Budgivning vid försäljning?!

Sv: Budgivning vid försäljning?!

Nej klart att det är tråkigt när det bli så för köparens del. Men det handlar ju tyvärr mkt om pengar. Hästar är dyrt att hålla på med. För att göra en bra affär vill man ju gärna få så mkt pengar som möjligt.

Jag vet inte hur vanligt det är att flera köpare bestämmer sig för samma häst samtidigt men visst förekommer det. För säljarens del är det ju helt klart bättre med bud i såna lägen.

Skulle hästen inte gå igenom besiktning får köparen givetvis tillbaka handpenningen. Man skriver ju kontrakt för att båda ska känna sig säkra på vad som gäller.
Lika väl som det finns "fula säljare" finns det "fula köpare" och det är aldrig lätt att sälja häst. Inte lätt att köpe för den delen heller. Men som köpare lägger jag gärna handpenning för att veta att hästen inte säljs till ngn annan.

Tur att det inte är du och jag som ska göra affärer ;)

Jag skulle inte lita på att jag skulle få tillbaka handpenningen. Sen skulle jag inte heller vilja sälja en häst till nån som inte längre vill ha den.

Sen kan man inte alltid vara säker på att den där andra intressenten existerar eller om köparen bara försöker få ut mer stålars.

Jag har hoppat av direkt. Har haft begränsad budget och räknar med att få köpa hästen till det pris som står och är inte intresserad av att ge mig in i nån budgivnning. Hästar finns det gott om.

Det där var oxå min första tanke.. att man trissar upp priset för att se om det går vägen..
Själv har jag aldrig gett mer för en häst än annonsens pris, däremot mindre på 2 stycken då säljaren velat att jag ska bestämma mej snabbt , sen om dom lagt på några tusen för att kunna sänka är ju inte omöjligt :D men jag har iallafall inte behövt lägga mer än jag räknat med från början. Jag hade inte velat ge högre om jag inte visste om det från början. Sen om säljaren glömt skriva det eller säga det innan jag åker och kollar har inte med saken att göra, då kan ju alla "glömma" och inga priser i annonser behöver gälla.

Nej men då kontrakt är skrivet så gäller det och får man inte tillbaka handpennigen har man papper på det så at säga. Det är inte så kul som säljare att lägga ut 7000 på en besiktning och sedan stå utan köpare för att köparen tex kom på att - Ups vi hade kanske inte så mkt pengar helt plötslig. För att bara ta ett ex.

Handpennigen är till för både köpare och säljare. Annars riskerar men som köpare att stå där utan drömhästen för att en "bättre" köpare dykt upp under processen.

Som jag skrev tidigare tror jag det är sällan säljare tjänar på att köra sånt fult spel.

Jag har heller aldrig behövt ge mig in i en budgiving men då har jag också vart ensam köpare om speciella hästar eller bestämt mig illa kvickt. Skulle jag som köpare behöva gå in i en budgivning skulle jag acceptera det. Det handlar om att båda parter vill göra så bra affär som möjligt.

Hästen måste ju ändå besiktas. Det går att komma överens om att man delar på det eller att köparen står för besiktningen. Det tror jag är vanligare än handpenning men vad vet jag, jag köper inte hästar där en besiktning kostar 7000.

Jag skulle inte lita på att jag skulle få tillbaka handpenningen. Sen skulle jag inte heller vilja sälja en häst till nån som inte längre vill ha den.

Jag håller med. Skulle aldrig få för mig att lägga handpenning och ingen av ägarna till de 13 hästar jag tittade på begärde detta.

Jo men en besiktning blir ju förburkad så att säga den gäller inte så länge. Hoppar den köparen av vet man inte när det dyker upp en ny lämplig köpare. 7000 var ett ex när man besiktigar med röntgen som ändå dom flesta vill ha nu för tiden.

Nej det är säkert väldigt olika och olika hur man känner som köpare. Men handpennigen finns ju inte bara för säljarens skull. Jag förstår inte varför det är konstigare att lägga handpenning på en häst än på en bil, resa, hus, hundvalp osv.

En besiktning gäller väl en månad iaf och finns det dessutom plåtar på att hästen är fräsch tar det längre än så innan det förändras. Men är det så du vill göra och köparna går med på det så visst. Jag tror dock det finns köpare som kommer drar sig ur affären rätt omgående.

Jag skulle aldrig godta en redan gjort besiktning. Ska jag köpa hästen besiktar jag om den.
Skulle inte heller lägga handpenning på en ej besiktad häst.
Och skulle tycka att det verkade rätt oseriöst om ägaren helt plötsligt skulle ha budgivning om det inte angetts i annonsen.

Senast ändrad av en moderator:

Nä det är såklart helt upp till köparen. Jag skulle aldrig godta ett krav på handpenning innan besiktning.

En besiktning kan se ut hur som helst. En enkel gårdsbesiktning med av säljaren vald veterinär skulle jag inte godta. Speciellt om jag själv inte kunde närvara. En sån besiktning säger inte så mkt.

Nej jag skulle aldrig lägga handpenning innan besiktning. Skulle nog helst inte lägga handpenning öht

Det är inte så kul som säljare att lägga ut 7000 på en besiktning och sedan stå utan köpare för att köparen tex kom på att - Ups vi hade kanske inte så mkt pengar helt plötslig. För att bara ta ett ex.

Handpennigen är till för både köpare och säljare. Annars riskerar men som köpare att stå där utan drömhästen för att en "bättre" köpare dykt upp under processen.

Hur dyra hästar talar vi om? Flertalet hästar kostar väl ändå under tex 100 000 kr, och även om det är mycket pengar att lägga på en "hobbygrej" så verkar handpenning överdrivet. Plus att jag som köpare inte skulle känna mig säker på att få tillbaka pengarna om jag inte skulle ha hästen, och samtidigt blir ju beloppet för litet att processa om. (Om jag tex lägger 10% i handpenning.)

Jag är medveten om risken att hästen går till någon annan om man inte lägger handpenning, men dels finns den risken ändå, dels är det väl ändå upp till säljaren att välja den bästa köparen till sin häst, så länge inga avtal bryts.

Senast jag köpte häst sa vi att jag skulle betala besiktningen om hästen gick igenom. Det innebar att jag också skulle ha betalat besiktningen om hästen gått igenom men jag ändå hade ångrat mig. Det sista vet jag inte om säljaren verkligen hade kunnat driva igenom då inget var skrivet om det, men jag visste att jag ville ha hästen om den var ok så det var inget problem för mig.

Hade hästen inte gått igenom hade säljaren självklart fått stå för besiktningen. Då hade ju denna också gett information som säljaren faktiskt behövde ha om sin häst.

Med röntgen av alla ben kostade det strax under 5000, inte 7000, men det varierar säkert.

Nej men då kontrakt är skrivet så gäller det och får man inte tillbaka handpennigen har man papper på det så at säga. Det är inte så kul som säljare att lägga ut 7000 på en besiktning och sedan stå utan köpare för att köparen tex kom på att - Ups vi hade kanske inte så mkt pengar helt plötslig. För att bara ta ett ex.

Jag har oxå lärt mig den hårda vägen att handpeng FÖRST en besiktning som köparen betalar, går inte hästen igenom så betalar jag.

Ja jag är faktist lite förvånad att det inte är fler som tycker som du och jag men alla andra har tydligen träffat på helt seriösa köpare och säljare. Det känns ju bra att det finns så mkt ärligt folk men som sagt av egen erfarenhet vet jag att långt ifrån alla är så ärliga.

Den som först bestämmer sig för att köpa hästen skall ha den. Handpenning är en självklarhet tycker jag.
En gång var jag o provred en häst som säljaren verkligen tjatade om att jag skulle komma o prova.
Priset var 100 000 kr o jag kände mig verkligen tveksam.... Men jag älskade hästen! När jag klev av så
sa jag att den här köper jag! Då säger hon att då får det bli budgivning för jag har en annan som
också vill ha honom till det priset. Jag blev verkligen skitförbannad! Så jag sa att då får hon sälja
honom till den andra personen då, för sådana affärer gör inte jag i alla fall. Sedan så backade den
andra köparen ur för hon kunde inte få fram några pengar o då stod säljaren där med sin häst. Kan
tillägga att det tog evigheter innan den blev såld sedan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 693
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar