Bruksprov SWB 2017

Fin hingst!Bra blod själv tycker jag om Calido då han verkar lämna både hopp och gång.Tyckte dock han såg lite lång ut i ryggen då jag hade inte lagt honom på en långryggad dam ;)

Sedan tror jag iof de måste göra någon slags flerdagarsprov för att bli fortsatt godkända i Tyskland också. Eller ja, det måste de, vet dock inte om de kan ha hunnit göra det ännu?
De unga hingstarna måste göra måste minst ett 14-dagars prov med en tillräckligt hög poäng för att få betäcka som 3-åringar, detta gäller i alla stora tyska avelsförbund.

Jag bara måste gnälla lite. Varför börjar man kl 08 med veterinärbesiktning och exteriörbedömning av hingstarna när man inte ska visa någon uppsutten ridning under dagen (väl?). Tänker att det inte är speciellt publikfriande när vi t.ex. har 3,5 timmes körtid ner. Vi börjar 07 och kommer ändå att missa en hel massa hingstar, beroende på upplägget. Kör de veterinärbesiktning av samtliga hingstar först, därefter exteriörbedömning, eller blandar de?

Jag bara måste gnälla lite. Varför börjar man kl 08 med veterinärbesiktning och exteriörbedömning av hingstarna när man inte ska visa någon uppsutten ridning under dagen (väl?). Tänker att det inte är speciellt publikfriande när vi t.ex. har 3,5 timmes körtid ner. Vi börjar 07 och kommer ändå att missa en hel massa hingstar, beroende på upplägget. Kör de veterinärbesiktning av samtliga hingstar först, därefter exteriörbedömning, eller blandar de?

Det pågår ju parallellt? De gör veterinärbesiktning ute i gången och sedan exteriör 10 min efteråt i ridhuset. De måste börja så tidigt för att hinna klart, lär ändå hålla på till kl 19 typ.

Det pågår ju parallellt? De gör veterinärbesiktning ute i gången och sedan exteriör 10 min efteråt i ridhuset. De måste börja så tidigt för att hinna klart, lär ändå hålla på till kl 19 typ.
Hur lång tid räknar de per ekipage? Är det inte typ 40 anmälda hingstar totalt? Låter som att det tar fasligt lång tid per ekipage då. Men OK, då är det mer förståeligt med starttid.

Hur lång tid räknar de per ekipage? Är det inte typ 40 anmälda hingstar totalt? Låter som att det tar fasligt lång tid per ekipage då. Men OK, då är det mer förståeligt med starttid.

Det var 60 totalt men efter strykningar och iom ca 10 är Direktkvalificerade så tror jag det är strax under 50 som ska visas imorgon. Tror 10-15 min per häst plus att de ska gå på ring. Och så behöver domarna lite pauser. Efter bedömningens slut har AVN några timmars jobb till innan nästa dags bedömningar som börjar lika tidigt.

Det var 60 totalt men efter strykningar och iom ca 10 är Direktkvalificerade så tror jag det är strax under 50 som ska visas imorgon. Tror 10-15 min per häst plus att de ska gå på ring. Och så behöver domarna lite pauser. Efter bedömningens slut har AVN några timmars jobb till innan nästa dags bedömningar som börjar lika tidigt.
Ok, tack för förklaring, då är det mer förståeligt med starttiderna.

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 834
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix