Bukes biltråd

Är det ngn som har en 50- 60-talsbil?

Om jag blir rik vill jag ha en vardagsbil, en 50-60 talare samt en B-korts hästlastbil...
Är dock inte helt klar i huvudet vilka märken....

Jag tror faktiskt det! Min farsa (som kör en Toyota Yaris Verso... behöver jag säga mer..?) sa direkt när vi köpte min gula bil något i stil med "Fast färgen är lite dum... Smutsen syns så snabbt på den då... Min bil är ju silvergrå och då behöver den inte tvättas lika ofta."
SUCK! :D

hm... lite olika inställning då till bil....
Är det ett transpotrmedel och nödvändigt ont :mad:
eller ngt man är itnersserad av...:)

Haha, ok, jag kanske ska kolla lite närmare på de mindre modellerna när det någon gång blir dags för nytt bilköp. Jag har bara kört den stora A6an som morsans sambo har och den kändes... Stor och osmidig = inte kul :p

Jag har en Audi A4, lite mindre och smidigare än A6. Valde mellan de två modellerna och A6an kändes så väldigt stor så jag valde den mindre :) Tycker min är väldigt lagom på alla vis. Har man ett helt gäng ungar som ska in i bilen så hade jag nog tagit den större men en mindre familj får iallafall plats i en A4. Har även en stor hund så kombi var ett självklart val.

Har även haft en Audi A3 och den dög finfint åt mig och vovven. Det är ju en halvkombi så han kunde åka i bak där med, även om han har mer plats och åker bättre i nya bilen!

Skulle jag få drömma fritt och ha ett stort varmgarage så skulle jag äga
* Jaguar E-type serie 1, racing green med beige läderklädsel eller old english white med vinröd läderklädsel.
jaguar_e_type_racing_green_white_wall_tyres.jpg

* Jaguar XK120 i den färgen som inte E-typen är i :p
6.jpg

* Och så måste jag ju ha nått till jakten, en Land rover Defender 110
Siver110Defender.1.jpg

Men realistiskt sett så vore det rätt värdelöst att ha tre engelska bilar i och med att de alltid står på verkstaden, så då säger jag VW Touareg V6 TDI. Jag har en Tiguan nu som jag trivs bra med, men den är lite liten.
dl_prov_vwtouareg04-700x465.jpg

Jag har min drömbil... Mitsubishi Pajero V6 3.5 GDI, aut. När jag ska byta vill jag ha en likadan, helst sprillans ny. Men det lär inte hända utan det får högst troligt bli en budgetbil nästa gång; Fiat Freemont Black code. 7-sitsig den också.

Våga vägra minibuss är ordet...

Har även haft en Audi A3 och den dög finfint åt mig och vovven. Det är ju en halvkombi så han kunde åka i bak där med, även om han har mer plats och åker bättre i nya bilen!

A3an är jag faktiskt nyfiken på, och tja, det är högst osannolikt att jag någonsin kommer behöva mer plats i bilen än för mig och två (visserligen stora, men ihopvikbara) hundar :D

Världens bästa jaktbil :up:
Men man ska ha med snorkel och vinsch :D Och taktält!
Jag och sambon bilade 420 mil i Sverige i våran i somras. Vi gick all in med taktält osv, var ute i 16 dagar och sov på camping 2, resten sov vi i skogen.
Åh, har ni en? Avundsjuk :D Har sett att det står en svart med snorkel på Brantingsgatan ibland. Jag försökte övertala sambon när vi skulle köpa bil, men han tyckte inredningen kändes som en traktor. Trams, enda gången vi använder bilen är när vi åker ut till marken så det hade varit hur praktiskt som helst! En i jaktlaget har en med vinsch, den var mycket praktiskt vid älgjakten!

Volvo Amazon och Nissan Figaro, för att de är så fina :love:

Vi köpte ny bil i veckan, den är verkligen fantastiskt trevlig:
En fullutrustad Skoda Superb från 2012, den kommer vi vara nöjda med länge :love:

Vi har en Volvo V50 också, den har verkligen varit tapper som få och en oerhört pålitlig pärla, men vi säljer den under våren. Men oj, vilken favorit! Jag återkommer alltid till Vovlo förr eller senare, verkar det som :)

Hudson Hornet (just nedan är Hudson Hornet Hollywood) men vilken Hudson Hornet från 50-talet går bra :love: )

images

Cadillac Deville 1956 med conniekit (sambon hade en när vi blev ihop och som såldes för att bytas ut mot vår nuvarande mercury :()
21673060008_large.jpg

DeSoto
1952_DeSoto_Deluxe.jpg

Fast nästan alla 50-tals jänkare går bra, jag är inte så kräsen :angel: :love: Tur att jag och sambon har samma smak på årsmodeller på jänkare, så vår Mercury 1966 kommer bytas ut i framtiden :angel:

Jag återkommer alltid till Vovlo förr eller senare, verkar det som :)
Jag hade en Volvo V40 som lånebil i somras och den var förfärlig! jaghar haft ett gäng Volvos och min 940 var jag väldigt förtjust i. Men den där :eek: Varje gång jag satte mig i den slog jag i huvudet. Inte såg man något heller eftersom rutorna var så små.

Åh, har ni en? Avundsjuk :D Har sett att det står en svart med snorkel på Brantingsgatan ibland. Jag försökte övertala sambon när vi skulle köpa bil, men han tyckte inredningen kändes som en traktor. Trams, enda gången vi använder bilen är när vi åker ut till marken så det hade varit hur praktiskt som helst! En i jaktlaget har en med vinsch, den var mycket praktiskt vid älgjakten!

Tyvärr inte våran på Brantingsgatan :( mina föräldrar har en, som vi brukar låna :)
Det är en traktor, men det är ju det som är charmen :D

Som biltokig kommer en bild på del av fordonsparken.
Från vänster skojbilen, bruksbilen, dotterns "bil", vardagsbilen. Bara en har hunnit bli tvättad under dagens vårpyssel.

[URL=http://forumbilder.se/EAN6U/img-0208][/URL]

Om inte bilden fungerar så från vänster Porsche 911 4S -03, G-wagen -83 (jämnårig m mig), G-wagen elbil julklapp-14, Passat Alltrack -12
Plan/dröm:
Skojbilen Porsche -> Lamborghini Gallardo -> Ferrari FF -> Bentley Continental, i tio-års perioder så Lambon vid 40nånting osv...
Bruksbilen G-wagen -> Något nyare sjusitsigt (+ renoverad G-wagen cab, ej med på bild)
Vardagsbilen Passat -> Ska bytas nu i maj/juni, trolig ersättare är Audi Q3

Svårt att hitta en bil som tillgodoser alla behov så därav mixen som ständigt förändras och kluras kring men tycker verkligen de flesta bilmodeller har sin charm och omväxlingen är nog det roligaste! Och letandet.. har lugnat mig på sistone men under mina 14 körkortsår har jag nog ägt 23 olika bilar.

Mvh Thomas

Senast ändrad:
Jag blev löjligt glad när jag besiktade bilen i fredags, jag visste att den skulle få en tvåa på grund av avgasröret men ville ändå kolla om det var något mer som skulle behöva åtgärdas när den ändå skulle till verkstad. Det brukar det ju vara när de är 25 år och gått drygt 29500km.
Det var det inte. Jag blev så glad att jag till och med förlät besiktningsmannen för att han slog ett hål i min sönderrostade skärm...

Är det förresten någon som vet hur man vet vilken bättringsfärg man ska köpa? Det finns många röda nyanser?

Särbon har fått mig att snöa in på en Eländeswagen (G-wagen) :p Fast jag gillar ju Toyota Land Cruiser också :up:

Personbil: Alltid Saab :love:

Jobbet: Är less på de pickisar av olika årsmodeller jag kört av Nissan King Cab/Navara, ingen har varit trevlig. Toyota Hiluxen var trevlig. Ford någonting pickis i Finland var törstigare är King Cabarna :wtf: och Mitsu L200 har jag aldrig kört (men misstänker att den är rätt lika King Cab).

En Dodge Ram är drömmen så länge jag slipper tanka :love:

Särbon har fått mig att snöa in på en Eländeswagen (G-wagen) :p Fast jag gillar ju Toyota Land Cruiser också :up:

Personbil: Alltid Saab :love:

Jobbet: Är less på de pickisar av olika årsmodeller jag kört av Nissan King Cab/Navara, ingen har varit trevlig. Toyota Hiluxen var trevlig. Ford någonting pickis i Finland var törstigare är King Cabarna :wtf: och Mitsu L200 har jag aldrig kört (men misstänker att den är rätt lika King Cab).

En Dodge Ram är drömmen så länge jag slipper tanka :love:

Hälsa särbon att det är ett klockrent val! ; )
Fast visst är Land cruiser fina bilar (har tittat lite på dem också i smyg, förlåt G)

Jag blev löjligt glad när jag besiktade bilen i fredags, jag visste att den skulle få en tvåa på grund av avgasröret men ville ändå kolla om det var något mer som skulle behöva åtgärdas när den ändå skulle till verkstad. Det brukar det ju vara när de är 25 år och gått drygt 29500km.
Det var det inte. Jag blev så glad att jag till och med förlät besiktningsmannen för att han slog ett hål i min sönderrostade skärm...

Är det förresten någon som vet hur man vet vilken bättringsfärg man ska köpa? Det finns många röda nyanser?
Kolla med de fristående biltillbehörs/reservdelsfirmorna, de brukar ha färgkartor man kan låna med sig ut till bilen och jämföra.

Mvh Thomas

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar