Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?
Precis och min fråga är alltså, är det traditionen som avgör vad som är ok eller brudparets önskemål? Jag får vibbar, inte bara från dig, om att det är traditionen som är avgörande för inställningen till kontantgåvor, fast ändamålen är desamma.
På de syrianska bröllop jag varit på har pengarna gått till olika ändamål, till föräldrar, till bostad, till resa, till lite allt möjligt dvs påminner om vad pengarna går till när svenska brudpar önskar kontanter.
Bestämmer - traditionen? Har det någon betydelse, i sak?
Jag har varit på båda typerna. Skillnaden är väl att den syrianska traditionen säger att gästerna betalar för sig på bröllopet (det bröllopet jag gick på gick brudparet plus på trots att det kostade över en halv miljon) medan i Sverige säger traditionen att brudparet (eller värdarna) bjuder på bröllopsfest.
Frågan är väl ungefär som att fråga om jag skulle tycka det är för jäkligt att ett svenskt bröllop inte är tre dagar långt eftersom det är så på Sri Lanka.
Vad jag tycker om syrianska traditioner är väl rätt irrelevant, och absolut inte vad tråden handlar om. Blir jag bjuden på ett syrianskt bröllop tackar jag givetvis ja om jag kan, och firar brudparet som de önskar. Precis som jag gör med ett svenskt bröllop.
Precis och min fråga är alltså, är det traditionen som avgör vad som är ok eller brudparets önskemål? Jag får vibbar, inte bara från dig, om att det är traditionen som är avgörande för inställningen till kontantgåvor, fast ändamålen är desamma.
På de syrianska bröllop jag varit på har pengarna gått till olika ändamål, till föräldrar, till bostad, till resa, till lite allt möjligt dvs påminner om vad pengarna går till när svenska brudpar önskar kontanter.
. Syftet är inte att presenten ska utgöra kuvertavgift för gästen på kalaset.
Bestämmer - traditionen? Har det någon betydelse, i sak?