Bröstsele för "tyngre" arbeten?

Lutten

Trådstartare
Har tänkt att köpa en sele nu men jag vet inte om jag ska ha lok- eller bröstsele. Jag har inte tänkt att tävla men däremot så kör jag "beställningar" lite. Kommer det då på några pers på vagnen så blir det rätt tungt. Dessutom så är min rockard rätt tung (200 kg?) och så bor jag inte i skåneland utan på gränsen till smålänska höglandet, dvs bara backar, tunga backar... Har kollat lite på finlokselar men det finns inte om man inte är gjord av pengar (typ 20 000 kr) Dessutom har jag en unghäst som ska köras in och förhoppningsvis blir det parhästar om ett par tre år... då är det ju dags för parselar... Har funderat på arbetsselar men det ser inte särskillt snyggt ut på två lätta halvblod...

Jag undrar alltså, vad för slags sele ska jag köpa? Finns det finlokselar till vettigt pris?
Hur tungt bör det max vara med en rejäl bröstsele (ingen billig skit här inte, jag sparar hellre)?

Men så har jag fått lära mig att hästarna drar bättre med lokor (bekvämare?) och om man tänker till lite så kan det nog stämma, så därför bär det emot att köpa en bröstsele.

Så här har jag ältat i flera veckor...:crazy:

Sv: Bröstsele för "tyngre" arbeten?

Måste du ha just en FINloksele? Går det inte bra med en vanlig loksele :) Satsa på en bra loksele, leta lite begagnat om det kniper i kassan.

Med vanlig antar jag att du menar arnbetssele, det har jag oxå tittat på men då finns det helt plötsligt inte så mycket att välja på. Dom flesta säljs ju med vanlig läderdäckel och det vill jag inte ha. Finns det nån stans man kan köpa bara en båg däckel i så fall.
Vad gäller begagnat så bör man titta på selen innan man köper den och det finns inga häromkring, just nu i.a.f. Och jag tänker inte åka land och rike runt för en sele...
Men är det nån som vet hur bra en bröstsele egentligen är när det blir lite tyngre?

Det finns en del lokselar med bågdäckel i storlek som skulle kunna passa hbl, tycker det är svårare att hitta till grövre hästar! (Ett tips är att det finns en 27" på tradera nu)
Kan du inte åka och kolla så kanske du kan be om många detaljerade foton och vara beredd att byta ut vissa delar hos sadelmakare...

Jag skulle satsa på en ergonomisk (eller böjd) brösta om du vill att det ska se lite finare ut, eller en maratonbrösta. En rak brösta är inte bra vid tunga arbeten, dels för att det blir så liten anläggningsyta och dels för att det är svårt att hitta en som ligger riktigt bra utan att vara för smal.

Loksele med nätta lokor är ju ett jätte bra alternativ också, det finns sadelmakare som tillverkar lättare mer anpassade lokor som nästan ser ut som coller. Vi köpte våran från en kille i Överkalix, men jag vet inte om han håller på längre, det var många år sedan...

Annars är ju en collersele ett bra alternativ, det måste väl finnas någon för under 20 000:-?

....min häst drar utan att bete sig konstigt, 10 pers i remmalagsvagnen med bröstsele. jag har en ideal från börjes.

Men jag tycker att lokselen passar sig bättre till nordsvensk och att det är bekvämare i uppförsbackarna för honom då vagnen blir över 1 ton tung.

Kolla in de franska bröstorna, de används av fyrspannen för att dra den stora vagnen och fyra pers på. passar till halvblod.

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Digbil
·
Körning Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 373
Senast: Mli
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025