Brukshundsklubbar

Aliide

Trådstartare
Är det bara jag som uppfattar BK's som ett jäkla slickarövställe? Eller ni vet, innegänget är det som gäller? Har pratat med flera vänner på msn nu, och 5/6 känner likadant. Att folk ger lite småsura blickar, tisslar och tasslar. Plus att ytterst få människor verkar kunna ge beröm till varandra?

:crazy:

Sv: Brukshundsklubbar

Jo, och det är därför jag tränar på en "privat" klubb. Ett medlemsantal på ca 80 st och alla har skitkul! Då trivs man med hundträningen. :banana:

har du inte av buke redan förstått att enda sporten som ligger i nivå med hästsporten i skitsnack är hundsporten.
Man får skaffa pansar*skratt*

escodobe skrev:
har du inte av buke redan förstått att enda sporten som ligger i nivå med hästsporten i skitsnack är hundsporten.
Man får skaffa pansar*skratt*
Förstår inte.. Jag berömmer gärna folk. "Oj vad fint hon går." "Ni är snart uppflyttade".. Men på klubben.. Herrejösses. Det enda man kan få är skitig kritik med en stänk av avundsjuka eller arga ögat. Vad är det med folk? Så är det även inom hästvärlden. Ett jäkla minfält.

GaurdianAngel skrev:
Jo, och det är därför jag tränar på en "privat" klubb. Ett medlemsantal på ca 80 st och alla har skitkul! Då trivs man med hundträningen. :banana:
Åh fan! Du bor i Göteborg va? :angel:

Skriv gärna vilken ras ni har, samt nivå ni tränar på. Så kanske man kan se ett mönster (vilket jag inte tror, men ändå) :idea:

Jag tycker det varierar väldigt mellan olika klubbar, men jag upplever det inte så illa som du beskriver. Däremot har jag på en del ställen känt att man inte är bra på att ta hand om nya medlemmar, eller är nyfikna på nytt folk som dyker upp på öppen plan, kommer fram och pratar osv. Vid något tillfälle har jag då helt sonika knallat fram och börjat prata, och vips så är man en i gänget! ;) Nu är ju inte alla så gapiga, och jag tycker inte heller de ska behöva vara det.

Aliide skrev:
Men på klubben.. Herrejösses. Det enda man kan få är skitig kritik med en stänk av avundsjuka eller arga ögat.

Nu är det ju ett tag sedan jag tränade regelbundet på BHK, men jag upplevde inget skitsnack eller sura miner när det begav sig. Har heller inte haft det problemet på mina egna kurser.

Har bara varit på en träning är så länge och det på Ängelholms Hundungdom, men de är kopplade till BHK. Har ju inte så mycket att uttala mig om men tycker ändå att de välkomnade mig jättefint trots att jag aldrig sysslat med hundar förr och trots att min hund var en riktig pain in the ass så att säga. De tyckte ändå att jag hade en jättefin hund.
Vet inte om det beror på att Hundungdom inte är lika tävlingsinriktat???

Hundungdom kan vara väldigt tävlingsinriktat, men det är ju till för ungdomar och de har fler nivåer, dessutom köper de inte hunden för att vinna SM ;)

//E

OK... som sagt är inte så väl insatt.:crazy:
Reagerade bara över att de var så stöttande fast Enzo höll låda och var helt galen. Han är ju blandras också, vilket många tävlingsfolk kan rynka på näsan åt.:smirk:

Jag vet inte jag... Jag är iofs kanske för innästlad, men vi har en väldigt bra stämning på vår klubb generellt. Vi hjälps åt, går ut och äter, bjuder hem varandra, anordnar träningsdagar osv osv. Vi har haft en svacka då några blev ovänner och absolut inte kunde sköta det privat, men annars försöker alla hålla en hög nivå.

Vi är ju dock inte tävlingsklubben nr. 1, har några ekipgae uppe i ELIT-brukset, annars i lydnad är där några i trean som högst. Men vi har väldigt mycket kursverksamhet med runt 300 aktiva medlemmar.

Sen har vi ju Hundungdom på samma område och de lyfter ju också klubben en del (såklart, det är ju mina :angel: ). Men, nej, vi har valt att jobba mycket på stämningen och försöker gratta och berömma varandra och vi är ett bra gäng, även fast såklart stolpskotten finns. Men jag vet att det är ovanligt eftersom jag är inblandad i massa distriktsstyrelser och sånt så vet jag att det är en ren prestigesport på många ställen...

Vi hade senast förra fredagen en "fixarkväll" dit de kom massor av folk, både kursare, instruktörer och styrelsefolk och hjälpte till att vårstäda stugan och markerna, så där kvittar det ju om man är uppe i Sm-nivå....

//E

Jag tror egentligen inte det är så. Utan det är de nya som uppfattar det så.
Vad gör de nya? Går de där för sig själva och räknar med att folk ska komma fram? Alla tycker att de som redan är medlemmar ska gå fram och säga hej, men varför kan inte den nya göra det. Vad är det som säger att de gamla är tuffa och har lätt för träffa nya människor, de kan ju också vara blyga.

Detta har inte just med brukshundklubbar att göra, jag tror det är svårt att komma in i en ny förening vad det än handlar om. Men man får helt enklet bjuda till lite själv också, och inte tycka att de gamla ska göra jobbet.
Jag har ju själv flyttat och bytt klubb. Jag gick helt enkelt en kurs för att komma närmare. Sen har jag erbjudet mig hjälpa till på tävlingar mm. Visst, det är inte lätt att komma ny. Speciellt när man flyttat och vet man inte kommer känna igen en enda människa.
Men jag har helt enkelt tagit mig i kragen och åkt upp på tävlingar, möten mm. För visa att jag finns.
Som sagt, man får bjuda till lite själv.

Nu var det länge sedan jag gick på bhk men jag tror att det är precis som du säger. Det är ett givande och tagande. Det kan vara svårt att ta kontakt för både nya och gamla medlemmar, men det är de nya medlemmarna som känner sig bortkomna och inte vet hur allt går till. Därför tycker jag det ligger lite mer på de gamla medlemmarna att ta kontakt. Det blir ju lätt så att dom tappar medlemmar annars!

Just denna sak har jag inte hakat upp mig på så mycket för jag är en person som har lätt för att prata :angel: och detta med avundsjukan så tror jag det är på lite högre nivåer och när det gäller träning inför tävling.

Jag har bara gått de mest grundläggande dressyrkurserna på BHK för jag tycker inte att dom på BHK vet vad som krävs för vissa fågelhundar(kanske haft otur i de kurser jag gått???). Så resterande kurser jag gått har ej varit på BHK utan varit specialinriktad fågelhundsdressyrkurser för det har gett mig och min vovve mycket mer.

Nästa hund kommer jag dock att prova på att tävla i lydnad också förutom de jaktprov jag tänker gå. Skall bli spännande och jag kommer då att gå lite fler kurser inom bhk för att lära mig just vad som krävs för lydnadsprov. Kommer givetvis att även fortsätta att gå på fågelhundsdressyren, men tycker lydnadsproven skall bli ett spännande komplement till jaktproven!

Det håller jag med om.
Sen tycker jag också att de på BHK inte alltid håller måttet för att få vara instruktörer. En del klubbar plockar fram vilka som helst som får bli instruktörer. Visst de går utbildningen, men de ska kunna lära ut också, och även kunna problemhundar vilket de sällan kan. Jag har sett kurshållare som är rena katarofer, och klubbarna gör ingenting för de vill inte komma i konflikt *suck*
Och detta med fågelhundar, det vet de nog inte mycket om, om de inte själva har en fågelhund.

Grana skrev:
Jag tror egentligen inte det är så. Utan det är de nya som uppfattar det så.
Vad gör de nya? Går de där för sig själva och räknar med att folk ska komma fram? Alla tycker att de som redan är medlemmar ska gå fram och säga hej, men varför kan inte den nya göra det. Vad är det som säger att de gamla är tuffa och har lätt för träffa nya människor, de kan ju också vara blyga.

Detta har inte just med brukshundklubbar att göra, jag tror det är svårt att komma in i en ny förening vad det än handlar om. Men man får helt enklet bjuda till lite själv också, och inte tycka att de gamla ska göra jobbet.
Jag har ju själv flyttat och bytt klubb. Jag gick helt enkelt en kurs för att komma närmare. Sen har jag erbjudet mig hjälpa till på tävlingar mm. Visst, det är inte lätt att komma ny. Speciellt när man flyttat och vet man inte kommer känna igen en enda människa.
Men jag har helt enkelt tagit mig i kragen och åkt upp på tävlingar, möten mm. För visa att jag finns.
Som sagt, man får bjuda till lite själv.

Jag förstår vad du menar, men jag vet många här som INTE är nya. Men som ändå tar avstånd ifrån BK. Jag har själv varit med på klubben här i 1½ år, tränat en hel del med "innegänget", ställt upp på tävlingar osv. Det liknar som du säger, andra föreningar. I stall verkar det finnas samma problem. När jag bodde i Västerås och var med i Skultuna BHK, ja vilken skillnad! Där kände man sig alltid väl mottagen, trevliga människor och man kände inte att man behövde passa ryggen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 750
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama