Brukshundsklubbar

Sv: Brukshundsklubbar

Hej jag är ny här Jag har precis gått med i skogås kennelklubb Nu har ni skrämt upp mej Vågar man gå dit.

Jag tror inte att SBK tycker att man ska särbehandla olika raser. Utan är det någon klubb som först låter tex brukshundar vara med i spårkurser, så tror jag det är deras beslut. Och det tycker jag är fel. Man ska som medlem får gå vilka kurser man vill.
Sen tycker jag inte det är fel att just renrasiga får tävla i bruks. Är ju avel som de vill jobba för, och inte blandrasavel.
Men jag får erkänna att jag är lite splittrad i den här frågan. På sätt och vis kan väl alla få tävla bruk. Men de som kämpar med avel med sina brukshundar, ska inte de ha lite lättare för att få vara med? Det tycker jag.
Det jag inte förstår är varför man måste hävda att man ska ha rätt att få vara med precis överallt. Vill jag tävla i jakt, köper jag en hund till det. Vill jag hålla på med utställning, köper jag en renrasig. Vill jag tävla i greyhoundracing så köper jag inte en pudel ;)
Och vill jag tävla bruks så köper jag en renrasig som passar till det.

Ibland blir jag förvånad över hur lite folk tar reda på innan de skaffar hund eller djur överhuvudtaget. Jag vet en som var på utställning, och hon hade fått cert om hon haft en bruksmerit. Men det visste hon inte, så hon gick och frågade varför hon inte fick certet. Hon hade ingen aning om att hennes ras behövde bruksmerit för att få tävla om certet.
Visst är alla nybörjare, men om jag tävlar så ser jag iallafall till att kolla vilka regler som gäller.
Kanske lite från ämnet, men ändå inte ;)

lady_vip skrev:
Nu är bara nyfiken, man vad tycker du krävs för speciellt till en fågelhund??

//E - också fågelhundsägare som tränar på BHK

Bättre att svara sent än aldrig ;) har varit bortrest över helgen.

På de BHK kurser jag varit på (var ju ett antal år sedan) så har allt varit så "pluttenuttigt" och så fort man tillrättavisade hunden lite strängare för det andra fungerade inte, så fick man blickar som att man var helt knäpp.

Exempelvis så hade jag ena gången en hård och tjurig hanhund som var en riktig "jaktidiot" ;) (han hade bara jakt i huvudet) men detta var det ingen som förstod. Där gick dom runt med sina brukshundar och tyckte att jag genom att vara pluttenuttig med vovven skulle kunna få den att fokusera på mig när vi var på ett ställe som låg mitt i skogen där det kunde finnas fågel. Och bara det att jag fick rådet att leka till mig uppmärksamheten....suck....det tycker jag är okunskap. Jaktlusten är betydligt större än lusten att leka. Leka kan man göra hemma på gården, i skogen jagar man. Jag behövde i de läget få råd hur jag skulle plocka ner honom på jorden i dessa lägen och få honom att lyda mig trots att jakten hägrade.

Sedan så får man ju med de andra momenten också, när man går på speciell fågelhundsdressyr, typ träna lugn vid skott och uppflog. Och en ledare för en sådan kurs vet mer hur man måste handskas med en jakthund med enorm jaktlust.....hur man tar ner en sådan på jorden så den blir kontaktbar igen. Det fungerar helt enkelt inte med "pluttinutt".

Nu har jag kanske haft otur med vilka ledare det varit på de kurser jag varit på, men det räcker med några sämre ledare för att man skall bli lite negativt inställd till att gå BHK kurser och då drar man lätt alla över en kam....tyvärr.....hoppas jag blir glatt överraskad i framtiden.....

Grana skrev:
Nu svarar jag, för jag tycker det är kul att höra vad ni fågelhundsägare tycker.

Det jag hört från de som vill träna sina fågelhundar för jakt och även tävla är att det ofta är på vanliga kurser att man ska kampa med leksaker mm. Och sånt vill de inte göra eftersom de ska ta mjukt i bytet. Vad har du får åsikt i det? Kan hundarna skilja på sånt, eller är det bra att låta bli och tex kampa?

Jag tror att hunden kan skilja på detta. Det blir två olika moment. Min hund kan kampa riktigt ordentligt men när hon apporterar fågel är hon mer försiktig, så jag tror inte detta spelar någon större roll bara man lär in apportmomentet rätt och inte förvillar genom att använda kampleksakerna till apport eller tvärtom :crazy: :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 750
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama