Sv: brukar ni ha lindor när ni hoppar??
*kl*
förra medryttarhästen hoppade jag alltid med lindor fram. hade elastiska med padd och BRA kardborre. pga ålder behövde hon stödet som lindorna gav... var aldrig med om att kardborreflärpen satt ens lite löst efter att jag hade ridit, inte heller att lindorna hade kasat...
man får ju dels se till att man KAN linda (en tjej i stallet ville hoppa sin ponny med sina gamla fleecelindor med knytband, utan padd under... dom satt i ca 5 minuter sen kasade dom ner och lossnade, då tog jag ett snack med henne...
) och att man har bra grejer. de lindor där det är en bygel/ögla man trär igenom kardborren i skulle jag t.ex. aldrig linda med vid hoppning om det är en plastögla det gäller... metall är en annan sak,m en å andra sidan litar jag mest på "vanlig" kardborre...
märkte aldrig att hästen hoppade sämre med frambenen för att hon hade lindor, vi rev nog 2 hinder under vår tid tillsammans..
iofs var hon gammal och redan utbildad, sas.
varmt under lindor har några andra också påstått, och det kan kanske stämma, men SÅ svettigt blev det inte.. å andra sidan, det är väl inte SÅ jobbigt att se till att lindan inte sitter för länge, att man masserar lite på senorna efteråt samt kyler om det behövs?
--
nuvarande medryttarhästen har ibland lindor bak när hon hoppar.