broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Sv: broddar - skaderisken

Jag ser hellre en sårskada än en fläkningsskada, sår läker ju oftast.
så ser jag det 'hellre' också. varför gör inte dom det i mitt stall egentligen?? hästarna går ju faktiskt bra ihop. för det känns ju som att det är större risk att hästen går omkull när det är så halt & skadar sej än att dom får en 'broddspark'.

Hos oss har det aldrig varit nån sån diskussion, alla tycker det är självklart med brodd både bak och fram.Men eftersom ni verkar lite oense kanske det kan vara bra att ta upp med de andra ägarna?
jag har inte heller varit med om sådana diskussioner i andra stall, men detta är första vintern i vårat nya stall. men givetvis får vi ta upp det med alla hästägarna.

Broddar är självklart här, nästan 6 månader om året.
Skulle aldrig våga släppa ut en utan brodd (så länge dom har skor dvs)

Däremot skulle jag nog dra mig för att släppa ihop nya hästar med varandra under den säsongen, pga skaderisken. Men är det hästar som går ihop i vanliga fall så är det en självklarhet.

Jag är också för att hellre brodda på än att riskera fläk skador osv i hala vinterhagar - OM flocken går relativt normalt bra ihop och det inte är konflikter generellt där bakhovar används. en olycka kan ändå hända, det måste man vara medveten om - men en brodd spark även om det kan bli fula skador, är ändå bättre än en fläk skada tycker jag, som ofta leder till lååång konvalecens och i värsta fall och flera fall, avlivning.

i vår valack hage har vi ett OK på isbrodd bak när det är nödvändigt. det är det bara vissa delar av vintern (bor i östergötland där det ofta är varma, leriga vintrar) vi broddar därmed på bak när det blir för isigt i hagarna, och sen tar vi ur och har blindbroddat bak perioder då det ändå är lerigt och plus grader. broddade fram är de konstant hela vintern.

ang åsikter i ditt stall osv: ni kanske kan göra en kompromiss i det att ni OK:ar isbrodd bak men inte 4 brodd bak.... det blir ett ganska rejält "tag" av en spark om du har 4 brodd. med brodd enbart i trakten får hästen ett vettigt grepp, men chansen är mindre att det blir stora skador, då oftast tån är den som träffar först vid en spark.

bara en tanke och ett tips!

Däremot skulle jag nog dra mig för att släppa ihop nya hästar med varandra under den säsongen, pga skaderisken. Men är det hästar som går ihop i vanliga fall så är det en självklarhet.

då är det ju en annan sak, men alla dessa hästar har gått tillsammans sedan i somras & känner varandra väl. :)

Hej!

Allla hästar där jag står at fyrbroddade runt om, även i hagen. Hade de inte varit broddade bek hade det varit livsfarligt att ta ut och in dom för det är snorhalt överallt hos oss..

En sparkskada är oftast inte alls lika farlig som en fläkskada, är vårt resonemang.../ Lavinia, som föredrar säker hantering och inga fläkskador

Hejsan!

Min häst är helt oskodd och då även obroddad runt om. Jag tycker att det är okej att han går ihop med andra skodda hästar som har broddar fram. Jag skulle se det som en självklarhet att bli tillfrågad om det var okej att de var broddade bak. Nu är ingen av hästarna skodda bak, utan bara fram, men om de var broddade bak så vore det, om inte bra, så i alla fall artigt att bli tillfrågad om det var okej med broddar bak.

Och visst är det halt utan broddar.........

usch fy vad hemskt egentligen om hästen skulle få en sådan fläkskada med så lång konvalecens & i värsta fall avlivning. jag ryser när jag tänker på det. man har ju hört en hel del. :( då tar man ju hellre en ful 'broddspark'. det kan ju gå illa där också. men denna flocken går bra ihop. för här är det väldigt halt just nu & jag anser att det kräver broddar i hagen. helst vill jag ju har hästen broddad med 4 brodd i varje sko, men jag ska givetvis ta upp det att dom iallafall får vara broddade med 2 brodd bak. tack för den idén. :)

För mig som skåning är det där med broddar inte så mycket vardag som det verkar för er. Men det är nu farligt halt här hemma. Därför har jag en fråga :o har tänkt brodda min häst men det finns bara två hål i varje sko (i trakten) om man ska ha fyra broddar var finns hålen? Kan man inte rida/släppa ut med endast 2 brodd i varje sko? Halkar de då när de rullar över i tån? Är det farligt att låta dem gå broddade dag och natt om man bara har två brodd i varje sko?

Tacksam för svar!

det e vinter nu då är det väl självklart att ha broddar på hästen...mina hästar går med 6 brodd i varje sko inte skulle jag ställa mej å skruva i och ur brodden på morgonen och kvällen bara för att nån är rädd att hästen sin kanske får en spark...skador får man leva med om man har djur....

Sv: Broddar i hagen!!!!!!!!!!!1

Suzi skrev:
Så du rider inte alls under vintern??? Why!!! vintern e ju som roligast när man kan tolka och härja runt i puder snön :) varför inte rida med brodd??
Hehe, läs Alexandras tidigare inlägg i den här tråden så får du se att hon snarare är broddfantast:D

cerrox skrev:
tycker ni att det är ok att andra hästarna som era hästar delar hage med har broddar ute i hagen, även på bakhovarna & nu menar jag 4 broddar i varje sko sko runt om? jag tänker då främst på skaderisken av tex sparkar osv. vore intressant att veta vad ni tycker & tänker om det. för i vårat stall är dom inte allt för glada över broddar på bakhovarna iallafall just pga skaderisken av sparkar osv. men jag anser att det är större & framförallt värre skaderisk att hästen (som aldrig har sparkat någon annan häst för den delen) slår omkull eller något sådant i hagen om dom inte är broddade ordentligt när dom är skodda. det är ju faktiskt ganska så halt i hagarna vid denna tiden = vääldigt dåligt grepp med skor utan broddar. så snälla säg mej vad ni tycker.

:banana: :banana: :banana:

Det är en oskriven lag, att man inte har broddar i hagen. Och ni som inte har den meningen, åk ner till Helsingborg och titta på de skador som blir när en spark träffar rätt.
Det är inte nyttigt för hästen att stå hela tiden med broddar på !!
Vadför inte plocka av skorna,
Lotta

Alkemisten skrev:
Kan man inte rida/släppa ut med endast 2 brodd i varje sko? Halkar de då när de rullar över i tån? Är det farligt att låta dem gå broddade dag och natt om man bara har två brodd i varje sko?

Tacksam för svar!

Så klart du kan släppa ut hästen med endast två boddar i skorna. Tåbrodden hjälper till i själva frånskjutet men fläkningsskadorna är det främst traktbrodden som förhindrar.
Det är heller inte spec farligt med att bara ha traktbroddar i dygnet runt såvida din häst inte lever hela sitt liv ståendes på ett cementgolv utan strö.

wolken fee skrev:
Det är en oskriven lag, att man inte har broddar i hagen.
Den här "lagen" ska anses som djurplågeri när det är halt i hagarna.. Den som tänker så skulle själv tvingas gå på isgata med ett slätt plattjärn under fötterna!!

I våran stora hage i stallet måste alla vara med på brodd för att det ska gå igenom, det är jag ganska glad över då en del hästar där viftar rätt bra med både fram och bakben. Där är blindbroddar okej, men inte isbrodd.
Min häst och en annan häst går själva i en hage (bägge har vart skadade, behöver inte busa med de andra ännu) och har brodd i alla fötterna. Min har 4 isbordd i varje, stoet har isbrodd fram och blindbrodd bak då hon är snabb att sparka.

För att en del hästar inte KAN gå utan skor? Skulle jag ta av min skorna fick han stå på boxvila...

Alexandra_W skrev:
Man kan förresten ha sex broddar/sko med, inte helt ovanligt på travskor. Men ger oftast ett för bra grepp, dvs ett för 'stumt' islag för en vanlig ridhäst.

6-broddade travskor beror på att travskorna är för tunna (4-6mm) för att bara ha broddade i tån och i trakten. Skon skulle helt enkelt böja sig på mitten om där inte satt en brodd.

Använder man fyra brodd eller fler i varje sko behöver man inte vara rädd för fel benställning. Visst ökar risken för balltramp men jag anv boots i neopren och hon har inga balltramp eller skav av bootsen. Mina hästar går med brodd dygnet om förnärvarande med fyra i varje hov men jag föredrar sex åtminstone i varje framsko då jag endast måste ut på isiga vägar/skogar när jag rider.

Sv: broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

Vi har brodd på ela tiden även i hagen.

Sv: broddar - skaderisken, i hagen sammanslagen tråd

4 broddar/sko, dygnet runt, oktober - maj (beroende på väder).
Rider, kör, lufsar i hagen, står i boxen, åker transport, ALLT med brodd under ovan nämnda tid.
Jag använder samma brodd hela säsongen, vid ny säsong kollar hovis om det går att använda skon, går det så sättes den dit någon skoperiod iallafall. Förra veckan hade jag en tappsko (som jag inte hittade igen i djupsnön) så nu satte vi dit en av förra vinterns sko med dess brodd.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar