Brukar man inte ge full dos av metacam?

C

cerrox

Bara undrar då jag vet 2 st som har fått metacam utskrivet för mindre vikt än vad hästarna väger. Alltså det står till 400 kg häst på förpackningen, men hästen väger drygt 75 kg mer & en fick för 350 kg häst & även den hästen i fråga väger drygt 75 kg mer, det är 2 olika veterinärer. Undrar om man kanske inte brukar ge full dos av metacam eller om dessa veterinärer har bara missbedömnt vikten av hästarna? Om det är så att dom har missbedömnt vikten då ger väl inte metacam full effekt om man ger för lite eller ger den bra verkan ändå?

Sv: Brukar man inte ge full dos av metacam?

När min häst fick metacam så stämde det inte heller,så det räckte inte de dagar det skulle. vet inte vad det beror på,missbedömning av vikt kanske.

Hej!

När jag fick metacam (ja, häst fick) så mätte vet. häst med måttband fick fram en vikt och sen... så gav vi ändå för en mycket lägre vikt. Något som inte spelade nån roll för min tjej blev smärtlindrad totalt ändå, trots att hon fick för 200 kg för lite. Vet ville inte ge för mycket..

/ Lavinia

Min häst fick metacam för 400 kg och det stämde nog inte riktigt eftersom hon fick antibiotika för 600 kg sen. Men det gav tillräcklig smärtlindring ändå så jag antar att det inte behövdes mer.

Så då kanske man kan ge en dos för mindre vikt & att det ändå ger full effekt? Men varför gör man så egentligen?

Hej!

Metacam är ju inte så himla nyttigt för hästar, direkt och vet. kanske tänker att det är bättre att ge mindre, så blir risken för biverkningar mindre? Det verkar ju inte behövas "full dos" för smärtlindring iaf. Min hade en fraktur och jätteont och blec ju helt smärtlindrad på 200 kg för lite.

/ Lavinia

Kan ju vara en bidragande orsak till varför många inte har haft önskad effekt på Metacambehandling. Fick det utskrivet till min pålla när hon hade fång o inte hade det någon effekt alls.

Jag hade det som antiinflammatoriskt på min häst. Fick för 500 kg å d stämmer nog ganska bra. Kanske har betydelse hur länge dom går också? Går dom längre tid kanske man vill ge lite mindre per dag. Han fick d i 8 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 856
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 081
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?