Jag tänker såhär
@ztsu Med tanke på att han får rätt mycket mat som det är:
1. Han är "gammal" och en flytt kan ta hårt. Det känns som att det kan vara flytten som "syns" nu sas, nu när allt har lagt sig lite.
2. Det händer mycket med pälsen nu. Min faller alltid ur på hösten om jag inte är med och fodrar utav bara den redan i mitten på augusti. Iom att han börjar bli till åren kanske det blir jobbigare för honom.
3. Även om de har fri tillgång - får han äta i lugn och ro i hagen?
Skulle ju också kunna vara mask, men det är ju lätt kollat i alla fall
Eftersom ingen av systrarnas hästar ser direkt magra ut (de har väl skrivit att de till och med lyckats hålla den store i hull nu trots allt?) är nog inte grovfodret så jättedåligt.
När jag stödfodrar min inför pälssättningen ger jag lusern mix (lusern med lite olja) eller pellets och ger extra olja i maten. Jag tycker att han annars tappar överlinjen och blir matt i pälsen. Det har tagit mig 3 höstar att hitta rätt mängd mat för min, för för mycket energi ger hjärnspöken utan dess like och ett slugt hingstbeteende och för lite gör ju varken till eller från.
Jag tänker lite allmänt så bara att du inte ska få panik för att han fallit ur, det kan bli så innan ni känner varandra och så. Precis som
@hastskotare skriver kan det ju vara något så enkelt som att han är en fryslort och gör av med massa energi till värme i snålblåsten på slätta
Jag hade nog också gett honom något "bra för magen"-tillskott för han kan ju kanske ha lite obalans i magen av flytten och allt.
Det blir nog bra ska du se, han är ju inte vrålmager och du har ju uppmärksammat problemet