Det kan kanske finnas anledning att ha ett längre prov, jag ser också fördelar med det, men jag tror inte det är något som planeras. Eller har jag fel? Toaletter och duschar finns det enkla och bra mobila lösningar på om det är ett problem, för mig känns definitivt inte Flyinge som en omodern anläggning med svenska mått mätt.@kökshäxan Det finns ett antal problem med Flyinge. (notera personliga refletioner här) Bruksprovet vi har idag är utdaterat till den nivå att svenska hingstägare låter sina hingstar gå tester utomlands istället där både förutsättningar och underlaget är bättre. För att kunna bli aktuella måste vi göra om vårat bruksprov eller lägga ned. Att göra om skulle kräva att vi bygger ett nytt prov som håller samma standard som 14- och 30-dagarsproven så att flera stamböcker kan godkänna utan att hingsten skall behöva gå fullt prov utomlands också. För att kunna göra något sånt behöver vi en anläggning där man kan stalla upp hingstarna mer permanent, och där personal och ryttare/testryttare under provet kan stanna på plats. Detta fanns det ytterst begränsad möjlighet för på Flyinge. Att använda tillfälliga stallar under så lång tid är inte praktiskt. Lägg därtill att det inte finns nog med boenden så har man ett till problem. På plats råder dessutom en stor brist på övriga faciliteter för ryttare och personal, duschar och toaletter osv.
För att läsa om en anläggning där man bedriver de tyska testerna (Neustadt-Dosse) och kanske göra en jämförelse, skicka in "Hengstprüfungsanstalt im Brandenburgischen Haupt- und Landgestüt" i Google och klicka på PDF-resultatet som kommer överst.
Nu säger jag inte att vi kan göra någonting ens i närheten på samma skala, men Flyinge skulle behöva en hel del renoveringar och tillägg för att fungera för ett modernt, internationellt prov. Ett tillägg till @kökshäxan är att Flyinge delägs ju av en av de största spelarna inom häst- och avelsvärlden - hur är det statligt?
Jag har inte skrivit att Flyinge är statligt? Vad jag vet äger Flyingestiftelsen lejonparten och sen HNS en mindre del, det är länge sedan staten var ägare.