brukar ni ha lindor när ni hoppar??

Sv: brukar ni ha lindor när ni hoppar??

Varför ska man ha skydden på då??
Dessutom är lindor främst till för att VÄRMA hästens ben och öka blodcirkulationen, det är ju därför man lindar hästen på natten tex...
Är det så varmt blir definitivt inte bättre med lindorna :smirk:

Jag har senskydd...
de känns säkrast så...! :)

Det är ett par saker jag vill kommentera i denna diskussion, alltså inte bara svar till chokladmonstret.

Vad är det som gör lindor mindre följsamma än ett par hårda senskydd? Man lindar knappast ovanför knäna på hästen..

Vad är det som skulle vara mer rörligt med att spänna tre läderremmar direkt över senan?

Argumentet som mer eller mindre lyder att hästen ska känna när den slår i en bom kan jag nästan köpa. Förutsatt att bommarna inte är i trä, 10cm tjocka och 3 meter långa. Dom bommarna väger en hel del.
Med ett senskydd lämnar man både framsidan på kotan och senan helt bar. Varför utsätta hästen för den risken, när man så väl ska skydda baksidan på benet?

Jag förespråkar riktiga neopreneskydd typ eskadron. Dom ger ett bra stötdämpande skydd runt om på benet. Själv drar jag mig inte för att linda benen, dock med pololindor och bra fästanordning.

// Emelie

Jag tror du får läsa på hästens anatomi lite, senan sitter på baksidan av benet och man spänner alltså inga remmar över senan utan över den hårda skenbenet. Det som är själva skyddet sitter så att det ska skydda senan, därav namnet senskydd.
Skulle hästen slå i en bom ordentligt hjälper inte tyget på neoprenskydden så bra heller. Då är det bättre (jag ver det låter faktiskt lite hemskt) att hästen känner när den slår i en bom och rättar sig till nästa gång. Baksidan på benet där alltså senan sitter skyddas därför den är mkt. känsligare än skenbenet.

Att senskydd skulle vara följsammare vet jag inte, tror intedet det är någon skillnad.

Nyrelski skrev:
Jag tror du får läsa på hästens anatomi lite, senan sitter på baksidan av benet och man spänner alltså inga remmar över senan utan över den hårda skenbenet.

Jag tror snarare att det är du som får läsa på lite anatomi.. hört talas om tåsträckare?

Nyrelski skrev:
Det som är själva skyddet sitter så att det ska skydda senan, därav namnet senskydd.

Skyddet fungerar endast så att hästen ej kan trampa sig på frambenens böjsenor med bakhovarna, vilket är nog så viktigt. Dessvärre är fortfarande framsidan på benet oskyddat.

Nyrelski skrev:
Skulle hästen slå i en bom ordentligt hjälper inte tyget på neoprenskydden så bra heller.

Dom skydden som jag nämde är lite mer än bara tyg. Materialet Neoprene tar upp stöten och fördelar trycket över en större yta. Visst, hästen känner det, men skadan behöver inte bli lika stor.

// Emelie

Senast ändrad:

Nja... tåsträckaren sitter ju iof. på framsidan av benet men inte alls lika ytligt som ytliga böjsenan och är alltså inte alls lika känslig. Plus att den går upp lite längs sidan. Man spänner allstå inga remmar direkt på senan. Om du ändå tycker det kan du ju titta på tex Eskadronskydden (som jag använder)
eskadronlbsenskydd.jpg

Där finns verkligen inget som trycker på någon sena.

Det är sant att framsidan av benet är oskyddat, men som sagt är det viktigt att hästen känner om den slår i en bom. Dessutom är hästarnas ben betydligt tåligare än vad man tror, de behöver inte skyddas på alla tänkbara sätt.

Men detta är vad jag tycker, du får självklart göra som du vill med dina hästar och jag tror inte de tar någon större skada av att hoppa med deskydden du beskriver. Precis som att min häst inte tar någon större skada av att hoppa med senskydd. ;)

Hei!
Jeg bruker ALDRI bandasjer i forbindelse med hopping, for tar rett og slett ikke sjansen på at det skal løsne over hinderet/etter hinderet.
Hopper heller med senebeskyttere da, siden det er mye sikrete ;)

Mvh Henriette

Och hur bra skyddar neoprene om hästen trampar sig med bakbenen på senan ? Inte speciellt bra, i jämförelse med ett par hårda senskydd typ eskadron.

Givetvis fungerar ett par hårda skydd bättre än mjuka vid ett kraftigt tramp på senan. Synd att det inte finns typ eskadron neopreneskydd med hård baksida..

Dessa skydd är mycket bättre utformade än vad jag beskrev, dom med tre remmar fram. Och dessutom är dom väldans snygga...

Det finns ju eskadron cross country, inte så bra som terrängskydd iof. men de ser ut som du beskriver

505016107.JPG

De är som senskydd fast med nån mocca och neopren fram, finns att köpa på bla. equinet.com och de flesta vanliga affärer

Jag har hört av tränare att de inte använder lindor vid hoppning mycket för att hästarna skall känna då de slår i benen i bommarna. De ska lära sig lyfta benen ordentligt!
Själv föredrar jag lindor vid markarbete och senskydd vid hoppning, precis som många andra har sagt =)

men dom åker ju inte upp om du lindat dom rejält (!):p

*kl*

Jag rider nästan alltid med lindor, samt alltid när jag hoppar den ena hästen. Har det för att det ger ett bra stöd och om man har en häst som är jätterädd om sina framben så tycker jag inte att den ska behöva bli skraj om den råkar gå i en bom.
Vid hoppning använder jag mig av eskadron lindor, med dubbelknäppning. Skulle bli förvånad om dom skulle gå upp.

*kl*

förra medryttarhästen hoppade jag alltid med lindor fram. hade elastiska med padd och BRA kardborre. pga ålder behövde hon stödet som lindorna gav... var aldrig med om att kardborreflärpen satt ens lite löst efter att jag hade ridit, inte heller att lindorna hade kasat...

man får ju dels se till att man KAN linda (en tjej i stallet ville hoppa sin ponny med sina gamla fleecelindor med knytband, utan padd under... dom satt i ca 5 minuter sen kasade dom ner och lossnade, då tog jag ett snack med henne... ;)) och att man har bra grejer. de lindor där det är en bygel/ögla man trär igenom kardborren i skulle jag t.ex. aldrig linda med vid hoppning om det är en plastögla det gäller... metall är en annan sak,m en å andra sidan litar jag mest på "vanlig" kardborre...

märkte aldrig att hästen hoppade sämre med frambenen för att hon hade lindor, vi rev nog 2 hinder under vår tid tillsammans.. :angel: iofs var hon gammal och redan utbildad, sas.

varmt under lindor har några andra också påstått, och det kan kanske stämma, men SÅ svettigt blev det inte.. å andra sidan, det är väl inte SÅ jobbigt att se till att lindan inte sitter för länge, att man masserar lite på senorna efteråt samt kyler om det behövs?

--

nuvarande medryttarhästen har ibland lindor bak när hon hoppar.

Jag har alltid lindor bak på hästen när vi hoppar.

/M

ja brukar inte ha lindor. ja brukar ha senskydd strykkappor och boots

Min häst har ett gammalt ärr precis vid kanten på bakbensskydden. Ibland (läs: alldeles för ofta) fixar hon på något sätt upp detta sår i hagen igen och då får hon gå med lindor tills de läkt eftersom det går att linda så de inte sitter precis vid såret.

Hoppar vi med lindorna så tejpar jag ordentligt så de inte ska gå upp. I vanliga fall går hon med senskydd fram och tjocka, nästan heltäckande benskydd bak.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 398
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
399
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar