Brukshundsklubbar

Sv: Brukshundsklubbar

Tie skrev:
Jag har bara gått de mest grundläggande dressyrkurserna på BHK för jag tycker inte att dom på BHK vet vad som krävs för vissa fågelhundar(kanske haft otur i de kurser jag gått???). Så resterande kurser jag gått har ej varit på BHK utan varit specialinriktad fågelhundsdressyrkurser för det har gett mig och min vovve mycket mer.

Nu är bara nyfiken, man vad tycker du krävs för speciellt till en fågelhund??

//E - också fågelhundsägare som tränar på BHK

Vi har en blandis som är jätte duktig och våran första hund. Började med valpkurs på BHK för att få lite pli på tösen, men hon var så lättlärd och det var otroligt kul så vi fick blodad tand.. Tränaren påpekade flera ggr att hon var duktig FAST hon var blandis. Kollade eller påpekade aldrig något när vi gjorde övningar. Helt enkelt skittrist attityd mot blandraser. Vi köpte inte hund för att tävla men om man tycker dte är kul och det går bra så varför inte. Det är ju massa klasser som är stängda för blandraser. Tycker ni det är rätt? Jag menar om man vill tävla spår vad spelar det för roll om man inte har renrasig hund, är det inte individen man bedömmer?
Nä fy för särbehandling och fram för mer öppna människor!

Bruks osv. är stängda för blandraser för att man vill främja renrasavlen, det handlar inte om rasism.

Sen när man är på BHK så måste instruktören vara så pass öppen att en hund är en hund oavsett vad det är för nåt, sen vad de tycker när de inte har kursen är en annan sak.

När jag gick bredvid en instruktör för många år sen så deklarerade han klart och tydligt att om man korsade en schäfer med en labbe som hade HD-fel, så fick inga valpar HD-fel, fysiskt omöjligt pga att det var blandras. Det kan jag tycka är precis lika illa.

//E

Jag tycker som du... i alla fall på BK här...
Har haft ett uppehåll med hund på fem år.. men har varit med igen nu sen ett år tillbaka... och jag kan säga att BK här var mycket bättre förra perioden på sju år som jag var där.
Nu suger det att åka dit... det är som du säger, ett gäng som tror att de äger stället... så jag gick ur o tränar hemma nu...
Träningen ska va kul..

Senast ändrad av en moderator:

lady_vip skrev:
Bruks osv. är stängda för blandraser för att man vill främja renrasavlen, det handlar inte om rasism.

Sen när man är på BHK så måste instruktören vara så pass öppen att en hund är en hund oavsett vad det är för nåt, sen vad de tycker när de inte har kursen är en annan sak.

När jag gick bredvid en instruktör för många år sen så deklarerade han klart och tydligt att om man korsade en schäfer med en labbe som hade HD-fel, så fick inga valpar HD-fel, fysiskt omöjligt pga att det var blandras. Det kan jag tycka är precis lika illa.

//E

Så är det säkert, men JAG tycker det är fel. Brukshundsklubben ska ju vara vad namnet är. Rasföreningar anordnar ju oxå tävlingar och där ska jag inte in och ta platser. Tillåter man andra raser att tävla i grenarna så tycker jag man ska tillåta blandraser oxå. Man främjar väl egentligen inte aveln för att man utestänger vissa raser? "Skadan" är ju redan skedd, jag har ju redan valt en blandis. Enligt denna instruktör var det bla för att det inte fanns tillräckligt många platser för renrasiga som det var med för få frivilliga funktionärer osv. Men om man öppnar tävlingen för alla som vill vara med så får man ju på köpet fler funktionärer. Jag skulle gladligen ställa upp och fixa. Men inte nu. Nej jag byter klubb till någon där man inte ser ner på oss för att vi inte har nån "fin" ras.

JA! Klubben i min kommun är helt bedrövlig och det är många som är trötta på allt skitsnack och folk som tror att de är bättre än alla andra. Även bland intstruktörerna och de som är där dagligen snackar skit om varandra. Så de är inte frid nånstans.

Som tur är har jag hittat en tränare som jag trivs jättebra med som inte håller till på någon BK.. :bow: Har inte ens vågat visa upp min hund på min BK i min kommun.

Nu svarar jag, för jag tycker det är kul att höra vad ni fågelhundsägare tycker.

Det jag hört från de som vill träna sina fågelhundar för jakt och även tävla är att det ofta är på vanliga kurser att man ska kampa med leksaker mm. Och sånt vill de inte göra eftersom de ska ta mjukt i bytet. Vad har du får åsikt i det? Kan hundarna skilja på sånt, eller är det bra att låta bli och tex kampa?

Ska brukshundklubben vara vad namnet är, så hade varken du eller jag fått vara där. Eftersom brukshundklubben isåfall skulle vara för brukshundar.

Jag vet inte, men ofta tycker jag det just är ni själva blandrasägare som tycker folk ser ner på er.
Visste du att du ville tävla i bruks, kanske du skulle tänkt till en gång extra och inte köpt en blandis.
Sen är det så att för brukshundar behöver man meriter inom bruks för att kunna få cert på utställning. Så ska de behöva bli bortlottade jämt och ständigt för att blandisar ska få tävla, då lär de inte kunna fortsätta med sitt jobb och även kanske få meriter för at kunna avla. ja, lite kortfattat.

bestatjejen skrev:
Så är det säkert, men JAG tycker det är fel. Brukshundsklubben ska ju vara vad namnet är. Rasföreningar anordnar ju oxå tävlingar och där ska jag inte in och ta platser. Tillåter man andra raser att tävla i grenarna så tycker jag man ska tillåta blandraser oxå. Man främjar väl egentligen inte aveln för att man utestänger vissa raser? "Skadan" är ju redan skedd, jag har ju redan valt en blandis. Enligt denna instruktör var det bla för att det inte fanns tillräckligt många platser för renrasiga som det var med för få frivilliga funktionärer osv. Men om man öppnar tävlingen för alla som vill vara med så får man ju på köpet fler funktionärer. Jag skulle gladligen ställa upp och fixa. Men inte nu. Nej jag byter klubb till någon där man inte ser ner på oss för att vi inte har nån "fin" ras.

saken är ju den att brukshundklubben är en underorgansation till svenks KENNELklubben.
Alltså är det inte det minsta konstigt att de prioterar Skkreggade raser.

Däremot så har ju inte SBK monopol på att annornda kurser och tävlingar. Det kan vem som helst göra.

Isis skrev:
JA! Klubben i min kommun är helt bedrövlig och det är många som är trötta på allt skitsnack och folk som tror att de är bättre än alla andra. Även bland intstruktörerna och de som är där dagligen snackar skit om varandra. Så de är inte frid nånstans.

Som tur är har jag hittat en tränare som jag trivs jättebra med som inte håller till på någon BK.. :bow: Har inte ens vågat visa upp min hund på min BK i min kommun.

En liten parantes till dig bara:
Stockholm vimlar av klubbar, allt från jättedåliga till jättebra!
Ge det en chans till, kanske du får prova runt lite innan du hittar en bra klubb.

Och sen gäller det att vara hårdhudad! Tyvärr, men så är det...

Jag kan inte svara för hur andra med blandisar är. Men jag var glad i hågen och hade inte en endaste tanke på att särskiljas i en grupp om 15 hundar.. Och som jag skrev innan i ett inlägg så hade jag inget intresse av att tävla innan jag varit på kursen så då hade det varit svårt att tänka till innan...
Men gjort är gjort vill jag tävla spår så kan jag ju alltid sälja hunden och köpa en renrasig :angel: ..
Och egentligen är ju min en blandning av två brukshundar så då borde ju min vara dubbelbrukshund :)

Grana skrev:
Ska brukshundklubben vara vad namnet är, så hade varken du eller jag fått vara där. Eftersom brukshundklubben isåfall skulle vara för brukshundar.

Jag vet inte, men ofta tycker jag det just är ni själva blandrasägare som tycker folk ser ner på er.
Visste du att du ville tävla i bruks, kanske du skulle tänkt till en gång extra och inte köpt en blandis.
Sen är det så att för brukshundar behöver man meriter inom bruks för att kunna få cert på utställning. Så ska de behöva bli bortlottade jämt och ständigt för att blandisar ska få tävla, då lär de inte kunna fortsätta med sitt jobb och även kanske få meriter för at kunna avla. ja, lite kortfattat.

Det brukar ofta bli så. Man tänker inte tävla och tror inte att man kommer få tex spårintresset. Då köper man en blandis, och sen inser man att man gärna vill tävla bruks och nästa hund blir då en renrasig.

Nu kan man tycka si eller så om detta med att blandisar inte får tävla i allt. Men vadå, så är det ju med mycket. Jag tror inte jag skulle få plats i tex ett jaktprov med mina schanuzer. Och vad ska jag göra, börja klaga på att jag inte får vara med ;)
Varför kan inte vissa grenar få vara inriktade på en sak, utan att folk ska klaga och känna sig särbehandlade.

Sen att du känner dig utanför i din grupp, det borde du ta upp med instruktören eller styrelsen i klubben, så det kommer fram att du är missnöjd.

Grana skrev:

Men då vore det väl lika bra att renodla brukstävlingarna, och bara låta bruksraserna delta? Om det nu är problem att få plats på dem, menar jag. Jag får nämligen delta med min renrasiga bullterrier, men inte med retrieverkorsningen, och det känns ju lite märkligt.

Jag vet inte om det är så, men jag tror de kan ta fram brukshundarna först om de får många anmälningar.
Men det kanske nån annan vet något om. Jag minns tyvärr inte..

Men jag tycker inte det är konstigt att du inte får tävla med din blandras. SKK och SBK strävar ju efter avel på rasrena hundar.

Men tycker du inte det är konstigt att jag får tävla med min icke-bruksras i tävlingar som helt klart är avsedda för bruksraser? Och jag får ju delta på SBKs kurser med bägge hundarna? Och tävla agility och lydnad med blandrasen, men inte bruks?

Jag upplever ofta att SBK kör med dubbla budskap; man går ut hårt med att alla är välkomna på kurser, men ändå prioriteras ofta bruksraserna till vissa av dem. Varför då ta emot andra raser/blandraser överhuvudtaget?

Jag har blivit jättebra bemött på klubben nu. Kände mig välkommen direkt. Nu har jag inte varit aktiv så länge denna gång ännu, men ännu har jag inte märkt av något skitsnack eller otrevligheter.

Grana skrev:
Nu svarar jag, för jag tycker det är kul att höra vad ni fågelhundsägare tycker.

Det jag hört från de som vill träna sina fågelhundar för jakt och även tävla är att det ofta är på vanliga kurser att man ska kampa med leksaker mm. Och sånt vill de inte göra eftersom de ska ta mjukt i bytet. Vad har du får åsikt i det? Kan hundarna skilja på sånt, eller är det bra att låta bli och tex kampa?

Mina hundar kampar, utan problem... Det är ju en helt annan sak än att apportera.

Ta Loka ex, hon älskar kamp eftersom min terrier och hon alltid har kampat så att mattorna ryker. Men likväl så kan hon ta levande djur och inte skada dem, så det är en bluff.

Jag tror att det handlar om att de inte vill utsätta sig för mer jobb än vad det redan är. Det är ju så att en hund som tar för hårt i bytet är värdelös ur jaktsynpunkt om man ska ha den som apportör, sån är ju min pappas labbe. Han fick ju snällt omskola henne till frisökande eftersökshund, hon hade ihjäl allt (levande som dött;) ) innan hon lämnade av det. Men hon var född sån, har alltid varit sån och togs då ur aveln, vilket man borde göra på alla jakthundar som tar hårt i bytet.

Det är lite samma sak som att säga att en typisk kamphundsras inte ska kampa, det går utmärkt, bara man har koll på läget. Själv frågar jag alltid jakthundsägare om de tillåter bollar och kamp, gör de inte det så får de vara utan.

//E

jag har bara varit på en som jag gillar, men den ligger tyvärr i andra änden av landet. på de andra har jag blivit dåligt bemött. har försökt att börja prata med folk men det har inte gett något resultat. har erbjudit mig att hjälpa till på tävlingar, men inte heller det har hjälpt. sedan har jag blivit förbannad och sagt vad jag tyckt och tänkt och då var det naturligtvis kört.

tränar numera privat med ett härligt gäng (tävlingslydnad).

fast jag ska kanske också säga att jag som tävlande besökande ofta får ett bra mottagande. jag har vid ett par tillfällen valt att starta med två hundar i olika klasser och har då fått hjälp att få det att klaffa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 750
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama