Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja det har ju hänt lite i ridningen nu för mig iaf, förra veckan så hoppade vi vi slutade nog på hela 65 cm :D. Gammtanten (hon är ju 21 år iår :o ) har ju inte hoppat på säkert flera år så hon blev jätteglad och råtaggad. Vi hoppade både fina språng och alldeles för långt ifrån. Vi hoppade tillochmed över 3 st travbommar :angel: ägaren som kollade på blev ganska nervös men det hela gick bra och nästa gång tänkte hon (hästen) till lite innan hon var på väg att hoppa igen och tog och travade lugnt över bommarna.
Det var riktigt skoj och ska göras om fler gånger sen bara snön kan tina bort från hagen så att man slipper vara på vägen utanför huset. Tur att vägen bara går till de tre husen så den är knappt trafikerad.

Dagen efter var vi ute en lugn tur och nu märks det att hon är gammal, hon hade sån träningsvärk och det tog jättelång tid innan hon började kunna skritta på normalt. Men det är ju bara att kämpa på ändå och ta det lugnare efter en sån monsteransträngning som det för henne nu innan hon har byggt upp fler muskler och fått mer kondis.

Igår var vi ute och travade en bra bit i lite djupsnö (1-2 dm) och det tog på henne med så idag lär hon väl vara lite spak igen men hade bara tänkt att skritta ut en rejäl runda på långa tyglar och få igång skritten igen på henne.

För att bygga upp henne på snabbast och bästa sätt borde det väl bli bra om man jobbar henne hårdare varannan/var tredje dag och tar det lugnare mellan där, typ massa ordentlig skritt och lite jogging. Då bör hon ju få lite tid att återhämta sig eller vad tror ni?

Mitt mål är ju att hon ska kunna arbeta bra i sommar, dvs få med bakdelen ordentligt och inte bara kröka på nacken och kunna ta bägge galopperna utan problem (har problem med vänster i dagsläget, fattar helst bara höger) och inte vara sju mil lång i galoppen. Ja ungefär klara ett LB program. Det borde ju inte vara något problem om jag inte tappar sugen på ridningen igen.

Den andra storhästen i stallet, hennes son, har ju varit ofräsch sen han sattes igång i september. Han har kunnat vara bra i någon/några veckor och sen har han haltat eller markerat igen. Han har ju haft hovböld bland annat men annars är det väldigt diffust och man har ibland inte sett att han har gått orent utan det har mest känts. Har även problem med att ta upp en bakhov. Men ovillig att röra sig är han inte.
Nu ska J ringa till equiteaputen så får vi se vad han säger. Förmodligen sitter det massa låsningar och skit i ryggen på han och funkar inte det så får vi väl o in och röntga hela hästen. Nåt skumt är det iaf. J börjar ju tappa sugen på hästar nu efter allt strul med honom och jag förstår henne, är ju aldrig kul med en häst som nästan bara får stå.

SÅ nu kom det en liten :D uppdatering från lilla mig.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja vi försöker få ihop en fika hos mig sista helgen i mars. Listan så långt tror jag ser ut som följande:

27/3
Safira? Ev upptagen.
Modett
Invinciblestables

28/7
Safira
Bollen
Modett
Invinciblestables
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det låter som en plan. Både vad gäller fika/inte fika och med hästen ;) Det är viktigt att komma ihåg vilan/lugna dagar mellan de hårdare ansträningarna. "Muskler byggs under vila", är ett jättebra argument när det gäller mig och min träning :angel:

Båda mina hästar skulle behöva tränas ordentligt, efter ett nogrannt planerat. Den smått extrema vintern i kombination med min växande mage gör att Akilles är lite omusklad och Mihloo är fet. SuperSambon säger att det är synd att han inte kan rida nån av dem, gullefjunet. Mihloo är för liten för honom, och Akilles är för knäpp. Eller ung och outbildad, då.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ok, jag borde kunna båda dagarna, så för mig spelar det ingen roll. Jag hakar på om jag får, och inget visar sig vara planerat redan! =)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vid 13-tiden, förresten.

Men vi får ta en koll under nästa vecka och se så att det inte blir för många som fått förhinder! Vad tror ni om fika-knytis? Så får vi en riktigt stor och smaskig buffé :d *sockersugen så in i bomben*
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag kommer inte kunna vara med på fikat. Hoppas ni får fika en massa gott så kanske jag kan vara med nästa gång:)

Jag har iofs hittat en ledig helg(!) och det är helgen efter påsk, så om någon är sugen på fika då så är jag på!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är ju inte omöjligt att det blir framflyttat, vi får se till veckan som kommer :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Plockade bort mig nu från lördagen då jag kommer att fixa med ponnyridningen då. Vi bestämde idag att vi ska åka dit från stallet med bägge ponnysarna. Den ena ska köras och den andra får folk rida på.


27/3
Modett
Invinciblestables

28/7
Safira
Bollen
Modett
Invinciblestables
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vilken gullig sambo som vill ställa upp och hjälpa till :laugh:

Har du inget kort på Mihloo? Tror inte att jag har sett honom. Har renarna kommit och hälsat på er än då? För dom går väl en bit från er nu?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo han är söt, för det mesta iallafall ;)

Ett stycke Mihloo:
dsc02475_73493559.jpg


Med täcke på syns inte den runda kalaskulan lika väl :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Mina medishästar flyttar ju snart så du lär ju ha en ridsugen boll att tillgå om ett tag :angel: ;)
Är sagt att den ena ska flytta nu i mars och den andra ( som jag tyvärr har kärat ner mig helt i) flyttar i slutet på maj. Tråkigt!!

*knapp*
Igår promenerade jag förbi Dustys grav med W i släptåg. Kändes konstigt att gå där med en annan häst. Kände inte riktigt igen mig heller, jag vet inte om jag skulle hittat dit utan snö men nu i snön så vet jag inte alls vars exakt han ligger..har ju bara varit dit en gång, kvällen före och då var jag ju så borta i huvudet att jag inte riktigt minns...får se om jag känner igen mig till våren kanske!

Fick iaf ett jättevackert halsband som det står Dusty på med ett hjärta efter i födelsedagspresent...det var nära att tårarna kom när jag öppnade det!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Både söt och nöt är han allt :D Kom på att jag glömde svara om renarna: de verkar hålla sig efter vägen mot Bullmark, vi bor ju tack och lov en bit in i byn så de passerar förhoppningsvis obemärkta för hästarna. Jag gillar renar, men gissar att A och M är av andra uppfattningar.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ah, ridsugna Bollar kan komma väl till pass :idea: Och alldeles särskilt där kring maj, för då är jag nog inte så rörlig kan jag tro.

Men trist att de ska flytta bägge två. Studenter som ägare, mån tro? Känns både bra och dåligt att inte ha någon begravningsplats till ÄnglaMy. Vore skönt att ha en plats att gå till, men vet å andra sidan inte om jag skulle fixa att gå dit..
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Japp, studenter. Den ena ska säljas (hon har 2 + snart fölis) och den andra är färdig med sin utbildning om jag förstått rätt. Så det är synd, men man får njuta så länge det varar! :)
Hihi, låter som en bra ide :idea: :D

Jag har ju inte varit förbi graven tidigare, jag har inte pallat. Jag tror att det gick bra nu för att det var snö, liksom att jag vet ju inte vars det är riktigt..blir nog svårare till våren...
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vårs brydde väl inte sig så himla mycket om dom men jakthundarna var desto galnare. Dom skäller mycket i vanliga fall när dom är ute i hundgården på dagen men det var extremt mycket när renarna gick på andra sidan hagen. Hundarna fick vara inne mycket då i huset istället för allas trevnad.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja hundarna våra spanar en hel del när vi kör förbi renarna :D Fast nu börjar de nog vara lite härdade, inte lika intressant längre. De vet nog inte riktigt vad det är för något, men det ser spännande ut att jaga dem :d
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Skönt att dom verkar vara tysta iaf, kompisens lilla hund skäller som en galning när hon får syn på dom så att man nästan blir döv.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vädrar och fnyser är allt :D

Dobbisen hade en period när han blev lite skraj och stressad av att följa med till stallet, när man tog ut en häst i gången. Så då fick han helt sonika sluta följa med in, vill inte ha en skällande hund i stallet. Men nu bryr han sig inte om dem alls där de går i sin hage, skönt. De är rätt "oskälliga" öht, vilket också är skönt!
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 483
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp