Här kommer en (högst subjektiv) sammanfattning av de hingstar som jag hunnit se och anteckna. Jag är varken expert eller domare utan har bara skrivit hur jag har uppfattat hästarna som visats.
Sitter så jag ser väldigt lite av traven, nån med bättre plats kanske får en annan uppfattning än mig som inte ser dem utmed långsidan.
Demend (Ampere - Don Schufro)
Långlinjerad, ädel, fin halsansättning. Avspänd med bra övertramp i skritten, lite tråkigare bakben i traven men fin. Väl sammansatt i kroppen med fin modell.
Avicii Tau (Ampere - Don Romantic). Grisig mot visaren, slår och sparkar. Okoncentrerad.
Aideean (Ampere - Dionysos)
Lite liknande som Avicii, spänd och lite stökig. Har inga fler anteckningar på denna då jag åt när den visades.
Fiorello (Floricello - Toopasch)
Stor, långlinjerad. Bra rytmisk skritt, fin trav med bra takt, lite långsam..? Ser ut att ha stark bra rygg.
Obama SN (Johnson - Rosevelt)
Favorit för dagen. Ädel, snygg modell. Trevlig positiv uppsyn, avspänd skritt och fin (!) trav med mycket frambensaktion/bogfrihet. Lite busig.
Fidelito (Fidertanz - Don Romantic)
Kort rygg, kompakt modell. Spänd skritt, lite kort i steget bak, bättre när den slappnar av. Lite orolig vid uppställning. Rör sig bättre fram än bak i traven. Ser stel ut i rygg/övervinner, spänd? Schysst visad, vackert huvud.
First Love (Florencio - Sandro Hit)
Gapig och hingstig, lite ofokuserad. Fin luftig trav, mycket bogfrihet. Bra skritt men stökar och har svårt att hålla traven.
Bowmore (Skovens Rafael)
Spänd, bra bakben i traven. Rör sig bra men spänd, stökar och visas inte väl enligt mig.
Formalin (Floricello - D-day)
Lite grövre modell, bra rygg, kortare i kroppen. Bra avspänd skritt, fin trav. Lite busig. Bra skritt genom kroppen, trevligt visad.
Jairo BM (Charmeur - Brisar)
Lite orolig vid uppställning, fin modell, lite grövre modell. Fin HHB, avspänd skritt, ingen "wow-trav" men avspänd och trevlig.
Valentino (Vivaldi - Donnerschwee)
Bra skritt, kort rygg. Lite liten? ger intryck av att ha lite korta framben? Dåligt markerad manke, sadelläge? Känns inte "hingstig", men snäll och trevlig. Spänd ländrygg i skritten? Bättre i traven.
Camper E (Ampere - Munchhausen)
Hingstig modell, snygg! Fin front, välbyggd. Bra skritt med bra övertramp, fina bakben och avspänd i traven. Trevlig attityd.
IronMan H ( Bordeaux - Rousseau)
Snygg ädel modell, vacker HHB. Pigg, lite spänd. Fin skritt, lite överilad (spänd?) men Ok övertramp.
Bra bakben i traven, inte största rörelseschemat. Vacker uppsyn.
Zayn A Malik (Zuidenwind- Donnerhall)
Bra hals, sportig modell, vacker sida/uppsyn. Bra skritt med stort övertramp. Skrittas avspänt. Jättefina bakben i traven, trevlig attityd.
Stay Hot (Sorento- Fidermark)
Ädel modell, tanig rumpa...? Helt OK skritt. Bra påskjut bak. Lätt trav med fina bakben, luftig och taktmässig.
Calypso W (Bravour- Lucky Light)
Taktfast skritt, lite långsam. Känns som att den kommer grövna med åldern...? Ganska normal modell nu. Fin modell. Lugn avspänd skritt, bra påskjut bak. Kort trav men Ok bakben. Jättebra attityd, MVG i uppförande