Sv: Brukshundsklubbar
Jag tror inte att SBK tycker att man ska särbehandla olika raser. Utan är det någon klubb som först låter tex brukshundar vara med i spårkurser, så tror jag det är deras beslut. Och det tycker jag är fel. Man ska som medlem får gå vilka kurser man vill.
Sen tycker jag inte det är fel att just renrasiga får tävla i bruks. Är ju avel som de vill jobba för, och inte blandrasavel.
Men jag får erkänna att jag är lite splittrad i den här frågan. På sätt och vis kan väl alla få tävla bruk. Men de som kämpar med avel med sina brukshundar, ska inte de ha lite lättare för att få vara med? Det tycker jag.
Det jag inte förstår är varför man måste hävda att man ska ha rätt att få vara med precis överallt. Vill jag tävla i jakt, köper jag en hund till det. Vill jag hålla på med utställning, köper jag en renrasig. Vill jag tävla i greyhoundracing så köper jag inte en pudel
Och vill jag tävla bruks så köper jag en renrasig som passar till det.
Ibland blir jag förvånad över hur lite folk tar reda på innan de skaffar hund eller djur överhuvudtaget. Jag vet en som var på utställning, och hon hade fått cert om hon haft en bruksmerit. Men det visste hon inte, så hon gick och frågade varför hon inte fick certet. Hon hade ingen aning om att hennes ras behövde bruksmerit för att få tävla om certet.
Visst är alla nybörjare, men om jag tävlar så ser jag iallafall till att kolla vilka regler som gäller.
Kanske lite från ämnet, men ändå inte