Snuffsan

Trådstartare
Vi har ett 6 årigt ponnysto som är helt underbar att rida - när hon inte brunstar. :mad: Då är hon sur, okoncentrerad, nästan istadig. Typiskt brunststo i trotsåldern alltså.

Vad gör ni andra med era ston när de är så här? Några knep?

Örtblandning har jag testat och ren munkpeppar är beställd.
 
Sv: Brunst

låt henne vara, ta de lugnt den veckan hon brunstar. Longera, promenera, borsta mm. Om hon blir dum när du rider så kräv inget av henne, rid korta turer. Min häst är en riktig bitch när hon brunstar, blir istadig o piper så fort hon inte vill. Ingen ide att bråka för mkt med dem. Jag ska förhoppningsvis tävla henne och då får man försöka föra dagbok över brunsterna så att man kan hålla uppsikt och planera in tävlingar. Har du kollat upp så att det inte finns någon annan orsak till att hon är som hon är? cystor mm? Annars e det bara att kämpa på och testa med allt ;) jag vet hur du har de :angel:
 
Sv: Brunst

Min häst har vart hur snäll som helst när hon brunstat, man har inte ens märkt av att hon brunstar, MEN nu har hon blivit tokig, skulle tävla en dag och hon blev totalknäpp, hon vägrade gå igenom öppningar och så fort vi red i paddocken på tävlingen så rusade hon och hon stegrade och bockade och sparkade så det var sista gången jag tävlar henne när hon brunstar! En fördel...jag hade nästan hela paddocken för mig själv! :D
Likadan när man rider henne hemma och begär nåt av henne, så vi rider mest ut i skogen, eller så får hon stå dem första dagarna!
 
Sv: Brunst

jag har också ett 6 årigt sto som brunstar typ hela tiden:smirk: jag kan inte göra så mycket, ibland går det inte ens att sitta på henne. det går inte att rida ut för där blir hon rädd för allt och springer iväg ( hon är aldrig rädd när hon är obrunstig) och jag kan inte rida i paddocken för där är uteboxar brevid och där står en hingst så då står hon bara och kissar hela tiden.. hon är så jobbig:cry: dessutom blir hon skänkeldöv... inte en enda posetiv sak med henne när hon brunstar:(
 
Sv: Brunst

Min erfarenhet är den att alla örtblandningar inte funkar, te x Dodson&Horell funkade inte på mitt sto däremot Hilton Regulate gav en superresultat.
Numera har vi en flytande form från Equmins som heter Temremental som också är helt suverän.
 
Sv: Brunst

Det här är en tävlingspoinny i full träning som man knppast bara ställer av en vecka då och då. Det är ju för att slippa det jag skrev tråden och vill ha råd.
 
Sv: Brunst

Ok, ska testa nån annan sort. Just nu kommer jag inte ihåg vilket märke vi har (burken är i stallet). Fick tips om magnesium så det ska jag också iväg och köpa.
 
Sv: Brunst

Snuffsan skrev:
Ok, ska testa nån annan sort. Just nu kommer jag inte ihåg vilket märke vi har (burken är i stallet). Fick tips om magnesium så det ska jag också iväg och köpa.

Finnd det någon konstaterad brist på det då, annars varför ens besvära sig. Magnesium behövs iofs för musklernas funktion, hjälper knappast på brunst. En häst som har Mg brist kan få stela och stumma muskler, och vissa reagerar också med stress lite olika beroende på individ. En överdosering kan ge en slö häst, vilket kanske många vill ha och därför ger extra Mg.
 
Sv: Brunst

då får du nog leva med att hon kommer att krångla.. fungerar inte alla örter så kommer hon att vara sån när hon brunstar. Bara att acceptera.
 
Sv: Brunst

Eftersom du inte vill stäla av henne så kan du ju göra annat än att rida de dagarn när hon är som värst. Du kan ju löshoppa henne, longera, tömköra, gå promenad med henne (bra för dig också), träna NH osv.
Det är bra din brist på fantasi som begränsar dig. Har också ett sto som är knäpp när hon brunstar. Har börjat med örter, D&D verkar funka.
Lycka till
 
Sv: Brunst

Vad jag ska sysselsätta ponnyn med var inte vad jag frågade om. Någon Nh-träning pga brunst är knappast aktuellt. Hon är inte knäpp, hon är okoncentrerad, vilket gör att hon slarvar på banan.
 
Sv: Brunst

Nej, jag tänker inte ge upp och konstatera att man får leva med det. Det är därför jag frågar. Det finns säkert någon som har löst det här.
 
Sv: Brunst

Nej, det är inte konstaterat någon brist på någonting. Hon är i toppform på alla sätt. Tipset jag fick var att magnesium skulle kapa topparna vid brunst. Du tror inte det kommer att göra någon nytta alltså?

Slö häst vill jag definitivt INTE ha.

Jag ska ringa min vet i morgon och höra om hon har några tips.
 
Sv: Brunst

Såg att du hade beställt munkpeppar, men alltså inte provat än? Just flytande ren munkpeppar funkade på vårt sto när hon brunstade. Hoppas att det hjälper på ditt sto ocskå. Hel munkpeppar vägrade hon att äta, men flytande gick bra. Man måste dock ge det över en viss tid har jag för mig, alltså inte bara vid brunsten. Jag tror att vi gav kontinuerligt från vår till höst.
 
Sv: Brunst

men snälla ge dig någon gång, vi försöker ju bara hjälpa dig. Ta till dig vad vi säger i stället för att fräsa tillbaka. En häst är en häst och om inget fungerar så MÅSTE du acceptera hennes brunst. Annars får du ge P-sprutor och andra medel som inte är tillåtna att tävla på. Vissa hästar reagerar inte på alla örter o medel som ges, det är bara att inse det. Eller så reagerar de bara under en viss tid. Jag hoppas självklart att något av de du ska ge hjälper, jag ska själv testa örter, men min massör sa att det är ingen ide att börja med det nu för det måste man börja med tidigt på året.

Sen antar jag att du kollat upp henne eftersom du ska börja med örter och sånt, för kraftig brunst kan bero på många olika saker, som cystor mm...
 
Sv: Brunst

Jag fräser inte, jag säger bara att jag inte ger upp bara för att du inte har någon lösning. Det finns kanske andra som har annan erfarenhet änn vad du har.
 
Sv: Brunst

Nej, munkpeppern har inte kommit ännu. Jag hade ingen aning om att den finns som flytande. Tack. Jag testar.
 
Sv: Brunst

Munkpeppar funkar på vissa. Förr fanns det ett homeopatmedel som hette Nymfokur som hjälpte otroligt bra, bättre än munkpeppar, vet dock inet var man får tag i det nuförtiden.
Annars finns det inte så mkt man kan göra förrutom att sätta in ppiller på dem. Det är dock inte längre tillåtet på tävlande travare, vet inte hur det är på ridhästar.
Är hon riktigt "pissemärrig" så kan det ibland hjälpa att ge äppelcidervinäger, en halv dl om dagen. Om man har tid och lust så sitter det nyttiga , tryckbara punkter bredvid svansen och vid haserna som man kan gå på på olika sätt, laser, akupunktur etc.

Hittar du ingen bot så rekomenderar jag att testa akupunktur, det är helt suveränt. Pm:a om du vill ha tips om en SUPERBRA som kommer hit här regelbundet och behandlar.Har aldrig träffat en bättre och jag har prövat många....
 
Senast ändrad:
Sv: Brunst

Hon är inte pissemärrig. Hon blir bara totalt okoncentrerad typ : "Oj, var där ett hinder? Hoppsan då? Är det DET du försökt berätta matte?"

Ska kolla efter Nymfokur. Tack.
 

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en lite jobbig situation och vill gärna höra vad andra skulle göra i min sits. Jag har två hästar men måste på grund av...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp