Lutten
Trådstartare
Har tänkt att köpa en sele nu men jag vet inte om jag ska ha lok- eller bröstsele. Jag har inte tänkt att tävla men däremot så kör jag "beställningar" lite. Kommer det då på några pers på vagnen så blir det rätt tungt. Dessutom så är min rockard rätt tung (200 kg?) och så bor jag inte i skåneland utan på gränsen till smålänska höglandet, dvs bara backar, tunga backar... Har kollat lite på finlokselar men det finns inte om man inte är gjord av pengar (typ 20 000 kr) Dessutom har jag en unghäst som ska köras in och förhoppningsvis blir det parhästar om ett par tre år... då är det ju dags för parselar... Har funderat på arbetsselar men det ser inte särskillt snyggt ut på två lätta halvblod...
Jag undrar alltså, vad för slags sele ska jag köpa? Finns det finlokselar till vettigt pris?
Hur tungt bör det max vara med en rejäl bröstsele (ingen billig skit här inte, jag sparar hellre)?
Men så har jag fått lära mig att hästarna drar bättre med lokor (bekvämare?) och om man tänker till lite så kan det nog stämma, så därför bär det emot att köpa en bröstsele.
Så här har jag ältat i flera veckor...
Jag undrar alltså, vad för slags sele ska jag köpa? Finns det finlokselar till vettigt pris?
Hur tungt bör det max vara med en rejäl bröstsele (ingen billig skit här inte, jag sparar hellre)?
Men så har jag fått lära mig att hästarna drar bättre med lokor (bekvämare?) och om man tänker till lite så kan det nog stämma, så därför bär det emot att köpa en bröstsele.
Så här har jag ältat i flera veckor...