Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Ursäkta, men om du läser mitt inlägg så har jag inte kallat någon som världsmästare! Bara konstaterat att vi som hela tiden söker kunskap kommer att hitta den.

Dock noterar jag att du pekar ut dig själv :confused:

Har du inte? jag tolkade det iaf så att "vi" här som kickade bakut var "världsmästare",varken har något att komma med för vi har "lärt färdigt" & "ni" som ställer frågor här på Buke alltid har nåt nytt att lära er. Har aldrig påstått att jag är full-lärd, jag lär mig nya saker varje dag och använder,lixom många här,sunt förnuft i min vardag med hästen.

Nu är det fritt för dig att tolka mitt inlägg..

Man lär sig under tiden! Klart man inte kan veta allt när man precis har skaffat häst. Själv broddade jag för första gången i förrgår! Var oxå nervös, hade fått med mig fel brodd trots att jag frågat hovis och trots att jag FRÅGAT I AFFÄREN så blev det fel storlek jag fick med mig hem. Som tur var kunde jag låna brodd.

Tycker det ibland är väldigt tråkiga kommentarer från en del här inne på buke. Inte bara just i denna tråd utan det gäller i andra med. Jag har inte heller haft EGEN häst så länge, men ändå varit med häst sedan barnsben. Oavsett hur lång erfarenhet man har av saker och ting finns det alltid en första gång för allting. Sen om man lär sig det i 5-års åldern eller i 30-års åldern kvittar. Sen vet jag inte om kunskapen om broddning eller ej ska ses som ett kvitto på om man ska ha häst eller inte...finns nog annan kunskap som jag anser vara mer basic i sådanna fall. Foderlära till exempel eller kunskap om hästen som flockdjur.

Viktigare då att inse att man aldrig kan bli fullärd och vara ödmjuk inför nya infallsvinklar eller som i det här fallet, en människa som frågar för att den vill veta.
Om man inte kan få göra det utan att få skit kan man ju lika gärna stänga ner hela Buke då hela Buke är som ett helt frågeforum = människor som vill veta saker de inte visste innan.

Ingen mer än jag som regarerar på att detta är något som kan vara bra att veta INNAN man skaffar egen häst :crazy:

det gjorde jag också först.. men sedan tänkte jag som så, att det är himla mycket bättre att TS kommer hit till buke och frågar istället för att hon sitter hemma och inte vet något och att det istället resulterar i fläkskador för att hästen halkat.

jag tycker inte vi ska hacka på dem som inte vet, utan berömma dem för att de frågar och för att de vill lära sig! men självklart är det väll önskvärt att man kanske skulle vetat vad bråddhål är innan man köper häst, men om man ska titta på hur många som köper häst innan de kunskapsmässigt borde ha, så kan vi ju gnälla på det bäst vi vill, de kommer alltid existera, även de som inte ens tar TS initiativ till att fråga.

Beröm istället för att hacka, nästa gång kanske någon inte vågar fråga och så kanske en olycka sker som kunnat förhindras om de vågat fråga.. och det gäller ju även den bästa.

ja, de längst ner är broddhålen :) Du kan välja mellan storlekarna 3/8 eller 5/6 ;)

Du har helt rätt i det du skriver :bow:
Blir bara så förvånad över vad många som skaffar häst utan de grundläggande kunskaperna. (menar inte just TS ) tycker att allt fler skaffar häst utan att riktigt veta vad det handlar om.
Känns som att det var vanligare förr att man hade sköthästar osv INNAN man skaffade egen häst och att man då lärde sig mer. Nu har väldigt många egen häst.

Du har helt rätt i det du skriver :bow:
Blir bara så förvånad över vad många som skaffar häst utan de grundläggande kunskaperna. (menar inte just TS ) tycker att allt fler skaffar häst utan att riktigt veta vad det handlar om.
Känns som att det var vanligare förr att man hade sköthästar osv INNAN man skaffade egen häst och att man då lärde sig mer. Nu har väldigt många egen häst.

Vet många som har haft häst länge men som ändå ger den minimalt med grovfoder för att istället ge den en massa kraft. Vad är bra hästhållning bara för att man har haft häst länge? Okej, det blev ett sidospår, men jag tycker inte att broddningen (som denna tråd handlar om) är ett kvitto på att man är en bra hästägare. Det finns andra saker som är mer basic vad gäller hästen och det är att se på vad HÄSTEN har för behov och tillgodose dem. Det saknas/förbises av en del hästägare...

Och, TS:s häst hade ett behov av broddar och TS ville lösa det problemet. Det var nog bara så enkelt.

Senast ändrad:

Fortsätt du att fråga !
Det finns även människor här på Buke som är ödmjuka !
Ett litet tips 'är att FRÅGA din hovis om han har broddar med sig, det är inte säkert .
Annars vet han säkert vilken storlek du ska !
Jag hoppas att du inte blivit ivägskrämd utan fortsätter ställa frågor !
Lycka till med din häst !

Hej från hambo

Fast storleken på broddskallarna är beroende på sko typ. 3/8 är ridskor & 5/16 är travskor.

Tyvärr är svaret inte så enkelt. Det finns ridskor med 5/16 gängor.

Om vi säger så här,, det finns två typer av gäng.

3/8 vilket är det större hålet(ca 0.8 cm i diameter) och 5/16 som är det mindre hålet (ca 0.6 cm i diameter). Sedan finns det olika höjd och bredd på båda gängornas broddar.

Seriöst!! Klart det är broddhål i skon!! Vad skulle det annars vara för hål i trakterna på skon!

Hoppas du har bättre koll på resten av hästeriet än det här med skorna!! Om ej tycker jag ärligt talat inte du bör ha egen häst utan hålla dig till ridskolan ett tag till... Bosätt dig på biblan o nätet ett tag o läs all möjlig teori o lär dig det du läst praktiskt!

Egen häst ska man inte skaffa förrän man har ganska bra koll!:devil:

Praktexempel på onödiga och löjliga inlägg här på Buke...
TS har väl inte ens sagt att hon har en egen häst...

Så bibblan är det bästa stället att hitta information...?
Jo för det är ju ofta så att hästar i verkligheten är som hämtade ur böckerna... Seriöst! Klart de är!

Praktexempel på onödiga och löjliga inlägg här på Buke...

Jag är personligen ganska övertygad om att moderatorn kan ta ställning till det utan din personliga offentliga uppfattning.

Varför inte i stället rapportera inlägget istället för att strö salt på såret??

ja det är broddhål, finns skor med 4 såna hål med.
alla hovslagare jag har haft har det ingått i skoningen, säg att du vill ha med brodar när du skor honom nästa gång eller så frågar du bara vilken strl det är. lycka till =)

Ja men titta :) här lärde jag mig något :bow: Tack Coari !!

Jag skulle vilja vidareutveckla detta genom att påstå att valet av om det ska vara 3/8 eller 5/16 gäng beror på skons storlek och bredd.

Ju mindre storlek och ju mindre bredd på skon ju mindre broddhål=5/16 och tvärtom borde innebära 3/8.

(det är gängen och broddhålets storlek som omnäms i antingen 3/8 eller 5/16, inte brodden som sådan.)

kan oxå infa att jag idag för första gången vart tvungen att använda broddar, hållt på med hästar i snart 17år.

*KL*

Jag tror bestämt att TS fått svar på sin fråga, och därför stänger jag tråden. Det känns liksom att det inte går att utveckla det mer än vad som redan skrivits.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 928
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18