Bröllopsgåva - hur mycket?

Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag ser faktiskt inte problemet. Folk gör ju listor över exakt vilka grejer de vill ha i bröllopspresent. Mycket enklare att bara önska pengar, och precis samma sak.

Massor av folk, både unga och gamla, önskar sig pengar i födelsedags- och examenspresent också. Inget konstigt alls.

Precis så resonerar jag också. De där listorna/böckerna tycker jag är extremt krampaktiga, man beställer alltså pryl x,y och z istället för att köpa dem själv :confused:. Då är pengar en mycket bättre gåva, precis som till vilken annan högtidsdag som helst.

Till det näst senaste bröllopet jag var på skrev man ungefär 'Vi har redan allt vi behöver, det enda vi önskar oss är att ni är med" (bröllopet ägde rum utomlands). Det var oerhört avslappnat och bra - precis som det fantastiska bröllopet och festen. Långt från konservativa konventioner.

Jag tycker också att de där listorna är jobbiga. Jag kan stå ut med att barn i tioårsåldern önskar sig EXAKT vissa leksaker snarare än andra, men vuxna som beställer noggrant preciserade grejer av mig?

På den tiden då folk gifte sig som unga och giftermålet sammanföll med bosättningen, fanns det ju en reell mening i att släkt och vänner gav lite var åt de unga som ett sätt att hjälpas åt. Men numera? De flesta som gifter sig har ju allt man ens kan föreställa sig. Kanske borde bröllopspresenttraditionen bli lite mer lik traditionen med gå bort-present? Dvs en flaska vin eller så. I alla fall när det gäller alla gäster utom de allra närmaste.

Koden till låset fick brudparet veta först när de specificerat vad pengarna skulle gå till, allt för att det inte bara skulle hamna i vanliga hushållskassan!
:eek:
Hade någon gjort så mot mig så hade jag nog övervägt att strunta i pengarna eller bara sagt att de ska gå till en resa och sen använt dem till nåt annat av ren princip. Det låter verkligen jättekonstigt att följa upp och övervaka vad en present ska användas till, det kan man möjligtvis göra till en minderårig, men inte till vuxna människor.

Jag håller helt med, det är riktigt jobbigt när det kommer rena inköpslistor tillsammans med inbjudan. Jag har till och med hört att det finns de som lägger avprickningslistor på Svenskt Tenn (och liknande ställen). Gärna motiverat med att de inte vill ha fula onödiga saker som "inte faller i smaken" usch.

Kanske borde bröllopspresenttraditionen bli lite mer lik traditionen med gå bort-present? Dvs en flaska vin eller så. I alla fall när det gäller alla gäster utom de allra närmaste.

Min tanke också, faktiskt. Det där med att köpa ihop husgerådet/bohaget åt brudparet gäller ju inte längre.

Till dem som gifte sig utomlands och inte ville ha något köpte vi en liten, personlig sak som anspelade på deras och vår relation, och som skulle tjäna som minne av en fantastisk dag (vi visste att det skulle bli det). Det kändes rätt och blev uppskattat.

Finns det inte fortfarande bröllopsböcker på t ex NK där brudparet fyller i sin beställning och sen ska gästerna bocka av? Helt sjukt:o

Så hade nog jag också gjort. Bara för att. :devil:

Ninnurur: Då förstår jag lite bättre.

Själv duckar jag lite för att arrangera den typen av fester för att slippa denna problematik så jag har aldrig haft önskelistor i vuxen ålder, men hur ska man göra annars rent praktiskt? Folk tycker ofta att det "hör till" att ge en present, jag har aldrig varit med om att det har funkat att helt avsäga sig presenter, folk lyssnar inte på det. Alternativet är att man tar emot presenterna som man får och sedan säljer dem vidare, om man inte vill ha ytterligare en hyllvärmare eller utfyllnad på vinden. Om jag minns rätt är du rätt duktig på att rensa och är inte sentimental över gamla grejer, hur gör du? Är det möjligt att undvika att få och behöva ta hand om saker man inte vill ha?

Så gör man sedan generationer i Italien, helskumt!

Den finns t o m digitalt, ser jag! Såhär skriver NK om önskeboken:

Välkommen till Önskeboken.

Här fyller du i vad du önskar dig till födelsedagen, bröllopet eller andra högtider så får dina vänner och släktingar ta del av din önskelista. För att dina gäster enkelt ska kunna hitta dina gåvor i varuhuset är det bra om du skriver så detaljerat som möjligt om det du önskar dig. För sedan över uppgifterna hit och skriv in e-postadresserna till dina gäster som får önskelistan skickad till sig. Sedan kan de bege sig till NK för att i lugn och ro botanisera bland varuhusets fina presenter.

Så praktiskt, att gästerna kan få beställningen mailad till sig:D

Fast numera delar man förmodligen sin presentlista på Facebook istället:p

Se min förklaring till em-pirre :)

*kl*
Om jag och sambon gifter oss så kommer det definitivt INTE bli med gäster eller stor fest eller så. Det känns bra för oss och familjen, men vännerna är redan nu i förväg griniga på att inte få komma på bröllop. :O Det tycker jag nästan är lika illa som att önska en massa pengar!

Jag håller helt med, det är riktigt jobbigt när det kommer rena inköpslistor tillsammans med inbjudan. Jag har till och med hört att det finns de som lägger avprickningslistor på Svenskt Tenn (och liknande ställen). Gärna motiverat med att de inte vill ha fula onödiga saker som "inte faller i smaken" usch.
Det där med listor är väl gammalt, jag har för mig att en del gjorde så redan när jag tog studenten i början på 90-talet. Jag tycker också att det blir något mekaniskt över det som inte tilltalar. Men det är ju svaret på ett konkret problem: att man redan har ett överflöd av grejer och inte vill ha fler och man vill slippa att få flera av samma sak. Trots allt måste man ju inte ge enligt listorna utan kan ge lite pengar eller en flaska champagne eller nåt sånt. Hur gör du med saker som inte faller dig i smaken eller som du redan har?

Nå't liknande har jag också gjort.

Vi gav en PET-flaska full med guldtior till en kompis när hon fyllde jämt. Jag vet inte exakt hur mycket det blev men över 7000 i allafall.

Till ett kompispar som gifte sig gjorde jag en gärdsgård av ihop rullade 20 lappar... En hel del pyssel men väldigt uppskattat eftersom brudparet hade planerat att sätta upp en sådan runt sitt hus. Vi var tre familjer som gick ihop så det blev en hel del tjugor... :D

När vi gifte oss hade jag lämnat en lista till svägerskan som tog emot anmälningarna för de som ville ha tips på vad vi önskade, våra vänner visste att vi var i behov av en torktumlare så hela stora kompisgänget gick ihop och la pengar, de hade även hittat en liten leksakstumlare som de sedan fyllde med en tvättlina som det hängde kuvert på med pengar från alla vänner.

Men jag kan tycka att det är lite märkliga idéer bland en del i tråden, det är okej att ge en kuvertavgift men inte att ge pengar? Det är väl ändå samma sak?

När maken fyllde 40 så tyckte han inte att han ville ha några presenter utan vi skrev på inbjudan att det enda han ville var att så många som möjligt kom och ville ha en rolig fest. Men om nu någon absolut ville bidra med något så skulle det stå en kruka framme för den som ville lämna ett bidrag till festen.
Vi bjöd på helgrillad gris, allt dricka, kaffe och tårta och en massa tilltugg. Men det blev inte så mycket bidrag utan en massa mer eller mindre märkliga presenter, som tex whiskey till maken som inte dricker det alls, en par visserligen riktigt bra rödviner, men åter igen så dricker inte maken det alls eftersom han får huvudvärk... Och sånt känns nästan ännu värre än att inte ge något alls eftersom det inte ens fanns någon tanke med presenten.

Sen fick han en del genomtänkta presenter också, självklart!

Ja, jag tycker inte att den förändrar något. Logiken haltar betänkligt, varför skulle det vara bättre att de lägger pengar på garderober än på att reparera en mögelskada, garderoberna kommer de ju heller inte att ta med när de flyttar? Varför inte låta dem avgöra själva vad de bäst behöver för tillfället?

Jag håller med. Snacka om omyndigförklarande! Jag hade blivit riktigt ledsen om det hänt mig. Varför inte ge presentkort då om det är så viktigt att pengarna inte används till "vad som helst".

Om jag minns rätt är du rätt duktig på att rensa och är inte sentimental över gamla grejer, hur gör du? Är det möjligt att undvika att få och behöva ta hand om saker man inte vill ha?

Jag har begränsad erfarenhet, får jag erkänna. När jag gifte mig visste ingen om det, så det löste sig automatiskt.

När jag disputerade fick jag presentkort på en resebyrå av mina närmaste, vilket jag hade önskat mig. För övrigt fick jag så gott som uteslutande vin, och det kommer ju alltid till användning.

Jag brukar faktiskt nästan bara få vin, möjligen choklad och whisky också. Och det är i stort sett vad jag ger bort själv, också, om jag inte vet något som mottagaren vill ha (eller tex en bra bok som jag vågar tro att mottagaren kommer att gilla).

Den som skulle kunna ge mig lite för dyra presenter som jag verkligen inte vill ha egentligen, är nog min svärmor, och hon har fattat det och ger mig snarare en låda ekologiskt vin numera. (Min man får däremot en del gräsliga saker av henne, men då är det saker som han gillar, så det är ju inte mycket jag kan göra åt det.)

Jag vet inte om jag har fått något sådant. Skulle möjligen vara böcker jag redan läst och de byter jag.

I väldigt många andra länder är det vanligt med pengagåvor till brudparet. Men att bara önska sig pengar rakt av låter lite trist! Det är mycket roligare att ge en gåva om folk önskar sig pengar till en bröllopsresa eller en som någon skrev -en torktumlare. Jag har gift o skilt mig en gång och vi hade det så att alla som ville fick komma till kaffet efteråt och av dom fick mest billiga presentprylar av alla de slag... Av de inbjudna middagsgästerna fick vi en del mer välplanerade gåvor och även lite pengar och pengalotter. Men ingen utanför släkten gav oss något speciellt dyrt. Så har jag gjort själv också - gett för kanske 300 eller så. Eller om jag fått så har jag till ex bakat bröd eller köpt ett sådandär hjärta som är fyllt med oasis och fyllt det med blommor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka