brösta, förbygel

V

viljan

Behöver nu lite hjälp från allmänt kunniga. Jag har en väldigt mager häst vilket gör att sadeln drar iväg bakåt när man ridit ett tag. Än värre är det när man hoppar. Vad tror ni, vilken brösta, förbygel är bäst att använda. Vill gärna ha någon kombination med martingal. Kommer ihåg från min barndomstid att vi ha en sådan här typ. Finns dom fortfarande att köpa i butiker/på nätet. Helst vill jag ju ha en med vit fodring då även tränset har det. Kom annars gärna med andra tipps. :)
 
Sv: brösta, förbygel

jodå, sådana finns kvar fast du kanske måste leta lite mer. Om jag intemissminner mig så såg jag precis en sådan på någon av nätshopparna här om dagen.
Annars finns det ju förbyglar i dess oändlighet, med smal resår, bred resår eller helt utan. Funktionen är dock densamma.
 
Sv: brösta, förbygel

Tro mig, jag har letat i alla vrår här på nätet. Det jag hittat är då begagnade men i fel storlek. Så om du kommer ihåg vilken nätshop du såg den på så får du gärna skicka ett PM.

Nu låter jag säkert korkad. Men om det nu finns en uppsjö med olika förbyglar. Vad har dom då för olika verkan dom olika utförandena. Passar vissa typer bättre på vissa hästar, ger en sort mer skav än en annan.

Jag hör själv hur korkade frågorna låter när jag läser dom :o men jag har verkligen ingen susning när det kommer till sånna här saker. :crazy:
 
Sv: brösta, förbygel

452G.jpg

Du har ju dendär från ridsportsshoppen.. dessvärre inte med vit fodring...
 
Sv: brösta, förbygel

Ohh...det undrar jag också. När man ser bilder på proffsekipage har de flesta sån där som du ville ha, men har knappt sett nån "vanlig" ryttare ha sån, utan dom flesta har typ travbrösta. Finns det någon praktisk skillnad?? Med den du ville ha kan jag tänka mig att det blir tryck på ett "bättre" ställe...
 
Sv: brösta, förbygel

om det är just den där du letar efterså säljer ganngården med, Dock itne med vitt foder, utan i helsvart och helbrunt.

Men enligt mej finns det betydligt bättre förbyglar/bröstor än den där, den kan lätt sitta åt och är ofta väldigt liten i storleken. Bätrtre med en regäl förbygel gärna med resår så hästen harfull rörlighet
 
Sv: brösta, förbygel

Kanske du ska få upp hullet och muskulaturen på hästen innan du börjar hoppa? :smirk:
Och kolla upp att sadeln verkligen passar.....
 
Sv: brösta, förbygel

Nackdelen med den där modellen är att den lätt hindrar hästens rörelser, och det finns inget 'giv' i den. Visst, som estetisk detalj om man tycker det är snyggt (jag tycker de är fuuula) så okej, men är det för att verkligen hindra sadeln från att åka bak så skulle jag välja en annan modell.

Jag föredtat den som är som ett Y. Dvs rem till sadelgjorden och en platta mitt på bröstet (precis som en martingal), och sen går det som ett V upp till ringarna på sadeln. Jag har i läder med resår, vilket jag tycker är bäst, gillar inte de helt i läder, och inte de helt i resår.
 
Sv: brösta, förbygel

Alexandra_W skrev:
Nackdelen med den där modellen är att den lätt hindrar hästens rörelser, och det finns inget 'giv' i den. Visst, som estetisk detalj om man tycker det är snyggt (jag tycker de är fuuula) så okej, men är det för att verkligen hindra sadeln från att åka bak så skulle jag välja en annan modell.

Men hur kommer det sig att så många "kända ryttare" har en sån modell då? Bara filosoferar om det...
 
Sv: brösta, förbygel

Jag har haft motsatsen...

När jag fick min häst så hade han en resår brösta och jag antog att han behövde den. Jag köpte t.o.m. en ny åt honom men när jag haft honom kanske ett halvår började jag fundera varför han egentligen hade bröstan, han är ju bakhög så hur tusan ska sadeln ta sig bak! Så jag provade ta lös den och inget hände inte ens fast han hoppar kring 80-100cm (hindret 30cm men vad bryr det honom ska man hoppa ska man göra det ordentligt) så det visade sig att jag haft bröstan helt i onödan!

Jag gillar inte riktigt den modell som jag hade... Alltså bara en bred resår som man fäster på båda sidorna.. Jag tyckte att den tryckte för hårt framtill även om jag inte spände den speciellt, men man kanske kan fästa den på något annat sätt :confused:
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp