Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Broddhål i sko? SVARA SNABBT

Det var min första reaktion också. Hovar & skor ingår iaf i min filosofi i grundläran. Men alla är vi olika :) och tur är väl det.

Vi har överlag travare, dessa skor vi med smala järnskor & dessa är det 5/16" brodd och vi broddar med 6 st i var sko. Vid mkt snö & is har vi 10 mm fram & 12 mm bak. När det blir barmark åker vinterskorna av & sommarskor åker på ( släta fram vanligtvis, fals i bak). Blir en del skobyte :) Den ena har iofs PG skor fram så där byter man lätt bara från vintergummi till sommargummi (hmm nu fick jag andra tankar i planeten :angel:)

Är det bart broddar jag ur.
Hoven ska ju ha en liten glidning mot underlaget för att minska slitaget på de strukturerna i benen och den försvinner ju helt vare sig man har 2 eller 4 brodd.

Det här verkar de flesta strunta i:mad:
Har broddarna väl kommit i- så får de sitta. Oavsett om det är en sån här vinter- utan vinterväderlek.

folk rider dessutom sönder blöta vägar med brodden i.

Hoven ska ju ha en liten glidning mot underlaget för att minska slitaget på de strukturerna i benen och den försvinner ju helt vare sig man har 2 eller 4 brodd.

Det beror helt på underlag, gångart och hastighet.

Ett för stort glidmoment leder lätt till oönskade skador. Man måste använda huvudet för att hästen ska få optimalt grepp utifrån sina fysiologiska förutsättningar.
Man bör oxå ha i åtanken vilken typ av brodd och höjd på brodden som man använder.

Här ett litet ex. på en bra vinterbroddning.

http://www.pixbox.se/pic_show_id18729383.html

Det här verkar de flesta strunta i:mad:
Har broddarna väl kommit i- så får de sitta. Oavsett om det är en sån här vinter- utan vinterväderlek.

Hur menar du??? Kan du vidareutveckla för jag förstår inte eftersom jag själv förspråkar att hästarna ska vara broddade under hela vinteperioden.

Så du tycker att det är hästvänligt att rida med 4 brodd på frusen mark? Nada glidmoment.
Eller tramprisken vid djup lera:eek:

knapplån

Nu tycker jag att ni är lite väl tramsiga (med risk att få ngn på mig).
Jag hade ingen erfarenhet av broddar när jag köpte häst. De hästar jag red när jag var ung hade inte skor. Vi red jättemycket på vintrarna och det var ofta snö (ej i skåne). Men jag minns inte det som ngt problem överhuvudtaget.

Sedan är det klart att man bör kunna en hel del innan man köper en egen häst. Men jag vet inte om jag tycker att broddhål är ett mått på ens kunskaper.
Sedan kan man också se det som att jag inte hade tillräckligt med kunskaper. Det är möjligt.

Jag broddar ur efter varje ridtur. Jag tror att jag hade haft broddarna i max två gånger innan snön kom för ett par dagar sedan. Jag hade stoppat bitar av kökssvamp i broddhålen. Det fungerar utmärkt så länge man tar ur dem ofta. Men efter att ha suttit där en månad...... Det tog 40 minuter innan jag hade fått i alla broddarna i onsdags.

Det ser ut som 6 mm brodd du har i tån? 10 mm i trakten? De har jag i trakten är 6 mm och de använder jag vid behov. Så dina hästar går nästan lika högklackat som mina?

Jag har haft en häst som trampade sönder sig ordentligt pga tåbrodd. Efter den skadan har jag inte haft tåbrodd mer.

Men hej, välkommen till trevliga buke där alla är experter och proffs.

Jag har mycket kunskaper kring hästar och ridning, men det här med skor och skoning är någonting jag aldrig fått visat för mig, varesig på ridskolan eller av någon privatryttare. Jag har kunnit folk omkring mig som jag kan fråga, men nu skulle jag iväg till affären och handla broddar och hann tyvärr inte höra med någon innan, och då tänkte jag att jag skulle slänga iväg en fråga på Buke. Vilket jag inte borde ha gjort.

Jaja, man lär sig av sina misstag.... :crazy:

Tack till er som svarade i alla fall, då var det som jag trodde.

Hej!
Eftersom du verkar höra till oss som vill lära sig mera och inte världsmästarna så kommer du säkert klara dig jättebra!
Hovslagaren har ofta brodd med sig.
Lycka till!

Senast ändrad:

Seriöst!! Klart det är broddhål i skon!! Vad skulle det annars vara för hål i trakterna på skon!

Hoppas du har bättre koll på resten av hästeriet än det här med skorna!! Om ej tycker jag ärligt talat inte du bör ha egen häst utan hålla dig till ridskolan ett tag till... Bosätt dig på biblan o nätet ett tag o läs all möjlig teori o lär dig det du läst praktiskt!

Egen häst ska man inte skaffa förrän man har ganska bra koll!:devil:

Hej!
Eftersom du verkar höra till oss som vill lära sig mera och inte världsmästarna så kommer du säkert klara dig jättebra!
Hovslagaren har ofta brodd med sig.
Lycka till!

Nice, har varit "världsmästare" sen 5 års åldern då, när min mamma köpte min läromästar ponny. Lärde mig iaf brodd & skor mm i den åldern, men det kanske är annorlunda när man har hästar omkring sig på hemmaplan sen barnsben...? Men att kalla folk här för världsmästare för att man reagerar på när nån som har häst, lägger ut en bild på en vanlig ridpjuck med 2 broddhål i trakten..nee! klart man undrar!!! Utan hov ingen häst lixom.:smirk:

Det är klart man undrar. Det gjorde jag också. Men det behöver inte betyda att personen är helt okunnig.

Seriöst!! Klart det är broddhål i skon!! Vad skulle det annars vara för hål i trakterna på skon!

Hoppas du har bättre koll på resten av hästeriet än det här med skorna!! Om ej tycker jag ärligt talat inte du bör ha egen häst utan hålla dig till ridskolan ett tag till... Bosätt dig på biblan o nätet ett tag o läs all möjlig teori o lär dig det du läst praktiskt!

Egen häst ska man inte skaffa förrän man har ganska bra koll!:devil:

..... jag har faktiskt inte en enda kommentar till det där inlägget.

Jag har en häst, ja. Jag lär mig nya saker varje dag, och alla ser mig som en väldigt ansvarsfull tjej. Jag har kunniga hästmänniskor runt omkring mig, och jag tror att det är bättre att fråga mycket istället för att "anta" att någonting är rätt, som jag misstänker att många av er här på buke gör, eller är det bara en fasad ni har? För att ni verkar gilla att trycka ner varandra och framstå som att ni är bäst i alla fall.

Så jag tänker fortsätta fråga folk i min omgivning de allra konstigaste och dummaste frågorna angående min häst, men jag tänker med all säkerhet aldrig fråga någontign här på Bukefalos i alla fall.

Senast ändrad:

Nice, har varit "världsmästare" sen 5 års åldern då, när min mamma köpte min läromästar ponny. Lärde mig iaf brodd & skor mm i den åldern, men det kanske är annorlunda när man har hästar omkring sig på hemmaplan sen barnsben...? Men att kalla folk här för världsmästare för att man reagerar på när nån som har häst, lägger ut en bild på en vanlig ridpjuck med 2 broddhål i trakten..nee! klart man undrar!!! Utan hov ingen häst lixom.:smirk:

Ursäkta, men om du läser mitt inlägg så har jag inte kallat någon som världsmästare! Bara konstaterat att vi som hela tiden söker kunskap kommer att hitta den.

Dock noterar jag att du pekar ut dig själv :confused:

Och fälttävlanshästar då?

Sorry, jag diskuterade bara denna årstidens broddning :bow:

Vi pratade om att det blir "högklackat" om man rider tex på asfalt och att glidmomentet försvinner.
Jovisst, jag har gräsbrodd vid behov, även om det var ett par år sedan jag red högre klasser inom ft.
Men då rider man ju mjukt underlag så brodden sjunker ner i underlaget.

Jag har en häst, ja. Jag lär mig nya saker varje dag, och alla ser mig som en väldigt ansvarsfull tjej. Jag har kunniga hästmänniskor runt omkring mig, och jag tror att det är bättre att fråga mycket istället för att "anta" att någonting är rätt, som jag misstänker att många av er här på buke gör, eller är det bara en fasad ni har? För att ni verkar gilla att trycka ner varandra och framstå som att ni är bäst i alla fall.

Så jag tänker fortsätta fråga folk i min omgivning de allra konstigaste och dummaste frågorna angående min häst, men jag tänker med all säkerhet aldrig fråga någontign här på Bukefalos i alla fall.

:eek: Läskigt (men inte förvånande) att du skrev precis vad jag känner om vissa här på buke...tråkigt men sant....:crazy:

Ja... man måste vara fullärd hästkarl med 50 års hästerfarenhet för att kunna ha häst här på Buke:mad: Förbannat fåniga kommentarer har du fått och det är väldigt tråkigt tycker jag! Skärp er besservissrar och inse att den här personen kanske kan en hel del som ni inte kan. Man skriver här för att få ta del av erfarenheter, lära sig och lära ut. Att inte veta var broddhålen sitter är väl inte något som i första hand tar död på hästen??? Jag visste inte heller hur man broddade förrän jag fick egen häst, och se ... hästen dog inte av det och jag blev inte dömd för djurplågeri heller:rofl:

Om det är en vanlig ridhäst så är det säkert vanliga 3/8, och du köper isbrodd (har en liten pigg i mitten av brodden) Om du köper en gängtapp också så blir det lättare att få i brodden. Skiftnyckel ska du också ha en (eller liknande). Pilla ur skrotet ut broddhålet, gänga och skruva i brodden... klart:banana:

Precis så är det och det är ju skitbra att du ställer de frågor du vill veta svaren på. Vissa delar av hästeriet är inget man måste kunna innan, utan är snarare saker man kan så fort man sett det. Vissa ridskolor och stall lär ut sånt andra inte. Jag tycker folk kan slappna av lite. Trots att jag hade varit medryttare sedan sexårsåldern på ett sånt vis att jag tog hand om hästen själv (gjorde iordning foder, mockade, red, broddade:D, fodrade, hjälpte tom till vid avmaskning och hovslagarbesök osv osv) de tre-fyra dagarna per vecka jag hade var det många grejer jag inte stött på innan jag hade egen häst.

Ts frågar hur stora brodden ska vara och om det är de hålen de ska i, det ter sig ju självklart för alla som nån gång broddat, och det ingen har sagt till en är ju svårt att veta. Det är ju värre att inte ha någon erfarenhet av de delar som tar tid att lära sig och inte vart brodden ska i. Har man inte haft egen häst är det ofta hästägaren som skruvar i brodden när det blir isigt och så är de där.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 928
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18