brukar ni ha lindor när ni hoppar??

S

shallowxx

varför är det så farligt att ha lindor just när man hoppar???
de kan väl släppa annars oxå???
:bump:

Sv: brukar ni ha lindor när ni hoppar??

Inte när jag hoppar, för det är så lätt att de går upp och hästen traslar in sig. Visst kan de gå upp i vanliga fall också, men då finns det oftast inte bommar o trassla in sig i. Använder senskydd vid hoppning istället. :)

Tänk dig att du hoppar över ett hinder och lindan släppt, lätt hänt om hästen tochar i bommen, så det hänger ut som en flärp. Hästen råkar i nedtrampet trampa med hoven på lindan (jmf trampa på skosnöret) och gör en snygg och prydlig kullerbytta med dig på.

faktiskt en vääääldigt bra liknelse... jag hajjjar... jag är övertygad ;)

ja har oxå senskydd, bara en tanke...

Jag har inte lindor när jag hopptränar.
Det är farligt ifall de lossnar..man vet aldrig!

Jag använder aldrig lindor vid hoppning, kanske inte så mycket för risken att de kan gå upp, utan för att de inte ger ett lika bra skydd som ett senskydd!
Senan är känslig och ett ordentligt slag mot den tas upp mycket bättre med ett rejält senskydd än ett par lindor.

brukar tjepa lindorna vid hoppning! då ä de ju säkert! (säkrare iaf, å så lindar jag alltid själv så jag bara kan skylla på mig själv om det inte håller, skulle känns dåligt annars) men just nu har jag nästan aldrig lindor vid hoppning, men alltid annars

Jag använder aldrig lindor när jag rider, anser mig vara för dålig på att linda och är livrädd att dom ska gå upp eller skada hästen på något annat sätt... rider hellre utan något alls på benen, hoppar jag har jag senskydd...

Nej , aldrig vid hoppning. Både för att de kan gå upp & för att senskydd skyddar mkt bättre...
Brukar dock ha lindor fram istället vid markarbete osv, för min har ett hanska stort överben på insidan fram & plasten på senskyddet trycker där... :idea:
Vill man trots allt hoppa med lindor så TEJPA. (eltejp sitter ordentligt) :D

Nej hoppar aldrig men lindor, senskydd ska det vara.

Varför? Ja klart dom kan gå upp vid vanlig ridning med, men då trasslar inte hästen in sig på samma sätt som om den skulle gå upp över ett hinder..

när jag hoppar (som jag sällan gör) lindar jag frambenen och sätter därefter på senskydden, över lindorna. Jag tejpar ägen lindorna med eltejp...

såååå kanske man kan göra.... hmmm.... :idea:

Linda Co-flex (sån där självhäftande linda) under senskydden.. vid tävling gör jag det.. :) Tror det är vanligt bid trav å, under Gamasherna... (tavas?)

Väldigt bra artikel om benskydd odyl i Ridsport idag!

Jag har lindor när jag hoppar, men man ska vara noga med att fästa dem, exemplevis med tejp eller liknande.

Jag har lindor ibland och senskydd ibland. Beror litegrann vad det är för häst och vad det är för underlag. Givetvis måste man kunna linda korrekt. Det är ju meningslöst med lindor som glider ner eller lossnar.

Jag har aldrig lindor bär jag hoppar! totalt onödigt att gör det om lindan går upp och man själv och/eller hästen skadar sig bara för de.... sen skyddar en linda inte lika bra som ett senskydd.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 398
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
399
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar