Bukefalos bokbingo 1 november 2024-31 mars 2025

Islandshästryttare

Trådstartare
Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 november men måste vara avslutad från den 1 november och framåt. Sista boken ska vara avslutad senast den 31 mars 2025 för att få kryssas på denna brickan. Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

Det har visat sig att vi har några storläsare bland oss som kryssar hela bingot ganska snabbt och för att dessa inte ska behöva lämna oss utan kunna inspirera oss med andra böcker så får man om man kryssat hela bingot använda sig av bonusrutorna och där kryssa upp till sex valfria böcker.

OBS ny kategori av rutor! Vi har också en helt ny kategori av rutor med oss i detta bingot efter lite förslag i förra bokbingotråden. Det finns två rutor där du kan kryssa böcker som antingen passar in på fyra eller åtta rutor i bingot. Rutan du kryssar räknas alltså inte med. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor, så det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande. Fråga gärna om något oklart!

Bukefalos bokbingo vinter 2024-2025.webp

Senast ändrad av en moderator:
Vad roligt det ser ut! Jag tänkte försöka haka på denna gången 😄 Så bara för att dubbelkolla för en nybörjare: Är det ett kryss per bok (utom 4/8-rutorna)? ☺️

OBS! Förtydligande angående kryssrutorna med passar in på antingen fyra och åtta rutor.

Boken ska passa in på fyra eller åtta rutor i krysset. Detta behöver motiveras. Men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Så det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

Kanske kan man be snälla @Mineur att vi kan få in detta i trådstarten 🙏

Senast ändrad:
OBS! Förtydligande angående kryssrutorna med passar in på antingen fyra och åtta rutor.

Boken ska passa in på fyra eller åtta rutor i krysset. Detta behöver motiveras. Men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Så det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

Kanske kan man be snälla @Mineur att vi kan få in detta i trådstarten 🙏
Fixat!

Jättekul kryss 😊
Ser redan fram mot att kryssa vidare.
Hur funkar det om jag börjat läsa en bok men inte hinner klart under nuvarande bingo-period och läser ut den efter 1 nov. Kan jag då kryssa den boken i den nya bingo-planen?

Jättekul kryss 😊
Ser redan fram mot att kryssa vidare.
Hur funkar det om jag börjat läsa en bok men inte hinner klart under nuvarande bingo-period och läser ut den efter 1 nov. Kan jag då kryssa den boken i den nya bingo-planen?

Yes böcker utlästa från 1 november fram till bingots slutdatum får man kryssa på detta bingot! Kul att du gillar krysset 🙂

Jag har så många böcker på min att-läsa-lista att jag väljer att hoppa över detta bingo och bara kravlöst läsa det jag känner för. Kommer dock följa tråden då det brukar bli många bra tips!
Jag använder bokbingot för att välja vilka av alla böckerna på min vääääldigt långa (600-700 böcker...) att-läsa-lista som jag ska läsa just nu ;) Det är inte särskilt ofta jag behöver gå utanför listan för att klara ett kryss :p

Men, jo, ibland är det trevligt att bara läsa det man känner för utan att försöka passa in det på några kryss :D

Jag läser bara det jag känner för, och sen ser jag efteråt om jag lyckas passa in boken på nåt kryss... :D

Så gör jag oftast också. Nån enstaka gång letar jag efter en bok som passar.
Okej, när jag tänker efter är mitt mer blandat än jag skrev ovan :p

Kanske 10-30 böcker under bokbingots gång är böcker som jag redan börjat på, eller redan reserverat eller liknande - dvs mer se om de passar in på något kryss (vilket inte alla gör). Och sedan blir det alltid en del böcker som jag läser bara för att jag känner för dem (där det är också blandat om de passar in på kryss eller inte). Och sedan är ett gäng böcker som finns på min att-läsa-lista, som jag väljer att börja läsa för att jag tror att de kan passa in på ett specifikt kryss och som jag känner mig sugen på att läsa. T.ex. "Författarens efternamn börjar på V" - då kollade jag igenom min att läsa lista för att se vilka böcker som ligger där med en författare som börjar efternamnet på V, och sedan funderar över om det finns någon bok där som jag känner mig sugen på att läsa. Oftast gör jag så på kryss som jag inte tror att jag annars skulle läsa naturligt - författare med förnamn på J tror jag kommer komma automatiskt från min läsning, men efternamn på V verkade ovanligare. Samma sak med t.ex. nordiskt originalspråk - inte något som jag tror att jag skulle läsa naturligt, men jag har flera med nordiskt originalspråk på listan.

Sen är det också så att jag alltid läser 10-20 böcker samtidigt, så om jag är mer sugen på en bok en dag så läser jag i den boken den dagen. Medan andra böcker håller jag på att läsa under mycket längre tid, för att jag kanske inte fastnat i dem än och bara läser några sidor den veckan.

Så, lite mer komplicerat oh blandat än jag först skrev :p

Jag var tvungen att börja med det här kryssets absolut roligaste ruta, så jag har lyssnat på Projekt Jul av Cathy Bramley. Krysset hamnar på Passar in på minst åtta rutor.

Nyseparerade Merry och nyskilda Cole bor båda i den lilla staden Wetherley. Ingen av dem är speciellt pigga på att fira jul, men hon lyckas ändå bli ansvarig för hela stadens julfirande. En ganska typisk feelgood, med en förutsägbar kärlekshistoria. Personskildringarna är märkligt platta även om språket är bra. En acceptabel bok, inte mer.

Boken passar in på följande rutor:
  1. Någon fyller år (Coles son fyller 12)
  2. Bok med en prolog eller epilog (prolog finns)
  3. Snö nämns i boken (flera gånger, även när julgranarna ska kläs)
  4. En mistel nämns (flera gånger)
  5. Något rött på omslaget (bild här: https://www.piratforlaget.se/bocker/projekt-jul/)
  6. Bok med julfirande i annat land än där du befinner dig (julen firas i Storbritannien, där är inte jag)
  7. En valfri bok
  8. Bok som förmedlar julkänsla (kanske speciellt stressen inför jul)
  9. En känd person nämns (Greta Thunberg, i samband med en översvämning)
  10. Bok där en resa spelar roll (Coles barn har rest till Kanada med sin mamma, så han får fira utan dem)
  11. Engelska är originalspråk
  12. Max tre ord i titeln
Bra inläsning av Hedvig Lagerkvist.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 789
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka