Brudtärnans klänning, vem betalar?

MissFideli

Trådstartare
Ja, precis, vem brukar betala eventuella brudtärnors klänningar vid ett bröllop? Jag trodde brudparet gjorde det, men är det vanligare att tärnan själv betalar?

Sv: Brudtärnans klänning, vem betalar?

Det är nog olika. När jag var tärna så betalade jag, men då var jag tydlig till brudparet att jag inte skulle ha råd med någon present också, så de fick typ välja om jag skulle vara tärna eller gäst med present ;) Men det var helt ok för dem!

Jag vet inte hur folk gör men jag tycker att bjuder man in någon att vara tärna på ens bröllop så står man för klänningen. Det tycker jag inte att man kan begära att tärnan gör själv. Jag hade säkert tackat nej till att vara tärna pga det. Tycker inte det är min kostnad att ta.

Jag betalade mina tärnors klänningar, men då var jag med och bestämde färger och så.

När jag var tärna betalade jag min klänning själv och brudparet betalade håruppsättning.

Om brudparet har en åsikt om vilken klänning och vill välja den så är det självklart att de ska betala. Om de inte har några krav eller är lite mer lösa i instruktionerna typ "vi skulle uppskatta om du har något blått på dig" så är det mer okej att betala själv. Men absolut inte behöva betala för en klänning som man själv inte valt och förmodligen aldrig mer har nytta av.

Vi splittade 50/50 på kostnaden för min klänning när jag var tärna. Det var endast färgen det fanns krav på, men det var en färg som jag ser helt ok ut i och kanske till och med hade valt själv.

Mina tärnor betalade sina klänningar själva. Mina enda krav var att klänningarna inte skulle skära sig med varandra typ att den ena skulle vara rosablommig och den andra orangerutig:p Det slutade med att ena tärnan sydde de två klänningarna som hade samma tyger med i olika kombination och modell på klänningen. Blev superfint!

Men om man som brud har synpunkt på färg eller form på klänningen så tycker jag att att brudparet ska betala. Hela eller del av kostnaden beroende på hur mycket det blev kanske.

Min tärna betalade själv, men hon valde klänning själv (jag sa att svart/rött/guld/gult funkar och Hon valde en svart)

Skulle det vara så att tärnan skulle behöva en viss form av klänning, stil, färg o.s.v. så skulle jag själv betala men om det är fri klädsel så anser jag ju att de skulle få stå för sin klänning själv.

Om man vill ha en "riktig" tärnklänning och har krav på färg och form tycker jag att man som brudpar bör betalar.

Om man "bara" vill ha hjälp att hålla buketten, ha stöd på den stora dagen och ge bästa vännen ett hedersuppdrag, ja då tänker jag att brudtärnan kör på en vanlig finklänning som hon haft på sig om hon varit vanlig gäst. Likväl som toastmastern har egenbetalda kläder.

Så jag tycker det beror lite på upplägget.

Kanske även brudparets ekonomi. Om jag hade vänner som hade det knapert hade jag nog insisterat på att få betala klänningen oavsett så de kan lägga pengarna på annat.

Ja, precis, vem brukar betala eventuella brudtärnors klänningar vid ett bröllop? Jag trodde brudparet gjorde det, men är det vanligare att tärnan själv betalar?

Jag säger som många andra att det beror helt och hållet på upplägget, min syster betalde sin tärnklädsel själv, även om vi erbjöd oss att betala, men hon fick välja helt själv vilka kläder hon ville ha. Hon har 100 gånger bättre smak än mig och ser alltid snygg ut så det var inte så svårt! ;) Sen hade vi inte heller något färgtema eller liknande... Bestmannens kläder betalde vi hyran för, han hade likadan som maken och det tyckte även han var okej lösning.

Håruppsättningen betalade jag åt syrran, det kändes rätt självklart!

Dem ggr jag varit tärna så har brudparet stått för klänningen, men de har bestämt exakt hur den ska se ut och dessutom har dem mycket god ekonomi.

Men jag tycker inte det är självklart, för oavsett om jag är tärna eller ej hade jag ju behövt ha en klänning till bröllopet och jag hade mest troligt velat ha en ny då.
Har brudparet dessutom en tight budget och jag har råd att köpa en egen klänning så tycker jag man kan köpa den själv.
Vill brudparet däremot att man ska ha en specifik svindyr klänning som man inte kan använda vid andra tillfällen hade det däremot inte känts så kul.
Jag har haft tur som fått mina klänningar och de har dessutom varit av modeller som går att använda vid andra finare tillfällen också :)

Så för mig spelar det roll vad det är för omständigheter.

När jag gifter mig kommer jag att ha 6 tärnor som det ser ut nu och jag räknar med att stå för deras klänningar då jag bestämmer färgen och material. Däremot får dom själva bestämma modellen så att alla kan få ha en modell man känner sig fin i efter sin kropp.

Vi delade 50/50 och de fick vara med och välja men jag bestämde färg. Långa var dom, men går ju att använda till andra tillfällen också sen om de ville.

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 097
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 562
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar