Budgetridbana - Markduk? Grussort?

@lady_vip Matjorden finns det avsättning för på annat håll, så bara bra om det blir rejält med jord. Vi har bra kontkater med grävare så det bör bli en rimlig kostnad på det.

Så bort med matjord och sedan stenmjöl 0-8 ovanpå sanden? Hur tjockt lager tror du?
 
@lady_vip Matjorden finns det avsättning för på annat håll, så bara bra om det blir rejält med jord. Vi har bra kontkater med grävare så det bör bli en rimlig kostnad på det.

Så bort med matjord och sedan stenmjöl 0-8 ovanpå sanden? Hur tjockt lager tror du?
Svårt att säga. Vet du hur djupt sanden går sen? För det finns ju en risk med att sanden går väldigt djupt och att du istället får en väldigt tung ridbana.
Om det är ren sand som går djupt är det nästan bättre att du låter jorden ligga kvar...
Ca 5-8 cm stenmjöl hade jag lagt till att börja med.
 
Svårt att säga. Vet du hur djupt sanden går sen? För det finns ju en risk med att sanden går väldigt djupt och att du istället får en väldigt tung ridbana.
Om det är ren sand som går djupt är det nästan bättre att du låter jorden ligga kvar...
Ca 5-8 cm stenmjöl hade jag lagt till att börja med.

Måste provgräva, men troligen går sanden långt ner. Gammal havsbotten så är väldigt finkornig sand. Är oxå rädd för att ridbanan ska bli för lös och tung. Har hellre en ridbana som är lite fastare.
 
Måste provgräva, men troligen går sanden långt ner. Gammal havsbotten så är väldigt finkornig sand. Är oxå rädd för att ridbanan ska bli för lös och tung. Har hellre en ridbana som är lite fastare.
Testa då att bara ta bort grässvålen. Du får säkert fylla på stenmjölet med tiden, men det kan det ju vara värt om du slipper få en djup bana.
 
@lady_vip lutar åt att det får bli så. Blir ju en väldigt billiga bana vilket gör att det inte är hela världen om man får fylla på längre fram. Tror utgångsläget får bli ett lager stenmjöl 0-8, så får vi se vad som händer:)

Tack för hjälpen!
 
Jag hade tagit bort grässvålen, lagt slipers och sen toppat med stenmjöl, 0-8. Ingen markduk, det försämrar dräneringen.

Slipers sa du förresten - det skulle man väl kunna komma låta bli ifall man gräver lika djupt som man vill lägga på stenmjölet? Eller vad tror ni?
 
Måste provgräva, men troligen går sanden långt ner. Gammal havsbotten så är väldigt finkornig sand. Är oxå rädd för att ridbanan ska bli för lös och tung. Har hellre en ridbana som är lite fastare.

Lite sen input, men det går ju att gräva av, lägga duk och stenmjöl som topp. Slipers runt för att hålla stenmjölet på plats. Visst kan det komma att påverka dräneringen (fördröja) en smula, men det kanske kan vara värt det att slippa risken med en tung bana. Duken kostar ju inte mycket.
 
Efter att ha svängt fram och tillbaka en tid så blir det nog markdduk direkt på marken, som som sagt är plan och väldränerad, sandjord - och så stenmjöl ovanpå det.

I väntan på att det ska bli fastare i marken så det går att köra (man behöver köra 100 meter genom hagen) så lurar jag nu över hur tjockt lager stenmjöl man behöver lägga i första omgången ovanpå mattan. Några idéer någon av er?
 
Efter att ha svängt fram och tillbaka en tid så blir det nog markdduk direkt på marken, som som sagt är plan och väldränerad, sandjord - och så stenmjöl ovanpå det.

I väntan på att det ska bli fastare i marken så det går att köra (man behöver köra 100 meter genom hagen) så lurar jag nu över hur tjockt lager stenmjöl man behöver lägga i första omgången ovanpå mattan. Några idéer någon av er?
Vad är det för markduk och vad får du ge för den??
 
Lite sen input, men det går ju att gräva av, lägga duk och stenmjöl som topp. Slipers runt för att hålla stenmjölet på plats. Visst kan det komma att påverka dräneringen (fördröja) en smula, men det kanske kan vara värt det att slippa risken med en tung bana. Duken kostar ju inte mycket.

Tycker markduk kostar en hel del fast det är ju olika vad man tycker vart har du köpt billig markduk?
 
Tycker markduk kostar en hel del fast det är ju olika vad man tycker vart har du köpt billig markduk?
N1 får du runt 6-7 kr/kvm, exkl. moms. Det tycker jag är rätt prisvärt, men det beror också på vad man har för budget och förväntningar på slutresultatet.

Själv har jag möjlighet att köpa loss billigt (för en kaka) från olika byggen.
 
Tycker inte att 6-7 kr /kvm är speciellt "billigt". Alltså jag menar att jag inte tycker att markduk är speciellt billigt. . Hade jag kommit undan med 3-4000 för en markduk, så hade jag tyckt det var ett ok pris. Men det är bara vad jag tycker :D. Sen kan ju 6-7kr vara billigt om man jämför med andra leverantörer. Men fortfarande dyrt tycker jag :p.
 

Liknande trådar

Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 314
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 466
Senast: Angel
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 005
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp