Brukar hästen bli svettig där man sprutat in penicillinet?

G

Guatemala

Min häst svettas (mycket) från "stick-hålet" och uppåt mot mankammen ca 10 cm åt vardera hållet, en stund efter jag givit sprutan.
:crazy:
Är det vanligt/normalt? :confused:

Jag vet så lite om medicinering! :p

Om det är vanligt eller normalt vet jag inte. Men min häst har aldrig gjort det och han har gått på den del kurer (fick en alldeles nyss, ska spruta ytterligare 4 dagar :crazy: suck). Tur att han är en ängel vid besprutning....

Det du kan tänka på är att spruta sakta, sakta. Det är mycket som ska i och eventuellt dra ur sprutan (inte genom huden) efter halva dosen och vinkla om och sticka lite åt ett annat håll i samma stickhål.
Penicillin ges i ganska stor mängd åt gången, är "starkt" och kan reta vilket gör att din häst antagligen får en lokal stressreaktion. Jag tycker att du ska rådgöra med veterinären som skrev ut penicillinet i första hand även om jag inte tror att du behöver oroa dig.

Frid Kokopelli Mana

Jag tror inte att det är någon fara, var mest nyfiken på om det var helt "normalt" :)

Jag har också 4 dagar kvar.. gillar det iiinte.. ( jag asså ) hästen är snäll som bara den.. men jag är så rädd för penicilinchocker och sånt.. :crazy:

jag försöker hålla kanylen så stilla stilla som det bara går .. då måste ju risken vara mindre att den ska flyttas och råka komma in i ngt blodkärl.. det vill man ju inte..

Jag tror inte ens det är lagligt att ge sprutor själv längre utan att det måste göras av veterinär varje gång....annars är det så att får hästen en pencillin-chock så gäller inte försäkringen.Om detta trätt i kraft ännu vill jag ha osagt.

Angående att bara vetrinär får ge,tror inte det gäller.Hade vet ute i fredags och fick pencillin för 10dgar frågade då om hon skulle komma ut och ge. Nej sa on utan jag fick lov att ge själv. Däremot varnade hon för att hästar kan som hon uttryckte det "Chocka"på pencillin. :bump:

Jo, det får man

Vi har just gett en pencillinkur till en häst. Blev lite snopna när vi hämtade ut det då det var sprutor. Vi trodde det skulle vara i pastaform, så vi ringde upp veterinären igen.
Nejdå,just detta fanns bara i sprutform.
Vid första sprutan blev han liite svettig,, bara såpass vi märkte det. Men vid övriga sprutor märktes ingenting.

Lagligt är det nog annars skulle de på ultuna inte ge mig ett sådant recept. :)

Men jag får penicillinchock varje morgon jag.. när jag ska GE sprutorna.. :crazy: :D

viss musik rockar..

men penicilin för häst, de chockar.. :p

(måste ju fösöka få bättre rellation med penovet:et )

:rofl: :rofl:

Re: Jo, det får man

Jag fick ju förstås veta det när jag var på ultuna så jag fick "öva" mig en gång med kunniga "besprutare" i min närhet. :)

Alltså, det där med att bara veterinär får spruta stämmer INTE.

Djurägare får alltid efter delegering från veterinär spruta SIN EGEN häst. Däremot ska du hålla dig väldigt långt ifrån ANDRAS hästar när det gäller sprutande. Du får nämligen inte spruta någon ANNANS häst än din EGEN om du inte gått en liten läkemedelshanteringskurs (vet inte vad den heter eg).

Men man får spruta sin egen efter delegering från veterinär UTAN att ha gått kursen. Men du får inte 'hjälpa kompisen/inackorderingen/etc' att spruta om du inte gått den aktuella kursen. Och med tanke på hur vanligt det är att man hjälper varandra spruta hästar så kan det nog bli en hel del regelbrott.

Hur det gäller att spruta annans häst som är under ens vård och ansvar vet jag inte, det har jag faktiskt funderat på (men inte orkat ta reda på eftersom det inte är aktuellt). men hur räknas t ex en foderhäst?

Att spruta egen häst efter att vet inlett behandling är inte delegering utan uppföljande behandling.
Jag har jobbat en hel del med de här reglerna o jag har inte hitta något som säger att inte djurägaren får överlåta uppföljande behandlig till någon annan i omgivningen.
PL

Hur gör de som inte vågar spruta sina hästar själv?
Har de hästen i ett lite större stall brukar de alltid finnas någon som kan göra det.
Jag som bara har mina två hästar hemma har inget val.. jag bara måste göra det..
(tur för mig att jag inte är spruträdd) För hur skulle det då ha gått?? :confused:

samma här, jag svettades som bara den förrut genom att bara tänka spruta. sen blev en av hästarna sjuka och jag va tvungen att spruta. Kommer ihåg när vi va tvungna att spruta kossorna och grisarna på skolan :crazy:
Nu däremot hjälper jag även andra om det behövs :)

Jag tycker att det blir värre och värre varje gång.. det måste ju vara större sannolikhet att det ska gå illa om det gått bra alla tidigare gånger så ju :D

I skolan sprutade jag också andra djur.. och det var inte någon fara.. men att spruta min egen häst med penicillin är värre! :crazy:

hejsan.. aldrig blivit så för mig.. men när jag ska ge sprutor ska hon vara med å hjälpa till å titta lite.. Ganska jobbigt för hon vrider på halsen hela tiden.. Lika nervös varje gång.. Fast det går ganska bra om jag har med mig en kompis som hon aldrig träffat förr.. eller var länge sen, för då är DET mer intressant.. =P Nu tappade jag tråden lite men sånt kan ju va kul.. =P Kram/Jossan

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 701
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård