Bukes biltråd

stjarnhimmel

Trådstartare
Ska vi inte skapa en samlad tråd för Bukes bilnördar....
Vad har ni för drömbil? Vad drägglar ni över? Etc...
Och ur mitt perspektiv -även en tråd för att fråga om råd..

Min bil som dog i somras. :cry:

en Hyundai Sonata Exclusive -05.
De hade gått som direktionsbil på Hyundai första året.

Full med små finesser, grå skinnklädsel, mjuk men ettrig att köra och det fanns alltid lite till att ta om man ville köra om eller köra fort :angel: Rätt mycket lyxkänsla inne i kupén.

Oändligt bekväm och massor av plats för fullvuxna personer i baksätet.
När dotter fick se bagageluckan sa hon glatt - härinne kan man sova. Dvs det fanns gott om utrymme.

Det absolut enda jag kunde anklaga den för var att den var en aning törstig. Runt litern på blandad körning.

Ska vi inte skapa en samlad tråd för Bukes bilnördar....
Och ur mitt perspektiv -även en tråd för att fråga om råd..

Jag hade en Volvo XC70 Ocean Race -06 som drömbil. Och till sist så köpte jag den :love:

Har haft bilen i 1,5månad och jag gillar den komfortmässigt. Utrymmet är mindre än min Volvo 945 men den går mjukt, stark motor och snabb.

Drömbilen är en svart eller mörkt metallicblå Volvo XC90. Stark, snygg, bekväm, och säker. Bland de skönaste bilarna jag kört. :love:
Lite törstig och lite stor, men nån dag så!

Nuvarande bilen är en Audi A6 Avant quattro. Känns som ett ordentligt kliv uppåt från förra bilen; en äldre och rätt risig V70 tdi.
Men vi har inte riktigt hittat varandra ännu.. Har ägt bilen i lite över en månad nu och det har inte klickat tyvärr.
Visst den är snygg, skön, pigg, och har allmänt mycket finfina finesser jämfört med förra bilen. Men den saknar det där lilla extra, jag litar inte på den och det är nästan som att jag letar fel att irritera mig på.
Kanske blir att jag byter in den mot en likvärdig V70 om inte känslan blir bättre.. :angel:

Det tråkiga med att vara under 25 är dock att det är så hiskeligt dyrt med försäkring, att lägga 750 spänn/månad på en halvförsäkring är inte det roligaste direkt..
Endast trafik på förra bilen gick på lite över 500. :meh:

Nej... min drömbil går inte att kondensera ner till en enda bilmodell. Det blir för kompromissartat. Ska det vara dröm så ska det... :D
  • Dodge Ram 3500 Crew Cab Laramie, med 6,7 l Cummins diesel och KCR - gårdsbil
  • Audi R8 - lekbil
  • Brabus 850 6.0 Biturbo alternativt Audi RS6 - vardagsbil
  • Mercedes Unimog UHE - lek/äventyrsbil

Tre drömbilar:

preview.jpg

Porsche 911 Turbo S :love:

bmw-m3-white-e46-white-bmw-m3-e46-model-wallpaper-and-stock-images---1920x1080-wallpaper-qlvwbltw.jpg

BMW M3, är riktigt svag för e46an men skulle inte tacka nej till en äldre eller nyare heller :angel:

01-2012-tesla-model-s-fd-1347336745.jpg

Tesla Model S, inte bara snygg utan miljövänlig också! :up:

Edit:
Måste slänga in en klassiker också!
2cd0cb74c42e35547bbb0bba3020ea74.jpg

:love::love::love:

Senast ändrad:
Åh, drömbilar... Jag har flera, men de flesta lär jag aldrig komma närmare än att se dem ute på vägarna vid något enstaka tillfälle...

Absoluta favoriten är Lamborghini Aventador. Jag älskar utseendet, ljudet och tja, det mesta förutom prislappen. När en åkte förbi mig förut... :love: Visserligen älskar jag nästan alla Lamborghinis modeller, även Gallardo som jag förut såg som tråkig var fantastiskt fin när jag såg den live och det gick snabbt att lära sig känna igen ljudet från motorn :p
lamborghini_aventador_roadster_orange_color_wallpaper-1024x680.jpg

Annars är jag väldigt förtjust i Lotus Elise, såg en på en parkering förut och den var ju jättegullig :D

Lotus%20Elise%20S%20Fr3Qtr%202000px.png

Jag vill också ha en Fisker Karma. Jag gillar allt med dem, allt från utseendet till att det är bra miljöbilar osv.
7a0837a1421b51020af9eb6d2a2f82ef.jpg

Finns även flera varianter av BMW och Mercedes som jag gillar, så förhoppningsvis blir nästa bil något sådant, vad jag nu kan tänkas ha råd med. Helst vill jag dock ha en bil i någon rolig färg, för alltså... Det måste till en väldigt speciell design på bilen för att jag ska vilja ha en grå, vit eller svart bil. Typ Lamborghini-stil på bilen... Mardrömmen är att tvingas köra någon Volvo :D

I dagsläget har jag en betydligt tråkigare bil än en lambo, men den är åtminstone liten, smidig och i rolig färg! En jättegul och snäll Nissan Micra. Verkligen inte drömbil och lämnar mycket att önska, som att man inte skulle bli döv av allt buller när man kör på motorväg och en betydligt starkare motor, men jag trivs ändå med den just för att den är snäll mot mig.
25538_1414077866.jpg

Jag vet inte riktigt vad jag har för drömbil. Kanske en Range Rover eller förra modellen Discovery.

Kör en Jeep Grand Cherokee CRD från 06 just nu och det enda tråkiga förutom dieselflrbrukningen är radion som inte har ingång för vare sig AUX eller USB. Men det är snart åtgärdat. Annars är den finfin att köra även med två tjocka connemaror i släpet och 218 dieselponnyer gör att den alltid svarar som önskat när man gasar.

Drömbilen? Jag tror inte jag har nåt som jag kunde kalla drömbil, men om jag hade lite mer pengar hade jag nog köpt en AR Brera.

Vi har just nu AR GT, AR 75, AR GTV och AR 147. Hade tidigare AR 147, 155, 156, 156, 166, 164, och säkert nån till.

Just nu kör jag GT.

Åh, drömbilar... Jag har flera, men de flesta lär jag aldrig komma närmare än att se dem ute på vägarna vid något enstaka tillfälle...

Absoluta favoriten är Lamborghini Aventador. Jag älskar utseendet, ljudet och tja, det mesta förutom prislappen. När en åkte förbi mig förut... :love: Visserligen älskar jag nästan alla Lamborghinis modeller, även Gallardo som jag förut såg som tråkig var fantastiskt fin när jag såg den live och det gick snabbt att lära sig känna igen ljudet från motorn :p
lamborghini_aventador_roadster_orange_color_wallpaper-1024x680.jpg

Annars är jag väldigt förtjust i Lotus Elise, såg en på en parkering förut och den var ju jättegullig :D

Lotus%20Elise%20S%20Fr3Qtr%202000px.png

Jag vill också ha en Fisker Karma. Jag gillar allt med dem, allt från utseendet till att det är bra miljöbilar osv.
7a0837a1421b51020af9eb6d2a2f82ef.jpg

Finns även flera varianter av BMW och Mercedes som jag gillar, så förhoppningsvis blir nästa bil något sådant, vad jag nu kan tänkas ha råd med. Helst vill jag dock ha en bil i någon rolig färg, för alltså... Det måste till en väldigt speciell design på bilen för att jag ska vilja ha en grå, vit eller svart bil. Typ Lamborghini-stil på bilen... Mardrömmen är att tvingas köra någon Volvo :D

I dagsläget har jag en betydligt tråkigare bil än en lambo, men den är åtminstone liten, smidig och i rolig färg! En jättegul och snäll Nissan Micra. Verkligen inte drömbil och lämnar mycket att önska, som att man inte skulle bli döv av allt buller när man kör på motorväg och en betydligt starkare motor, men jag trivs ändå med den just för att den är snäll mot mig.
25538_1414077866.jpg

Jag har funderat på det där med färger... Alla ska ha gråa, silver, vita bilar etc. Är det för att smuts inte syns så bra? Det är ett tråkigt argument tycker jag...köpa bil efter vad smuts inte syns på...:mad:
däremot tycker jag mörk grå eller svart är snyggt på en riktigt snygg bil...;)

Min bil som dog i somras. :cry:

en Hyundai Sonata Exclusive -05.
De hade gått som direktionsbil på Hyundai första året.

Full med små finesser, grå skinnklädsel, mjuk men ettrig att köra och det fanns alltid lite till att ta om man ville köra om eller köra fort :angel: Rätt mycket lyxkänsla inne i kupén.

Oändligt bekväm och massor av plats för fullvuxna personer i baksätet.
När dotter fick se bagageluckan sa hon glatt - härinne kan man sova. Dvs det fanns gott om utrymme.

Det absolut enda jag kunde anklaga den för var att den var en aning törstig. Runt litern på blandad körning.

Ah... jag har flera vänner som älskar Hyundai... själv har jag aldrig prövat dem..

Ah... jag har flera vänner som älskar Hyundai... själv har jag aldrig prövat dem..
Jag har haft några olika som lånebilar från verkstaden vid service.
Generellt så är de små modellerna väldigt plastiga och bullriga. Rätt tråkiga faktiskt. Jag har inte testat någon av de större större.

Sonatan var en stor bil. Bytte från en Volvo 940 och den var både bredare och längre. Det var en lyxbil och jag gillar extra lullull :D

Jag har funderat på det där med färger... Alla ska ha gråa, silver, vita bilar etc. Är det för att smuts inte syns så bra? Det är ett tråkigt argument tycker jag...köpa bil efter vad smuts inte syns på...:mad:
däremot tycker jag mörk grå eller svart är snyggt på en riktigt snygg bil...;)

Jag tror faktiskt det! Min farsa (som kör en Toyota Yaris Verso... behöver jag säga mer..?) sa direkt när vi köpte min gula bil något i stil med "Fast färgen är lite dum... Smutsen syns så snabbt på den då... Min bil är ju silvergrå och då behöver den inte tvättas lika ofta."
SUCK! :D

Jag kom på vad som hade kunnat vara en "på riktigt-drömbil" (m.a.o. inte en Lamborghini för 3 miljoner..).

Min morsas sambo har en fyrhjulsdriven Audi A6. Den har jag kört och ÅH vad bekväm den var.

En riktig drömbil hade alltså varit lika bekväm och icke-bullrig som den Audin, lika liten och praktisk som min Micra (ok om den är något större), bensinsnål, stark motor, extremt snabb i reaktionerna så att det inte blir "Jaha, nu trycker jag på gaspedalen... vänta lite.. åh, nu är vi äntligen uppe i 50km/h!". Och ja, den ska såklart vara lika snygg som en Lambo ;)

Jag kom på vad som hade kunnat vara en "på riktigt-drömbil" (m.a.o. inte en Lamborghini för 3 miljoner..).

Min morsas sambo har en fyrhjulsdriven Audi A6. Den har jag kört och ÅH vad bekväm den var.

En riktig drömbil hade alltså varit lika bekväm och icke-bullrig som den Audin, lika liten och praktisk som min Micra (ok om den är något större), bensinsnål, stark motor, extremt snabb i reaktionerna så att det inte blir "Jaha, nu trycker jag på gaspedalen... vänta lite.. åh, nu är vi äntligen uppe i 50km/h!". Och ja, den ska såklart vara lika snygg som en Lambo ;)
Audi ÄR roliga bilar. Jag har inte kört så många men åkt med någon. Det finns små fina audis... ;)

Det som talar mot dem är dyra reparationer...

Åh, jag har flera drömbilar, men framförallt två. Om jag någon gång blir rik :p

En full fat Range Rover Sport, inte nödvändigtvis 2015 års modell, gillar även den äldre modellen.
2015_land_rover_range_rover_sport_angularrear.jpg

Eller en Mini Countryman:
2013-mini-countryman-front-angle3_8748_089_640x480.jpg

Min drömbil har inte tillverkats än :angel:
Men när min V50 ska bytas ut om några år så blir det garanterat nya generationens Volvo V90 :love:

212gubm.jpg

Jag dregglar en del både över jaguar j type och äldre corvette stingray... Men vet egentligen inte om jag vill ha en i praktiken.
En Mini från 60talet eller en volvo 245 helt utan rost drömmar jag om. En Volvo Duett...

Audi ÄR roliga bilar. Jag har inte kört så många men åkt med någon. Det finns små fina audis... ;)

Det som talar mot dem är dyra reparationer...

Haha, ok, jag kanske ska kolla lite närmare på de mindre modellerna när det någon gång blir dags för nytt bilköp. Jag har bara kört den stora A6an som morsans sambo har och den kändes... Stor och osmidig = inte kul :p

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar