Bruksprov SWB 2017

Det är väl samma linje även om den är långt bak? Star Qualitys mormorsmor är helsyster till Bellini, som är farfar till Americano. Och sen har båda Chapman kombinerat med den linjen. Så samma linjer, men på mödernet på den ene och på fädernet på den andre.

Men det finns ju blod i båda som fattas i den andre. Ett Elitpremierat fullblodssto, trakhenerblod via Obelisk och så Ferro i A och Master och BW från SQ.

Men det finns ju blod i båda som fattas i den andre. Ett Elitpremierat fullblodssto, trakhenerblod via Obelisk och så Ferro i A och Master och BW från SQ.

Nej, det är klart de inte har identisk stam. Det har väl heller ingen påstått. Men Bellini/Ghazzi + Chapman har de gemensamt. Bägge har den kombinationen i sig, den ene från mödernet, och den andre från fädernet.

Om vi nu pratade om de gamla svenska linjerna och huruvida de ska tas tillvara på, så är väl inte Obelisk, Ferro etc så relevanta?

Nej, det är klart de inte har identisk stam. Men Bellini/Ghazzi + Chapman har de gemensamt.

Om vi nu pratade om de gamla svenska linjerna och huruvida de ska tas tillvara på, så är väl inte Obelisk, Ferro etc så relevanta?

Jag pratade inte om att bevara de svenska linjerna? Jag menade att man behöver inte döma ut bara för att de finns där.

Jag pratade inte om att bevara de svenska linjerna? Jag menade att man behöver inte döma ut bara för att de finns där.

Visst inte, men tittar man på Black Coffee t ex ser han inte alls ut som de hingstar som godkäns eller används idag. Så därför tycker åtminstone jag att det ska bli intressant att se om den typen häst, och hästar som kan tänkas nedärva den typen, fortfarande ses som önskvärt/ok.

Poängen är alltså inte att det är gammalt, poängen är att det är helt annan typ än vad man brukar se idag. Det finns gamla svenska linjer som inte ser ut så, och det finns säkert nya utländska linjer som ser ut så, det intressanta är om det är önskvärt, eller om utvecklingen sprungit ifrån den typen häst.

Som sagt, Star Quality t ex har ju samma gamla linjer, men inte samma typ.

Visst inte, men tittar man på Black Coffee t ex ser han inte alls ut som de hingstar som godkäns eller används idag. Så därför tycker åtminstone jag att det ska bli intressant att se om den typen häst, och hästar som kan tänkas nedärva den typen, fortfarande ses som önskvärt/ok.

Poängen är alltså inte att det är gammalt, poängen är att det är helt annan typ än vad man brukar se idag. Det finns gamla svenska linjer som inte ser ut så, och det finns säkert nya utländska linjer som ser ut så, det intressanta är om det är önskvärt, eller om utvecklingen sprungit ifrån den typen häst.

Som sagt, Star Quality t ex har ju samma gamla linjer, men inte samma typ.

Ok, jag förstår hur du menar, håller inte med dock :p

Hoppas att Americano blir godkänd. Tycker det skulle vara bra/kul om man tog vara på de gamla svenska linjerna :up:
Tycker öht sista åren att väldigt många av de godkända hingstarna haft snarlika (och inte svenska) stammar. Det är Floricello, De Niro och Baloubet Du Rouet avkommor typ. Tycker den genetiska variationen i vissa fall varit lite svag, och tycker det skulle vara kul om man tog till vara på de svenska linjerna som faktiskt finns kvar.

Hoppas att Americano blir godkänd. Tycker det skulle vara bra/kul om man tog vara på de gamla svenska linjerna :up:
Tycker öht sista åren att väldigt många av de godkända hingstarna haft snarlika (och inte svenska) stammar. Det är Floricello, De Niro och Baloubet Du Rouet avkommor typ. Tycker den genetiska variationen i vissa fall varit lite svag, och tycker det skulle vara kul om man tog till vara på de svenska linjerna som faktiskt finns kvar.

Folk brukar säga så, men sen är det ingen som använder de hingstarna iaf. :pUngefär som med fullbloden: folk säger att det är bra att lägga in fullblod, men när det godkänns någon fullblodshingst är det väldigt få som använder dem.

Så folk säger; gamla svenska linjer och fullblodhingstar, det ska man ta vara på! Och sen bokar de en utlandsfödd halvblodshingst. ;)

Folk brukar säga så, men sen är det ingen som använder de hingstarna iaf. :pUngefär som med fullbloden: folk säger att det är bra att lägga in fullblod, men när det godkänns någon fullblodshingst är det väldigt få som använder dem.

Så folk säger; gamla svenska linjer och fullblodhingstar, det ska man ta vara på! Och sen bokar de en utlandsfödd halvblodshingst. ;)

Jo, du har rätt! :up:
(Tråkigt nog, för jag tycker som sagt att de svenska linjerna bör bevaras om möjligt)

Jag kan tycka att bägge GJs hingstar som han presenterat har varit intressanta rent härstamningmässigt (sen har jag hittat för lite om mödernet för att vara nöjd, men det är en annan femma), just eftersom linjerna sticker ut från dagens vanliga. Jag hade ett litet helsike förra året med att hitta hingstar som inte innehöll Donnerhall och R-blod i nära led på min, och som dessutom uppfyllde mina andra krav. Så på så sätt hade det varit kul med lite förnyelse förutsatt att hingstarna håller måttet för övrigt.

Å andra sidan, ska jag vända på steken så är ju de hingstarna jag verkligen gillar efter just D- och R- ofta, så hade jag inte haft ett sto med just de linjerna så hade jag antagligen använt den typen av hingstar.

Kollade igenom 3-åringarna lite noggrannare igår och slogs av att det är lite prestationer och resultat på mödernet med några få, men ack så stora, undantag. Nog är det lite intressant att se hur det utvecklas med tanke på hur mycket prat det varit om mödernet och hur enormt petiga andra förbund är med prestationer och resultat.

Börjar starkt ifrågasätta hingstvalet till den lilla när jag kollar in Crusader... När det kommer till möderne kan det väl knappt bli bättre än hans. Ska bli mycket spännande att se honom.

Officiell lista från SWB ute nu, Bläddes Jupiler tillkommen och Incanto VDL flyttad från DK till fullt prov.

3år
Balousino Balou du Rouet - Cassini II
Baloé Hp (SWB) Balou du Rouet - Clearway
Bendor F (SWB) Cornettino Ask - Numero Uno
Bioritmo (SWB) Floricello - Ampere
Camper E (SWB) Ampere - Münchhausen
Carpenter Cormint - Cor de la Bryere
Demand (SWB) Ampere - Don Schufro
Don Furitello Fürstenball - Sir Donnerhall I
First Love Fürstenball - Samarant
Formalin (SWB) Floricello - D-Day
Jairo BM Charmeur - Belisar
Jupiler Etoulon VDL - Diarado
Just So Especiale Entertainer - Vittorio
Philippe (SWB) Balou du Roet - Cassini ll
Touch Me Too M&M (SWB) Diamantino VDL - Dammen
Valentino (SWB) Diamantino VDL - Careful
Valentino Vivaldi - Donnerschwee
Zam F (SWB) Conthargos - Ephebe For Ever

4 år löshoppning
Aideean (SWB) Ampere - Dionysos
Americano GJ (SWB) Black Coffee - Obelisk
Avicii Tau (SWB) Ampere - Don Romantic
Conde Nord Charmeur - Hohenstein
Fidelito Fidertanz - Don Romantic
Fiorello (SWB) Floricello - Topaasch
Ironman H Bordeaux - Rousseau
Obama SN (SWB) Johnson - Rosevelt
Stay-Hot Stedinger - Hotline
Zayn A Malik (SWB) Zuidenwind - Donnerhall

4 år uppsutten hoppning
CCStud's Iguazu (SWB) Monte Bellini - Montreal
Copycat Comme Il Faut - Wogenbrecher
I'm Very Special F I'm Special de Muze - Guidam
Ike Zavall VDL - Carthino Z
Incanto VDL (ex Ikarov) Kannan - Indoctro
Indy Car Emilion - Nimmerdor
Ipanema CC Verdi - Chin Chin
Kannatol Kannan - Stakkatol
Mr Vain GJ (SWB) Diarado - Lavirco
Valentino Rossi (SWB) Vivaldi K - Robin Z

5 år löshoppning
Dragon Welt Dancier - Weltmeyer
Harlem D Vivaldi - Donnerhall
Star Quality GJ (SWB) Bretton Woods - Master

5 år uppsutten hoppning
Cayenne de Clarence Baloubet du Rouet - Alfa d'Elle
Conthallon Rouge Conthargos - Papillon Rouge (SF)
Quintet Quintender - Stakkato
Sputnik RAA (SWB) Starkko - Calgary
Taloubet Star RAA (SWB) Taloubet K Z - Contendro

Prestation
Crusader Ice (SWB) 2011 Cabachon - Corland
Vinnio II W Z 2010 Verdi - Zandor Z

Direktkvalificerade
Casanova Hästak 2013 Cosmeo - Diamant de Semilly
Zafferano (SWB) 2013 Zaladin MI - Bernstein
Don Juan's Duvetico 2012 Don Juan de Hus - Davignon I
Hervé d'Ive VDL 2012 Vigo d'Arsouilles - Indoctro
Romeo 2012 BH Romanov - Wolkentanz
For Laubry (ex Laertes vd Donkhoeve) 2011 For Passion d'Ive Z - Quorum de Laubry
Görklintgårds Quinto 2011 Quaterback - Sunny Boy
Cooper vd Heffinck 2004 Caretino - Landlord
Orlando 1996 Heartbreaker - Darco

John Hickey har anmält tre 4-åriga hingstar och Agathon S som vann Gina Tricot GP nu i helgen är också anmäld.

3år
Balousino Balou du Rouet - Cassini II
Baloé Hp (SWB) Balou du Rouet - Clearway
Bendor F (SWB) Cornettino Ask - Numero Uno
Bioritmo (SWB) Floricello - Ampere
Camper E (SWB) Ampere - Münchhausen
Carpenter Cormint - Cor de la Bryere
Demand (SWB) Ampere - Don Schufro
Don Furitello Fürstenball - Sir Donnerhall I
First Love Fürstenball - Samarant
Formalin (SWB) Floricello - D-Day
Jairo BM Charmeur - Belisar
Jupiler Etoulon VDL - Diarado
Just So Especiale Entertainer - Vittorio
Philippe (SWB) Balou du Roet - Cassini ll
Touch Me Too M&M (SWB) Diamantino VDL - Dammen
Valentino (SWB) Diamantino VDL - Careful
Valentino Vivaldi - Donnerschwee
Zam F (SWB) Conthargos - Ephebe For Ever

4 år löshoppning
Aideean (SWB) Ampere - Dionysos
Americano GJ (SWB) Black Coffee - Obelisk
Avicii Tau (SWB) Ampere - Don Romantic
Conde Nord Charmeur - Hohenstein
Fidelito Fidertanz - Don Romantic
Fiorello (SWB) Floricello - Topaasch
Ironman H Bordeaux - Rousseau
Obama SN (SWB) Johnson - Rosevelt
Stay-Hot Stedinger - Hotline
Zayn A Malik (SWB) Zuidenwind - Donnerhall

4 år uppsutten hoppning
Calypso W (SWB) Bravour - Lucky Light

CCStud's Iguazu (SWB) Monte Bellini - Montreal
Copycat Comme Il Faut - Wogenbrecher
I'm Very Special F I'm Special de Muze - Guidam
Ike Zavall VDL - Carthino Z
Incanto VDL (ex Ikarov) Kannan - Indoctro
Indy Car Emilion - Nimmerdor
Ipanema CC Verdi - Chin Chin
Just Perfect (SWB) Arko III - Corland
Kannatol Kannan - Stakkatol
Mr Vain GJ (SWB) Diarado - Lavirco
Paragons Jihad (SWB) San Amour - Cobra
Valentino Rossi (SWB) Vivaldi K - Robin Z

5 år löshoppning
Dragon Welt Dancier - Weltmeyer
Harlem D Vivaldi - Donnerhall
Star Quality GJ (SWB) Bretton Woods - Master

5 år uppsutten hoppning
Cayenne de Clarence Baloubet du Rouet - Alfa d'Elle
Conthallon Rouge Conthargos - Papillon Rouge (SF)
Quintet Quintender - Stakkato
Sputnik RAA (SWB) Starkko - Calgary
Taloubet Star RAA (SWB) Taloubet K Z - Contendro

Prestation
Crusader Ice (SWB) 2011 Cabachon - Corland
Vinnio II W Z 2010 Verdi - Zandor Z
Agathon S (SWB) 2003 Cosmopolite S - Caretino

Direktkvalificerade
Casanova Hästak 2013 Cosmeo - Diamant de Semilly
Zafferano (SWB) 2013 Zaladin MI - Bernstein
Don Juan's Duvetico 2012 Don Juan de Hus - Davignon I
Hervé d'Ive VDL 2012 Vigo d'Arsouilles - Indoctro
Romeo 2012 BH Romanov - Wolkentanz
For Laubry (ex Laertes vd Donkhoeve) 2011 For Passion d'Ive Z - Quorum de Laubry
Görklintgårds Quinto 2011 Quaterback - Sunny Boy
Cooper vd Heffinck 2004 Caretino - Landlord
Orlando 1996 Heartbreaker - Darco

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 834
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix