Brukar ni få skavsår "där nere"?

Sv: Brukar ni få skavsår "där nere"?

Jag har konstaterat två anledningar för egen del i a f; illa passande sadel ( för mig alltså ) samt en inte så bra sits, sk hängsits.

När jag dels bytte sadel och dels fick en ny, nogrannare, dressyrtränare så försvann besvären:)

Jag har konstaterat två anledningar för egen del i a f; illa passande sadel ( för mig alltså ) samt en inte så bra sits, sk hängsits.

När jag dels bytte sadel och dels fick en ny, nogrannare, dressyrtränare så försvann besvären:)

Vad är hängsits?

Det finns säkert andra som kan förklara det mer korrekt men jag gör ett försök!

Med hängsits menar jag att man inte sitter i balans utan hamnar i svag framvikt där all tyngd helt enkelt hamnar i skrevet = aj aj.

Prova själv när du sitter i sadeln, luta dig svagt framåt, skänkeln åker bak, du måste knipa med knäna för att balansera, axlarna falller fram och armbågarna är för raka.

Om du istället rätar på överlivet, sitter i balans och har en korrekt linje så hamnar tyngdpunkten mer på rumpan, du jobbar med mellangärde och lår istället för att knipa med knäna och få ont i rygg o axlar + underliv! Det blev en aha-upplevelse för mig när jag fick känna hästens reaktion på min förbättrade sits! Många polletter föll på plats kan jag säga...

Sen är det här tydligen en färskvara för nu efter ett långt riduppehåll så är jag tillbaka i gamla eländiga synder igen och måste börja jobba med sitsen igen:(

Sadelbytet gjorde det lättare för mig att hitta rätt sits också.

Aha...hmm...ja tacka f**n att man får ont i pippilurvan då:D Mina sitsproblem ser annorlunda ut

rida dressyr i hoppsadel är ingen hit, har jag hört

Senast ändrad:

Haha, kärt barn har många namn men just det ordet hade jag inte hört eller sett förut:D

Huva, rida dressyr i hoppsadeln det hade jag inte fixat!

Nu är jag långt ifrån ngn expert, men jag tror inte man kan få ersättning för utrustning. Tror det bara är för själva aktiviteten.
Jag kan få kvitto på min träning om jag vill, men jag tänkte försöka få ut min ridhushyra som friskvårdsbidrag nästa år.
Ridhushyra är ju som tex ett gymkort tänkte jag.

Jag skulle aldrig våga "manipulera kroppen" med hormoner ngn längre tid.
Men även om jag skulle vilja det så är det kört ändå, jag tål inte några hormoner! Åt flera olika P-pillersorter för många år sedan, blev skitdålig! Fick alla biverkningar som fanns listade utom viktökning.

Hmm nej det är ju en åsiktsfråga och var och ens val har jag full respekt för!! Själv resonerar jag som så att jag lever hellre väl i vardagen här och nu än går och mår halvdåligt hela tiden längre...

Jag hade också svåra biverkningar av vanliga p-piller men dessa är för mej annorlunda på många sätt!!

MEN det är inte vad tråden ska handla om så nog om detta lycka till med skavsåren i alla fall - kan bara nämna att för mej har det aldrig funkat med binda utan kör OB när jag rider. Det var det som fick spräcka mödisen :o en gång i tiden för att kunna rida även mensveckor...

Nu är jag långt ifrån ngn expert, men jag tror inte man kan få ersättning för utrustning. Tror det bara är för själva aktiviteten.
Jag kan få kvitto på min träning om jag vill, men jag tänkte försöka få ut min ridhushyra som friskvårdsbidrag nästa år.
Ridhushyra är ju som tex ett gymkort tänkte jag.

Hmmm... nä det har du nog rätt i. Nä, jag får väl se till att fortsätta träna för tränare så kan jag få bidrag för det.

*kl*

På tal om... jag funderar ständigt över hur karlarna gör, har försökt att fråga mannen och några andra, men svaren är oerhört diffusa... Någon som har koll? :D

*kl*

På tal om... jag funderar ständigt över hur karlarna gör, har försökt att fråga mannen och några andra, men svaren är oerhört diffusa... Någon som har koll? :D
Kan ju bara svara för mig själv :D Jag har haft boxershorts en gång och det var verkligen ingen hit. Dels riskerade "saker" att hamna i kläm, dels blev det otrevliga veck. Vanliga, välsittande kalsonger utan sömmar i grenen är bäst. Hängsits :eek: Nej tack! Att öva upp sadelfastheten är en god idé för att minska risken för skador där man absolut inte vill ha skador :rofl: Och de killar som vägrar sätta på sig ridbyxor är bara tramsiga. De är jättesköna :) Men låna inte flickvännens - de sitter inte bra på en kille :idea:

Jag kan inte använda OB heller tyvärr, har aldrig lyckats få det helt tätt av ngn anledning?! Har provat gång på gång genom åren med samma resultat.
En kompis får ridsår av snöret på OB:n när hon rider. :p

Men man undrar ju var ni gör av paketet... det är ju tajt om musen för en annan ibland... ;)

Dessutom är ni ju attans känsliga så klart man funderar hur det går ihop med ridning.

Men man undrar ju var ni gör av paketet... det är ju tajt om musen för en annan ibland... ;)

Dessutom är ni ju attans känsliga så klart man funderar hur det går ihop med ridning.
Nu får jag nästan börja tänka efter *asg* Det är mest slag vi är känsliga för där nere. Men för hästens skull ska man ju ändå inte dråsa ner i sadeln som ett ton sten, så det är ingen fara på den punkten. Att paketet flyttas runt lite av sadelns rörelser är normalt sett inte smärtsamt. :) Jag har inte råkat ut för det men jag kan tänka mig att det är väldigt oskönt om man kommer lite långt fram i lätt sits och sedan sätter sig delvis på framvalvet. :eek:

Oki, tror det är lika svårt för mig att tänka mig in i situationen som att tänka mig hur det skulle kännas att vara karl :p

Så jag får nog släppa det, tack för hjälpen! :laugh:

För mig har problemet legat mer hos ridbyxorna än trosorna faktiskt.. Helskodda ridbyxor måste hissas så högt i grenen så att de inte blir en utspänd båge en bit under grenen då man står i fält, annars följer de hellre sadeln. (Tack vare mockat) och gnussar då mot det heliga.. Händer främst då man sitter ner och jobbar med sätet.

Rätt sitsvidd, tumm, på sadeln är skitviktigt! Annars blir u formen på sadeln för nära u formen på bäckenet = skav. Tvätta dessutom era ridbyxor ofta eftersom svett och smuts gör dem stela och ovilliga att följa höftens rörelser. (Inget alternativ för ridskola.)

Kontrollera så att era ridbyxor inte har en jättehög (0,5-1cm) grensöm, jättevanligt att de sys så och den sömmen reser sig lätt då tyget spänns. Det mina damer blir som att grensla en linjal även om man inte känner det direkt. Fick prova flera modeller innan jag hittade ett par med grensöm som inte var intim med mig..

Be ävenen instruktör kolla noga på din sits och hur du rör ditt bäcken då du rider, kan vara så att du sitter i framkant sittbenen och gnuggar onödigt mycket i sadeln.

Bomlösa sadlar eller läderbom gör faktiskt kvinnan glad! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 278
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka