Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tie skrev:Jag har bara gått de mest grundläggande dressyrkurserna på BHK för jag tycker inte att dom på BHK vet vad som krävs för vissa fågelhundar(kanske haft otur i de kurser jag gått???). Så resterande kurser jag gått har ej varit på BHK utan varit specialinriktad fågelhundsdressyrkurser för det har gett mig och min vovve mycket mer.
lady_vip skrev:Bruks osv. är stängda för blandraser för att man vill främja renrasavlen, det handlar inte om rasism.
Sen när man är på BHK så måste instruktören vara så pass öppen att en hund är en hund oavsett vad det är för nåt, sen vad de tycker när de inte har kursen är en annan sak.
När jag gick bredvid en instruktör för många år sen så deklarerade han klart och tydligt att om man korsade en schäfer med en labbe som hade HD-fel, så fick inga valpar HD-fel, fysiskt omöjligt pga att det var blandras. Det kan jag tycka är precis lika illa.
//E
bestatjejen skrev:Så är det säkert, men JAG tycker det är fel. Brukshundsklubben ska ju vara vad namnet är. Rasföreningar anordnar ju oxå tävlingar och där ska jag inte in och ta platser. Tillåter man andra raser att tävla i grenarna så tycker jag man ska tillåta blandraser oxå. Man främjar väl egentligen inte aveln för att man utestänger vissa raser? "Skadan" är ju redan skedd, jag har ju redan valt en blandis. Enligt denna instruktör var det bla för att det inte fanns tillräckligt många platser för renrasiga som det var med för få frivilliga funktionärer osv. Men om man öppnar tävlingen för alla som vill vara med så får man ju på köpet fler funktionärer. Jag skulle gladligen ställa upp och fixa. Men inte nu. Nej jag byter klubb till någon där man inte ser ner på oss för att vi inte har nån "fin" ras.
Isis skrev:JA! Klubben i min kommun är helt bedrövlig och det är många som är trötta på allt skitsnack och folk som tror att de är bättre än alla andra. Även bland intstruktörerna och de som är där dagligen snackar skit om varandra. Så de är inte frid nånstans.
Som tur är har jag hittat en tränare som jag trivs jättebra med som inte håller till på någon BK.. Har inte ens vågat visa upp min hund på min BK i min kommun.
Grana skrev:Ska brukshundklubben vara vad namnet är, så hade varken du eller jag fått vara där. Eftersom brukshundklubben isåfall skulle vara för brukshundar.
Jag vet inte, men ofta tycker jag det just är ni själva blandrasägare som tycker folk ser ner på er.
Visste du att du ville tävla i bruks, kanske du skulle tänkt till en gång extra och inte köpt en blandis.
Sen är det så att för brukshundar behöver man meriter inom bruks för att kunna få cert på utställning. Så ska de behöva bli bortlottade jämt och ständigt för att blandisar ska få tävla, då lär de inte kunna fortsätta med sitt jobb och även kanske få meriter för at kunna avla. ja, lite kortfattat.
Grana skrev:Ska brukshundklubben vara vad namnet är, så hade varken du eller jag fått vara där. Eftersom brukshundklubben isåfall skulle vara för brukshundar.
Jag vet inte, men ofta tycker jag det just är ni själva blandrasägare som tycker folk ser ner på er.
Visste du att du ville tävla i bruks, kanske du skulle tänkt till en gång extra och inte köpt en blandis.
Sen är det så att för brukshundar behöver man meriter inom bruks för att kunna få cert på utställning. Så ska de behöva bli bortlottade jämt och ständigt för att blandisar ska få tävla, då lär de inte kunna fortsätta med sitt jobb och även kanske få meriter för at kunna avla. ja, lite kortfattat.
Grana skrev:Nu svarar jag, för jag tycker det är kul att höra vad ni fågelhundsägare tycker.
Det jag hört från de som vill träna sina fågelhundar för jakt och även tävla är att det ofta är på vanliga kurser att man ska kampa med leksaker mm. Och sånt vill de inte göra eftersom de ska ta mjukt i bytet. Vad har du får åsikt i det? Kan hundarna skilja på sånt, eller är det bra att låta bli och tex kampa?