Bröllopsgåva - hur mycket?

Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Om jag skulle börja fundera över om det var elräkningen mina pengar skulle gå till så skulle jag nog avstå bröllopet. Riktigt så mycket illvilja vill jag inte känna.

Vad gäller "syftet med gåvan" så verkar det vara få företeelser numera som är så hårt reglerade om bröllop. Man ska göra rätt och ha rätt syfte i varje led, konventionerna är stenhårda och jag fattar inte att konservatism har blivit så populärt.:(

Men förhoppningsvis finns det fortfarande folk som, om de nu vill gifta sig, gör ett avslappnat bröllop och en skön fest för att det är vad de själva vill ha och för att de inte deltar i statusrejset kring bröllop.

Förresten så har jag flera gånger sett syrliga kommentarer om "bidrag till bröllopsresan" här på Buke. Det anses vara täckmantel för "pengar till bröllopsfesten". Så uppenbarligen är semantiken viktig om man tycker att det ena är rumsrent men inte det andra.

Senast ändrad:

Men förhoppningsvis finns det fortfarande folk som, om de nu vill gifta sig, gör ett avslappnat bröllop och en skön fest för att det är vad de själva vill ha och för att de inte deltar i statusrejset kring bröllop.

Jo, det vill man ju tro.

De (få) bröllop jag blir bjuden på tenderar dessvärre att vara av den hårt uppstyrda sorten, och jag brukar ärligt talat gå dit enbart för att det på sikt verkar skapa större problem att inte gå dit än att göra det.

När folk med två välavlönade jobb, oftast fyllda minst 35, som äger bostad, bilar och gärna båt eller något i den stilen, önskar sig "pengar", tycker inte jag att det känns bra. Om de önskar sig dyra vinglas i en preciserad serie, har jag däremot inga problem med det. Men det känns lite underligt att ge "pengar" till familjer som lätt tjänar dubbelt så mycket tillsammans som vi själva, tex.

Om en ung bekant fyller tex 19 år och önskar sig pengar, ger jag mer än gärna minst lika mycket som jag annars hade köpt något för. Om de pengarna sedan går till elräkningen blir jag bara glad. (När de fyller 20 brukar jag ge presentkort på Systembolaget, så det är inte alls det att jag vill uppfostra min omgivning via presenterna. :D)

Jag i min situation nu skulle tacka nej. OM dom frågar varför skulle jag säga att jag inte har råd.

Håller med. Har aldrig varit i bröllop där paret önskat sig "pengar", att ens skriva det på inbjudningskortet är ohyfsad i min värld.

Från TS beskrivning skulle jag nog tackat nej till hela bröllopet, låter som knepiga människor... :crazy:

med den formuleringen hade jag inte gått

Förresten så har jag flera gånger sett syrliga kommentarer om "bidrag till bröllopsresan" här på Buke. Det anses vara täckmantel för "pengar till bröllopsfesten". Så uppenbarligen är semantiken viktig om man tycker att det ena är rumsrent men inte det andra.

Indirekt så är det ju så. Om brudparet ändå tänkt åka på bröllopsresa så är det ju verkligen inte mer än en rent teknisk fråga ifall gästerna bidrar till festen eller resan. Jag vet flera som har gift sig som resonerat så att de önskar sig pengar till resan så att de har råd med både fin fest och resa..O_o

Jag ska gifta mig i sommar och vi tänker inte önska oss pengar till bröllopsresa. Vi tycker att det är vi som ska finansiera allt som har med vårt bröllop att göra och om vi inte har råd med allt vi vill får vi anpassa budgeten, inte be om bidrag från gästerna. För oss är det väldigt främmande.

Men jag inser ju att allt som går på ett bröllop vill ge en present. Och om brudparet anser att de har allt så är det väl dumt att ge brudparet saker de inte vill ha. (Hur det nu är möjligt att det enda man kan tänka sig som gåva är bidrag till bröllopsresa). Sp då är väl bidrag till en bröllopsresa en bra ide. Framför allt om det är ex presentkort på resebyrå. Även om jag personligen inte är förtjust i konceptet. Men man bestämmer ju som tur var bara om sitt eget bröllop :p

Senast ändrad:

*kl*

Jag fattar inte riktigt det här. Vad spelar det för roll vad brudparet önskar sig? Eller för den delen vad dom skall använda det till? Det är väl ändå brudparets dag? Eller är det gästerna som skall bestämma hur brudparet skall göra?

Om brudparet önskar sig pengar så får dom pengar av mig. Inte svårare än så. Man ger efter vad man själv tycker är rimligt.

Visste inte att det fans en gräns för hur rik man får vara för att önska sig pengar. Om man äger två äldre bilar och ett hus med renoveringsbehov är det då okej att önska sig pengar? Men om bilarna är nya så är det inte okej?

Om nu brudparet önskar sig pengar varför inte bara gå dom till mötes utan en massa tjafs. Det är väl som sagt ändå deras dag, eller?

Det som möjligtvis hade fått mig att reagera är om det funnits ett krav på en minimisumma. Det hade känts konstigt.

Fast alltså, jag förstår precis hur du tänker. Men säg att jag skulle gifta mig, då skulle jag vilja bjuda våra vänner och familjer och ha ett litet enkelt bröllop. Jag är inte jätterik och jag betvivlar att jag någonsin kommer gifta mig med nån riking, jag hade min chans och tackade nej ;). Saker ger mig panik. Totalpanik. Således skulle jag aldrig någonsin vilja att säga 30 personer köper "presenter" till oss eftersom det skulle innebär att väldigt många skulle köpa "grejer" som jag inte blir det minsta lyckligare av. Det enda jag skulle någonsin önska mig är bidrag till en bröllopsresa, även om man nödvändigtvis inte behöver ge någonting alls. Och visst, då kan man ju säga att man inte vill ha presenter alls. Men varför är det mer gnidigt att vilja ha bidrag till en resa än att ta emot dyra serviser?

Men varför är det mer gnidigt att vilja ha bidrag till en resa än att ta emot dyra serviser?

Ja, oavsett, är inte poängen med gåvor att mottagaren ska bli glad/nöjd/tacksam?
Att folk anser att den nyblivna föräldern ska bli glad över fula barnkläder i gåva, eller oanvändbara silverskedar i doppresent, eller att man ska bli glad över sex olika tråkiga vaser när man gifter sig - känns extremt vilset och direkt efterblivet.

Om saker ger dig panik och du älskar att resa är det väl utmärkt att önska sig bidrag till bröllopsresa! Vad jag vände mig emot var iden (man hör mycket när man planerar bröllop) att eftersom man inte har råd både med den fina fest man vill ha och den resa man tänkt sig så låter man bröllopsgästerna betala för det ena. Att utgångspunkten är "ja men det får vi ju pengar till på bröllosdagen" mer än att gästerna vill ge en gåva till minne av högtidsdagen. Att man sitter och kalkylerar med hur mycket pengar man kan tänkas få in under bröllopet och hur dyr bröllopsresa man vågar boka. Och ja, det resenenanget har jag sett och hört fler än en gång.

Då blir synen på bröllopspresenter något helt annat tycker jag, och som gäst skulle iaf inte jag känna mig jättesugen på att sätta in pengar på det begärda kontot..

Aha okej, då förstår jag mer hur du menar. Jag har aldrig hört om nåt liknande och har väldigt liten insyn i hur folk resonerar inför bröllop men det där låter ju helt sanslöst!

Ja, oavsett, är inte poängen med gåvor att mottagaren ska bli glad/nöjd/tacksam?
Att folk anser att den nyblivna föräldern ska bli glad över fula barnkläder i gåva, eller oanvändbara silverskedar i doppresent, eller att man ska bli glad över sex olika tråkiga vaser när man gifter sig - känns extremt vilset och direkt efterblivet.

Det som möjligvis är "efterblivet" (!?) är väl isf att medvetet ge någon fula kläder, en oanvändbar sked eller en tråkig vas.

Vad som definitivt är "efterblivet" är att ha mage att bli upprörd över att någon ha gett en något som är fult, oanvändbart och tråkigt. Än värre blir det om man dessutom tror att givaren anser det själv och medvetet kommit med en ful och tråkig gåva.

Om saker ger dig panik och du älskar att resa är det väl utmärkt att önska sig bidrag till bröllopsresa! Vad jag vände mig emot var iden (man hör mycket när man planerar bröllop) att eftersom man inte har råd både med den fina fest man vill ha och den resa man tänkt sig så låter man bröllopsgästerna betala för det ena. Att utgångspunkten är "ja men det får vi ju pengar till på bröllosdagen" mer än att gästerna vill ge en gåva till minne av högtidsdagen. Att man sitter och kalkylerar med hur mycket pengar man kan tänkas få in under bröllopet och hur dyr bröllopsresa man vågar boka. Och ja, det resenenanget har jag sett och hört fler än en gång.

Då blir synen på bröllopspresenter något helt annat tycker jag, och som gäst skulle iaf inte jag känna mig jättesugen på att sätta in pengar på det begärda kontot..

På syrianska bröllop är kontantgåvor självklarhet så hur skulle det då fungera för dig, i praktiken? Skulle det kännas ok att på fredagen komma med ett kuvert med pengar till ett syrianskt bröllop som strategiskt placeras i en kista med alla andra kontantgåvor men för jäkligt att sätta in pengar på ett konto till det svenska brudparet på lördagen?

Vi hade inget bestämt resmål. Vi var utfattiga studenter och konstaterade väl helt enkelt att ja, det hade ju varit kul att göra något annorlunda: så om ni vill ge oss en gåva kan ni ju bidra till det. Men om ni inte vill behöver ni inte och vi är lika glada ändå. Jag brukar önska mig pengar i födelsedagspresent/julklapp också.

(Jepp, vi använde alla sparpengar till själva bröllopet. Och fick ändå hjälp från föräldraparen. Inget bröllop för 100 000:-, men fortfarande pengar.)

Det som möjligvis är "efterblivet" (!?) är väl isf att medvetet ge någon fula kläder, en oanvändbar sked eller en tråkig vas.

Vad som definitivt är "efterblivet" är att ha mage att bli upprörd över att någon ha gett en något som är fult, oanvändbart och tråkigt. Än värre blir det om man dessutom tror att givaren anser det själv och medvetet kommit med en ful och tråkig gåva.

Återigen, vad är syftet med en gåva?
OM man önskar sig kläder till barnet, en dopsked, eller en vas - får man räkna med att det kanske inte stämmer smakmässigt, man har fortfarande fått vad man önskat sig. OM man nu önskat kläder, vas, dopsked.

Jag frågar vad folk önskar sig och sedan kör jag på angivna direktiv - om det så är pengar. Jag skiter i vilket, poängen är att mottagaren ska bli glad/nöjd.

När en vän till mig och hennes man gifte sig önskade de sig också pengar,
däremot stod det tydligt i inbjudan nått i stil med.

"Vi önskar oss inga prylar, då vi har det vi behöver, däremot är vi tacksamma för ett eventuellt bidrag till vår bröllopsresa. Dessa önskar vi att ni anonymt sätter in på konto XX. Vid bröllopsfesten vill vi inte ha några gåvor mer än er närvaro"

Tyckte det var väldigt bra gjort, ingen behövde känna nån press på vilket belopp de satte in, de visade att det inte spelade någon roll heller :)
Samt att de slapp hantera en jäkla massa kontanter under festen.

Med denna formulering däremot hade jag gärna gått på bröllopet och lämnat bidrag.

Jag tycker faktiskt att det är rätt oartigt att vräka diverse prylar utan genomtanke på folk i dessa tider av överflöd och konsumism. Vi önskade några saker till våra barns dop men utöver det fick vi flera katastrofalt fula grejer i tenn med barnmotiv. Såna gåvor där folk visar noll intresse för vem man är och vad man kan tänkas vilja ha eller vad barnen kan glädjas åt tycker jag är betydligt mer oartiga än pengagåvor. För mig är det svårt att förstå att pengar kan uppröra, superenkelt att ge och kommer alltid till användning. Jag bryr mig inte om ifall de går till elräkningen, då får väl mottagaren mer över till annat.

Tyvärr går det inte att avsäga sig presenter heller, jag försökte med det på min disputationsfest men det funkade inte alls. Folk känner sig obekväma med att komma tomhänta.

På syrianska bröllop är kontantgåvor självklarhet så hur skulle det då fungera för dig, i praktiken? Skulle det kännas ok att på fredagen komma med ett kuvert med pengar till ett syrianskt bröllop som strategiskt placeras i en kista med alla andra kontantgåvor men för jäkligt att sätta in pengar på ett konto till det svenska brudparet på lördagen?

Jag har varit på båda typerna. Skillnaden är väl att den syrianska traditionen säger att gästerna betalar för sig på bröllopet (det bröllopet jag gick på gick brudparet plus på trots att det kostade över en halv miljon) medan i Sverige säger traditionen att brudparet (eller värdarna) bjuder på bröllopsfest.

Frågan är väl ungefär som att fråga om jag skulle tycka det är för jäkligt att ett svenskt bröllop inte är tre dagar långt eftersom det är så på Sri Lanka.

Vad jag tycker om syrianska traditioner är väl rätt irrelevant, och absolut inte vad tråden handlar om. Blir jag bjuden på ett syrianskt bröllop tackar jag givetvis ja om jag kan, och firar brudparet som de önskar. Precis som jag gör med ett svenskt bröllop.

Återigen, vad är syftet med en gåva?
OM man önskar sig kläder till barnet, en dopsked, eller en vas - får man räkna med att det kanske inte stämmer smakmässigt, man har fortfarande fått vad man önskat sig. OM man nu önskat kläder, vas, dopsked.

Jag frågar vad folk önskar sig och sedan kör jag på angivna direktiv - om det så är pengar. Jag skiter i vilket, poängen är att mottagaren ska bli glad/nöjd.

Det är klart att man får räkna med det. Och det är väldigt konstigt att bli upprörd över om det någon ger en i present inte faller en i smaken.

Syftet med en present är givetvis att ge någon något som mam tror att mottagaren kommer att uppskatta. Syftet är inte att presenten ska utgöra kuvertavgift för gästen på kalaset.

om vi skulle ha gäster på vårt bröllop hade jag också önskat mig pengar. Vi skulle samla ihop kontanter anonymt i en låda och pengarna skulle gå till att köpa skog i något miljöprojekt. Saker har vi. Massor.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka