Buck Newton

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

gammal som gatan.. jag vet.. men vi har fått erbjudandet att betäcka med honom i princip gratis om vi hittar nånstans att stalla upp honom och om vi kan få ihop ett par ston.. vad tror ni? något att fundera på? Kanske det finns ridmänniskor som bara vill ha föl som kan vara intresserade?

Dela med er av era tankar..

Sv: Buck Newton

Gratis kan bli dyrt i längden, det är inte fölavgiften/inköpspriset som är relevant, det kostar lika mycket att föda en dålig som en bra häst.
Jag skulle nog tänka mig för flera ggr, du lär inte få några ston till honom....och att tänka på ridhästavel är väl inget alternativ. Han har ju lämnat några skapliga som Cricks Hurricane och några till..för eget bruk kanske, jag skulle inte göra det men det finns ju "sämre" hingstar än honom på marknaden

Jag är inte så säker på att det kommer bli en dålig häst. Jag tycker att det verkar som att många här på bukefalos fokuserar alldeles för mkt på hingsten. Buck Newton har så pass bra rekord och har lyckats hålla sig kvar i aveln så pass länge, så man kan inte bara avvisa honom.
Faktum är att det är mkt viktigare att ha ett bra sto än att ha en dyr hingst. har man ett bra sto, spelar det igen roll vilken hingst man har. Är hingsten godkänd så är den bra.

Det enda som den här hingsten egentligen inte skulle kunna funka till är att betäcka ston vars föl skall säljas direkt, då det blir svårt att få sålt eftersom de flesta köpare stirrar sig blind på hingsten och glömmer att titta på stoet.

Så jag tror inte att det är helt omöjligt att kunna få ihop ett par stoägare som kan tänka sig att betala kanske en tusenlapp allt som allt för ett föl. Så länge de ska behålla de själv och träna.

Men tack för din åsikt!

Ägaren till hingsten har ringt mig ett flertal ggr o försökt deala till sig att jag ska betäcka med honom, men jag har sagt nej tack varje gång. Hans avkommer de senaste 7 åren ( födda 2000-2006) har sprungit in ca 20 000 alla tillsammans. Han har betäckt i 17 år och har 2 miljonärer.
Du ville ha en åsikt och du fick den, men det är ju upp till var o en att betäcka med vad dom vill.

Det kostar väl en del att ha avelshingst också, betäckningsavgifter, Breeders Crown anmälan(3 åringar) ....ska du betala de avgifterna för att "ge" bort levandefölavgiften? Eller ska avkommorna inte vara berättigade i Breeders?
Sen tillkommer väl en massa tester på sperman...du lär ju gå ordentligt back om du ska ha honom till allmän avel.

jag har inte sagt att jag tänker göra det, och jag bad om åsikter och du gav mig din och det är jag tacksam för. Men jag ville bara poängtera att stona och betyder massor.. skulle t.ex. vara kul och se hans stons medel index..

Hehe jojo kanske det. men det lutar nog åt att det inte blir så. blir det så så blir det inte hos oss iaf.. inte en chans.. då får man övertala nån annan.

nu är jag inte helt insatt i hur det där funkar, men på gubben lät som att vi behövde betala en summa på 8500 för betäckningrättighet eller vad det heter.. sen så var det bara att sätta igång.. men som sagt.. det ligger bara på funderingsnivå.. knappt det

Tyvärr så måste jag hålla med övriga här. Det kommer garanterat kosta mera än vad det smakar.
Den hingsten är ju heller inte en av de roligaste man kan göra hemma avel med, borde gå att komma över något bättre. Och så som du resonerar med vad stoet ska vara av för kaliber, så undrar jag villka som vill använda den hingsten till ett sådant sto?
Och vill du bedriva ridhäst avel rekomenderar jag dig att skaffa en ridhäst hingst om du vill ha hingst på station.

Gör så här, ta reda på de faktiska kostnaderna... Inte bara foder och uppstallning, utan allt! Sen kan du ju se ganska tydligt hur ekonomiskt det kommer att bli. Jämnför det sedan med villken "hingst klass" du skulle hamna i om du väljer att betäcka med någon annan hingst, och vad du får för pengarna då.
Men hingsten i sig har jag förstått ska vara riktigt trevlig, så vill du ha honom utan att tjäna något avels mässigt så blir han nog en trevlig häst.
Hur många år nu en hingst kan hålla? Han är ju inte direkt ung och har inte betäckt på några år...

Senast ändrad:

Buck Newton har så pass bra rekord och har lyckats hålla sig kvar i aveln så pass länge, så man kan inte bara avvisa honom.

Jag håller inte med dig om det här. Rekordet har inget med att göra om en hingst blir bra i aveln eller inte. Finns ju väldigt många exempel på hingstar som har bättre rekord än Buck Newton och som ändå har blivit riktiga nitar i aveln. För min del är rekordet helt irrelevant när det gäller avel. I Frankrike finns många avelshingstar t ex med mycket dåliga rekord som ändå har blivit väldigt bra avelshingstar.

Är hingsten godkänd så är den bra.

Håller jag absolut inte med dig om! En hingst blir godkänd pga tävlingsmeriter och härstamning. Inte för att den lämnar bra avkommor. Det är ju därför hingstarna får olika värdebokstäver (eller blir kasserade) efter att de har verkat ett par år i aveln. Det är då man vet om det är en bra hingst eller inte. Visst är godkända hingstar bra - som tävlingshästar.

Så här står det om Buck Newton på sidan "Kilman kastrerar". Han har fått två pållar = inget extra.

http://guiden.teknikimedia.se/article.jsp?article=878

Jag tror att det inte skulle fungera.

När du skriver en tusenlapp allt som allt blir man fundersam. För i det läser jag in uppstallningsavgift för märren och att hon är konstaterat dräktig när hon åker från hingsten.

En sådan verksamhet är ju inget man kan bedriva utan att få skatteverket på sig för jag antar att det inte går att ha en travavelsverksamhet svart? :D

Du skriver att hälften kommer från stona, visst det håller jag med om MEN vad tror du att du skulle få för ston till en sån hingst? Ostartade XX som i sin tur är undan ostartade XX som eventuellt har lite skapliga syskon och tveksamma hingstar.

Har jag ett sto som jag inte är så imponerad av stammen på och ändå vill betäcka så betäcker jag med en hingst som verkar lämna bra även med rätt mediokra ston.

Jag tycker att det verkar som att många här på bukefalos fokuserar alldeles för mkt på hingsten.
Det er jeg tildels enig i.

Faktum är att det är mkt viktigare att ha ett bra sto än att ha en dyr hingst.
Det kan diskuteres, jeg er fortsatt litt enig.

har man ett bra sto, spelar det igen roll vilken hingst man har.
:eek: Det faller på sin egen urimelighet.

Jag håller inte med dig om det här. Rekordet har inget med att göra om en hingst blir bra i aveln eller inte. Finns ju väldigt många exempel på hingstar som har bättre rekord än Buck Newton och som ändå har blivit riktiga nitar i aveln. För min del är rekordet helt irrelevant när det gäller avel. I Frankrike finns många avelshingstar t ex med mycket dåliga rekord som ändå har blivit väldigt bra avelshingstar.

Håller jag absolut inte med dig om! En hingst blir godkänd pga tävlingsmeriter och härstamning. Inte för att den lämnar bra avkommor. Det är ju därför hingstarna får olika värdebokstäver (eller blir kasserade) efter att de har verkat ett par år i aveln. Det är då man vet om det är en bra hingst eller inte. Visst är godkända hingstar bra - som tävlingshästar.

Så här står det om Buck Newton på sidan "Kilman kastrerar". Han har fått två pållar = inget extra.

http://guiden.teknikimedia.se/article.jsp?article=878

Det finns hingstar som blir godkänd på avkommor, tex Tibur, det var på premieringstiden han fick nej, ägaren gav honom chansen, blev godkänd sedan och blev dessutom elithingst. I höstas blev Gallant Baron godkänd på sina avkommor, han var ej visad tidigare vad jag vet, men hade ju troligtvis inte blivit godkänd på sina egna prestationer.

Jovisst finns det sådana hingstar med. Men de flesta blir godkända av andra anledningar och så även Buck Newton.

Självklart spelar stomaterialet också roll. Men det finns många hingstar som har lämnat väldigt bra trots dåligt material.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 449
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård