Sv: Brunst

Boj skrev:
Finnd det någon konstaterad brist på det då, annars varför ens besvära sig. Magnesium behövs iofs för musklernas funktion, hjälper knappast på brunst. En häst som har Mg brist kan få stela och stumma muskler, och vissa reagerar också med stress lite olika beroende på individ. En överdosering kan ge en slö häst, vilket kanske många vill ha och därför ger extra Mg.

På människor har ju mg-brist och hormoner ett sammanhang. Binjurarna får vid magnesiumbrist svårare att utsöndra sina hormoner. Är det skillnad på hästar?
 
Sv: Brunst

När hästar får problem med brunstar och sk PMS problem, då handlar det om obalans i hormonerna och inte avsaknaden av dessa. Många ggr är det också en överproduktion av hormoner, är det då så att hästen har en överskott av Mg?
 
Sv: Brunst

Nu har jag pratat med min vet. Hon höll med Boj om att magnesium gör hästen slöare, men att hon inte kan påstå att det tar något av brunsthumöret.

Däremot hade hon nåt nytt, flytande engelskt preparat, Evitex (eller nåt sånt) heter det, och är tillåtet ur dopingsynpunkt. Används tydligen egentligen till annat, men tar även en del humörsvängning under brunsten. Jag ska köpa en flaska och testa.

Kan jag äver ge tonårsdottern en slurk tror ni? :angel:
*skoja bara*
 
Sv: Brunst

Snuffsan skrev:
Däremot hade hon nåt nytt, flytande engelskt preparat, Evitex (eller nåt sånt) heter det, och är tillåtet ur dopingsynpunkt. Används tydligen egentligen till annat, men tar även en del humörsvängning under brunsten. Jag ska köpa en flaska och testa.

Kan jag äver ge tonårsdottern en slurk tror ni? :angel:
*skoja bara*

Aj baja, Boj vifta frenetiskt med fingret.;) Men för all del, det används ju tydligen till allt annat. Kanske ett universalmedel, berätta gärna om det funkar så kanske vi kan testa här hemma också.:angel:
 
Sv: Brunst

Ska köra till vet i morgon fm och inhandla en flaska. Lovar att rapportera.


Vaddå? Funkar det på brunstiga stons okoncentration så funkar det väl på tonåring-i-egen-värld? :angel:
 
Sv: Brunst

Ursäkta min korkade fråga men hur vet man när ett sto är brunstigt, märks det endast på humöret eller finns det mer synliga tecken?

Jag rider nu ett sto och senaste veckan har hon varit helt knasig...beror det på brunst? Märks det att jag bara haft hand om herrhästar tidigare:rofl:
 
Sv: Brunst

Tja, det finns väl hela skalan på ston. De som är riktigt vidriga och sparkar och kissar hela tiden. Till de som det inte märks alls på. Som människor. En del har gruvlig pms, en del ingenting.

Vår är snäll och go men tappar som sagt koncentrationen då hon brunstar. Blir småtjurig och vill inte anstränga sig.
 
Sv: Brunst

Jag ger mitt sto munkpeppar och det funkar bra på henne. Så prova det först. Var lite försiktig med att prova fler olika saker på en gång, då vet du ju inte vad som funkar sen!? Och ge det tid. Du måste ge munkpepparen i en månad ungefär innan du ser om det funkar eller inte. Det kan ge resultat tidigare, men om det inte gör det så ge inte upp utan ge det mer tid! Min äter krossad/mald munkpeppar blandad i lusernen med god aptit och hon är väldigt kräsen för övrigt.
 
Sv: Brunst

De örter hon får har hon fått hela våren och munkpepparn har jag inte fått ännu, så nu tar jag det jag köper hos vet först. Blir det ingen effekt av det så blir det munkpeppar.
 
Sv: Brunst

Tackar för svaret:)

Bra med Buke, man blir alltid lite klokare!!:banana:
 
Sv: Brunst

Boj skrev:
När hästar får problem med brunstar och sk PMS problem, då handlar det om obalans i hormonerna och inte avsaknaden av dessa. Många ggr är det också en överproduktion av hormoner, är det då så att hästen har en överskott av Mg?

Vet inte. Det var därför jag undrade. :crazy:
 
Sv: Brunst

emalin skrev:
Ursäkta min korkade fråga men hur vet man när ett sto är brunstigt, märks det endast på humöret eller finns det mer synliga tecken?

Jag rider nu ett sto och senaste veckan har hon varit helt knasig...beror det på brunst? Märks det att jag bara haft hand om herrhästar tidigare:rofl:

Konstiga humörsvängningar är väl det vanligaste, sen finns det en massa individuella saker. Te x mitt sto som går vådligt bredbent med bakbenen när hon är i den värsta brunsten, då ser hon ut som en carport därbak och det är faktiskt nästan så man kan köra in en bil mellan bakbenen.:angel:
 
Sv: Brunst

Våra avelston fryser fast i backen och bara kissar och knäar. Inte en chans att det går att flytta på dem när de utsett sitt kärleksoffer:rofl:
 
Sv: Brunst

En tjej i vårt stall har ett sto som har en fruktansvärd brunst. Dom varar dessutom i 11 dagar! Hon är inte ens ridbar. Munkpeppar hjälpte ingenting. Veterinären har satt in en "kula" om jag fattade det rätt. Det skulle lura henne att tro att hon var dräktig. Vet ej om vet. är villig att göra det med så "ringa" besvär som er ponny har, men värt att fråga kanske. Det är inte kul mitt i värsta tävlingssäsongen. Svårt att få en bra planering då. Lycka till!:banana:
 
Sv: Brunst

Enligt karenslistan är ju glaskulor förbjudna att använda när man tävlar, så det verkar ju inte så smart kanske.
 
Sv: Brunst

Och mitt sto blir allmänt grinigt, (kan iofs vara grinig även när hon inte brunstar..:angel: ), hon trycker gärna upp baken mot allt möjligt, senast hon brunstade och jag var ute och red försökte hon få en Volvo att betäcka henne; hon försökte få upp ändan mot den hela tiden medan jag pratade med föraren... Hon blev oerhört sur på mig när hon inte fick visa sin fina rumpa för den fina Volvon.. :rofl: Hon har iofs bra smak för det var en V70 AWD, såna gillar matte med, fast kanske inte riktigt på DET viset.. Hon brukar också stå och slå med ändan mot väggen om hon står inne, alltså inte sparka utan själva rumpan dunkar hon mot väggen... :crazy: Knäppa hästar.. Men som sagt, munkpeppar funkar rätt bra på henne!!
 
Sv: Brunst

Boj skrev:
Enligt karenslistan är ju glaskulor förbjudna att använda när man tävlar, så det verkar ju inte så smart kanske.

Det visste jag inte, men det hade förmodligen vet talat om för henne om hon frågade.
 

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en lite jobbig situation och vill gärna höra vad andra skulle göra i min sits. Jag har två hästar men måste på grund av...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp