutsångest...

Har funderat på Carland eller Quin eller kanske någon annan....hmmm

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 911
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 411
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka