Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har just nu mega-problem med skavsår där nere. Usch, det är så jobbigt. :( Sitter nog fel i sadeln, för mkt på muffen helt enkelt :p Ska verkligen försöka att sitta mer på rumpenstumpen..

Ngn som har tips på bra trosor?? Alltså märke, var man kan köpa?

ja när jag är dum o rider i string hahah usch...det är inte värst smart alltså :rofl:

Jag har just nu mega-problem med skavsår där nere. Usch, det är så jobbigt. :( Sitter nog fel i sadeln, för mkt på muffen helt enkelt :p Ska verkligen försöka att sitta mer på rumpenstumpen..

Ngn som har tips på bra trosor?? Alltså märke, var man kan köpa?
mormorstrosor:idea: utan konstiga sömmar där man inte vill ha dom...:rofl:

Har inte typ H**ks ridtrosor och liknande? De borde ju vara bra iaf iom att de säljs i en hästsportbutik;)

Själv har jag aldrig haft problem med det, så några andra tips har jag inte...

Trodde jag var ensam om problemet! Massor av bra tips - tack! Jag fick för mig att det blivit akut mycket värre sedan jag fått barn men tack vare att nån nämnde sömmen på ridbyxorna kom jag på att mina långkalsonger är nya och de har en ganska grov söm i dem, kan slå vad om det är där problemet är.

Det vara sömmar i trosorna eller annars i ridbyxorna :rofl: Jag har också problem med det ofta x)

*kl*

Jag som trodde att det bara jag ("gamla människan") som var drabbad :crazy: Igår red jag ett dressyrpass för första gången på säkert 4 år! Herregud, vilka skavsår, på precis dessa ställen som det talas om i övriga inlägg!! Måste noga kolla upp trosor, ridbyxor och sedan sitsen!! Sitter nog (som någon skrev tidigare här) alldeles för mkt "på fram"....:angel:
Många bra tips, får nog bli vaselin inför nästa övning :idea:

Sadel som tvingar bak skänkeln (oftast moderna dressyrsadlar) + häst i som går i framvikt med nosen bakom lodplan = skavsår.

Har aldrig upplevt att gelsitsen hjälpte mot skav.
Det enda som "hjälper" är en sadel som passar. Vilket inte är lätt när man rider på ridskola :crazy:
Näst bäst är att använda avklippta nylonstrumpbyxor (man klipper av benen) och troskydd modell XL.

Barbacka!! Då blir det ju bara ännu värre! hua! :crazy:

Hade nästan alltid ridsår när jag red min gamla häst. Stor kille på 174 cm och jättesteg (svår att sitta på). Nu när jag har mitt nya sto så har jag aldrig haft ridsår. Hon är mer uppåt än framåt att rida. Lätt att samla och otroligt behaglig att sitta på. Men det var ju i och för sig inget tips (att byta häst) men kanske en förklaring till att jag fick det. Man kanske inte passar ihop bara..Ska tillägga att jag haft hans gamla sadel på den nuvarande hästen (en mjuk Jensen Amiral) och det var inte sadeln det var fel på då jag inte fick några ridsår när jag red nuvarande häst i den.

Hade nästan alltid ridsår när jag red min gamla häst. Stor kille på 174 cm och jättesteg (svår att sitta på). Nu när jag har mitt nya sto så har jag aldrig haft ridsår. Hon är mer uppåt än framåt att rida. Lätt att samla och otroligt behaglig att sitta på. Men det var ju i och för sig inget tips (att byta häst) men kanske en förklaring till att jag fick det. Man kanske inte passar ihop bara..Ska tillägga att jag haft hans gamla sadel på den nuvarande hästen (en mjuk Jensen Amiral) och det var inte sadeln det var fel på då jag inte fick några ridsår när jag red nuvarande häst i den.

Misstänker att det beror på att nuvarande häst går i en bättre form?(högre fram än bak), alternativt kan sadeln ha fått en annan bättre vinkel på den hästen än den du red tidigare.

Troligen är det så. En helt annan känsla att rida denna dam. Allt blir så "mjukt" och behagligt.

Senast ändrad:

Nä, nu åker jag och opererar mig... :devil: nya RIDTROSOR och red en häst som i stort sett behövde hjälp med att få upp ryggen och länga på steget vilket innebar lättridning i stort sett hela passet. Tyckte inte det kändes så farligt efteråt men vad får jag se när jag kommer hem? RÖDA SPÅR I NYA TROSORNA!!! Jag blir galen...:crazy:

*S* hur bär ni er åt? Jag får aldrig skavsår och jag rider med helt vanliga trosor (som dock inte åker mellan skinkorna - hipstertrosor är suveräna på att stanna "utanför"). Spelar inte heller någon roll vilken typ av sadel jag rider i (obs - ej skryt, enbart fakta). Fast förr fick jag skav vilket jag tror beror på att jag har nuförtiden har mer rutin på hur jag ska få hästen i rätt form (lägre bak).

*knapplån*
Intressant tråd med bra tips. Trodde jag var ensam om problemet, men tydligen inte.;)

För mig verkar sadeln spela stor roll och skavet kommer främst vid dressyrpass. Tyvärr ger nästan nya dressyrsadeln skav medan jag kan göra motsvarande pass i flatbacken utan problem. Likaså fick jag ont när jag red dressyr i en tidigare sadel, Stübben Siegfried VSD. Uteritt i Siegfrieden var dock inget problem.

Framvalvet på dressyrsadeln och Siegfrieden liknar varandra medan hoppsadeln har ett lågt framvalv (och flatare sits naturligtvis). Undrar om framvalvet är orsaken för mig? Borde ha tänkt på det när jag shoppade dressyrsadel, men tycker att det är svårt att veta på förhand eller bara efter en provridning hur en sadel kommer att funka. Suck!

Hm... de hipstertrosor jag äger har en mycket MARKANT fyrvägskorsningssöm precis mitt i det heligaste, tro mig, inte ens i ett par jeans är de sköna...

kl
har aldrig fått några skavsår..Tror ni det kan spela roll ifall man har skodda/Helsodda ridbyxor? :bump:

Hej!

Jag rider alltid med helskodda och får (inte nu längre) men förrut skav lite då och då..

/ Lavinia

hmmm... undra vad en sån operation skulle kosta:angel: :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka