Bröllopsgåva - hur mycket?

Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag har varit på båda typerna. Skillnaden är väl att den syrianska traditionen säger att gästerna betalar för sig på bröllopet (det bröllopet jag gick på gick brudparet plus på trots att det kostade över en halv miljon) medan i Sverige säger traditionen att brudparet (eller värdarna) bjuder på bröllopsfest.

Frågan är väl ungefär som att fråga om jag skulle tycka det är för jäkligt att ett svenskt bröllop inte är tre dagar långt eftersom det är så på Sri Lanka.

Vad jag tycker om syrianska traditioner är väl rätt irrelevant, och absolut inte vad tråden handlar om. Blir jag bjuden på ett syrianskt bröllop tackar jag givetvis ja om jag kan, och firar brudparet som de önskar. Precis som jag gör med ett svenskt bröllop.

Precis och min fråga är alltså, är det traditionen som avgör vad som är ok eller brudparets önskemål? Jag får vibbar, inte bara från dig, om att det är traditionen som är avgörande för inställningen till kontantgåvor, fast ändamålen är desamma.

På de syrianska bröllop jag varit på har pengarna gått till olika ändamål, till föräldrar, till bostad, till resa, till lite allt möjligt dvs påminner om vad pengarna går till när svenska brudpar önskar kontanter.

. Syftet är inte att presenten ska utgöra kuvertavgift för gästen på kalaset.

Bestämmer - traditionen? Har det någon betydelse, i sak?

Delvis knapplån

Det är spännande, men när jag följer tråden märker jag hur mina egna åsikter ändrats med åren.

Jag minns när jag i en brölloppstråd förfäktade att en gåva är något givaren väljer att ge, och således måste få välja själv. Folk här på Buke tyckte att jag var knäpp. Då kunde paret få fula saker och växter! Dessutom visade det sig att om brölloppsgästerna köpte presentkort på vissa inrednings- och husgerådsbutiker, så fick brudparet en kick-back. I min värld är ett rått önskemål om pengar att föredra.

Jag skulle ge pengar (300-500 till en mer ytlig bekant, 5000 om ett syskon gifte sig).

Jag är dock gammeldags nog att tycka att det är konstigt med krav på pengar eller specifierade gåvor. Särskilt om man vet att gästerna kanske reser lång, övernattar, skaffar barnvakt, tar semester, köper kläder etc för att närvara. Jag skulle dock inte säga något. Vore önskemålet ohemult skulle jag dock "få förhinder och tyvärr inte kunna närvara".

Ni som tycker pengaönskningar är en bra ide, ni hade alltså tyckt att det vore helt i sin ordning om ni fick en inbjudan till en 50-årsfest där det stod "istället för presenter önskar jag mig pengar insatta på mitt konto"?

Om man i Sverige inte hade haft någon tradition av presenter. Om man på alla tillställningar (bröllop, födelsedagskalas, dop, whatever) hade tagit ut en kuvertavgift istället för att uppvakta med presenter, ja då hade jag väl antagligen inte tyckt att det var konstigt. Ungefär som att jag antagligen hade tyckt att det var normalt att bjuda på blodpudding och stekta ägg på julafton om det var tradidion.

Jag skrev för övrigt inte vad jag tyckte om den syrianska traditionen, bara skrev att jag givetvis anpassar mig till den oavsett vad jag tycker. Precis som att jag anpassar mig till ett svenskt beudpar som vill ha bidrag till sin bröllopsfest, oavsett vad jag tycker.

Ni som tycker pengaönskningar är en bra ide, ni hade alltså tyckt att det vore helt i sin ordning om ni fick en inbjudan till en 50-årsfest där det stod "istället för presenter önskar jag mig pengar insatta på mitt konto"?

Ja varför inte? Ovanligt. Men jag som gäst skall ju inte diktera födelsebarnets önskemål om gåvor. Tvärtom det sparar mig en hel del tid.

Om man i Sverige inte hade haft någon tradition av presenter. Om man på alla tillställningar (bröllop, födelsedagskalas, dop, whatever) hade tagit ut en kuvertavgift istället för att uppvakta med presenter, ja då hade jag väl antagligen inte tyckt att det var konstigt. Ungefär som att jag antagligen hade tyckt att det var normalt att bjuda på blodpudding och stekta ägg på julafton om det var tradidion.

Jag skrev för övrigt inte vad jag tyckte om den syrianska traditionen, bara skrev att jag givetvis anpassar mig till den oavsett vad jag tycker. Precis som att jag anpassar mig till ett svenskt beudpar som vill ha bidrag till sin bröllopsfest, oavsett vad jag tycker.

Pratade just med min son som varit på flera syrianska och det är ju så att alla ger ju pengar så om du ger så får du själv tillbaka en dag när du gifter dig :). OM du nu gifter dig alltså ;)

Jag ser precis på det som sådana önskningar på ett bröllop: så länge det är trevligt formulerat så är det för mig helt egalt om jag köper en vas eller ger bort en femhundring.

Just den formuleringen hade jag troligtvis backat på, men tex jag planerar en resa till Bali som jag skulle uppskatta bidrag till hade jag tyckt var helt ok :)
Om någon inte har behov av att spara, tjänar så pass bra/mer än genomsnittsgästen tycker jag det luktar illa att efterfråga pengar, faktiskt.
Då får man nog ta och göra som italienarna, "önskelista" eller helt enkelt ta det man får.

När jag fyllde 50 så bjöd jag in och det enda jag önskade mig var en kul fest. Och det blev en skitkul fest !
Sen fick jag fantastiska saker också, mina kompisar hade skramlat till en resa till Barcelona för två (jag och sambon), jag blev så glad att jag grät. Ena dotterns dåvarande pojkvän som är fotograf gav mig en fantastisk bild på döttrarna som han tagit. Jag var skitpinsam och grät mig igenom av öppningen av presenterna, jag blev så otroligt rörd av att så många köpt/fixat så fina saker till mig. OCH kom på min fest och hade jättekul. Sån är jag.

KL
Jag har ärligt talat lite svårt med att vara otacksam och tycka att en givare inte tänkt tillräckligt bra. Jag blir alltid glad för gåvor. Och jag blir ledsen om någon tycker att jag givit en dålig present, jag försöker ju tänka efter och hitta på något som passar och jag har issues med "faller inte i smaken".

Om ett brudpar önskar sig pengar hade jag nog givit pengar - på ett eller annat vis

Leta på en antikvitetsaffär, då kan de inte veta exakt vad det kostade.:p

Förresten så har jag flera gånger sett syrliga kommentarer om "bidrag till bröllopsresan" här på Buke. Det anses vara täckmantel för "pengar till bröllopsfesten". Så uppenbarligen är semantiken viktig om man tycker att det ena är rumsrent men inte det andra.

Det är verkligen lustigt det där, för jag och flera i min bekantskapskrets tycker precis tvärtom. På något sätt tycker jag att det känns bättre att bidra till bröllopet och festen som man närvarar vid (typ kuvertavgiften), än att lägga till pengar till en bröllopsresa som paret kommer ta sig iväg på oavsett bidrag eller ej.

Fast det är säkert olika från par till par också, men eftersom samtliga par (i mitt fall då) som önskat pengar till res består av två välbetalda personer utan barn medans paret som hellre önskade sig bidrag till bröllopet bestod av småbarnsföräldrar med lägre inkomst och som inte åkte iväg på någon resa efteråt utan som helt enkelt ville kunna bjuda sina vänner på bröllopet utan att behöva gallra för mycket. Så jag tänker iaf att inställningen till vad som är ok att önska sig pengar till antagligen varierar en del beroende på hur paret formulerar det och hur just den situationen ser ut? :)

Det brukar nog inte stå så utan vara en kuvertavgift i så fall. Det har jag varit med om och tyckte inte var konstigt.

Tycker inte pengar till bröllopsresa är ngt konstigt heller, det var väldigt enkelt när hela bekantskapskretsen gifte sig en efter en och det var ett möjligt alternativ. Släkt och dyl gav väl vanliga presenter men vi skramlade varje gång 300 kr per person och gav bort på märkliga vis, enklaste och mest ångestbefriade någonsin ( -vi har allt och vill inte ha ngt ger mycket mer ångest, måste i alla fall fundera över sätt att ge bort ingenting. Och så ska man skämmas för att man inte skrev så själv -eftersom jag själv blir jättestressad när folk skriver så).

Hände oss också, hade inte skrivit ngt om presenter men hänvisat frågor, om allt, till en person. Anvisningar var typ -vadsomhelst, ingenting, pengar till bröllopsresa. Tror tyvärr inte det kom fram exakt så i alla fall (eftersom någon ändå bestämde sig för att vara sur och att vi var knäppa, det går inte att göra rätt. Men vi fick mycket vadsomhelst och ingenting och pengar till resa och var glada för allt. (och nej vi skulle inte åkt på resa oavsett, vi spenderade på en fest för våra vänner.).

Senast ändrad:

*knapplån*

Kuvertavgift tycker jag är helt okey, då betalar jag min egen mat, men att ge pengar känns inte okey.
Då ska det vara att ge till ett konto, där det inte framkommer vem som gett vad.
Fast det klart, har man många rika vänner så kan man ju tjäna ihop till en riktigt dyr resa. Sämre för oss som inte har rika vänner... Jag skulle väl komma till Lycksele djurpark i bästa fall:o
Tur att jag är gift sedan länge, där vi hade ett bröllop helt utan avgifter för våra gäster.

* Jenny *

kl

Jag ser faktiskt inte problemet. Folk gör ju listor över exakt vilka grejer de vill ha i bröllopspresent. Mycket enklare att bara önska pengar, och precis samma sak.

Massor av folk, både unga och gamla, önskar sig pengar i födelsedags- och examenspresent också. Inget konstigt alls.

Det brukar nog inte stå så utan vara en kuvertavgift i så fall. Det har jag varit med om och tyckte inte var konstigt.

I TS hade man ju önskat sig pengar. Hade det varit kuvertavgift hade det ju inte varit något problem för ts att förstå hur mycket hon förväntades bidra med.

Ja varför inte? Ovanligt. Men jag som gäst skall ju inte diktera födelsebarnets önskemål om gåvor. Tvärtom det sparar mig en hel del tid.

Och jag tycker att något sådan (eller liknande forumulering) är väldigt konstig Ungefär som att "jag förväntar mig att få presenter men eftersom jag inte vill ha några onödiga saker men är väldigt intresserad av värdet så kan ni sätta in motsvarande värde på mitt konto". Och nu menar jag när folk önskar sig "pengar". Inte bidrag till en viss sak.

Fast om folk mest är intresserade att på enklast möjliga vis föra över ett visst värde till mottagaren, och inte bryr sig ett dugg om vad eller hur, ja då förstår jag att man tycker ett kontonummer är bra och praktiskt.

*kl*
Jag orkade inte läsa hela tråden, men jag var på ett bröllop i somras där brudparet, precis som i detta fall, enbart önskade sig pengar. De skrev med ett kontonr i det infobrev de skickade ut strax innan bröllopet. Brevet innehöll också vägbeskrivning till kyrkan och festplatsen samt lite boendeanvisningar och sånt så det var inte enbart för kontonr :D
I övrigt så ställde de en fin, äldre liten kista i festlokalen där locket var fixerat med en några cm bred glipa. Där kunde man lägga kuvert med pengar och vara helt anonym om man ville. Det är väl det "bästa" man kan göra i en sån situation.

Sambon och jag gick ihop med några andra kompisar där vi la en summa efter egen förmåga, allt i olika valörer. Alla pengar lades i en plastkorg med lock som vi låste med kodlås. Så hela lådan var från ett gäng på typ 7-8 pers, och det blev ju då en ganska ansenlig summa trots att vissa la mindre än andra. Koden till låset fick brudparet veta först när de specificerat vad pengarna skulle gå till, allt för att det inte bara skulle hamna i vanliga hushållskassan! :)

TS - om du inte kan göra något liknande det vi gjorde så kanske kolla på youtube efter hur man viker sedlar i roliga former och ge presenten så? Jag har sett svanar och rosor av tjugor bl.a. :)

Nå't liknande har jag också gjort.

Vi gav en PET-flaska full med guldtior till en kompis när hon fyllde jämt. Jag vet inte exakt hur mycket det blev men över 7000 i allafall.

Koden till låset fick brudparet veta först när de specificerat vad pengarna skulle gå till, allt för att det inte bara skulle hamna i vanliga hushållskassan!

Varför då? Köper du en vas till brudparet först när du vet vad de ska göra med vasen (ha i skåpet, ha blommor i, ge bort, ha torkade växter i, samla pengar i o.s.v.)?

Nå't liknande har jag också gjort.

Vi gav en PET-flaska full med guldtior till en kompis när hon fyllde jämt. Jag vet inte exakt hur mycket det blev men över 7000 i allafall.

Men jösses! Ger ni så värdefulla presenter kompisar emellan vid födelsedagar? Eller var det en insamling från hela vänkretsen?

För att de precis köpt ett hus fullt med mögel som inte täcktes av försäkring och vi ville inte att pengarna bara skulle bli en del av det utan att det skulle gå till något specifikt som de ville ha. Nu blev det en del av den garderobsvägg de byggde in, med våra pengar kunde de välja det finare alternativ med speglar och finare detaljer istället för plain and simple. Det känns bättre än att det bara pumpades in i ett hus som de inte kommer att bo i resten av livet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka