Bukefalos - ett forum för nätkärlek.

Har vart med sen stallettiden ( då som Melvin) tog 10 års paus och återkom för några år sen som Meggan ( Melvin var taget av ngn annan :D) är djupt beroende loggar in varje kväll/ natt efter jobbet. Läser skrattar förargas förfasas och lider m er i en salig blandning skriver mindre än jag läser och tycker detta forum är toppen, här finns stöd, kunskap och mothugg och ibotten en jäkla välvilja mellan medmänniskor. Älskar buke kort och gott :bump:

Buke gav mig ett skrivet språk!

Mina första inlägg var hopplösa och jag fick en fantastisk hjälp att reda ut var knutarna i min inlärning av skrivningen kunde vara. En period skickade jag inlägg på rättning innan jag postade dem! Vet än idag inte vem som var i andra änden, men den hjälpen tog mig till universitetet och snart är det att vara i startgroparna för kandidatexamenskursen. Lite att "städa" bara så!

Annan hjälp har jag fått med hur man har att göra med andra, men även att våga säga ifrån. Detta har format min vilja att stickas lite när det går för att i någon mån fortsätta att ge de som är där jag var då samma möjlighet att komma framåt på sin resa. Där var gott om folk som ställde upp för mig när samtalsklimatet vart tråkigt, kan jag göra detsamma - om en, en endaste som det skulle kunna handla om som bär sig tråkigt åt, tänker till nån gång till, så har jag i någon mån fått göra rätt för mig!

Men många timmar blir det - alldeles för många timmar, som tas från hästarna.

Mitt första nätkärleksminne är permobilen som folk samlade pengar till. Jag minns inte om jag bidrog :(

Det var fantastiskt :heart Jag sparade alla pm men många försvann tyvärr när jag bytte dator. I vilket fall så fick jag möjligheten att skaffa en permobil och det var värt så oerhört mycket. All stöttning i tråden, bara att få läsa att jag inte tänkte helt galet, det var värt så otroligt mycket.

Bukefalos gjorde mig till feminist.

Det har i sin tur på sätt och vis förstört mitt liv eftersom jag inte har någon vidare behållning av klassiska tv-program där kvinnliga bifigurer piper och blir räddade av den manlige hjälten, jag rullar med ögonen (och senare framför förbättringsförslag) när den sista PowerPoint-sliden för kursperioden också bara har bilder av män när föreläsarna ska illustrera generiska karaktärer som "en forskare", "en chef" etc och gör att jag känner mig tvungen att bojkotta sittningar med Moulin Rouge-tema.

Det är också det bästa som har hänt mig eftersom det ger mig chansen att aktivt bidra till en utveckling åt rätt håll. Ju fler som fattar, desto snabbare kan det förändras.

Jag älskar Buke. Halkade in här på ett bananskal 2003 när jag satt och var pank i London och inte hade så mycket annat att göra än att surfa och sånt. En blogg jag läste ofta då efterlyste ett forum för vuxna som "var som Bukefalos" - kanske hade hon inte sett att det fanns delar av forumet som inte har fokus på djur och så vidare - och då blev jag ju nyfiken och här är jag nu. Är fortfarande lite chockad över att jag kunde registrera mitt icke så ovanliga förnamn som användarnamn, men det gillar jag.

Här finns så mycket kunskap, humor, intelligens, fantasi och skärpa att man inte kan annat än att vara djupt förälskad. Flera användare här har blivit goda vänner irl, flera har jag aldrig träffat men tänker ändå absolut på som delar av min vänskapskrets och inte bara nätbekantskaper och tack vare sociala medier har jag lite mer personlig kontakt med somliga även utanför forumet. Jag älskar det!

Älskar att man kan vända sig hit med precis... allt. Jag har haft några riktigt tunga perioder under de senaste åren och även om jag inte har vräkt ur mig allting här har jag ändå fått stöd och pepp även om forumet kanske inte alls vetat att det är det de har hjälpt mig med.

Mina stora specialintressen - litteratur och matlagning - har fått trådar här som ger mig oerhört utbyte. Det är underbart! Jag är inte den som kastar mig in i diskussionstrådar, ofta för att när jag hittar dem har det mesta redan sagts - utan jag är mest med och pratar om böcker och mat (och allsköns trams och snuskprat) och det passar mig fint. Jag känner mig ändå varmt välkommen här och det gör mig varm och lycklig på riktigt.

Jag halkade in på buke pga. en granne för en hel massa år sen och jag är kvar än och troligtvis får ni dras med mig tills jag trillar av pinn. Här är en härlig mix av folk från när och fjärran, jag har träffat många IRL och det har genererat ännu mera kontakter med folk i deras vänskapskrets. Många har blivit fejjankompisar med mig också så det kaaan ju vara så att jag inte är totalt livsfarlig :nailbiting: (men däremot kan jag vara en äkta retsticka, det erkänner jag.) :angel: Buke har varit, och är fortfarande mitt andra hem och jag gillar folket här trots att dom är som dom är. :devil:

(Var ju bara tvungen att retas litegranna på slutet.) :angel: :p

Förutom de två kärlekar Buke har gett mig, så har jag fått så mycket värme och omtanke. Nu, när jag går in i ett nytt skede i livet med byte av jobb och flytt - tack för alla varma välkomnanden!
När min mamma dog, för snart nio år sedan. Den massiva väggen av värme och omtanke som jag då kunde luta mig mot.
Och andra tillfällen av sorg och förvirring och glädje.

Alla vänner jag hittat här.

När vi startade Kalenderhjälpen!

Buke är så mycket mer än "ett jäkla internetforum".

Buke är för mig så otroligt mycket nätkärlek :love:

På rak arm minns jag när hela historien med @citron och småcitronerna började rullas upp och folk ställde upp och skickade grejer, bland annat. Och Kalenderhjälpen, såklart!
Det ger mig gåshud och fortsatt hopp för mänskligheten att se hur folk ställer upp för mer eller mindre kända medmänniskor i behov av hjälp behöver hjälp.

Detta varvat med ett stort och brett spann av trådar med allt ifrån superseriösa och svåra ämnen, till rent trams och lek.
Högt och lågt, vitt och brett. Fråga och du får svar.
Buke har verkligen vidgat vyerna med alla olika personligheter, bakgrunder, kunskaper och beröringspunkter.

Buke gav mig ett skrivet språk!

Mina första inlägg var hopplösa och jag fick en fantastisk hjälp att reda ut var knutarna i min inlärning av skrivningen kunde vara. En period skickade jag inlägg på rättning innan jag postade dem! Vet än idag inte vem som var i andra änden, men den hjälpen tog mig till universitetet och snart är det att vara i startgroparna för kandidatexamenskursen. Lite att "städa" bara så!

Annan hjälp har jag fått med hur man har att göra med andra, men även att våga säga ifrån. Detta har format min vilja att stickas lite när det går för att i någon mån fortsätta att ge de som är där jag var då samma möjlighet att komma framåt på sin resa. Där var gott om folk som ställde upp för mig när samtalsklimatet vart tråkigt, kan jag göra detsamma - om en, en endaste som det skulle kunna handla om som bär sig tråkigt åt, tänker till nån gång till, så har jag i någon mån fått göra rätt för mig!

Men många timmar blir det - alldeles för många timmar, som tas från hästarna.
Jag tänkte faktiskt på dig och ditt inlägg i den andra tråden om mobbing, du har utvecklats otroligt mycket med ditt sätt att skriva. :up:

Buke, fantastiska buke. Är inne på andra vändan med detta nick (som nu är runt 15 år, minns inte hur gammalt det föregående var) då det raderades efter en tids frånvaro men många år blir det. Här har jag fått stöd i tunga perioder, kunnat diskutera ren fakta som foderstat till häst, letat bra uppfödare till hund, skrattat sanslöst mycket åt allt mellan himmel och jord, blivit vansinnigt irriterad på vissa och återfått tron på mänskligheten när andra svarat saker bättre än vad jag nånsin hade kunnat åstadkomma.. Lekt ulvlekar.. Fått svar på frågor angående det mesta, buke knows! Blivit klart mer feminist pga buke. Minns då särskilt tråden där någon funderade över om Twilight var för otäckt för dottern att se på och där vissa användare lyfte argumentet att man kunde fundera över hur kvinnor och män porträtterades (tex att hon hoppar från ett stup för hans skull).. det var en sådan ögonöppnare för mig. Jag är övertygad om att jag blivit en bättre person pga buke och all input och alla infallsvinklar jag fått läsa- även om jag givetvis inte hållit med om dem alla. Fått mycket tilltro till mänskligheten i många trådar där användaren råkat ut för något tungt.

Jag är evigt tacksam för buke och för Gunnar som fortfarande gör så att det finns kvar. Här har jag hängt av och till i halva mitt liv och jag planerar att fortsätta med det.

Buke har typ uppfostrat mig, som en virtuell extraförälder :D
Började hänga här när jag skulle fylla 13, och har lärt mig otroligt mycket. Förr hände jag mest här för hästtrådarna, på senare tid mest för senior och hunddelen.
Vi var ett gäng som hade sjukt kul på Ungdom runt 03-04, sedan vågade man så smått börja läsa på ÄU och kunde sitta uppe och sträckläsa i timmar eftersom det fanns så mycket spännande saker där :angel:

Jag har lärt mig mycket om feminism, fått pröva om förutfattade meningar och lärt mig debattera. Inte minst har jag lärt mig otroligt mycket om hundar och blivit en mycket bättre hundförare än vad jag någonsin blivit annars.
Jag älskar att det finns så mycket olika människor, med olika bakgrund och framförallt stor kunskap.
Jag har träffat och lärt känna flera, och det finns ännu fler som jag inte träffat men som det känns som att jag känner ändå :D

Buke är king :D

Tittade på när jag blev medlem...januari 2004.
Numera är buke ett dagligt inslag i min vardag. Ett ställe där information byts, där jag kan skratta och gråta. Där jag kan läsa om tips och trix, små som stora. Ett ställe för verkliga, ibland känsliga, ämnen. Och ett ställe för riktig trams.
Ett liv utan buke ser jag som omöjligt :)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur