Bukefalos - ett forum för nätkärlek.

Jag har hängt här sen Stallet-tiden. Ibland har jag tagit paus; var borta ett långt tag och fick byta användarnamn. Skriver inte så ofta, läser desto mer. Anledningen att jag återvänder:
*Här avhandlas alla tänkbara ämnen. Från godaste chipsen till människor i djupaste nöd.
*Här finns hur många smarta, roliga människor som helst. En salig blandning geografiskt och yrkesmässigt, människor som jag aldrig skulle träffat IRL.
*Många, många är jätteduktiga skribenter och har intressanta infallsvinklar på olika ämnen; vinklar jag själv aldrig skulle sett. Det är intressant och utvecklande.
*Buke är en jättelik kunskapsbank. Släng ut en fråga, och du får svar.
*Bukefalister är medkännande och hjälpsamma. Ser så många som får hjälp i svåra stunder.
*Buke är förbaskat bra underhållning. En del trådar har fått mig att bokstavligen krampa av skratt!

Periodvis tröttnar jag, som sagt, och tar paus - men kommer alltid tillbaka. Hänger inte mycket på andra forum; det som jag sett på Flashback och Familjeliv har avskräckt mig.

Vilken härlig tråd :love:

Jag hittade till buke i perioden efter att min pappa gick bort, då jag googlade på något hundrelaterat som jag inte minns längre. Hittade således till hundforumet, där det fanns många intressanta trådar att läsa! Märkte snabbt vilken enorm kunskap som finns samlad här och jag började läsa i hundforumet nästan dagligen (och nästan maniskt, då det var en härlig verklighetsflykt för mig just då). Jag fick stor respekt för många användare och lärde mig en hel del, samtidigt som jag började reflektera över tränings- och avelsfilosofier på ett sätt som jag inte gjort tidigare. Det var det bästa stället för hunddiskussioner helt enkelt, och det tycker jag fortfarande. Efter något år eller två gjorde jag en egen användare för att lättare kunna följa olästa inlägg.

Någon vacker dag bestämde jag mig för att utforska resten av forumet, och hittade då till senior. Även där fanns många intressanta trådar! Jag slogs särskilt av den fantastiska medmänsklighet som många av er har visat prov på i trådar om folk i olika sorters kriser. Det erbjuds helt osjälviskt hjälp i form av sängplatser, ekonomiska bistånd, djurpassning och inte minst stöttande och vackra ord. Just den här medmänskligheten och benägenheten att sluta upp till förmån för någon som är utsatt är något jag upplever som tämligen unikt för buke. Jag har i alla fall inte stött på det i lika stor utsträckning någon annanstans.

Här finns också intressanta trådar av mindre allvarlig karaktär, som har roat mig och fått mig att skratta till!

Numera kikar jag runt i de flesta olika forumdelar, och jag har insett att det finns en enorm kunskapsbredd att ta del av här. En viktigt sak som är buke-unik och som jag verkligen uppskattar är att de flesta är oerhört mogna i sitt sätt att diskutera. Visst tramsas det hejvilt ibland, men i diskussioner är de allra flesta oerhört skarpa i sin argumentation. Det är inte bara trevligt att läsa utan också något som jag tar till mig av och som hjälper mig i min utveckling.

Jag upplever att buke har gjort mig till en bättre hundförare, medmänniska och debattör genom åren som jag har hängt här. Det här är ett fantastiskt forum, fullt av otroligt kunniga och hjälpsamma (och roliga!) människor ifrån olika bakgrunder. Som någon så vackert beskrev så känns buke som en stor familj, och många av er inser säkert inte hur saknade ni skulle vara om ni försvann härifrån! :bow:

Jag hänger här för att jag inte hinner eller orkar träffa folk så ofta som jag vill i vardagen. Jag träffar dessutom betydligt fler olika människor här, i min vardag är mina vänner och jag om än olika på många sätt väldigt överens.
Jag har blivit bättre på att uttrycka mig och har övat på att prata om saker jag innan inte klarade av att prata om irl, till exempel mina depressioner och ätstörningar.
Jag kan ge utlopp för min "humor" (nåja, jag tycker jag är skitkul...) och jag har både gråtit och skrattat.
Jag älskar att det är ett kvinnodominerat forum, det är underbart med alla starka karaktärer som tar plats.
Jag gillar att folk som är tillknäppta i verkligheten kan vara fantastiska i skrift när de hinner formulera sig.
Jag gillar att man kan få sig en känga ibland, och ibland överösas av värme. En del användare blir kag glad av att bara se avataren på, de har alltid nåt vettigt att säga.
Ibland blir jag apless, men jag återkommer ju hela tiden.
Jag är tokimponerad av det totala stöd som finns när någon behöver det.

Kan bara hålla med föregående talare! Buke har det mesta. Det finns kunskap om de mest skilda områden, goda diskussioner, många skratt och en fantastisk vilja att hjälpa i nöd. Jag uppskattar hur välskrivna debattinlägg blandas med rena tokerier och förvånas positivt av den tid som alltid finns för de som är i nöd. Den människosyn som oftast lyser klart är som balsam för mig som arbetar med ungdomar på glid. Många gånger önskar jag att jag hade tid att vara mer på forumet och hitintills har jag inte tröttnat.

Älskar buke! :heart
Det känns allra oftast som en himla kompisfestival. Älskar systerskapet här och har träffat många vänner tack vare buke. Jag är så imponerad över att det går att fråga i princip vad som helst - och få svar. Kompetensen här är otrolig! :bow:

Precis!
Jag läser ju väldigt mycket mer än jag skriver. Men jag lär mig så mycket och får så många nya infallsvinklar.
Sambon frågar ofta, när vi funderar över något, om det inte varit i någon tråd på Bukefalos. Om inte borde jag starta en.

Sällan har så många uttryckt så mycket omtanke, värme, humor, dråplighet, klokskap, kunskap, smarthet, djup och medvetenhet som Bukes seniorer - förlåt; Vuxna. En brokig skara människor från vitt skilda miljöer, med olika bakgrund och i alla åldrar som ger av sig själva, underhåller, stöttar, delar med sig av sin kunskap och erfarenhet och förgyller varandras dag.

Ett unikt forum där användarna hänger kvar år efter år efter år och trivs i varandras sällskap. Där det är högt i tak och diskussionerna är livliga, men där moderatorerna och allas vår @Gunnar ser till att den familjära stämningen hålls i och tonen är varm.

Det, gott folk, är anledningen till att jag är här sedan många, många år. Vilken är din?

Jag är buke-periodare.

När jag är här är jag vanligen någonstans inne på Häst, eller på Katt. Inte för att jag tycker övriga trådar är trista, utan för att det faller sig så, och jag brukar inte spela ulv-spel eller engagera mig så mycket i tjatter-trådar.

Tycker generellt att Buke är ett jättetrevligt forum, helt klart upprensat jämfört med många andra sidor på nätet som jag aldrig skulle orka engagera mig och skriva på.

Jag är här för att jag är beroende. Jag är beroende av alla diskussioner, alla nya kunskaper och alla bukefalister. Jag tror inte att jag hade klarat den svåra sjukdomstiden jag gått igenom utan buke. När jag inte längre orkade umgås med människor IRL, när jag knappt ens orkade prata längre och än mindre diskutera så fanns ni alla här, oavsett tid på dygnet och oavsett om jag orkade posta ett inlägg eller inte och oavsett hur lång tid det tog att skriva inlägget när orden försvann och det tog en halvtimme att ens komma på vad ordet hette. Ni fanns här oavsett hur kort tid jag orkade vara här och ni krävde aldrig något. Ni har varit och är mitt fikarum, mina vänner, de som har hjälpt mig så otroligt mycket på så många sätt, ibland utan att ni ens vet om det. Ni har varit min sociala plattform och när allt annat i livet rasade och försvann ner i avgrunden så fanns ni där. Jag har skrivit mer här om de helvete jag gått igenom än vad jag har pratat om det IRL. Ni var min säkerhetsventil så att jag slapp slita ut min familj totalt med de helvete jag levde i.

Jag kommer aldrig glömma tråden jag startade om vilka rättigheter en människa har vilken utmynnade i en insamling till bukepermobilen tack vare er bukefalister. Som jag grät! Nu behöver jag den tack och lov inte längre och den har fått flytta vidare till någon som behövde den.

Bukefalos har något som jag inte har hittat någon annanstans, en medmänsklighet och värme för helt främmande människor som är helt otrolig. Det gör att jag känner mig hemma här. Jag har alltid fått höra att jag är dumsnäll som ställer upp på människor utan en tanke på att få något tillbaka men bevisligen finns det fler som jag, de kallas bukefalister :heart
Vågorna kan gå höga och åsikter kan gå isär men det gör också att människor tänker efter och ibland bildar sig en ny åsikt. Men när det väl gäller så sluter bukefalisterna upp och fixar allt mellan himmel och jord.

Tack @Gunnar för att du låter oss hänga här :heart

Jag är här för att jag är beroende. Jag är beroende av alla diskussioner, alla nya kunskaper och alla bukefalister. Jag tror inte att jag hade klarat den svåra sjukdomstiden jag gått igenom utan buke. När jag inte längre orkade umgås med människor IRL, när jag knappt ens orkade prata längre och än mindre diskutera så fanns ni alla här, oavsett tid på dygnet och oavsett om jag orkade posta ett inlägg eller inte och oavsett hur lång tid det tog att skriva inlägget när orden försvann och det tog en halvtimme att ens komma på vad ordet hette. Ni fanns här oavsett hur kort tid jag orkade vara här och ni krävde aldrig något. Ni har varit och är mitt fikarum, mina vänner, de som har hjälpt mig så otroligt mycket på så många sätt, ibland utan att ni ens vet om det. Ni har varit min sociala plattform och när allt annat i livet rasade och försvann ner i avgrunden så fanns ni där. Jag har skrivit mer här om de helvete jag gått igenom än vad jag har pratat om det IRL. Ni var min säkerhetsventil så att jag slapp slita ut min familj totalt med de helvete jag levde i.

Jag kommer aldrig glömma tråden jag startade om vilka rättigheter en människa har vilken utmynnade i en insamling till bukepermobilen tack vare er bukefalister. Som jag grät! Nu behöver jag den tack och lov inte längre och den har fått flytta vidare till någon som behövde den.

Bukefalos har något som jag inte har hittat någon annanstans, en medmänsklighet och värme för helt främmande människor som är helt otrolig. Det gör att jag känner mig hemma här. Jag har alltid fått höra att jag är dumsnäll som ställer upp på människor utan en tanke på att få något tillbaka men bevisligen finns det fler som jag, de kallas bukefalister :heart
Vågorna kan gå höga och åsikter kan gå isär men det gör också att människor tänker efter och ibland bildar sig en ny åsikt. Men när det väl gäller så sluter bukefalisterna upp och fixar allt mellan himmel och jord.

Tack @Gunnar för att du låter oss hänga här :heart
:heart på dig också.

Vilken bra sammanfattning av vad som gör bukefalos så bra. Jag upplever att man får mothugg på saker, ibland relevanta och ibland helt uppåt väggarna. Men oftast med ett perspektiv man kanske själv inte hade med sig från ruta noll. Och sedan i slutändan finns det en enorm kraft i själva gemenskapen, oavsett spretighet i åsikter om enskilda ämnen.

Jag är en av dem som gillar den höga kunskapsnivån och de skarpa iakttagelserna. Att bli ifrågasatt är det enda sättet att komma till riktig kunskap.

Sällan har så många uttryckt så mycket omtanke, värme, humor, dråplighet, klokskap, kunskap, smarthet, djup och medvetenhet som Bukes seniorer - förlåt; Vuxna. En brokig skara människor från vitt skilda miljöer, med olika bakgrund och i alla åldrar som ger av sig själva, underhåller, stöttar, delar med sig av sin kunskap och erfarenhet och förgyller varandras dag.

Ett unikt forum där användarna hänger kvar år efter år efter år och trivs i varandras sällskap. Där det är högt i tak och diskussionerna är livliga, men där moderatorerna och allas vår @Gunnar ser till att den familjära stämningen hålls i och tonen är varm.

Det, gott folk, är anledningen till att jag är här sedan många, många år. Vilken är din?

Oj, jag vet inte var ska jag starta :).

Kom till Stallet/Buke 1997-98 som en rebellisk (men förskrämt) tonåring och mötte folk på 'Under 15'/'Ungdom'/"eller vad det nu hette på den tiden", som gav mig hopp om att jag var good enough, precis som jag var. Flydde vardagen och hängde på klubbar på Söder med bukevänner, drog på festivaler och röjde runt på ett sätt som inte var helt accepterat i mitt vanliga gymnasieliv.

Började plugga utomlands 2006 och hade Buke som mitt svenska (nyhets)ankare. Hängde i "Fantens killtråd" på Ungdom, vilket ledde till att jag fick självaste @elefanten som roomie i Köpenhamn. Den tråden har faktiskt gett mig flera vänner för livet (för några veckor sedan var jag och två andra från tråden gäster på en fjärde killtrådares bröllop bland annat :love:).

Faktiskt så har Buke, i en eller annan grad, haft oroväckande (:angel:) stort inflytande på massor av livsavgörande ögonblick i mitt liv genom åren!

Buke är hemma när jag inte vet var hemma egentligen är någonstans.

Tack Buke, tack @Gunnar och tack Bukes alla medlemmar, som varje dag berikar mitt liv :).

Jag har hängt här i 11 år och är mer eller mindre aktiv i perioder. Trots att jag har känt mig utfryst, rent av mobbad och dåligt behandlad så har jag ändå hängt kvar här. Anledningen till att jag känt så var för att jag mådde så otroligt dåligt själv att jag inte kunde ta till mig och förstå andras känslor och hjälp.

Jag måste nog säga att Buke är ett fantastiskt forum. Nu när jag mår så mycket bättre (är dock inte frisk, men det är en annan diskussion) så brukar jag gå tillbaka till mina gamla trådar och förundras över folks välvilja och sålla bort sånt som inte passar mig. Det utan att jag själv hugger ifrån som jag en gång gjort. Buke betyder otroligt mycket för mig även om jag inte är så aktiv med mitt skrivande. Men jag läser desto mer och bara det får mig att må bra. Och hur mycket har jag inte lärt mig genom alla år jag hängt här? :heart

Buke liksom vidgar vyerna!
Verkligen! Inte bara kunskapsmässigt, utan känslomässigt. Som så många andra skrivit så bara älskar jag att jag ofta får tänka till på någonting - vad tycker jag om detta? Hur hade jag reagerat? etc. Dessutom har jag träffat några av mina bästa vänner genom Buke och fått ett enormt mycket större nätverk än vad jag hade haft utan Buke.

Buke är fantastiskt, även om jag också saknar en mängd gamla användare som inte finns här längre.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur