Bröllopstråden

Vi ska ha ett litet bröllop (30 pers totalt) men det har tagit mig typ tre dagar att göra bordsplaceringen. Tur det inte var fler gäster... Har samma problem som er ovan med drickat... Hur mycket är lagom? Vi kommer säkert köpa för mycket, haha.
 
Ja, det är skitsvårt! Vill ju inte riskera att köpa för lite...
Vi blir runt 80, tror jag :p
Ni då?

Vi blir nog 50 st tror jag, har börjat räkna lite på det hela men tycker vi ändrar oss dagligen:p Säkerligen kommer vi köpa för mycket men hellre det än att man står utan.
 
Vi har nog typ bestämt oss för att ta Systembolaget ändå. Och så en tia för en öl/cider/glas vin på festen typ.

Så gjorde vi med alkoholen, bad svägerskan ta med starksprit till drinkar från Tyskland och köpte resten på systembolaget. Vi räknade med att tjäna mer på att kunna lämna tillbaka det som inte gick åt än att köpa (lite) billigare och stå med det som blev kvar.

Det blev lite sisådär med betalningen på festen, men det var ungefär det som var meningen. Det roligaste var gästen som bad om ett glas vatten innan han skulle gå hem, slängde upp sina sista kontanter på disken för att bli av med dem varpå bartendern frågar "du ska inte ha sprit i då?" och han säger "varför inte" och får hälften starksprit och hälften vatten :D
 
Okej, kanske ska hoppa in här ändå?
Planerar bröllop till nyårsafton 2016 och jobbar för fullt med att hitta catering och lokal.

Hur gjorde ni (för jag antar att de flesta här har bröllop i sommar :p )?
Känns som om jag dammsugit internet och har i dagsläget två alternativ (dvs två som överhuvudtaget skulle kunna tänka sig uppdraget :angel: )

Tar tacksamt emot alla tips :D
 
@tolksele Jag googlade närliggande lokaler (typ bröllopslokal + stad) då vi ville ha en vacker lokal som ligger i samma stad som vi bor i. Lokalen vi valde samarbetar med tre olika cateringfirmor så då fick vi välja vilken vi var sugna på och bestämma meny så fixar de även med serveringspersonal.

Kan tänka mig att just nyårsafton kan vara lite svårare att få ihop personal, eller iaf dyrare:p
 
Okej, kanske ska hoppa in här ändå?
Planerar bröllop till nyårsafton 2016 och jobbar för fullt med att hitta catering och lokal.

Hur gjorde ni (för jag antar att de flesta här har bröllop i sommar :p )?
Känns som om jag dammsugit internet och har i dagsläget två alternativ (dvs två som överhuvudtaget skulle kunna tänka sig uppdraget :angel: )

Tar tacksamt emot alla tips :D
Vi tog lokala som vi har kännedom om sedan tidigare, medan blivande makens kusin (som gifter sig ungefär en månad senare) letade upp ett ställe som erbjuder hela paket genom samarbete med företagare på orten.
 
463806D8-F09D-49FB-BCF7-5B02DF6CADDB.jpg

Här är det fjärilar i magen, minst sagt! Idag kommer det bli (förhoppningsvis) sista utprovningen av klänningen, samtidigt som pappa hämtar brudkronan. På torsdag blir det frisyrprovning och första gången mina tre brudtärnor träffas alla tre.
 
Okej, vi har fått påtryckningar från min syster som tills nyligen var enda spikade toastmastern/operativt ansvariga på dagen om att vi måste börja planera lite mer nu. Jag försökte med att alla riktigt viktiga gäster vet om vilket datum vi valt och det är först i oktober och att Magdalena Ribbing rekommenderat att man skickar ut inbjudningar sex veckor i förväg (tror att jag har läst det i förra bröllopstråden?). Tyvärr fungerade det inte helt utan nu har vi fått en liten att göra-lista att beta av. En av de översta punkterna är att försöka sätta ett schema för själva bröllopsdagen.

Vad har ni valt för schema och hur har ni tänkt? Lokalen som vi har bokat låter en vara där till 00-01 någon gång så min spontana tanke var att räkna baklänges från dess, men så inser jag att jag inte vet vad det är som vi vill få plats med. Hur har ni andra planerat med starttid och efterföljande programpunkter?

Edit: En av sakerna vi inte gjort är att kontakta vigselförrättare. Smidigast verkar att be personen att komma till festlokalen så att alla som vill titta kan få göra det. Om inte annat så behöver vi alltså veta vilken tid vi helst vill att hen kan närvara.
 
@TygerTyger Vi skickade ut inbjudningarna i slutet av februari och gifter oss 6 augusti. 6 veckor tycker jag låter som väldigt väldigt kort tid. Vi gifter oss i semestertider samt vill inte ha barn med (= folk måste hitta barnvakter) så vi kände att lång tid mellan inbjudan och vigsel var extra viktigt.

Vi kontaktade först vigselförättaren för att dubbekolla att tiden funkade (de jobbar mellan 11-15 men vi ville gifta oss kl 17), sedan skickade vi ut inbjudningarna. Så vi kommer gifta oss kl 17:00. Mat kanske blir runt 18:30 då vi kommer ha välkomstdrink och mingel mellan vigseln och maten.

Tårtan kanske blir runt 22.00 (har inte bestämt hur lång tid allt ska ta ännu men ungefärligt) och festen håller kanske på till 02:00.
 
@TygerTyger Vi skickade ut inbjudningarna i slutet av februari och gifter oss 6 augusti. 6 veckor tycker jag låter som väldigt väldigt kort tid. Vi gifter oss i semestertider samt vill inte ha barn med (= folk måste hitta barnvakter) så vi kände att lång tid mellan inbjudan och vigsel var extra viktigt.

Vi kontaktade först vigselförättaren för att dubbekolla att tiden funkade (de jobbar mellan 11-15 men vi ville gifta oss kl 17), sedan skickade vi ut inbjudningarna. Så vi kommer gifta oss kl 17:00. Mat kanske blir runt 18:30 då vi kommer ha välkomstdrink och mingel mellan vigseln och maten.

Tårtan kanske blir runt 22.00 (har inte bestämt hur lång tid allt ska ta ännu men ungefärligt) och festen håller kanske på till 02:00.
Oj, ni körde ett halvår i förväg alltså! Hur långt innan behöver gästerna lämna besked?

Vad bra att det gick att ordna vigsel vid 17 istället för 15 eller tidigare. Var det av någon särskilt anledning som ni ville köra då och inte tidigare?
 
Oj, ni körde ett halvår i förväg alltså! Hur långt innan behöver gästerna lämna besked?

Vad bra att det gick att ordna vigsel vid 17 istället för 15 eller tidigare. Var det av någon särskilt anledning som ni ville köra då och inte tidigare?

De behöver inte lämna besked fören en månad innan bröllopet. Eftersom folk bokar upp sina semestrar så jäkla tidigt nu för tiden så ville vi inte vara för sent ute.

Vi valde en lite senare vigsel då vi hellre ser att det blir en rolig kväll som går fort ist för en lite mer långdragen kväll som kanske blir lite tråkig om den håller på för länge.
 
De behöver inte lämna besked fören en månad innan bröllopet. Eftersom folk bokar upp sina semestrar så jäkla tidigt nu för tiden så ville vi inte vara för sent ute.

Vi valde en lite senare vigsel då vi hellre ser att det blir en rolig kväll som går fort ist för en lite mer långdragen kväll som kanske blir lite tråkig om den håller på för länge.
Ah, okej. Bra tänkt att försöka undvika att folk blir uttråkade. Vi har funderat på lite samma sak och hittills inte kommit på om vi ska lösa det genom att starta senare eller försöka köra igenom programmet till kanske 21-22 och sen låta vad som eventuellt händer därefter bli mera som en bonus.
 
Vilka funderingar har du och vilka val gör du kring bröllop? Varför?
Jag gifte mig i tisdags. Sådär i största lugn och ro. Jobbade på fm och mötte mannen utan för jobbet, tillsammans knatade vi tvärs över gatan in till kommunhuset där vigselförrättaren och två vittnen väntade. Efter det gick vi en sväng i det underbart fina vädret som också hittills bjöd på årets varmaste dag. Vi köpte glass och tittade varandra djupt i ögonen en kvart typ ;) knatade till banken i några ärenden och
sen hämtade vi minsting på förskolan.

Vi har skickat inbjudan till släkten för ett stort tvådagarskalas där man lämnar både finkläder och present hemma. Istället ber vi om deras hjälp i några timmar, att ta med sitt favoritverktyg och badkläder.
Vi vill inte ha en massa presenter, vi har allt vi behöver vad gäller saker, men vi har en ofärdig trädgård samt det ena av våra varmgarage ämnar vi ta bort garageportarna på, bygga igen en vägg och göra om till gästhus samt flytta garageportar till carport istället. Det vill vi gärna ha hjälp med. Vi har dock inte skrivit exakt vad vi vill ha hjälp med utan radat upp sisådär 20 olika "titlar" såsom arbetsledare, arbetstagare, kock, barnpassare, hästklappare, latmaskar, trädgårdsmästare osv. Allt för att ingen ska uppleva ett krav som gör att man inte vill komma.
Hälften av släkten har dessutom 60-80 mil att åka. Så vi laddar för långhelg mitt i semestern.. Vi räknar också med 25-30 barn. Så det kan bli livat. :)
 
Jag gifte mig i tisdags. Sådär i största lugn och ro. Jobbade på fm och mötte mannen utan för jobbet, tillsammans knatade vi tvärs över gatan in till kommunhuset där vigselförrättaren och två vittnen väntade. Efter det gick vi en sväng i det underbart fina vädret som också hittills bjöd på årets varmaste dag. Vi köpte glass och tittade varandra djupt i ögonen en kvart typ ;) knatade till banken i några ärenden och
sen hämtade vi minsting på förskolan.

Vi har skickat inbjudan till släkten för ett stort tvådagarskalas där man lämnar både finkläder och present hemma. Istället ber vi om deras hjälp i några timmar, att ta med sitt favoritverktyg och badkläder.
Vi vill inte ha en massa presenter, vi har allt vi behöver vad gäller saker, men vi har en ofärdig trädgård samt det ena av våra varmgarage ämnar vi ta bort garageportarna på, bygga igen en vägg och göra om till gästhus samt flytta garageportar till carport istället. Det vill vi gärna ha hjälp med. Vi har dock inte skrivit exakt vad vi vill ha hjälp med utan radat upp sisådär 20 olika "titlar" såsom arbetsledare, arbetstagare, kock, barnpassare, hästklappare, latmaskar, trädgårdsmästare osv. Allt för att ingen ska uppleva ett krav som gör att man inte vill komma.
Hälften av släkten har dessutom 60-80 mil att åka. Så vi laddar för långhelg mitt i semestern.. Vi räknar också med 25-30 barn. Så det kan bli livat. :)
Det låter jättetrevligt! Smarta arbetstitlar också. :)
 
Klänningen är färdig, kronan hämtad, håret färgat, frisyren bestämd och brudtärnorna har träffats. Det var jättekul eftersom dom kom så bra överrens, speciellt två av dom.
Igår "kidnappade" dom mig på möhippa där jag fick prova både beridet bågskytte och glasblåsning. :love:
Bågskyttet gick jättebra tills hästen drog iväg och jag ramlade av. :laugh: Fast jag tycker att jag var rätt duktig som lyckades ramla av hästen och hålla kvar bågen med pil på utan att skada varken mig, hästen, bågen eller pilen.
Glasblåsningen gick skadefritt och jag fick hjälp att blåsa en skål som jag bestämt att det blev jättefin :D
Den behövde dock in i en ugn och svalna över natten, så att den inte kallnar för fort och spricker. Så förmodligen får jag den på lördag.
 
Jag gifte mig i tisdags. Sådär i största lugn och ro. Jobbade på fm och mötte mannen utan för jobbet, tillsammans knatade vi tvärs över gatan in till kommunhuset där vigselförrättaren och två vittnen väntade. Efter det gick vi en sväng i det underbart fina vädret som också hittills bjöd på årets varmaste dag. Vi köpte glass och tittade varandra djupt i ögonen en kvart typ ;) knatade till banken i några ärenden och
sen hämtade vi minsting på förskolan.

Vi har skickat inbjudan till släkten för ett stort tvådagarskalas där man lämnar både finkläder och present hemma. Istället ber vi om deras hjälp i några timmar, att ta med sitt favoritverktyg och badkläder.
Vi vill inte ha en massa presenter, vi har allt vi behöver vad gäller saker, men vi har en ofärdig trädgård samt det ena av våra varmgarage ämnar vi ta bort garageportarna på, bygga igen en vägg och göra om till gästhus samt flytta garageportar till carport istället. Det vill vi gärna ha hjälp med. Vi har dock inte skrivit exakt vad vi vill ha hjälp med utan radat upp sisådär 20 olika "titlar" såsom arbetsledare, arbetstagare, kock, barnpassare, hästklappare, latmaskar, trädgårdsmästare osv. Allt för att ingen ska uppleva ett krav som gör att man inte vill komma.
Hälften av släkten har dessutom 60-80 mil att åka. Så vi laddar för långhelg mitt i semestern.. Vi räknar också med 25-30 barn. Så det kan bli livat. :)

Grattis! :)
 
Min käre far ringde nyss och sa att han inte kommer om mammas sambo kommer.
Peppigt.

Visste att detta skulle komma. Och har tänkt att nä, men då får väl pappa stanna hemma då. Nu när det väl kom så känns det som en jävla slap in the face ändå.
Vet att han mår sjukt dåligt och verkligen inte vill träffa mammas "nya", men det har gått typ 4,5 år. Och det är hans dotters bröllop...
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 231
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 387
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 496
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp